DEN
BOSCH - Peter Gillis vindt dat het Openbaar Ministerie er kennelijk op uit is om hem koste wat het kost een strafblad te bezorgen. „Ik ben volledig klemgezet. Blijkbaar moet ik als persoon en als ondernemer helemaal kapot.”
Dat zei de vastgoedondernemer en realityster bekend van ’Massa is kassa’ maandag tijdens de eerste dag van de inhoudelijke behandeling van zijn strafzaak in de rechtbank in Den Bosch. Hij wordt door het Openbaar Ministerie vervolgd voor belastingfraude, het onjuist voeren en bewaren van administratie, het verstrekken van onjuiste gegevens aan de Belastingdienst en het niet tijdig doen van belastingaangifte.
Over dat laatste was Gillis naar eigen zeggen in overleg met de fiscus toen in 2019 de invallen op zijn kantoor en vakantieparken plaatsvonden. Er werden veel stukken in beslaggenomen. Volgens Gillis is er vertrouwelijke informatie, zoals communicatie met zijn advocaten, ingezien en meegenomen, en zijn twee mappen met vertrouwelijke informatie tot op de dag van vandaag zoek.
Enveloppen cash
Volgens het OM verhuurde Gillis vakantiehuisjes zwart aan zogenoemde ’rangers’, en hield hij de inkomsten uit die verhuur buiten de boeken. Hij zou zelf langs de huisjes zijn gereden om de enveloppen met contant geld in ontvangst te nemen.
Volgens Gillis is hij geen crimineel of oplichter en ging het om mensen die in problemen verkeerden vanwege bijvoorbeeld scheidingen. „Ik wilde alleen maar helpen. Ik wist niet dat die mensen door de gemeenten op mijn vakantieparken werden ingeschreven. Dat ontdekte ik pas toen er stempassen werden bezorgd.”
Volgens hem hebben de gemeenten waar zijn vakantieparken waren gevestigd „boter op het hoofd. In heel Nederland wonen dit soort mensen op vakantieparken, maar bij mij mocht dat niet.”
’Vleugellam’
Hij verdiende niets op die zwarte verhuur en bracht alleen kosten in rekening, zei Gillis. „Het geld ging rechtstreeks naar het onderhoud van de parken. Ik had beter aan vakantiegangers kunnen verhuren, dan had ik er nog iets op verdiend.”
Na de invallen werd hij door het OM vergeleken met criminele motorbendes, zei Gillis. „Dat heeft me emotioneel kapotgemaakt. Alles is me afgepakt, ik ben vleugellam gemaakt.”
Het ergste vindt hij dat ook zijn ex-vrouw en moeder van zijn kinderen Treesie M. en zijn dochter Inge worden vervolgd. „Zij hebben niks verkeerds gedaan. Wat ze hebben gedaan was in mijn opdracht.”
Dochter Inge werkte bij Oostappen Groep BV als directie-assistente en snapt niet wat ze verkeerd zou hebben gedaan. „Als ik al iets verkeerd heb gedaan, dan was ik me daarvan niet bewust”, zei ze tegen de rechtbank. Inge was geen moment verantwoordelijk voor de administratie, zei ze. „Daar waren andere mensen voor. Alles wat ik deed, deed ik in opdracht van mijn vader.”
Parkmanagers
Diverse parkmanagers verklaren iets anders. Die zeiden dat Inge degene was die de huisjes waarin ’rangers’ zaten blokkeerde in de systemen, en dat zij degene was die aangaf waar de enveloppen met contant geld naartoe moesten.
Zowel Gillis als zijn dochter beperkten zich tot het voorlezen van verklaringen. Ze wilden gen vragen van de rechtbank beantwoorden. De zaak tegen de ex-echtgenote van Gillis, Treesie M., wordt in verband met haar gezondheidstoestand pas op 13 februari behandeld.
Behalve Gillis, zijn ex en zijn dochter, zitten de holding Oostappen Groep BV en acht vakantieparken in de verdachtenbank.
Eerder zeiden zijn advocaten al dat er sprake was van een hetze tegen Gillis. Ze bestreden dat de administratie een puinhoop was, er was hooguit sprake van „slordigheden”, aldus de raadslieden.
De rechtbank heeft vijf dagen uitgetrokken voor de strafzaak.