abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218362922
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is toch een freesje?

[ afbeelding ]
Ja klopt, frees, bitje, ik ken de terminologie niet goed. ;)
pi_218441664
Voor project keuken is het wel leuk om een poll aan te maken. Morgenavond heb ik een online afspraak met Ikea om het ontwerp door te nemen.

Op de foto lijkt de keuken nog in goede staat, maar naast dat we niet van hoogglans wit houden is de keuken al 15 jaar oud, dus zijn er de nodige beschadigingen en verkleuringen. Plan is om de hoge kastenwand te vervangen zodat ook de oven, koelkast en vriezer vervangen kunnen worden. Het eiland met prima kookplaat, vaatwasser en spoelbak gaan we behouden. Wel ga ik deze zelf proberen te wrappen of als dat niet lukt de fronten vervangen.

Door de kastenwand te vervangen kunnen we de nodige verbeteringen doorvoeren. Zoals een grotere koelkast en vriezer, extra aanrechtruimte omdat de ruimte tussen de kookplaat en spoelbak beperkt is en veel extra lades. De huidige kastenwand heeft alleen maar deurtjes. Bovendien voegen we een extra kast toe zodat er rechts nog 15cm overblijft voor het gordijn i.p.v. de huidige loze hoek. Afvalbakken lossen we op in de lades onder het nieuwe aanrechtblad.

We waren in ons vorige huis erg gecharmeerd van de ikea sinarp fronten, ook in combinatie met een wit eiland. Tegelijkertijd hebben we straks ook een walnoten dressoir en tv meubel en willen we in de toekomst de vloer misschien vervangen door pvc houtlook, dan wordt het mischien te veel verschillende houtsoorten bij elkaar. Daarom overwegen we voor een donkergroene afwerking te gaan. Wat vinden jullie?

Huidige keuken

Optie Sinarp

Optie Havstorp diepgroen

NB: In de keukenplanner kon ik de koelkast en vriezerdeur rechts niet 180cm maken i.p.v. 200cm, maar dat kan waarschijnlijk wel. De bovenkastjes links en rechts worden dus even hoog.

POLL

[ Bericht 0% gewijzigd door archito op 07-08-2025 12:15:02 ]
  donderdag 7 augustus 2025 @ 12:18:04 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218441776
Als je voor een donkere corpus gaat, check bij Ikea ook ff de nieuwe Knivshult (zwarte) laden. Jammer dat ze die nog niet hadden toen wij vorig jaar onze zwarte corpus vol gehangen hebben met witte maximera laden :+ .

Ikea doet het steeds beter op de keuken details. Heb je het blad al uitgekozen?
Resistance is futile.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 12:22:07 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218441798
Oh, hier werkt de combinatie van walnoot fineer, kersenhout en houtlook PVC prima. De Havstorp groen vind ik ook wat hard ogen. Dus Sinarp gestemd.
Resistance is futile.
pi_218441801
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:18 schreef Seven. het volgende:
Als je voor een donkere corpus gaat, check bij Ikea ook ff de nieuwe Knivshult (zwarte) laden. Jammer dat ze die nog niet hadden toen wij vorig jaar onze zwarte corpus vol gehangen hebben met witte maximera laden :+ .

Haha ja die heb ik er toevallig afgelopen week in gezet in de keukenplanner! Ben ik ook heel blij mee. Glasplaatje aan de voorzijde had voor mij niet gehoeven maar ook niet verkeerd, heeft ook wel wat.

Onderin veel laden, links 2 ondiepe lades op aanrechthoogte met koffiezetapparaat en direct daaronder de cups en thee.
pi_218441807
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:18 schreef Seven. het volgende:

Blad nog niet gekozen. Het huidige eiland is een composiet dat glanzend is afgewerkt met een fijne kiezel erin. Ik denk dat we ook voor gebroken wit gaan maar niet proberen te matchen. Ook daar neig ik naar ons vorige aanrechtblad.

Sowieso gebruiken we veel elementen uit ons vorige huis, dat voelt saai maar we hebben 4 jaar terug niet voor niets dat huis helemaal naar onze smaak ingericht. :7
pi_218441829
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:22 schreef Seven. het volgende:
Oh, hier werkt de combinatie van walnoot fineer, kersenhout en houtlook PVC prima. De Havstorp groen vind ik ook wat hard ogen. Dus Sinarp gestemd.
Ik vond de pvc licht eiken in ons vorige huis ook prima combineren met Sinarp. Alleen nu voegen we dus ook het dressoir en tv meubel toe. Voor die laatste twijfelde ik over een HPL print dat heel erg lijkt op Sinarp, maar dat vond ik voor een dressoir en tv meubel wat te zwaar. Vandaar het iets lichtere en rodere walnoten. Ik vind de afwisseling ook wel fijn t.o.v. alles in eenzelfde kleur.

