quote:
Op zaterdag 25 januari 2025 11:53 schreef Geschiedkundige het volgende:[..]
Zal toch ook Europees wat geregeld moeten worden ipv iedereen maar voor zichzelf. Zou wat zijn als Nederland en Duitsland verschillende tijden hebben bv

Ik kwam er onlangs pas achter dat China maar 1 tijdszone heeft terwijl omliggende landen dat wel hebben. ik wist dat dus echt niet. Terwijl China echt wel heel groot is

. Vraag me af of meer mensen dat niet wisten
Ik las namelijk onderstaand verhaal van Jelmer de Boer. Niet te groot, dus deel 'm wel even.
Verreweg de beste manier om twee keer goed oud & nieuw te vieren is vliegen van Samoa naar Amerikaans Samoa. En er zijn ook stomme opties.
De beste tijdzone in de wereld is die van Nepal want daar is het 5 uur en drie kwartier later dan de gecoördineerde wereldtijd (die we ook kennen als UTC, de tijd in Engeland bijvoorbeeld). Nepal heeft die domme tijd dan wel weer met een mooie reden gekozen. De precieze locatie van één of andere belangrijke berg vlakbij Kathmandu KTM is namelijk 27.9497, 86.3334. En als je het echt exact wil uitrekenen dan is die 86 komma 33 graden oosterlengte gedeeld door 15 (360 graden op een globe delen door 24 uur in een dag) 5,75. De meest logische tijdzone is daar dus 5 uur en 45 minuten (want 45 minuten is 0,75 van een uur). Goed gedaan dus Nepal.
Overigens was de tijdzone tot 1986 5:40, omdat er toen nog werd gerekend met het geografische centrum van het land, vlakbij Dhurkot (27.7017, 82.32060) en dat correspondeert ook weer mooi.
Waarom dit hele verhaal over tijdzones? Nou, het illustreert enige willekeur van landen om hun eigen tijdzones te kiezen. China heeft er maar één, terwijl het land 5200 kilometer breed is. Dat correspondeert weer met 60 lengtegraden, en we weten sinds net dat er zo een verschil van 4 uur tussen zonsopkomst kan zijn tussen de twee plekken in China die het verst uit elkaar liggen op deze lengtegraden. Maar het is wel handig voor de reclames van de lokale SBS6.
Wat ook mooi is, is dat je door deze Chinese tijdzone in de tijd kunt reizen. Tussen Afghanistan en China is er namelijk een tijdsverschil van 3,5 uur. Zo kun je op deze plek(ken) twee keer oud en nieuw vieren. En dan ook echt zonder te haasten. Je kunt natuurlijk op iedere grens tussen tijdzones twee keer oud en nieuw vieren, maar hier toch echt wel het best.
Maar het beste oliebollendubbeldippen doe je toch echt op de datumgrens. En de allerbeste plek daarvoor is de grens tussen Samoa en Amerikaans Samoa. De vlucht van Apia FGI naar Pago Pago PPG duurt nauwelijks een half uur, omdat de plekken iets meer dan 100 kilometer uit elkaar liggen. Maar het tijdsverschil is er wel 24 uur: het grootste verschil mogelijk natuurlijk. Mooi dat dit dan weer niet betekent dat je een jetlag krijgt.
En het is niet eens een onmogelijk bucketlistdingetje. Er gaan dagelijks vijf vluchten heen en weer. Dat betekent overigens ook dat je een dagje over kunt slaan als je de andere kant op vliegt. Handig op je verjaardag bijvoorbeeld.
Een andere leuke optie is van Auckland AKL naar Rarotonga RAR op de Cookeilanden vliegen. Op nieuwjaarsdag ‘s ochtends vertrekken, en rond de lunch op oudjaarsdag arriveren. Top.
Voor Nederlanders is het trouwens veel gemakkelijker om op de grens tussen Zweden en Finland of die tussen Portugal en Spanje twee keer oud en nieuw te vieren. Maar wat is daar nou weer avontuurlijk aan? En zo’n Tiktok levert nauwelijks views op.
Het is misschien nu een beetje te laat om een ticket te boeken naar Afghanistan of Samoa, maar misschien leuk voor volgend jaar. Fijne reis!
[ Bericht 0% gewijzigd door INViCTuS op 25-01-2025 12:11:16 ]
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter:
https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram:
https://www.instagram.com/edwinkr83/