Perrin | zondag 29 december 2024 @ 02:15 |
Zo te zien een probleem met het landingsgestel. | |
Vvdjemoeder | zondag 29 december 2024 @ 02:17 |
Kut je was me voor | |
koffiekoekjes | zondag 29 december 2024 @ 02:21 |
Gaat niet lekker met Boeing vliegtuigen vandaag. Eerder ook al een Boeing vliegtuig naast de baan na problemen. Gezien de grote knal...RIP | |
RotatoR | zondag 29 december 2024 @ 02:24 |
Heftige beelden. | |
koffiekoekjes | zondag 29 december 2024 @ 02:24 |
2 overlevenden tot nu toe | |
Peppert | zondag 29 december 2024 @ 02:24 |
Gewoon blijven vliegen met Boeing en spelen met het leven van de burgers. Het lijkt op dat overheden liever geen veiligheidsmaatregelen willen nemen omdat ze bang zijn om de Amerikaanse overheid tegen de schenen te schoppen. Bah. Corrupte handel. | |
RotatoR | zondag 29 december 2024 @ 02:27 |
De 737-800 is al 20 jaar in gebruik en is een betrouwbaar toestel. Dit type heeft niet dezelfde structurele problemen als de nieuwere 737 MAX. | |
koffiekoekjes | zondag 29 december 2024 @ 02:28 |
.....Tenzij Boeing ook aan het bezuinigen is op goede nieuwe onderdelen. Vliegtuigen blijven niet 20 jaar hetzelfde en hebben natuurlijk gewoon onderhoud nodig. | |
SillyWalks | zondag 29 december 2024 @ 03:00 |
Bizar hoe snel het toestel gaat. Waren de flaps helemaal naar beneden, en was hij wel met de motoren aan het remmen? | |
RotatoR | zondag 29 december 2024 @ 03:00 |
SillyWalks | zondag 29 december 2024 @ 03:13 |
Birdstrike zou kunnen verklaren waarom de motoren niet konden afremmen, maar waarom was het landingsgestel niet uitgeklapt? Waren de hydraulische systemen kapot? | |
superniger | zondag 29 december 2024 @ 04:02 |
Graag duiding van Remco Breuker. | |
Peppert | zondag 29 december 2024 @ 04:03 |
47 doden geteld: RIP. | |
Peppert | zondag 29 december 2024 @ 04:19 |
ootjekatootje | zondag 29 december 2024 @ 04:25 |
Laatste keer dat ik gevlogen heb, is 15 jaar geleden. Totaal geen behoefte aan deze shit. Laatste vlucht van Marseille naar Eindhoven, dacht serieus dat het ding van ellende uit elkaar zou vallen. Zit hier prima in een buitengebied in Zeeland waar niemand iets van weet en waar het elke dag vakantie is. En prima dat de rest van Nederland de hele wereld overvliegt, ik mis er niks aan. | |
roos94 | zondag 29 december 2024 @ 04:56 |
Stap je wel in de auto | |
gwn_een_user | zondag 29 december 2024 @ 04:57 |
triest. rust in vrede. | |
yessie234 | zondag 29 december 2024 @ 05:05 |
Ze komen inderdaad weer als bakstenen uit de lucht vallen de afgelopen dagen. | |
de_boswachter | zondag 29 december 2024 @ 05:42 |
Drone aanval van Noord Korea???????? | |
Jed1Gam | zondag 29 december 2024 @ 06:56 |
Wel lekker in de auto stappen, met 430.000 slachtoffers per jaar, enkel in Nederland. | |
Eyjafjallajoekull | zondag 29 december 2024 @ 07:09 |
Ik vlieg vanavond naar Zuid-Korea... komt wel... ahum... erg dichtbij zo... Ook erg vaak met Jeju Air gevlogen. Prima maatschappij verder. Ziek weer dit. | |
Parafernalia | zondag 29 december 2024 @ 07:21 |
hopelijk overleef je het maat! | |
Parafernalia | zondag 29 december 2024 @ 07:22 |
Was dit een Boeing? | |
Eyjafjallajoekull | zondag 29 december 2024 @ 07:23 |
Statistisch gezien niet onveiliger dan gister natuurlijk. Maar voelt toch altijd gek. | |
Houtenbeen | zondag 29 december 2024 @ 07:26 |
franklop | zondag 29 december 2024 @ 07:26 |
Dat er twee overlevenden zijn bij zo'n klap is al bijzonder te noemen | |
Prego | zondag 29 december 2024 @ 07:41 |
het gaat hier niet om jou. Triest nieuws weer ![]() ![]() | |
superniger | zondag 29 december 2024 @ 07:48 |
124 doden inmiddels. | |
franklop | zondag 29 december 2024 @ 07:54 |
Overlevenden kwamen uit het staartdeel. Niet geheel verrassend | |
LaDaDiDa | zondag 29 december 2024 @ 08:27 |
Wist niet dat het er zoveel waren... bizarre cijfers eigenlijk. | |
LaDaDiDa | zondag 29 december 2024 @ 08:29 |
JAls je de foto ziet, lijkt dat deel inderdaad als enige intact. https://www.nu.nl/buitenl(...)g-in-zuid-korea.html Alsnog bizar dat je zo'n klap overleefd alleen al. Spreekt wel weer voor de effectiviteit van gordels.. | |
Pino112 | zondag 29 december 2024 @ 08:46 |
Daar in de reacties staat deze:
| |
RamboDirk | zondag 29 december 2024 @ 08:50 |
Toch aardige landing ondanks alle malfunctions. Jammer dat er dan alsnog een dikke muur staat, anders glijdt ie gewoon stil. | |
ZarB | zondag 29 december 2024 @ 09:23 |
![]() Bang voor vliegen dus ik ga maar naar de middle of nowhere verkassen en de rest van mijn leven in een zeer beperkte bubbel verkeren. Echt heel logisch. Ook geen auto dus? | |
ZarB | zondag 29 december 2024 @ 09:25 |
Wrs glijdt ie nog wel even door, een bedrijventerrein op, snelweg, woonwijk of iets in die trant? Zou ook niet best zijn. Muur staat er niet voor niks lijkt me. | |
Vincent_student | zondag 29 december 2024 @ 09:29 |
Waarom staat er een muur aan het einde van de landingsbaan? En die muur ziet er nog onbeschadigd uit. | |
Vincent_student | zondag 29 december 2024 @ 09:30 |
Ik heb nooit begrepen dat er aan het einde van banen soms complete wijken of fabrieken worden gebouwd. Of muren. Het is toch veel beter om dat gewoon een kilometer vrij te laten? | |
roos94 | zondag 29 december 2024 @ 09:46 |
Maar de centjes dan | |
yessie234 | zondag 29 december 2024 @ 09:46 |
De eerste Nils Holgerson (1983-84) generatie dreams on, de tweede Nils Holgerson generatie (2008) dreams on | |
Brembo | zondag 29 december 2024 @ 09:50 |
Hoe vaak gaat het mis? Verbaast mij dat ze zijn gaan landen zonder het onderstel uit geklapt. | |
zuchtje | zondag 29 december 2024 @ 09:52 |
Je zult wel meer niet begrijpen zolang dat je denkt dat je "gewoon" dingen kunt doen of regelen. Zo'n vliegveld heeft niet de macht om alles om zich heen te claimen. Er zijn ook andere belangen die gerespecteerd moeten worden. En als een vliegveld "loze ruimte" heeft, gebruikt het vliegveld dat liever ipv het braak te laten liggen omdat er een (kleine) kans is dat een vliegtuig doorschuift. | |
franklop | zondag 29 december 2024 @ 10:01 |
Als de verhalen kloppen dat er al iets van explosie in de lucht was, dan kan het ook een kwestie van geen keuze zijn geweest | |
Het_Bokje | zondag 29 december 2024 @ 10:04 |
vogelstakingen moeten verboden worden | |
quo_ | zondag 29 december 2024 @ 10:22 |
Lijkt me logischer om tegen het einde van de baan een lange zand- of grindbak te maken inplaats van een betonnen muur. | |
Kopiko | zondag 29 december 2024 @ 10:33 |
Dodelijke? Auto-ongeluk overleef je meestal wel, vliegtuigcrash hoogst zelden. | |
phpmystyle | zondag 29 december 2024 @ 10:54 |
De Russen vanzelfsprekend. Stop de onderzoeken maar ![]() | |
yessie234 | zondag 29 december 2024 @ 11:10 |
Er zijn veel belachelijke verhalen van, en over Russen. Het probleem is dat tot 2020 de verhoudingen met Rusland heel redelijk waren hier in Europa. Het klimaatakkoord was een cadeautje aan de VS. Nog niets fatsoenlijks voor teruggezien, dat mooie cadeau. | |
Fietsenrek | zondag 29 december 2024 @ 11:25 |
Inderdaad, was echt een mega klap. | |
Kleffe_Dop | zondag 29 december 2024 @ 11:28 |
Het eigenaardige is dat een 737-800 geen hydrauliek nodig heeft om het landingsgestel te laten zakken. In nood situaties bestaat er een manual override in de cockpit (dmv kabels) waarbij zwaartekracht z'n werk doet ipv de hydrauliek, zie hier bijv. Op Reddit valt in reacties van 737 piloten te lezen dat men het ontbreken van het neergelaten landingsgestel op z'n zachtst gezegd eigenaardig vindt aan deze situatie, juist gezien het bestaan van die manual override functie. Dat gekoppeld aan het feit dat de approach speed zo hoog lag en het toestel pas heel laat neergezet werd op de landingsbaan doet al snel vermoeden aan een situatie in de cockpit waardoor men gebruikelijke checklist stappen in een situatie als deze (noodgedwongen) oversloeg. | |
spicymchaggis | zondag 29 december 2024 @ 11:53 |
Murrica bad! ![]() | |
Durmada | zondag 29 december 2024 @ 12:23 |
2 overlevenden met zo’n klapper… niet te geloven. Ik denk dat ik liever gewoon gelijk dood gaan in zo’n situatie. | |
TheFreshPrince | zondag 29 december 2024 @ 12:26 |
Je kan ook overdrijven.
| |
cherrycoke | zondag 29 december 2024 @ 12:26 |
Bekijk deze YouTube-video | |
MichaelScott | zondag 29 december 2024 @ 12:28 |
Omdat er volgens Google Maps een snelweg en een stukje verderop een rij hotels achter ligt. Overigens lijkt het erop dat er in de gebruikelijke landingsrichting geen muur staat aan het einde. Zonder die omleiding vanwege een zwerm vogels waren ze waarschijnlijk zachter terecht gekomen. | |
TheFreshPrince | zondag 29 december 2024 @ 12:32 |
Het probleem is dat je nooit in het nieuws leest dat een piloot weer een prachtige landing heeft uitgevoerd. Als vliegen in het nieuws komt, is het meestal door een crash. Ik geloof dat er ongeveer 1 op de 7.700.000 vluchten een crash is. Dat is ongeveer gelijk aan het winnen van de hoofdprijs in de oudejaarsloterij. | |
cherrycoke | zondag 29 december 2024 @ 12:36 |
De kans is 1 op de 11 miljoen dat je een vliegtuigcrash meemaakt. de jackpot in een slotmachine is ongeveer 1 op de miljoen. | |
shiz | zondag 29 december 2024 @ 12:44 |
![]() ![]() Er zijn minder abrupte manieren om een overrun tegen te houden... Engineered materials arrestor system / EMAS:
[ Bericht 7% gewijzigd door shiz op 29-12-2024 14:21:29 ] | |
Jed1Gam | zondag 29 december 2024 @ 13:05 |
1.35 miljoen doden per jaar op wereldschaal. Daar kan je niet tegenop vliegen. | |
TheFreshPrince | zondag 29 december 2024 @ 13:08 |
Dat is het aantal verkeersdoden, dus ook voetgangers, fietsers en kerstmarktgangers. En dan tel je ook landen mee waar ze met 120 man in een bus rijden die voor 38 man bedoeld is. En ja, op wereldschaal. Maar er zijn op wereldschaal ook 1,5 miljard auto's. Ik stel nergens dat autorijden veiliger is maar je 435.000 slachtoffers in Nederland was een beetje overdreven, dat zijn er zo'n 600. | |
Michielos | zondag 29 december 2024 @ 13:14 |
Je bent denk ik echt levensmoe als je nu nog in een Boeing stapt. Met geen tien paarden krijg je me daar nog in 🥲 | |
Fok-it | zondag 29 december 2024 @ 13:39 |
Want de kans is 1 op 5 dat tie crasht ofzo? ![]() ![]() | |
Perrin | zondag 29 december 2024 @ 13:43 |
edit | |
Jed1Gam | zondag 29 december 2024 @ 13:57 |
600+ doden in Nederland, nog steeds een stuk hoger dan het aantal mensen die omkomen in commercile vluchten, wereldwijd. ![]() | |
Tourniquet | zondag 29 december 2024 @ 14:00 |
Andere hoek: Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen. ![]() Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan. | |
Perrin | zondag 29 december 2024 @ 14:19 |
Een heleboel ![]() | |
#ANONIEM | zondag 29 december 2024 @ 14:44 |
Je kan er vergif op innemen dat Boeing weer een hoeken heeft afgesneden in de back-up stroomvoorzieningssystemen. | |
Alloch87 | zondag 29 december 2024 @ 14:47 |
Oke meid. DIt topic gaat echter niet over jou. | |
TheFreshPrince | zondag 29 december 2024 @ 14:49 |
Dat bestrijd ik toch nergens? Maar je kwam met 430.000 slachtoffers per jaar in Nederland en dat was gewoon gezwets. Daar had de discussie al over kunnen zijn ![]() | |
ootjekatootje | zondag 29 december 2024 @ 14:50 |
Nee, over vliegtuigen die neerstorten, vandaag trouwens weer een Boeing in problemen in Noorwegen. | |
Whiskers2009 | zondag 29 december 2024 @ 14:51 |
Gisteren | |
achtja | zondag 29 december 2024 @ 14:52 |
Vergeet niet morgen je BA Boeing aandelen van de hand te doen! | |
TheFreshPrince | zondag 29 december 2024 @ 14:55 |
Regel 4 bij beleggen: - geen vliegtuigbouwers - geen vliegmaatschappijen | |
Origami94 | zondag 29 december 2024 @ 15:05 |
Ik heb een hele oude theorie die kampt uit de tijden van de corona lockdowns waarin vliegtuigmaatschappijen wereldwijd zware verliezen maakten en dus gingen besparen op bijvoorbeeld onderhoud. Wat dus jaren later resultaat heeft. Kijk het CDA is in mijn opinie een partij voor lullo's maar misschien is het maar goed dat KLM steun van de overheid kreeg. In andere landen gebeurt dit sneller want overheidssteun is daar een taboe. Overigens zo'n piloot zou toch ook door moeten hebben dat op tijd stoppen niet gaat werken en zou dan een poging kunnen doen om weer op te stijgen? | |
Origami94 | zondag 29 december 2024 @ 15:08 |
Wel een beter rendement dan Intel de afgelopen 10 jaar. | |
saparmurat_niyazov | zondag 29 december 2024 @ 15:10 |
Richard Branson schreef dat een goede manier om miljonair te worden is om een vliegmaatschappij te beginnen als miljardair. | |
kurk_droog | zondag 29 december 2024 @ 15:18 |
Waar waren de hulpdiensten? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 15:40 |
