Boeven zijn dat trouwensquote:
Betonnen vloer. Opzich ben ik wil gewend om te bukken voor een deur - nog nooit mn kop gestoten aan een deur.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:54 schreef Puala het volgende:
Kun je je vloer niet verlagen? Houten balken vloer? Of beton?
Of deurposten verhogen?
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.quote:Op maandag 20 januari 2025 08:07 schreef Barry1986 het volgende:
Ik ben ook 1m98 hoog en de duitse bouw uit 1960 zijn de deur lateien op 2m geplaatst.
Daar komt het duitse kozijn van 2cm onder en dat zorgt dat je altijd even je hoofd moet knikken.
Simpel ophogen is hier niet bij. En het hangt een beetje af om hoeveel deuren het gaat. Ik heb destijd er voorgekozen om er aan te wennen. Wat overigens gelukt is.
Maar je kan het ook een te groot frustratie punt vinden, en dan pas je het aan.
Ik zou het ook doen, het is erg prettig om gewoon door een deur heen te kunnen lopen zonder te bukken.quote:Op maandag 20 januari 2025 08:23 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.quote:Op zondag 19 januari 2025 17:37 schreef derLudolf het volgende:
Zo dit weekend voor het eerst bezig geweest.
Even gekeken of er toevallig meerdere lagen tegels in de woonkamer lagen. Dat bleek niet het geval. Dus de houten vloer komt gewoon over deze tegels te liggen. Ze liggen er mooi strak in, dat scheelt, maar met m'n 1,995m pas ik net niet onder de deur door. Ik dacht dat er daarom misschien wel meerdere lagen in konden liggen, maar dat is niet zo.
De tegels zijn best dun, de winst in hoogte weegt niet op tegen de hoeveelheid extra werk.
Verder een kast die was blijven staan in de woonkamer van de muur geschroefd, gaten in muur en plafond gedicht en de deurkozijnen en het kozijn om de 'boog' en aftimmering van de rolluiken in de woonkamer opgeschuurd. De boog en 1 rolluik heb ik afgelakt en vanmiddag de boog nog even een tweede keer.
De deuren mogen denk ik ook wel een kleurtje hebben. Hebben jullie ervaring met verf die is resistent tegen huidvet, bv deze
https://www.verf.nl/product/trimetal-permacryl-xr-satin
M'n ouders hadden ook ooit deuren geverfd maar die werd na verloop van tijd helemaal zacht rondom de klink.
Verder was de Kachelboer er gisteren. Een Wasserführende Kaminofen is niet echt interessant zei hij. De kachel staat rechts voor en de ketel links achter, een verdieping hoger. Dan moet je leidingen door het hele huis. Bovendien moet je met dat systeem eigenlijk de hele dag stoken - als je alleen de 's avonds de kachel aan hebt is moet je de investering in een paar uren per dag terug verdienen.
Dat is wat ik heb, maar dan zou ik wel een bypass maken om ook direct de verwarming aan te kunnen sturen.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.
Dat zouden dan minstens 4 nieuwe deuren worden en als je een nieuwe latei plaatst moet je ook (deels) opnieuw spacken. Deuren zijn ook nog best nieuw. Dan heb ik budgettair wel andere prioriteitenquote:Op maandag 20 januari 2025 08:23 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik denk dat het er vanaf hangt wat je simpel vind. Een kozijn wegalen, stutten, nieuwe latei plaatsen, nieuw kozijn plaatsen en nieuwe deur er in hangen.. is in mijn geval een zeer standaard verbouwklus die wat mij betreft waarde toevoegt in beleving van een woning en daarom in al mn laatste projecten is gebeurd.
Ja misschien nog even elders ook vragen, volgens had die vent niet zoveel met dit soort kachels.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:20 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb me hier een aantal jaren terug ook in verdiept; ik ga ff in m'n archief neuzen, want er zijn als ik me het goed herinner ook oplossingen met de buffertank in/bij de kachel, met een warmtewisselaar te combineren met andere bronnen van warmte.
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:19 schreef derLudolf het volgende:
Oh verder alvast de tegels die als plint tegen de muur aan zaten er af gebikt en vlak gemaakt. Kozijnen in de woonkamer geschilderd, de bakken van de rolluiken en het plafond van het voorste deel.
Dit weekend daar mee verder en de muren verven.
Radiatoren zijn ook vergeeld en wil ik ook verven... Ik dacht dat radiatoren met alkyd verf moesten, maar zie dat er ook verf op waterbasis is daarvoor
https://www.farbkurier.de/Heizkoerper
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 18:41 schreef z80 het volgende:
[..]
Trek even de rolluikbak open. Nu alles nog gedaan moet worden. Kun je meteen kijken of deze geïsoleerd is. Zo niet dit even doen. En kijken hoe de veren (dat tussen de rol en het luik) zijn. Of als je net als hier een houten balk met rolluikband als veer hebt dit direct vervangen.
Mocht je voor elektrisch gaan, niet de goedkoopste nemen. Dat werkt wel, en ook jaren zonder problemen. Maar zijn duidelijk luidruchtiger.
Hier ook piepschuim. Maar er zijn ook isolatie matten die in de kast gevormd kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 19:43 schreef derLudolf het volgende:
[..]![]()
Hou wordt dat doorgaans geisoleerd? Er zit nu piepschuim aan de binnenkant van het hout. Hier ander materiaal als EPS tegenaan plakken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |