De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Dat is wel een grote bek voor iemand die binnen 30 dagen onder de zoden ligt als de boel weer oplaait.
quote:
The terrorist leader continued, telling the general public: "I hope you do not tire yourselves too much with political analyses or some statements about what Hezbollah will do when 60 days pass. When we decide to do something, you will see it directly."
Lijkt me meer dan genoeg reden om de klus af te maken voor Isral. Ik zei het zelf vanaf het begin van het conflict al; Isral heeft geen keuze meer dan alle terreurorganisaties om Isral te vernietigen. Staakt-het-vurens betekent uitsluitend de terreurorganisaties tijd geven om te hergroeperen.
Dat is wel een grote bek voor iemand die binnen 30 dagen onder de zoden ligt als de boel weer oplaait. [..] Lijkt me meer dan genoeg reden om de klus af te maken voor Isral. Ik zei het zelf vanaf het begin van het conflict al; Isral heeft geen keuze meer dan alle terreurorganisaties om Isral te vernietigen. Staakt-het-vurens betekent uitsluitend de terreurorganisaties tijd geven om te hergroeperen.
Tja, dit is helaas precies wat een aanzienlijke groep in het Westen maar wat graag zou willen, van academici tot activisten en van mensenrechtenorganisaties tot politici.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Tja, dit is helaas precies wat een aanzienlijke groep in het Westen maar wat graag zou willen, van academici tot activisten en van mensenrechtenorganisaties tot politici.
Damnit... De schattingen fluctueren nogal en het is ook niet bekendof het om nieuwe troepen gaat of dat een groot deel van de bestaande strijders het toch heeft overleefd.
Maar een toename aan strijders is leuk en aardig... moslims zullen juichen, maar hoe zit het met de effectiviteit? Een Palestijn een geweer in de handen drukken gaat niet zo heel veel effect sorteren als het tunnelnetwerk, de communicatiesystemen en de raketvoorraden kapot zijn of ontbreken.
Die laatste zin van dat artikel ook:
quote:
A source told the Post on Wednesday night that the total numbers remain unclear, but that the quality of new Hamas fighters receiving weapons is far inferior to the state it was in earlier in the war, given that many of them are untrained minors.
Damnit... De schattingen fluctueren nogal en het is ook niet bekendof het om nieuwe troepen gaat of dat een groot deel van de bestaande strijders het toch heeft overleefd.
Maar een toename aan strijders is leuk en aardig... moslims zullen juichen, maar hoe zit het met de effectiviteit? Een Palestijn een geweer in de handen drukken gaat niet zo heel veel effect sorteren als het tunnelnetwerk, de communicatiesystemen en de raketvoorraden kapot zijn of ontbreken.
Die laatste zin van dat artikel ook: [..] Ze doen het er gewoon om.
Dit werd letterlijk voorspeld nog voordat Isral Gaza platgooide.
Dat klopt zeker, men staat enkel een beetje selectief en hysterisch ophef te maken vanuit een haat jegens Isral/het Westen in combinatie met intersectionaliteit, antisemitisme en Islamofilie.
Maar deze mensen weten de publieke opinie wel flink te benvloeden. Als je alleen al kijkt hoe bijvoorbeeld de journalistiek is omgeslagen de afgelopen decennia rondom deze kwestie, is dat een zorgwekkende ontwikkeling.
Als dit door midden van de propaganda, die zulke mensen verspreiden nog meer gaat omslaan, kan het op de lange termijn wel negatieve gevolgen gaan hebben voor Isral. Er komt dan immers ook een nieuwe generatie beleidsmakers, politici en andere mensen op invloedrijke posities, die het anti-Isral gedachtegoed in steeds radicalere vormen omarmen.
Ten daar nog eens bij op dat de nieuwere generaties ook steeds minder van de geschiedenis weten. We zitten nu al met een aanzienlijke groep mensen die denken dat Joden slechts een stel tot het Jodendom bekeerde 'Chazaren' zijn die eigenlijk terug naar Polen en Rusland moeten, waar Arabieren als de inheemse bewoners van de Levant ziet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Dit werd letterlijk voorspeld nog voordat Isral Gaza platgooide.
Nee hoor, dit werd niet voorspeld. Dit werd slechts drogredenering opgegooid door pro-Palestijnse activisten. Het maakt verder ook geen verschil trouwens. Zolang zulke terreurgroeperingen zelf naar de wapens blijven grijpen, zal Isral terroristen blijven elimineren. Pas als deze Arabische en Islamtische terreurgroeperingen de wapens neerleggen kan er vrede komen.
Die laatste zin van dat artikel ook: [..] Ze doen het er gewoon om.
Tja, jammer dan. Dit is hun eigen keuze. Dit moet geen reden zijn voor Isral om zich terug te trekken. Men moet keihard doorvechten tot deze terreurgroepering volledig is opgerold. Zij kiezen voor terreur, dat zal met harde hand worden bestreden.
Ondertussen zijn we het wel gewend dat Duitsers Isral kritische stemmen het zwijgen proberen op te leggen. Een nieuwe dieptepunt
The German aid organization was staging a desperate attempt to save its ongoing projects with Zochrot and New Profile, two Israeli human rights organizations focused on anti-militarization and Palestinian rights.
The German authorities never gave the organization an official explanation as to why they had suddenly decided to rescind the funding for projects they had approved or renewed just the year before.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Sorry ik had niet door dat er al een andere topic open was. Daarom ook hier
quote:
Op zondag 5 januari 2025 14:16 schreef egayalS het volgende: Het blijft interessant om te lezen hoe mensen zich in bochten wringen om het woord genocide niet te gebruiken om Israels daden in Gaza te omschrijven. Ze is overduidelijk goed genformeerd, ze geeft aan dat de aantallen mensen en organisaties die Isral beschuldigen van genocide niet meer te tellen zijn. Ze gebruikt termen als, etnische zuiveringen, oorlogsmisdaden, dat de regering streeft naar een groter Isral zonder Palestijnen, ook zegt ze dat wat Isral nu doet niks met zelfbevrediging te maken heeft. Maar toch is de term genocide een brug te ver en ze vraagt zich ook af wat de reden daarvan is en geeft ze impliciet middels deze vragen het eerlijke antwoord dat ze niet expliciet wilt verwoorden. Namelijk dat haar joodse achtergrond en haar Holocaust-geschiedenis haar belet om het zodanig te omschrijven.
Waarom ik de oorlog in Gaza geen genocide wil noemen In Gaza is er sprake van etnische zuivering en oorlogsmisdaden, schrijft Chaja Polak. Maar de term genocide gaat haar te ver. https://www.nrc.nl/nieuws(...)-wil-noemen-a4878412 Isral betichten van genocide is mijns inziens, zo schreef ik al, niet juist. Maar denk ik zo door wie ik ben, door waar ik vandaan kom? Blijf ik daardoor denken aan de Holocaust? Kan ik er daardoor niet onder uit een wezenlijk verschil te ervaren tussen de in mijn ogen verwerpelijke dingen die de Isralische regering, in naam van zijn verdediging, doet in Gaza, en anderzijds de Holocaust?
De genocide conventie stelt ook dat omstandigheden creeren dat zou kunnen leiden tot de vernietiging van een (deel van een) bevolkingsgroep genocidale daden zijn. Nu bijna een jaar na de tussentijdse uitspraak van het icj is het steeds meer en meer duidelijk geworden dat dat dus precies het doel was en is van Israel. Gaza onleefbaar maken waardoor vroeg of laat iedereen sterft. Zoals Israeli Holocaust Scholar Raz Segal het in October 2023 al omschreef als “A Textbook Case of Genocide”.
#Geen ocide
"Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken."
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op maandag 6 januari 2025 16:55 schreef egayalS het volgende: Ondertussen zijn we het wel gewend dat Duitsers Isral kritische stemmen het zwijgen proberen op te leggen. Een nieuwe dieptepunt
The German aid organization was staging a desperate attempt to save its ongoing projects with Zochrot and New Profile, two Israeli human rights organizations focused on anti-militarization and Palestinian rights.
The German authorities never gave the organization an official explanation as to why they had suddenly decided to rescind the funding for projects they had approved or renewed just the year before.
Dit is uitstekend beleid van de Duitsers, een waar voorbeeld voor andere landen.
