De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Het blijft interessant om te lezen hoe mensen zich in bochten wringen om het woord genocide niet te gebruiken om Israels daden in Gaza te omschrijven. Ze is overduidelijk goed geïnformeerd, ze geeft aan dat de aantallen mensen en organisaties die Israël beschuldigen van genocide niet meer te tellen zijn. Ze gebruikt termen als, etnische zuiveringen, oorlogsmisdaden, dat de regering streeft naar een groter Israël zonder Palestijnen, ook zegt ze dat wat Israël nu doet niks met zelfbevrediging te maken heeft. Maar toch is de term genocide een brug te ver en ze vraagt zich ook af wat de reden daarvan is en geeft ze impliciet middels deze vragen het eerlijke antwoord dat ze niet expliciet wilt verwoorden. Namelijk dat haar joodse achtergrond en haar Holocaust-geschiedenis haar belet om het zodanig te omschrijven.
Waarom ik de oorlog in Gaza geen genocide wil noemen In Gaza is er sprake van etnische zuivering en oorlogsmisdaden, schrijft Chaja Polak. Maar de term genocide gaat haar te ver. https://www.nrc.nl/nieuws(...)-wil-noemen-a4878412 Israël betichten van genocide is mijns inziens, zo schreef ik al, niet juist. Maar denk ik zo door wie ik ben, door waar ik vandaan kom? Blijf ik daardoor denken aan de Holocaust? Kan ik er daardoor niet onder uit een wezenlijk verschil te ervaren tussen de in mijn ogen verwerpelijke dingen die de Israëlische regering, in naam van zijn verdediging, doet in Gaza, en anderzijds de Holocaust?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
De genocide conventie stelt ook dat omstandigheden creëeren dat zou kunnen leiden tot de vernietiging van een (deel van een) bevolkingsgroep genocidale daden zijn. Nu bijna een jaar na de tussentijdse uitspraak van het icj is het steeds meer en meer duidelijk geworden dat dat dus precies het doel was en is van Israel. Gaza onleefbaar maken waardoor vroeg of laat iedereen sterft. Zoals Israeli Holocaust Scholar Raz Segal het in October 2023 al omschreef als “A Textbook Case of Genocide”.
#Geen ocide
"Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken."
Op zondag 5 januari 2025 14:16 schreef egayalS het volgende: Het blijft interessant om te lezen hoe mensen zich in bochten wringen om het woord genocide niet te gebruiken om Israels daden in Gaza te omschrijven. Ze is overduidelijk goed geïnformeerd, ze geeft aan dat de aantallen mensen en organisaties die Israël beschuldigen van genocide niet meer te tellen zijn. Ze gebruikt termen als, etnische zuiveringen, oorlogsmisdaden, dat de regering streeft naar een groter Israël zonder Palestijnen, ook zegt ze dat wat Israël nu doet niks met zelfbevrediging te maken heeft. Maar toch is de term genocide een brug te ver en ze vraagt zich ook af wat de reden daarvan is en geeft ze impliciet middels deze vragen het eerlijke antwoord dat ze niet expliciet wilt verwoorden. Namelijk dat haar joodse achtergrond en haar Holocaust-geschiedenis haar belet om het zodanig te omschrijven.
Waarom ik de oorlog in Gaza geen genocide wil noemen In Gaza is er sprake van etnische zuivering en oorlogsmisdaden, schrijft Chaja Polak. Maar de term genocide gaat haar te ver. https://www.nrc.nl/nieuws(...)-wil-noemen-a4878412 Israël betichten van genocide is mijns inziens, zo schreef ik al, niet juist. Maar denk ik zo door wie ik ben, door waar ik vandaan kom? Blijf ik daardoor denken aan de Holocaust? Kan ik er daardoor niet onder uit een wezenlijk verschil te ervaren tussen de in mijn ogen verwerpelijke dingen die de Israëlische regering, in naam van zijn verdediging, doet in Gaza, en anderzijds de Holocaust?