De ene een birdstrike en de ander foreign object damage tijdens take off. Heeft helemaal niets met het type of merk vliegtuig te maken. [ Bericht 18% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 29-12-2024 16:17:32 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 15:45 |
Birdstrike, go-around, zo goed als zeker engine failure, geen externe verlichting, dus waarschijnlijk ook geen of zeer beperkte electrical power. Dan is het moeilijk vliegen en landen. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 15:45 |
Die waren er na een paar minuten bij, maar niemand heeft de crash overleefd op 2 ca's na. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 15:59 |
Er zijn wereldwijd ongeveer 100.000 flight movements elke dag en slechts een handjevol incidenten. Maar blijf jij lekker met je voeten in de klei van (het supersaaie) Zeeland zitten. | |
Kleffe_Dop | zondag 29 december 2024 @ 16:01 |
Het uitvallen van vrijwel alle systemen lijkt zeer onwaarschijnlijk door enkel een bird strike, bovendien is een 737 prima in staat om op n engine door te vliegen. Zoals eerder gepost heeft de 737 daarnaast ook een gravity assist landing gear noodoptie, daar is geen stroom voor nodig want werkt met kabels. Er is nog meer aan dit verhaal wat we niet weten. | |
The-BFG | zondag 29 december 2024 @ 16:02 |
Go-Around poging zou kunnen, maar waarom is dan de thrust reverser actief op engine #2, of is de kap gewoon open door dat ie over de grond schraapt. De configuratie van het vliegtuig lijkt er iig op te wijzen dat de piloten niet echt goed gehandeld (kunnen) hebben | |
Kleffe_Dop | zondag 29 december 2024 @ 16:04 |
Dat mbt de kap/cowling is een mogelijkheid onder die krachten. Niks aan de configuratie van het vliegtuig lijkt erop te duiden dat men aan het landen is. Dat is bijzonder vreemd. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 16:05 |
Dit was geen go-around poging. Dit was een poging om te landen. De go-around hebben ze al eerder gedaan. Het is niet helemaal duidelijk of dat op last van de verkeersleiding was, of omdat ze toen al hun (eerste) birdstrike te pakken hadden. Ze hebben toen wel een mayday call gedaan (6 minuten voor de uiteindelijke crash), dus er was zeker al iets aan de hand. | |
Kleffe_Dop | zondag 29 december 2024 @ 16:08 |
Correct mbt de go-around: 854am missed approach runway 1 857am ATC alerts crew about potential bird strike 858am crew issue mayday distress signal 900am attempts landing on runway 19 903am aircraft crashes | |
The-BFG | zondag 29 december 2024 @ 16:15 |
Ah ik dacht dat je doelde op een (mislukte) poging door dat stukje "halverwege runway neerkomen" waarop je reageerde. Zie nu de filmpjes op Dumpert en daar is het duidelijk een poging to landen.. maar de hele configuratie is daar niet naar.. We gaan het wel horen... | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 16:19 |
Overigens staat het NOS-artikel vol met onjuistheden. Dat is meestal zo bij luchtvaartongelukken. | |
Tourniquet | zondag 29 december 2024 @ 16:34 |
Zoals altijd met dit soort ongelukken zal het een combinatie van factoren zijn geweest. Wat vreemd is dat er geen ADS-B gegevens meer zijn vanaf ongeveer het moment van go-around rwy 01. Snelheid was toen 152 kt (TAS), hoogte 1275 voet, dus ze zullen al grotendeels in de landingsconfiguratie hebben gezeten qua flaps en gear down. Na de go-around is het blijkbaar nog wel gelukt flaps (en landingsgestel) in te trekken. | |
bianconeri | zondag 29 december 2024 @ 16:45 |
Blijf jij maar lekker in dat lelijke onzin gebied dan. Je komt het huis dus ook niet uit? Je loopt geen trap op en af. Je wandelt niet buiten, je fietst niet, je rijdt geen auto, geen OV? Zo wel dan gewoom hypocriet of je snapt er gwn niets van. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 16:46 |
Achteraf hadden ze dat beter niet kunnen doen. Ik vermoed dat ze hun hydraulische druk zijn kwijtgeraakt en/of dermate problemen hadden met de motoren hadden dat ze wel moesten landen. Tijdens de landing/crash voerden ze geen externe verlichting, dus het is aannemelijk dat ze ook problemen hadden met hun electrical power. Kan het ontbreken van de ADS-B gegevens verklaren. Dat gaan we allemaal weten als de FDR en CVR gegevens bekend worden gemaakt. | |
0ne_of_the_few | zondag 29 december 2024 @ 16:49 |
Voor de leek, wat staat er allemaal fout? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 16:58 |