Het antisemitische moslimfundamentalisme van de Palestijnen, moet op geen enkele manier worden gesteund. En ook niet als dit onder de noemer gaat van "mensenrechtenorganisaties".
Daar wordt over gespeculeerd. Het zou slim zijn. Het regime van Egypte is ongeveer net zo betrouwbaar als een Arabische koopman die "a special price for my friend" heeft. Isral heeft twee soorten buren (deze heb ik niet zelf verzonnen): -Buren die Isral haten maar het zat zijn om verslagen te worden. -Buren die Isral haten en het nog steeds proberen.
Je moet met alles rekening houden. Een andere verklaring is dat die anti-tank obstacles voor ELK voertuig zijn en dat ze in Egypte rekening houden met een breakout van de Palestijnen en ze ze terug komen schieten in dat geval.
Ik gok zelf op dat tweede. Egypte zit echt niet te wachten op de Palestijnen, ze hebben al genoeg slechte ervaringen gehad. Liever de grens pot-dicht, en "laat Israel het maar oplossen". Soort politieke druk, zeg maar.
Omdat tegenstanders van Isral denken dat met de genocide claim men het land Isral verder in een negatief daglicht kan zetten en zo ook de legitimiteit en het bestaansrecht kan aanvallen. Dat is namelijk voor velen de achterliggende wens: de opheffing en vernietiging van Isral.
Ik moet het je nageven, je hebt wel een talent voor het vinden van alle schizo Uncle Tom Kapo Joden. Zachary Foster pleit voor het etnisch zuiveren van Isral
Hoe durft die Abou jahjah vakanties van Isralische oorlogsmisdadigers te verpesten!
Belgische actiegroep maakt buitenlandse vakanties riskant voor Isralische militairen ...https://www.trouw.nl/buit(...)militairen~b3ae4911/ Een Belgische stichting verzamelt op sociale media bewijs voor oorlogsmisdaden door Isralische militairen in Gaza. Oprichter Dyab Abou Jahjah wordt nu door Isral bedreigd.
Geertje Govaert is de enige Nederlandse chirurg in Gaza: ‘We moeten besluiten om mensen nt te helpen’ https://www.trouw.nl/buit(...)-te-helpen~b9697cae/ Ze opereert in een tent met kogelgaten en voert operaties uit terwijl in de buurt geschoten wordt. Geertje Govaert is de enige Nederlandse chirurg in Gaza. ‘Ik ben een druppel op een gloeiende plaat.’
[..] Alsof het ook maar een mens kan schelen dat Isral bestaat.
Je hebt volgens mij een stukje geschiedenis gemist op school.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt: Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag. Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels: Klopt. Ik ben een racist.
Op dinsdag 7 januari 2025 18:14 schreef Bensel het volgende: Trump zojuist in lar-a-mago: de hostages moeten voor mijn inauguratie vrijgelaten worden, of 'all hell will brake loose in the middle east'
Had hij al gezegd volgens mij. Maar het een keer herhalen kan inderdaad geen kwaad.
Ben benieuwd welke consequenties hij voor ogen heeft.
Geertje Govaert is de enige Nederlandse chirurg in Gaza: ‘We moeten besluiten om mensen nt te helpen’ https://www.trouw.nl/buit(...)-te-helpen~b9697cae/ Ze opereert in een tent met kogelgaten en voert operaties uit terwijl in de buurt geschoten wordt. Geertje Govaert is de enige Nederlandse chirurg in Gaza. ‘Ik ben een druppel op een gloeiende plaat.’
Waarom zou dit een held zijn?
quote:
Op woensdag 8 januari 2025 10:40 schreef egayalS het volgende: Hoe durft die Abou jahjah vakanties van Isralische oorlogsmisdadigers te verpesten!
Belgische actiegroep maakt buitenlandse vakanties riskant voor Isralische militairen ...https://www.trouw.nl/buit(...)militairen~b3ae4911/ Een Belgische stichting verzamelt op sociale media bewijs voor oorlogsmisdaden door Isralische militairen in Gaza. Oprichter Dyab Abou Jahjah wordt nu door Isral bedreigd.
