abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216227472
Follow the Money stelt:

"Rechtszaken over de uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling van kinderen verlopen niet altijd eerlijk. Rechters nemen beslissingen zonder de ouders te horen, en op basis van documenten die de ouders en hun advocaten vooraf niet kunnen inzien. Bovendien communiceren kinderrechters achter hun rug om met de verantwoordelijke instanties. 'Een fundamentele fout.'

https://www.ftm.nl/artike(...)ijkheidKinderrechter

quote:
Wat is het nieuws?

Kinderrechters maken opvallend vaak fouten in zaken over de uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling van kinderen. Ze nemen soms beslissingen zonder eerst de ouders te horen, en ouders en hun advocaten krijgen geen of te laat toegang tot relevante documenten waardoor ze zich niet goed kunnen verweren.
Advocaten klagen dat rechters te veel vertrouwen op de instellingen in de jeugdbescherming. Rechtbanken beschouwen die als hun 'ketenpartners', met wie zij via een digitaal communicatiesysteem documenten uitwisselen. Ouders en hun advocaten hebben geen toegang tot dit systeem.
Waarom is dit belangrijk?

Het fundamentele recht op hoor en wederhoor wordt hierdoor geregeld geschonden.
Ook het grondrecht op gezins- en familieleven komt in de knel. De overheid moet terughoudend zijn met ingrepen als het uit huis plaatsen of onder toezicht stellen van kinderen. Ook moet de overheid zorgen voor een eerlijk proces waarin dit ingrijpen zorgvuldig wordt getoetst.
Na de toeslagenaffaire, waarin veel kinderen uit huis zijn geplaatst, 'reflecteerden' kinderrechters in 2023 op hun bekritiseerde rol en deden voorstellen voor verbetering. Die lijken onvoldoende effectief.
Hoe is het onderzocht?

Follow The Money bestudeerde recente uitspraken van hogere rechters, rapporten over de jeugdbescherming en door advocaten gedeelde processtukken. Daarnaast spraken we met advocaten, rechters en een jeugdbeschermer.

[ Bericht 67% gewijzigd door Frutsel op 09-01-2025 16:28:10 (fatsoenlijke OP maken aub) ]
pi_216228177
Als je de toeslagenaffaire nog herinnert dan weet je dat dat de gewoonte is onder de rechters
Immers wiens brood men eet….
pi_216228189
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 13:11 schreef Origami94 het volgende:
https://www.ftm.nl/artike(...)ijkheidKinderrechter

https://12ft.io/

Samenvatting van het artikel:
Kinderrechters doen in het geval van uithuisplaatsing van een kind vrij weinig aan hoor en wederhoor. Geloven altijd de verantwoordelijke instanties en spreken de instanties buiten de rechtszaal zonder medeweten van de beklaagde.

Een rechter was zo brutaal dat de rechter vertelde dan maar in beroep te gaan op kritiek hierop.
Zowel je titel als je samenvatting slaan nergens op als ik het artikel lees. Het is vooral een klaagartikel van advocaten die aankomen met 'gevoelens van' en weinig tot geen concreet bewijs.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wienerschnitzels op 09-01-2025 14:23:53 ]
pi_216228366
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:17 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Zowel je titel als je samenvatting slaan nergens op als ik het artikel lees. Het is vooral een klaagartikel van advocaten die aankomen met 'gevoelens van' en weinig tot geen concreet bewijs.
Ongeveer 1100 kinderen uit huis geplaatst door de Toeslagenaffaire

https://www.bnnvara.nl/jo(...)r-toeslagenschandaal

Verder zijn het meerdere advocaten, hoogleraren en de RVS die het probleem onderkennen.