"Maar enkele minuten voor de landing verdween het toestel van de radar". Het ADS-B signaal viel weg, dat is niet hetzelfde als radar. "Volgens de Zuid-Koreaanse autoriteiten had de piloot van de luchtverkeersleiding de opdracht gekregen om in de tegenovergestelde richting te landen, om te voorkomen dat het vliegtuig in botsing kwam met vogels." Dit is speculatie. Is nergens anders gerraporteerd. Ze kregen wel opdracht om een go-around te maken (hun nadering afbreken). Het landen van de andere kant is zo goed als zeker op verzoek van de vliegers zelf. "Maar na de instructie vanuit de luchtverkeersleiding verstuurden de piloten een noodsignaal, zeggen de Zuid-Koreaanse autoriteiten. Wat de aanleiding was voor dat noodsignaal is nog niet bekend. Een minuut later probeerde het toestel te landen." Ze deden een mayday-call 5 a 6 minuten voor de landing/crash, niet 1 minuut. | |
0ne_of_the_few | zondag 29 december 2024 @ 17:02 |
Ah thanks. Waar halen ze de info vandaan zou je zeggen, typen het over ofzo. Ik erger mij vaak aan de basic fouten van de nos, zoals bij aardbevingen het hebben over schaal van Richter | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 17:07 |
Ik denk een combinatie van factoren. Inderdaad dingen overnemen van anderen, maar veelal ook onbekendheid met luchtvaartregels, procedures en techniek (zoals bv het verschil tussen ADS-B en radar). Uiteindelijk komt het er op neer dat ze te weinig aan factchecking doen. Het nieuws moet er snel uit en men vindt het blijkbaar onbelangrijk of het klopt. | |
Bart2002 | zondag 29 december 2024 @ 18:00 |
Ik zie daar wel iets in en vind dat gewoon zeer verstandig. Zouden meer mensen moeten doen. Super voor het klimaat en tevens beetje rustig aan met de natuurlijke energiebronnen. Nog iets overhouden voor volgende generaties misschien. Maar dat moet blijkbaar weet belachelijk worden gemaakt, een verstandige verantwoordelijke attitude. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 18:45 |
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Terug naar de Middeleeuwen is het beste. ![]() | |
KreKkeR | zondag 29 december 2024 @ 18:53 |
Vliegangst is weinig verstandigs aan. Niet of weinig vliegen als bewuste keus vanwege het milieu/etc. prima. Maar niet vliegen uit angst... Niks om trots op te zijn. Ook niet om je voor te schamen hoor. Maar het is en blijft gewoon een angst en geen weloverwogen nobele keus om anderen (toekomst planeet) te helpen. | |
kurk_droog | zondag 29 december 2024 @ 19:11 |
En? Er is een mayday, dan sta je toch al klaar met alles en iedereen. | |
Tourniquet | zondag 29 december 2024 @ 19:34 |
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash. Bekijk deze YouTube-video | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 29 december 2024 @ 19:37 |
Dus omdat jij ze in het filmpje niet hebt gezien, zijn ze er niet? En de mayday was minuten voor de crash. | |
Rodgrod | zondag 29 december 2024 @ 19:39 |
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen ![]() | |
Perrin | zondag 29 december 2024 @ 19:42 |
Hadden ze maar netter moeten landen. | |
Discombobulate | zondag 29 december 2024 @ 19:51 |
Vind vliegen echt heerlijk. | |
Discombobulate | zondag 29 december 2024 @ 19:51 |
Hebben ze geen airbags? | |
Vincent_student | zondag 29 december 2024 @ 21:47 |
Bij elk vliegveld gaat wel eens keer iets mis. Als je 180 levens kunt redden door geen muur te zetten of whatever, dan doe je dat. Het is supertriest dat zo'n kutmuur zoveel gezinnen ontwricht. In Brazili ging eens een keer een hele woonwijk aan het einde van een startbaan in vlammen op. Als ze hier in Nederland al zeuren over lawaaierige vliegtuigen, mag je al helemaal zeuren over muurtjes en woonwijken die slachtoffers veroorzaken. | |
Viesdik | maandag 30 december 2024 @ 01:23 |
Wat mij betreft dood door schuld. Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf ![]() Dat bedenk je toch niet? Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen. | |
Viesdik | maandag 30 december 2024 @ 01:25 |
alles ging mis wat je maar kan bedenken.. echt wtf | |
EenAndereWeg | maandag 30 december 2024 @ 01:32 |
‘Build that wall! Build that wall!!’ ….. oeps | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 10:16 |
Het wisselt sterk wat ik lees in de analyses of dit ongeluk alleen door botsing met vogels veroorzaakt kon worden. Maakt het wel lekker spannend natuurlijk voor Zuid-Korea. Heeft Nils Holgerson al ge-Xd? | |