Dit is geen Belgische stichting, dit is een radicale actiegroep waarvan de oprichting een voormalig Hezbollah terrorist is
twitter
Het is eigenlijk ook weer bizar als je er goed over nadenkt. Een voormalig Hezbollah terrorist die vanuit Belgi een actiegroep begint om elke mogelijke Isralir te veroordelen, waarvan er bewijs kan worden gevonden dat deze (ooit) heeft gediend in het Isralische leger. Min of meer elke Joodse Isralir dus. En dit dan onder de noemer van "oorlogsmisdaden"
Man man man, Je verzint dit niet. Maar goed, vast en zeker dat men in landen met radicaal linkse overheden zoals Brazili, Spanje of Ierland hier wel medewerking voor kan krijgen.
[..] Omdat tegenstanders van Isral denken dat met de genocide claim men het land Isral verder in een negatief daglicht kan zetten en zo ook de legitimiteit en het bestaansrecht kan aanvallen. Dat is namelijk voor velen de achterliggende wens: de opheffing en vernietiging van Isral.
Neuh. Want ook als het wel een genocide is, zullen Palestijnen niet interessant genoeg zijn voor het westen om Israel te stoppen. Dus het maakt niets uit.
Schijnt dat Trump tegen Netanyahu gezegd te hebben dat het voor zijn inauguratie allemaal klaar moet zijn. Omdat Trump niet afgeleid wilt worden door alle ellende dat Biden heeft gecreerd en hij te boek wilt gaan als de man die alle door Biden gecreerde problemen heeft opgelost.
twitter
Ik zou dit soort teksten herinneren als je weer eens de Armeense genocide probeert te ontkennen, de etnische zuivering van de Koerden bagatelliseert of het problematiseert dat Isral voor de eigen veiligheid een klein stukje van Syri bezet, terwijl je het helemaal prima vindt dat Turkije tien keer zoveel gebied bezet. Over Orwelliaanse trekjes gesproken.
Als je de inhoud leest valt het ondanks die kop reuze mee. Hij heeft een aantal argumenten en bij een paar zit ook wel iets in. Zoals dat Blinken-Biden wel elke keer over rode lijnen kunnen hebben en proberen om IDF te matigen of in te perken, daarmee kom je zwak over. Met als gevolg dat een aartsrivaal of (bijna) vijand ineens denkt dat er misschien wel wat te halen valt of dat de gevolgen te overzien kunnen zijn.
Hoeveel van de 2,5 miljoen Isralische Arabieren noemt zichzelf eigenlijk nog Palestijn? Dat heel veel van die mensen zich liever Bedoeen noemen wist ik wel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Hoeveel van de 2,5 miljoen Isralische Arabieren noemt zichzelf eigenlijk nog Palestijn? Dat heel veel van die mensen zich liever Bedoeen noemen wist ik wel.
Behalve de vader de zoon ook dood gevonden lijkt het
Schijnt dat Trump tegen Netanyahu gezegd te hebben dat het voor zijn inauguratie allemaal klaar moet zijn. Omdat Trump niet afgeleid wilt worden door alle ellende dat Biden heeft gecreerd en hij te boek wilt gaan als de man die alle door Biden gecreerde problemen heeft opgelost.
Op dinsdag 7 januari 2025 18:14 schreef Bensel het volgende: Trump zojuist in lar-a-mago: de hostages moeten voor mijn inauguratie vrijgelaten worden, of 'all hell will brake loose in the middle east'
Prima.
Hamas is het nu al vaker verteld door jan en alleman. En toch zijn die mensen nog niet vrij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
[..] Waarom zou dit een held zijn? [..] Dit is geen Belgische stichting, dit is een radicale actiegroep waarvan de oprichting een voormalig Hezbollah terrorist is
Textbook praktijken van het koloniale zionistische project sinds dag 1
Wakker worden en je grond verliezen: kolonisatie Oost-Jeruzalem gaat in rap tempo door https://www.nrc.nl/nieuws(...)-tempo-door-a4878904 Landonteigening In de Palestijnse wijk Umm Tuba, in Oost-Jeruzalem, kregen bewoners te horen dat zij niet de eigenaar zijn van hun land. Het Joods Nationaal Fonds blijkt als eigenaar geregistreerd te staan. Nu dreigt onteigening van hun grond en huizen.
twitter