Sowieso denk ik dat de komende jaren de gietvloer er nog ligt, dat bevalt echt prima tot nu toe.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 12:35:40 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218441881
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:24 schreef archito het volgende:

[..]
Blad nog niet gekozen. Het huidige eiland is een composiet dat glanzend is afgewerkt met een fijne kiezel erin. Ik denk dat we ook voor gebroken wit gaan maar niet proberen te matchen. Ook daar neig ik naar ons vorige aanrechtblad.

Sowieso gebruiken we veel elementen uit ons vorige huis, dat voelt saai maar we hebben 4 jaar terug niet voor niets dat huis helemaal naar onze smaak ingericht. :7
Feest van herkenning wat betreft elementen uit de vorige woning meenemen :+ .

Ik vind dus dat Ikea tegenwoordig een heel mooi aanbod heeft met slankere bladen. Ik was echt aangenaam verrast. Alleen bij Ikea mag je de mooiere bladen dus niet laten plaatsen, in combinatie met zelf keukenkaste plaatsen.

Het eiland heeft wel supermooi slank blad trouwens! Heeft die de tand des tijds goed doorstaan?
Resistance is futile.
pi_218442313
quote:
7s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 12:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Feest van herkenning wat betreft elementen uit de vorige woning meenemen :+ .

Ik vind dus dat Ikea tegenwoordig een heel mooi aanbod heeft met slankere bladen. Ik was echt aangenaam verrast. Alleen bij Ikea mag je de mooiere bladen dus niet laten plaatsen, in combinatie met zelf keukenkaste plaatsen.

Het eiland heeft wel supermooi slank blad trouwens! Heeft die de tand des tijds goed doorstaan?
Ja ikea heeft ook wel mooie bladen tegenwoordig idd! Ons vorige blad was van silestone, nog wat dunner met 12mm. Het eiland heeft een blad van 20mm denk ik, ziet er over het algemeen nog prima uit. Randjes zijn een klein beetje beschadigd maar niet storend en rond de voet van de kraan is het verkleurd. Dat valt nu extra op omdat we een quooker hebben laten plaatsen met kleiner rozet dan de vorige (vierkante) kraan.
pi_218445168
Zijn alle dagfokkers Sinarpliefhebbers en avondfokkers Havstorpfans ofzo?😅

Met een stand van 5-0 leek het duidelijk maar nu ineens 5-5.
pi_218445423
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 19:28 schreef archito het volgende:

:D Hebben jullie zelf al een idee welke kant het op gaat?
Is dat zo?
pi_218447017
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 20:02 schreef Smallish het volgende:

[..]
:D Hebben jullie zelf al een idee welke kant het op gaat?
We hadden eerst Sinarp bedacht maar zijn later gaan twijfelen. Denk maar even een klein ladefrontje van havstorp bestellen om in de keuken te bekijken. Sinarp hebben we nog liggen.
  donderdag 7 augustus 2025 @ 22:17:22 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218447092
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 19:28 schreef archito het volgende:

Hahaha, ook weer heel herkenbaar :P .
Resistance is futile.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:04:14 #64
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_218447847
Ik heb Havstorp beige in mijn keuken en kan wel huilen om de kwaliteit. Wij hadden in onze vorige keuken, dezelfde hoogglans witte frontjes. Die waren bij lange na niet zo beschadigd als de Havstorp van nu. Ik ga er vanuit dat het materiaal van de groene frontjes hetzelfde is. Zou het niet op kwetsbare delen in de keuken zetten in ieder geval.
Qua schades zijn er diverse hoeken gebutst of kapot, meerdere diepe krassen en als kers op de taart lak weggevreten door een ovenreiniger :’). We hebben de keuken een jaar geleden geplaatst, dus dat is echt een domper.

Sinarp in onze bijkeuken houdt het daarentegen wel goed.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_218449756
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 00:04 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb Havstorp beige in mijn keuken en kan wel huilen om de kwaliteit. Wij hadden in onze vorige keuken, dezelfde hoogglans witte frontjes. Die waren bij lange na niet zo beschadigd als de Havstorp van nu. Ik ga er vanuit dat het materiaal van de groene frontjes hetzelfde is. Zou het niet op kwetsbare delen in de keuken zetten in ieder geval.
Qua schades zijn er diverse hoeken gebutst of kapot, meerdere diepe krassen en als kers op de taart lak weggevreten door een ovenreiniger :’). We hebben de keuken een jaar geleden geplaatst, dus dat is echt een domper.