RealistAtheist | maandag 30 december 2024 @ 11:46 |
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest. Maar de optelsom is wel heel raar, geen landing gear, geen flaps, halverwege de baan neerkomen. Je zou bijna denken dat ze nog in midflight waren. Maar ja ze hebben wel de landingsbaan weten op te zoeken. Dat doe je ook niet als je in midflight bent. Hier is echt heel veel misgegaan lijkt het. | |
franklop | maandag 30 december 2024 @ 11:50 |
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 12:12 |
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk. | |
Tourniquet | maandag 30 december 2024 @ 12:17 |
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld: Bekijk deze YouTube-video Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet pers het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten. Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen. [ Bericht 12% gewijzigd door Tourniquet op 30-12-2024 12:23:41 ] | |
Kleffe_Dop | maandag 30 december 2024 @ 12:58 |
Zie post #49: Dat maakt het alleen nog maar vreemder. | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 13:15 |
Zuid Koreanen hebben ook zo'n grenzeloos vertrouwen in democratie na die halfbakken staatsgreep. Die laten zich vast geruststellen met een voorlopig rapport. Ligt natuurlijk ook aan hoe de nabestaanden worden opgevangen. Meestal komen de experts van Boeing ter plaatse bij dit soort vreemde zaken. | |
Gunner | maandag 30 december 2024 @ 13:19 |
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag. | |
Kleffe_Dop | maandag 30 december 2024 @ 13:26 |
Niks is onfeilbaar natuurlijk. | |
Dutch_view | maandag 30 december 2024 @ 13:53 |
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur? In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen. | |
Perrin | maandag 30 december 2024 @ 13:59 |
Het is de omheining van het vliegveld. | |
Dutch_view | maandag 30 december 2024 @ 14:14 |
Volgens Google Maps zit er nog gras tussen de muur en het einde van de baan. Er zou dus ruimte moeten zijn voor andere remmende middelen. Ook experts zeggen dat die muur "crimineel" is | |
Viesdik | maandag 30 december 2024 @ 14:15 |
die vloog op de rug van de gans zo de motor in Bekijk deze YouTube-video | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 14:16 |
Die van die boeing | |
Viesdik | maandag 30 december 2024 @ 14:20 |
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nils ze hebben beide de schuld geaccepteerd met alle gevolgen van dien | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 14:34 |
Gingen op visite bij de lachende moordenaar, en daar hebben ze nog steeds spijt van naar het schijnt. Maar konden toen niet anders, dachten ze. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 15:12 |
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest. Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft. [ Bericht 19% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 30-12-2024 15:20:21 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 15:16 |
Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is geweest. Om een of andere reden (die wij nog niet weten) heeft de crew besloten dat ze meteen moesten landen. Ze hebben gekozen voor een onveilige landing boven doorvliegen. Of dat een terechte beslissing is geweest gaan we pas weten als de gegevens van de FDR worden vrijgegeven. | |
matthijst | maandag 30 december 2024 @ 15:25 |
Squid Game? | |
Tourniquet | maandag 30 december 2024 @ 16:25 |
Dat is ook zo, wat hier is gebeurd is zo uitzonderlijk dat je er eigenlijk geen rekening mee kunt houden en er zijn al richtlijnen voor het gebied voor/achter een baan (de Runway End Safety Area (RESA)) om gevolgen van under-/overshoots zoveel mogelijk te beperken. Er zullen genoeg voorbeelden te vinden zijn met obstakels/ravijnen/rivieren direct na de clearway. (Op Schiphol is trouwens vanaf einde baan 36C (threshold 18C) tot de vaart 840 meter, in Muan was het 295 meter tot de aarden wal met beton.) Maar los hiervan, de aarden heuvel met beton heeft in dit geval voor een vrijwel complete vernietiging van het vliegtuig gezorgd terwijl een lichtere constructie die makkelijk af had kunnen breken de overlevingskansen ongetwijfeld groter had gemaakt. Geen idee of deze constructie vaker voorkomt bij andere vliegvelden, maar alleen al de kans op 1 extra overlevende lijkt me de moeite waard dit soort constructies te heroverwegen (in het geval er een gelijkwaardig lichter alternatief mogelijk is). | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 16:49 |