Verder lees ik nergens iets over "gevoelens" maar vooral feiten. Als er gecommuniceerd wordt met een instelling zonder de beklaagde is dat een feit en geen gevoel
pi_216228390
Rechters zijn zichzelf onafhankelijk van de wet gaan achten en doen alsof ze met de goddelijke wijsheid bekleed zijn als ze een toga aantrekken, maar wat ze beslissen hebben ze vaak helemaal niet voor geleerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216228404
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:36 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ongeveer 1100 kinderen uit huis geplaatst door de Toeslagenaffaire

https://www.bnnvara.nl/jo(...)r-toeslagenschandaal

Verder zijn het meerdere advocaten, hoogleraren en de RVS die het probleem onderkennen.

Verder lees ik nergens iets over "gevoelens" maar vooral feiten. Als er gecommuniceerd wordt met een instelling zonder de beklaagde is dat een feit en geen gevoel
Wat volgens datzelfde CBS statistisch gezien geen vreemde hoeveelheid was in vergelijking met een vergelijkbare controlegroep.

Daarnaast zou ik nogmaals het artikel lezen want de hoogleraren en RVS zijn een heel stuk genuanceerder dan wat de advocaten anekdotisch roepen. Je titel en samenvatting slaan in ieder geval nog steeds nergens op icm het artikel.
pi_216228507
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Rechters zijn zichzelf onafhankelijk van de wet gaan achten en doen alsof ze met de goddelijke wijsheid bekleed zijn als ze een toga aantrekken, maar wat ze beslissen hebben ze vaak helemaal niet voor geleerd.
:')
  donderdag 9 januari 2025 @ 15:13:30 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216228694
Ik hou mijn mening over de rechters in Nederland maar wijselijk voor me, ik zit niet op een ban te wachten. Het mag van zichzelf spreken dat het aanzien op z'n zachtst gezegd op de bodem ligt.
Appears.
pi_216229186
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:55 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Ik weet dat mensen heel makkelijk geimponeerd zijn door mensen die deftig doen in een toga, maar rechters kunnen niet zoveel buiten het toepassen van de wet en in het verlengde daarvan het recht. Dat is waarvoor ze geleerd hebben. Als ze dat dan vervolgens niet blijken te doen óók in het jeugdrecht niet, dan blijft er heel weinig over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 9 januari 2025 @ 16:12:12 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216229244
De rechterlijke macht in Nederland is al tientallen jaren aan zware rot onderhevig.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_216229283
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Precies, de heren rechters hebben zichzelf als heel deskundig verklaart.
  donderdag 9 januari 2025 @ 17:09:19 #12
503714 SebbeSwensje
pi_216229709
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 16:15 schreef torentje het volgende:

[..]
Precies, de heren rechters hebben zichzelf als heel deskundig verklaart.
Niet alleen de heren hoor :X
Appears.
pi_216230016
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:09 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Niet alleen de heren hoor :X
De vrouwelijke rechters doen niet hooghartig over hun titel.
  donderdag 9 januari 2025 @ 18:06:06 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216230326
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:55 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Neem het hem niet kwalijk. Rechters hebben de laatste tijd een paar keer in het voordeel van een ‘Linkse hobby’ geoordeeld, dus is de rechterlijke macht als geheel afgeserveerd.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 9 januari 2025 @ 18:29:39 #15
503714 SebbeSwensje
pi_216230573
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 17:42 schreef torentje het volgende:

[..]
De vrouwelijke rechters doen niet hooghartig over hun titel.
Die negeren het halve dossier en baseren dan het "wettig en overtuigend bewezen" zijn op het kunnen begrijpen van geveinsd gevoel.
Appears.
pi_216232336
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 14:15 schreef Murkmoof het volgende:
Als je de toeslagenaffaire nog herinnert dan weet je dat dat de gewoonte is onder de rechters
Immers wiens brood men eet….
Dat was ver voor de toeslagenaffaire ook al 'common practive'. De 'deskundigen' worden op hun blauwe ogen geloofd (want 'deskundig') en kunnen de feiten (ver)draaien zoals het ze uitkomt. Ouders worden hooguit aangehoord .... ene oor in, andere oor er weer uit.

Sterker, het dictum ligt dikwijls al vast, al voor de zitting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')