Hmm. Hilarische post dit wel. En dit komt van een user die tot op de dag van vandaag de Armeense genocide van de Turken en tevens de etnische zuiveringen van Turkije tegen de Koerden blijft ontkennen.
In het geval van de oorlog tussen Israël en de Palestijnse terroristen is het niet moeilijk om te stellen dat er geen genocide is, die is er namelijk ook niet. Het verslaan van terreurorganisaties is simpelweg geen genocide, hoe graag sommigen (waaronder jij) dit ook willen.
Dat de Palestijnen zelf hun burger willen opofferen is hun keus. Ook het ronselen van minderjarigen voor terrorisme is tevens een keuze en trouwens ook een oorlogsmisdaad. De gevolgen zijn voor hun.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Duidelijke taal van blinken, die zwart op wit de genocidale intenties van de gehele Israelsche maatschappij benoemt
twitter
Op zondag 5 januari 2025 17:09 schreef egayalS het volgende: Duidelijke taal van blinken, die zwart op wit de genocidale intenties van de gehele Israelsche maatschappij benoemt
Men stelt dat in de dagen na 7 oktober er een consensus was binnen de Israëlische samenleving om geen hulpverlening toe te staan aan de Palestijnen in de Gazastrook. En dit is natuurlijk ook begrijpelijk, wetende dat er toen groepen zwaar bewapende Palestijnse terroristen op de meest barbaarse manieren huis hadden gehouden in Israëlische dorpen.
De enige link die hier dan ook te maken valt met genocidale intenties, is het barbaarse terreur van de Palestijnse terroristen jegens de Israëliërs op 7 oktober 2023. Acties die opvallend genoeg zelfs door vele moslims in het Westen werden gevierd.
Mensen die in de weken nadien, jammerend met een Palestijnse vlaggen de straat op trokken, stellende dat men zo begaan was met mensenrechten, hadden er helemaal geen moeite mee als er verschillende Joodse nederzettingen, met inwoners en al, worden vernietigd.
Het betrof een bijzondere tentoonstelling van wat men ook wel 'takiyya' noemt in de Islam. Aan de hand daarvan kan men het ene moment A beweren en het andere moment weer B.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Om Netanyahu weer eens te citeren: "wij moeten nooit een grootschalige invasie uitvoeren in Gaza, want vroeg of laat zal er een wapenstilstand komen en zullen Hamas leden uit hun holen kruipen en de overwinning uitroepen"
twitter
"Data obtained by Shomrim reveals that the number of citizenship applications in the Israeli Golan Heights remains at a historic high. Over 20 percent of Golan Druze hold Israeli citizenship, more than double than at the turn of the millennium." https://www.timesofisrael(...)israeli-citizenship/
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Op zondag 5 januari 2025 19:59 schreef egayalS het volgende: Om Netanyahu weer eens te citeren: "wij moeten nooit een grootschalige invasie uitvoeren in Gaza, want vroeg of laat zal er een wapenstilstand komen en zullen Hamas leden uit hun holen kruipen en de overwinning uitroepen"
kijk eens op die antisemitische bagger site genaamd joop.nl
Ene Han vd Horst - een nogal linkse scribent - doet toch een keer wat creatiefs en pent twee zeer zeldzame columns over de genocide in Sudan en Congo. Ik zeg zeer zeldzaam, want vrijwel alle columns op die site gaan over Israel/Gaza en zijn bijzonder gekleurd. Lees fel anti-Israel, pro-Hamas.
Check de reacties eronder, die pikken het niet dat een keer wordt geschreven over een ander conflict. Het moet en zal alleen maar over Gaza gaan.
Ik doe maar eens een gok, en denk dat dat ook de sfeer is op redacties van nu.nl en andere editorials. Een enorme obsessieve focus op Israel/Gaza, de rest wordt genegeerd.