Sinarp in onze bijkeuken houdt het daarentegen wel goed.
Dat is wel een goede om in de beslissing mee te nemen. Als het donkergroen wordt is het dus misschien beter om fronten bij een partij als k14 te halen oid.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:58:57 #66
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_218450050
Volgens mij is de ervaring met K14 inderdaad beter.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_218482809
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:58 schreef monsterd. het volgende:
Volgens mij is de ervaring met K14 inderdaad beter.
Ze leveren wel met name gespoten mdf zag ik. Wel allerlei opties qua randafwerking e.d. Een kadertje van 1 of 2cm breed lijkt me ook wel mooi.

Sinarp is pas vanaf oktober op zijn vroegst weer leverbaar, maar dat is al 2 keer uitgesteld dus blijft een gok of dat tegen die tijd wel weer te verkrijgen is. We neigen nu meer naar donkergroen, maar dan niet van Ikea zelf.

Een heel mooi alternatief zou Fenix NTM comodoro verde zijn. Super mat en krasvast, al zijn daar de meningen over verdeeld.
Ik bestel plaatmateriaal meestal via opmaatzagen.nl. Maar zagenzagen.nl lijkt vergelijkbaar en kunnen ook scharnieren voorboren. Bovendien lijken ze betaalbaarder dan K14.

https://www.zagenzagen.nl(...)de-Comodoro-1-zijdig

Een goedkopere variant is gemelamineerde spaanplaat. Mindere kwaliteit, maar door de minder matte afwerking vallen vlekken en krassen mogelijk minder op.

Deze in kleur labrador of zucchini.
https://www.zagenzagen.nl(...)9008-sd-2800-2100-18

Zucchini is meer warm groen, misschien iets te.

Labrador is wat koeler, maar wel feller dan Fenix comodoro verde.

Ik heb kleine staaltjes in de materialenbibliotheek van ons architectenbureau bekeken en daar lijken labrador en zucchini wel wat minder fel dan de plaatjes doen vermoeden. Blijft moeilijk inschatten zonder groter front, eens kijken of ik een groter monster kan bestellen.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:44:24 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218488968
Wij hebben ervaring met K14. Op zich mooie producten (gespoten MDF), maar hun processen zijn best wel ruk :+ . Beschadigingen duurde zeker 6 weken om op te lossen (nasturen nieuw frontje). En wel beetje krasgevoelig.
Resistance is futile.
pi_218489009
We hebben ook al de eerste stappen gezet met de tuin. In het najaar hopen we echt te kunnen vergroenen.

Alles bij elkaar in een plaatje:

Voortuin
De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. Een enorm verschil met de meter voortuin in ons vorige huis. Dat was ook nog eens in de winkelstraat. Nu hebben we geen overburen en kijken we naar grote bomen en struiken.

Alle grind is inmiddels al weg en voor nu ingezaaid met gras. De borders met bomen en planten volgen later. Dat geeft meer privacy en maakt de voortuin bruikbaar, al is het een heel rustig straatje.

Patio
Je kunt niet meer om het huis heen vanwege de brede aanbouw. Daardoor is een soort patio ontstaan die licht geeft in de speelhoek en keuken.
Hier willen we ook 2 smalle borders toevoegen met wat schaduwplanten, dat maakt het uitzicht vanuit huis wat spannender dan alleen klimop. Er blijft dan een tuinpad naar het keukenraam over wat in de toekomst misschien een deur wordt. Dan kunnen we makkelijker van voor- naar achtertuin.

Achtertuin
De achtertuin is op het zuiden en is kleiner dan de voortuin maar nog steeds een prima formaat. De grote overkapping is lekker ruim om veel buiten te zitten. Daarna volgt een tuin van 9 meter diep en 8 meter breed. Het laatste deel is officieel nog recht van overpad dus dat moet verhard blijven. We gebruiken het wel gewoon als tuin. Achter in de tuin staat nog een garage van 3 bij 6 meter en zit een poort naar buiten.

De vlonder is inmiddels weg en dit najaar gaan ook het grind en alle bomen eruit. Die bolbomen zijn ons te braaf en de plataan staat heel onhandig. Maar gelukkig komt daar veel meer voor terug! Zelf denken we aan verschillende fruitbomen, esdoorn, krentenboom, vlinderstruik etc.

De plattegrond laat al zien hoeveel groen er bij komt ten opzichte van bestaand, dus dat is wel een leuke uitdaging. Helaas gaan de wat grotere bomen weg omdat ze echt onhandig staan, maar hebben we wel budget gereserveerd om een aantal wat grotere bomen en planten te kopen, aangevuld met jonge aanplant.
  dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:08:40 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218489181
Jemig, de vorige bewoner hield niet zo van groen :') . Welke sfeer hoop je te creëren in de tuin?

Tuinpad verplaatsen ^O^ , super onpraktisch in de huidige situatie. Verder goed gebruik gemaakt van de bestaande situatie. Dat maakt het een stuk minder duur :+ .

En marktplaats is bijzonder effectief om planten en bomen te shoppen. Veel hobbykwekers! En vorig jaar hebben we een Judasboom uitgegraven die bij een boomkweker van hetzelfde formaat 900 euro had gekost.

Wat voor bolbomen heb je eigenlijk? Asking for a friend :7 .
Resistance is futile.
pi_218489276
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:08 schreef Seven. het volgende:
Jemig, de vorige bewoner hield niet zo van groen :') . Welke sfeer hoop je te creëren in de tuin?

Tuinpad verplaatsen ^O^ , super onpraktisch in de huidige situatie. Verder goed gebruik gemaakt van de bestaande situatie. Dat maakt het een stuk minder duur :+ .

En marktplaats is bijzonder effectief om planten en bomen te shoppen. Veel hobbykwekers! En vorig jaar hebben we een Judasboom uitgegraven die bij een boomkweker van hetzelfde formaat 900 euro had gekost.

Wat voor bolbomen heb je eigenlijk? Asking for a friend :7 .
We noemden de voortuin ook wel het strooiveld, om as uit te strooien. 🙃

Niet persé op zoek naar een bepaalde sfeer, maar we houden wel van wat verwilderd, biodivers en bloeiende planten door de seizoenen heen. Interessante doorkijkjes door gelaagdheid is wel fijn en toch ook genoeg speelruimte.

En idd, we hergebruiken alle bestrating eigenlijk. Alleen grondwerk besteden we uit. Er kwam 8 kuub grind uit de voortuin...

Ga zeker een kijkje nemen op Marktplaats!

Ik vermoed dat de 3 bomen bolcatalpas zijn.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 08:41:33 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218491087
Als je voor semi-verwilderde sfeer wil gaan, dan zou je op termijn nog kunnen kijken of de rechte lijnen in de bestrating kunt vervangen voor vloeiende lijnen.

Verder raad ik je voor de bochtjes in je gazon ekoboard als borderrand (of een vergelijkbaar product) aan. Dit is echt geweldig goed spul, wij zijn er heel erg tevreden over omdat je er bochtjes mee kunt maken. Prima kwaliteit, makkelijk te verwerken. Kantjesmaaier erlangs en dan kun je het gazon ook heel makkelijk netjes houden.

Als je die rechte lijnen op korte termijn wil verzachten, dan kun je er ook nog grindrandjes omheen leggen met ekoboard om een speelser effect te bewerkstelligen, maar jonge kinderen vinden het ook heel leuk om grind uit paden te trekken :') (wij gaan onze grindstrook mogelijk met epoxy vastleggen).

En die bolbomen zou ik lekker op marktplaats zetten na de hittegolf ^O^ . Helaas niet wat wij zoeken :P .
Resistance is futile.
pi_218498067
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 08:41 schreef Seven. het volgende:
Als je voor semi-verwilderde sfeer wil gaan, dan zou je op termijn nog kunnen kijken of de rechte lijnen in de bestrating kunt vervangen voor vloeiende lijnen.

Verder raad ik je voor de bochtjes in je gazon ekoboard als borderrand (of een vergelijkbaar product) aan. Dit is echt geweldig goed spul, wij zijn er heel erg tevreden over omdat je er bochtjes mee kunt maken. Prima kwaliteit, makkelijk te verwerken. Kantjesmaaier erlangs en dan kun je het gazon ook heel makkelijk netjes houden.

Als je die rechte lijnen op korte termijn wil verzachten, dan kun je er ook nog grindrandjes omheen leggen met ekoboard om een speelser effect te bewerkstelligen, maar jonge kinderen vinden het ook heel leuk om grind uit paden te trekken :') (wij gaan onze grindstrook mogelijk met epoxy vastleggen).

En die bolbomen zou ik lekker op marktplaats zetten na de hittegolf ^O^ . Helaas niet wat wij zoeken :P .
Thanks voor de tips!

De bochten dacht ik gewoon af te steken en vervolgens de borderplanten en gras handmatig in model te houden. Maar een rand als geleider is misschien wel goed.

De planten mogen verwilderen maar ik houd wel van rechte lijnen die dat omkaderen, dus het rechte tuinpad in de achtertuin krijgt waarschijnlijk nog een pergola ernaast die de lijn versterkt.

We overwegen wel een knik in het pad in de voortuin zodat we aan de straatkant ruimte hebben voor beplanting tussen ons tuinpad en dat van de buren.

Onze oudste legt kiezels tot nu toe juist netjes terug als ze ernaast liggen. 😅
pi_218500135
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 21:47 schreef archito het volgende:
We hebben ook al de eerste stappen gezet met de tuin. In het najaar hopen we echt te kunnen vergroenen.

Alles bij elkaar in een plaatje:

[ afbeelding ]

Voortuin
De voortuin is 12 meter diep en 8 meter breed. Een enorm verschil met de meter voortuin in ons vorige huis. Dat was ook nog eens in de winkelstraat. Nu hebben we geen overburen en kijken we naar grote bomen en struiken.

Alle grind is inmiddels al weg en voor nu ingezaaid met gras. De borders met bomen en planten volgen later. Dat geeft meer privacy en maakt de voortuin bruikbaar, al is het een heel rustig straatje.

Patio
Je kunt niet meer om het huis heen vanwege de brede aanbouw. Daardoor is een soort patio ontstaan die licht geeft in de speelhoek en keuken.
Hier willen we ook 2 smalle borders toevoegen met wat schaduwplanten, dat maakt het uitzicht vanuit huis wat spannender dan alleen klimop. Er blijft dan een tuinpad naar het keukenraam over wat in de toekomst misschien een deur wordt. Dan kunnen we makkelijker van voor- naar achtertuin.

Achtertuin
De achtertuin is op het zuiden en is kleiner dan de voortuin maar nog steeds een prima formaat. De grote overkapping is lekker ruim om veel buiten te zitten. Daarna volgt een tuin van 9 meter diep en 8 meter breed. Het laatste deel is officieel nog recht van overpad dus dat moet verhard blijven. We gebruiken het wel gewoon als tuin. Achter in de tuin staat nog een garage van 3 bij 6 meter en zit een poort naar buiten.

De vlonder is inmiddels weg en dit najaar gaan ook het grind en alle bomen eruit. Die bolbomen zijn ons te braaf en de plataan staat heel onhandig. Maar gelukkig komt daar veel meer voor terug! Zelf denken we aan verschillende fruitbomen, esdoorn, krentenboom, vlinderstruik etc.

De plattegrond laat al zien hoeveel groen er bij komt ten opzichte van bestaand, dus dat is wel een leuke uitdaging. Helaas gaan de wat grotere bomen weg omdat ze echt onhandig staan, maar hebben we wel budget gereserveerd om een aantal wat grotere bomen en planten te kopen, aangevuld met jonge aanplant.
Leuk om te zien. Mijn eigen achtertuin heeft straks dezelfde afmetingen dus ik puzzel er ook mee omdat het qua diepte niet overhoudt en ik mijn tuinmeubilair niet aan de achtergevel wil hebben staan. Maar je houdt dan maar een heel klein grasveldje over.

Mbt de overkapping heb ik de vraag of het dan niet heel donker is achterin het huis. Of zit er een lichtstraat in?

Edit: fotos bekeken en dat lijkt het geval te zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218502103
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 09:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Leuk om te zien. Mijn eigen achtertuin heeft straks dezelfde afmetingen dus ik puzzel er ook mee omdat het qua diepte niet overhoudt en ik mijn tuinmeubilair niet aan de achtergevel wil hebben staan. Maar je houdt dan maar een heel klein grasveldje over.

Mbt de overkapping heb ik de vraag of het dan niet heel donker is achterin het huis. Of zit er een lichtstraat in?

Edit: fotos bekeken en dat lijkt het geval te zijn.
We komen van een achtertuin van 5 bij 6, dus voor ons voelt 8 bij 9 (en 8 bij 12 inclusief overkapping) al als groot. :+ Maar inderdaad, het grasveldje is beperkt maar geeft wel een ruimtelijk gevoel t.o.v. alleen planten en voor onze kleine kinderen voldoende groot om te spelen. Het grasveld in de voortuin biedt later meer ruimte om te spelen en daar hebben we dan ook de trampoline bedacht. Heel veel buren hebben dat in het verleden zo gedaan.

De hoeveelheid licht valt bij ons wel mee omdat de achterpui 7 meter glas is en er zijn inderdaad 2 lichtstraten in de overkapping van ik schat een tot anderhalve meter bij een centimeter of 60. En de oriëntatie is zuid dus er komt behoorlijk wat licht via de pui en lichtstraten binnen. In de zomer is het juist wel lekker omdat het een goede buffer voor zoninval is, daardoor is er geen buitenzonwering nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')