Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komenquote:Op zondag 29 december 2024 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash.
Bekijk deze YouTube-video
Hadden ze maar netter moeten landen.quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Hebben ze geen airbags?quote:Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen
Bij elk vliegveld gaat wel eens keer iets mis. Als je 180 levens kunt redden door geen muur te zetten of whatever, dan doe je dat. Het is supertriest dat zo'n kutmuur zoveel gezinnen ontwricht. In Brazilië ging eens een keer een hele woonwijk aan het einde van een startbaan in vlammen op. Als ze hier in Nederland al zeuren over lawaaierige vliegtuigen, mag je al helemaal zeuren over muurtjes en woonwijken die slachtoffers veroorzaken.quote:Op zondag 29 december 2024 09:52 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je zult wel meer niet begrijpen zolang dat je denkt dat je "gewoon" dingen kunt doen of regelen.
Zo'n vliegveld heeft niet de macht om alles om zich heen te claimen. Er zijn ook andere belangen die gerespecteerd moeten worden. En als een vliegveld "loze ruimte" heeft, gebruikt het vliegveld dat liever ipv het braak te laten liggen omdat er een (kleine) kans is dat een vliegtuig doorschuift.
Wat mij betreft dood door schuld.quote:Op zondag 29 december 2024 12:44 schreef shiz het volgende:
Fakking muur aan het einde van een runway plempen...
Er zijn minder abrupte manieren om een overrun tegen te houden...
Engineered materials arrestor system / EMAS:
[..]
alles ging mis wat je maar kan bedenken.. echt wtfquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
‘Build that wall! Build that wall!!’ ….. oepsquote:Op maandag 30 december 2024 01:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Wat mij betreft dood door schuld.
Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf
Dat bedenk je toch niet?
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen.
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijkquote:Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]
Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen.![]()
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef franklop het volgende:
[..]
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:quote:
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:12 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.
Zie post #49:quote:Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest.
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.quote:Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Het eigenaardige is dat een 737-800 geen hydrauliek nodig heeft om het landingsgestel te laten zakken. In nood situaties bestaat er een manual override in de cockpit (dmv kabels) waarbij zwaartekracht z'n werk doet ipv de hydrauliek, zie hier bijv.
Zuid Koreanen hebben ook zo'n grenzeloos vertrouwen in democratie na die halfbakken staatsgreep. Die laten zich vast geruststellen met een voorlopig rapport. Ligt natuurlijk ook aan hoe de nabestaanden worden opgevangen. Meestal komen de experts van Boeing ter plaatse bij dit soort vreemde zaken.quote:Op maandag 30 december 2024 12:17 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:
Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet persé het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten.
[..]
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Niks is onfeilbaar natuurlijk.quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.
Het is de omheining van het vliegveld.quote:Op maandag 30 december 2024 13:53 schreef Dutch_view het volgende:
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur?
In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen.
Volgens Google Maps zit er nog gras tussen de muur en het einde van de baan.quote:Op maandag 30 december 2024 13:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de omheining van het vliegveld.
Die van die boeingquote:Op maandag 30 december 2024 14:15 schreef Viesdik het volgende:
[..]
die vloog op de rug van de gans zo de motor in
Bekijk deze YouTube-video
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nilsquote:
Gingen op visite bij de lachende moordenaar, en daar hebben ze nog steeds spijt van naar het schijnt. Maar konden toen niet anders, dachten ze.quote:Op maandag 30 december 2024 14:20 schreef Viesdik het volgende:
[..]
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nils
ze hebben beide de schuld geaccepteerd met alle gevolgen van dien
Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is geweest. Om een of andere reden (die wij nog niet weten) heeft de crew besloten dat ze meteen moesten landen. Ze hebben gekozen voor een onveilige landing boven doorvliegen.quote:Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Dat is ook zo, wat hier is gebeurd is zo uitzonderlijk dat je er eigenlijk geen rekening mee kunt houden en er zijn al richtlijnen voor het gebied voor/achter een baan (de Runway End Safety Area (RESA)) om gevolgen van under-/overshoots zoveel mogelijk te beperken. Er zullen genoeg voorbeelden te vinden zijn met obstakels/ravijnen/rivieren direct na de clearway. (Op Schiphol is trouwens vanaf einde baan 36C (threshold 18C) tot de vaart 840 meter, in Muan was het 295 meter tot de aarden wal met beton.)quote:Op maandag 30 december 2024 15:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest.
Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft.
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.quote:8:54L: Muan airport air traffic control clears the aircraft to land on runway 01
8:57L: Air traffic control broadcasts “caution - bird activity” advisory.
8:59L: Flight 7C-2216 pilot reports bird strike, declares emergency “Mayday Mayday Mayday” and “Bird strike, bird strike, go-around.”
9:00L: Flight 7C2216 initiates a go-around and requests authorisation to land on runway 19, which is by approach from the opposite end of the airport’s single runway.
9:01L: Air traffic control clears the aircraft to land on runway 19.
9:02L: Flight 7C-2216 touches down on the runway about 1,200m (3940 feet) down on the 2,800m (9184 feet) long runway.
9:02:34L: Air traffic control alerts “crash bell” at airport fire rescue unit.
9:02:55L: Airport fire rescue unit completes deploying fire rescue equipment.
9:03L: Flight 7C-2216 crashes into embankment after over-shooting the runway.
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?quote:Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Het is de enige runway (01/19). 2800 meter lang.quote:Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
Over onjuiste berichtgeving gesproken:quote:Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
quote:Regeringsmedewerkers zeggen dat de onderzoekers ook zullen kijken naar het gebouw van de luchtverkeersleiding op Muan International Airport. De vraag is vooral of het betonnen gebouw niet van lichter materiaal gemaakt had moeten worden om een eventuele botsing met een vliegtuig beter op te vangen, meldt AP.
