quote:
Op donderdag 13 maart 2025 18:04 schreef Vincent_student het volgende:[..]
Klopt, ik ben ze al tegengekomen. Een paar voorbeelden: Mercurius waarvan altijd dezelfde zijde naar de zon is toegekeerd (blijkt niet waar te zijn), of het vermoeden van primitieve plantengroei op Mars (ja, echt waar, staat erin, we weten nu wel beter).
Ik las in een ander sterrenkundeboek uit die periode: Temperatuur op Venus gemiddeld 20 graden (

). Inmiddels weten we dat je daar letterlijk wegsmelt binnen een paar seconden.
Ik heb het boek gekocht omdat het een klassieker is. Past in mijn verzameling. En leest echt lekker. Sommige dingen, zijn nog steeds goede basisstuf.
Als kind had ik al een fascinatie met sterrenkunde, en kan mij uit de jaren 70 herinneren dat dit soort zaken met grote stelligheid beweerd werden in de boeken die ik las. Mars heeft seizoenen, is er ook zo eentje.
Toen kwamen de Viking en de Venera landers.
Zwarte gaten werden bewezen, het universum expandeert steeds sneller, donkere massa, donkere energie, gravitatie golven. SETI, Quasars worden gemeten, kosmische achtergrond straling, pulsars, de Nederlandse ANS en IRAS als voorganger van de Hubble, de eerste exoplaneten, de eerste exokometen,