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo. | |
yessie234 | maandag 30 december 2024 @ 17:06 |
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19? | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 17:13 |
Het is de enige runway (01/19). 2800 meter lang. | |
Tourniquet | maandag 30 december 2024 @ 17:13 |
Over onjuiste berichtgeving gesproken: Op nu.nl:
![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 17:14 |
Slecht, he? | |
Tourniquet | maandag 30 december 2024 @ 17:22 |
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is: Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben. [ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 30-12-2024 17:28:36 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 30 december 2024 @ 17:51 |
![]() | |
KingRoland | maandag 30 december 2024 @ 18:39 |
Er moeten koppen rollen | |
phpmystyle | maandag 30 december 2024 @ 18:48 |
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden? | |
Tourniquet | maandag 30 december 2024 @ 19:12 |
Als er genoeg tijd is, ja: Bekijk deze YouTube-video | |
phpmystyle | dinsdag 31 december 2024 @ 11:21 |
Ziet er uit als een kleine moeite. | |
Dutch_view | dinsdag 31 december 2024 @ 11:30 |
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen ![]() https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen | |
roos94 | dinsdag 31 december 2024 @ 12:09 |
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos ![]() | |
The-BFG | dinsdag 31 december 2024 @ 12:16 |
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan. | |
#ANONIEM | dinsdag 31 december 2024 @ 12:18 |
Nog meer? | |
butz0rs | dinsdag 31 december 2024 @ 12:22 |
Misschien is de usb-plug verbrand en moeten ze er een nieuwe op zetten. | |
Tourniquet | dinsdag 31 december 2024 @ 12:41 |
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd). Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer. | |
The-BFG | dinsdag 31 december 2024 @ 13:24 |
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad. Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal. Edit: Wat jij zegt dus mbt die data ![]() | |
yessie234 | dinsdag 31 december 2024 @ 17:17 |
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten. [ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 31-12-2024 17:30:09 ] | |
KingRoland | woensdag 1 januari 2025 @ 02:10 |
Boeing heeft een hoop te verbergen. | |
yessie234 | woensdag 1 januari 2025 @ 02:27 |
Weet ik niet. Verdrag van Chigago geeft Amerikanen eventueel een stoel bij de onderzoekscie. Is het niet? Koreanen zijn aanzet. Hoeveel nationaliteiten waren aan boord? | |
Kleffe_Dop | woensdag 1 januari 2025 @ 02:34 |
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden. Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken). Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azi over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden. | |
yessie234 | woensdag 1 januari 2025 @ 02:46 |
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat. https://bea.aero/en/ | |
Tourniquet | donderdag 2 januari 2025 @ 16:20 |
Korte update over de recorders:
| |
yessie234 | donderdag 2 januari 2025 @ 16:38 |
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk? | |
Kleffe_Dop | donderdag 2 januari 2025 @ 17:25 |
Interessante conclusie. De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen. Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van. | |
yessie234 | donderdag 2 januari 2025 @ 18:47 |
Hoeft niet. flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus | |
Tourniquet | donderdag 2 januari 2025 @ 19:32 |
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS. ![]() | |
yessie234 | donderdag 2 januari 2025 @ 20:06 |
Dag van de spellfouten, ik had een ouwe toepeljev in gedachte. | |
Vvdjemoeder | donderdag 2 januari 2025 @ 20:18 |
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert | |
yessie234 | donderdag 2 januari 2025 @ 20:22 |
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd. Vliegen wordt voor jullie steeds vervelender, worden al niet eens mee schoongemaakt. Geen vrijwilliger meer voor te vinden. Kunnen we ons richten op de privjets, kijken of daar in de buurt nog zwerm vogels wil komen klieren. Beetje weinig doden, maar wel leuk. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 09:13 |
Weer een sukkel user die niet weet waar hij het over heeft. En inhoudelijk, de NTSB gaat echt wel meekijken. | |
The-BFG | vrijdag 3 januari 2025 @ 09:16 |
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 09:24 |
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen? Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 09:25 |
Welk gezeik is dat precies? | |
The-BFG | vrijdag 3 januari 2025 @ 10:11 |
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel. Echter is dat meer gebasserd op twijfel aan het verhaal van Airbus dan ik de precieze feiten of beter gezegd bewijzen voor heb. Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven. Edit: Het is wel al jaren geleden dat ik over deze crash heb gelezen, mogelijk zijn er nieuwe feiten maar lijkt me sterk.. Of de piloot moet inmiddels met een nieuwe verklaring gekomen zijn. [ Bericht 3% gewijzigd door The-BFG op 03-01-2025 10:20:05 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 10:27 |
Welk deel precies? Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot. Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant. Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs. Moet je misschien maar niet doen. | |
The-BFG | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:20 |
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 3 januari 2025 @ 11:33 |
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur. | |
The-BFG | vrijdag 3 januari 2025 @ 12:30 |
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch. In dit geval neem ik eerdere woorden terug. *Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb... | |
OEM | vrijdag 3 januari 2025 @ 19:26 |
Waarschijnlijk gaat dat over: Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is: http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf | |
Nieuwschierig | vrijdag 3 januari 2025 @ 20:02 |
Kleine update Jeju Bekijk deze YouTube-video | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 5 januari 2025 @ 18:39 |
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 5 januari 2025 @ 18:42 |
Jij hebt er geen verstand van. Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife. | |
yessie234 | zondag 5 januari 2025 @ 19:19 |
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm. Was jarenlang juridisch getrouwtrek, en Amerikanen waren niet zo dol op Nederlandse piloten van de Koninklijke, en dan druk ik mij nog voorzichtig uit. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 5 januari 2025 @ 19:34 |
Niemand heeft gezegd dat ze de start moesten afbreken. De BWK vroeg wel of de Pan Am van de runway was. Maar het moge duidelijk zijn dat de zeer dominante gezagvoerder een belangrijke factor was bij dit ongeluk. | |
The-BFG | zondag 5 januari 2025 @ 20:26 |
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 5 januari 2025 @ 20:28 |
Dat stukje over dat technical bulletin had ik overigens niet eerder gelezen. [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-01-2025 20:44:02 ] | |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 11 januari 2025 @ 08:23 |
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon. Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist? Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog. | |
Tourniquet | zaterdag 11 januari 2025 @ 12:30 |
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting). Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest. Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009... | |
Discombobulate | zaterdag 11 januari 2025 @ 13:18 |
Ik denk dan meteen aan sabotage. Maar zal wel niet of wel? | |
Wienerschnitzels | zaterdag 11 januari 2025 @ 13:56 |
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup. | |
Tourniquet | zaterdag 11 januari 2025 @ 14:19 |
Voor de voice recorder is dat dus sinds 2010 verplicht bij nieuwe vliegtuigen (volgens US wetgeving althans). Zoiets als dit: https://www.rpcaero.com/w(...)PS-Final_8-3-22x.pdf Alleen, de dozen zelf van stroom voorzien is niet voldoende, je moet ook alle systemen die de data aanleveren dan ook van stroom gaan voorzien via die batterij. Waarschijnlijk de reden dat het alleen voor de CVR geldt. Wetgeving (bron): Uit 23.1457:
| |
Eyjafjallajoekull | zondag 12 januari 2025 @ 00:00 |
Ik begreep het verkeerd geloof ik. Ik laat het speculeren weer aan de experts over ![]() | |
Nieuwschierig | zondag 12 januari 2025 @ 15:19 |
Wat is dat toch voor een idioterie om meteen aan samenzweringen, complotten en sabotage te denken bij werkelijk alles wat er gebeurt? Is de hele wereld tegenwoordig te dom om te schijten? | |
Frutsel | donderdag 17 april 2025 @ 11:45 |