Slecht, he?quote:Op maandag 30 december 2024 17:13 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Over onjuiste berichtgeving gesproken:
Op nu.nl:
[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:quote:
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.quote:Ministry officials also said they will look into whether the Muan airport’s localizer — a concrete fence housing a set of antennas designed to guide aircraft safely during landings — should have been made with lighter materials that would break more easily upon impact.
quote:Op maandag 30 december 2024 17:22 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
[..]
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.
Als er genoeg tijd is, ja:quote:Op maandag 30 december 2024 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Ziet er uit als een kleine moeite.quote:Op maandag 30 december 2024 19:12 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doosquote:Op dinsdag 31 december 2024 11:30 schreef Dutch_view het volgende:
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen![]()
https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos
Misschien is de usb-plug verbrand en moeten ze er een nieuwe op zetten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:16 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.quote:Op dinsdag 31 december 2024 12:41 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).
Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:24 schreef The-BFG het volgende:
[..]
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.
Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.
Edit:
Wat jij zegt dus mbt die data
Boeing heeft een hoop te verbergen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 17:17 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.
Weet ik niet. Verdrag van Chigago geeft Amerikanen eventueel een stoel bij de onderzoekscie. Is het niet? Koreanen zijn aanzet. Hoeveel nationaliteiten waren aan boord?quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).
Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
quote:On Jan 1st 2025 The government of South Korea stated, that the flight data recorder will be sent to the USA for read out and analysis, due to the damage to the crucial connector. The cockpit voice recorder has been successfully downloaded. The investigation team from the USA have arrived on site and are focussing on the concrete structure, that the localizer was installed on.
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:20 schreef Tourniquet het volgende:
Korte update over de recorders:
[..]
Interessante conclusie.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:38 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
Hoeft niet.quote:Op donderdag 2 januari 2025 17:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
Dag van de spellfouten, ik had een ouwe toepeljev in gedachte.quote:Op donderdag 2 januari 2025 19:32 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS.
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd. Vliegen wordt voor jullie steeds vervelender, worden al niet eens mee schoongemaakt. Geen vrijwilliger meer voor te vinden. Kunnen we ons richten op de privéjets, kijken of daar in de buurt nog zwerm vogels wil komen klieren. Beetje weinig doden, maar wel leuk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
Weer een sukkel user die niet weet waar hij het over heeft.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:46 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:16 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Welk gezeik is dat precies?quote:Op donderdag 2 januari 2025 20:22 schreef yessie234 het volgende:
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd.
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel. Echter is dat meer gebasserd op twijfel aan het verhaal van Airbus dan ik de precieze feiten of beter gezegd bewijzen voor heb.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 09:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?
Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
Welk deel precies?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:11 schreef The-BFG het volgende:
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel.
Moet je misschien maar niet doen.quote:Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Welk deel precies?
Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.
Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.
Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.
[..]
Moet je misschien maar niet doen.
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef The-BFG het volgende:
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
Waarschijnlijk gaat dat over:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:30 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.
In dit geval neem ik eerdere woorden terug.
*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:quote:Airbus issued technical bulletin OEB 19/1 one month before the crash. This reported an
engine acceleration deficiency at low altitude. The cause was a problem with the VSV
variable Stator Vanes. According to Airbus, hydraulic pressure was too low and it was
increased from 284 pounds to 380 pounds less than one month after the crash
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:26 schreef OEM het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gaat dat over:
[..]
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:
http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
Jij hebt er geen verstand van.quote:Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt er geen verstand van.
Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
Niemand heeft gezegd dat ze de start moesten afbreken. De BWK vroeg wel of de Pan Am van de runway was.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:19 schreef yessie234 het volgende:
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.
Maar het moge duidelijk zijn dat de zeer dominante gezagvoerder een belangrijke factor was bij dit ongeluk.quote:After the KLM plane had started its takeoff roll, the tower instructed the Pan Am crew to "report the runway clear." The Pan Am crew replied: "OK, will report when we're clear." On hearing this, the KLM flight engineer expressed his concern about the Pan Am not being clear of the runway by asking the pilots in his own cockpit, "Is he not clear that Pan American?" Veldhuyzen van Zanten emphatically replied "Oh, yes" and continued with the takeoff.
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
Dat stukje over dat technical bulletin had ik overigens niet eerder gelezen.quote:Op zondag 5 januari 2025 20:26 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).quote:Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html
Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.
Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?
Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Ik denk dan meteen aan sabotage.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html
Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.
Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?
Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.quote:Op zaterdag 11 januari 2025 12:30 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).
Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.
Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
Voor de voice recorder is dat dus sinds 2010 verplicht bij nieuwe vliegtuigen (volgens US wetgeving althans). Zoiets als dit:quote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
Uit § 23.1457:quote:[...]
(j) All turbine engine-powered airplanes subject to this section that are manufactured on or after April 7, 2010, must have a cockpit voice recorder installed that also--
(1) Is installed in accordance with the requirements of § 23.1457
[...]
quote:[...]
( 5 ) It has an independent power source--
( i ) That provides 10 ±1 minutes of electrical power to operate both the cockpit voice recorder and cockpit-mounted area microphone;
[...]
Ik begreep het verkeerd geloof ik. Ik laat het speculeren weer aan de experts overquote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.
Maar zal wel niet of wel?
Wat is dat toch voor een idioterie om meteen aan samenzweringen, complotten en sabotage te denken bij werkelijk alles wat er gebeurt?quote:Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.
Maar zal wel niet of wel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |