abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 december 2024 @ 19:39:14 #101
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_216076854
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 19:34 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Waarom denk je dat ze niet klaarstonden? Je hoort vrijwel direct de sirenes na de crash.
Bekijk deze YouTube-video
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen :X
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  zondag 29 december 2024 @ 19:42:50 #102
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216076940
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:

[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen :X
Hadden ze maar netter moeten landen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216077158
Vind vliegen echt heerlijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216077167
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 19:39 schreef Rodgrod het volgende:

[..]
Je zal maar in de cockpit hebben gezeten. Je ziet de dood op je af komen :X
Hebben ze geen airbags?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216080968
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 09:52 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Je zult wel meer niet begrijpen zolang dat je denkt dat je "gewoon" dingen kunt doen of regelen.

Zo'n vliegveld heeft niet de macht om alles om zich heen te claimen. Er zijn ook andere belangen die gerespecteerd moeten worden. En als een vliegveld "loze ruimte" heeft, gebruikt het vliegveld dat liever ipv het braak te laten liggen omdat er een (kleine) kans is dat een vliegtuig doorschuift.
Bij elk vliegveld gaat wel eens keer iets mis. Als je 180 levens kunt redden door geen muur te zetten of whatever, dan doe je dat. Het is supertriest dat zo'n kutmuur zoveel gezinnen ontwricht. In Brazilië ging eens een keer een hele woonwijk aan het einde van een startbaan in vlammen op. Als ze hier in Nederland al zeuren over lawaaierige vliegtuigen, mag je al helemaal zeuren over muurtjes en woonwijken die slachtoffers veroorzaken.
pi_216085717
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 12:44 schreef shiz het volgende:
-O- Fakking muur aan het einde van een runway plempen... |:(

Er zijn minder abrupte manieren om een overrun tegen te houden...
Engineered materials arrestor system / EMAS:
[..]

Wat mij betreft dood door schuld.
Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf :')
Dat bedenk je toch niet?
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_216085737
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]

Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen. :{
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
alles ging mis wat je maar kan bedenken.. echt wtf
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
  maandag 30 december 2024 @ 01:32:25 #108
486162 EenAndereWeg
houd 1,5 meter afstand
pi_216085822
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 01:23 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Wat mij betreft dood door schuld.
Een muur op het einde van een landingsbaan.. wtf :')
Dat bedenk je toch niet?
Er zijn tientallen oplossingen denkbaar om dat anders te doen.
‘Build that wall! Build that wall!!’ ….. oeps
houd ANDERHALVE METER afstand
pi_216089239
Het wisselt sterk wat ik lees in de analyses of dit ongeluk alleen door botsing met vogels veroorzaakt kon worden.
Maakt het wel lekker spannend natuurlijk voor Zuid-Korea. Heeft Nils Holgerson al ge-Xd?
  maandag 30 december 2024 @ 11:46:49 #110
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_216090701
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest. Maar de optelsom is wel heel raar, geen landing gear, geen flaps, halverwege de baan neerkomen. Je zou bijna denken dat ze nog in midflight waren. Maar ja ze hebben wel de landingsbaan weten op te zoeken. Dat doe je ook niet als je in midflight bent. Hier is echt heel veel misgegaan lijkt het.
pi_216090769
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 14:00 schreef Tourniquet het volgende:
Andere hoek:
[ x ]

Geen flaps, geen gear down en halverwege een baan van 2800 meter neerkomen. :{
Benieuwd wat er hier allemaal is misgegaan.
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_216091079
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2024 11:50 schreef franklop het volgende:

[..]
Gevalletje dat ik zeer benieuwd ben naar de Aur crash investigation aflevering. Ondanks dat ik die liever niet had gehad natuurlijk
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.
pi_216091191
quote:
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:
Bekijk deze YouTube-video

Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet persé het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten.

quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:12 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Moet je nog een paar jaar wachten. Ligt er een beetje aan hoe lang het onderzoek naar de toedracht duurt, en wie er allemaal in die commissie zitting gaan nemen, blijft wel een democratisch land natuurlijk.
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Tourniquet op 30-12-2024 12:23:41 ]
  maandag 30 december 2024 @ 12:58:19 #114
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216091964
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 11:46 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het echt raar dat het landingsgestel niet uit is. Of deze moet door hydraulische schade niet meer bedienbaar zijn geweest.
Zie post #49:
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:28 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
[..]
Het eigenaardige is dat een 737-800 geen hydrauliek nodig heeft om het landingsgestel te laten zakken. In nood situaties bestaat er een manual override in de cockpit (dmv kabels) waarbij zwaartekracht z'n werk doet ipv de hydrauliek, zie hier bijv.

Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
pi_216092226
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:17 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Vervolg-video, met theorie dat na de go-around mogelijk de verkeerde motor is uitgeschakeld:

Zou wel in lijn zijn met alle observaties. Mijn toevoeging is dat de video vanaf dat hotel balkon waarin je de compressor stall(/surge) ziet (het pufje vuur/rook vanuit de rechter motor) niet persé het moment van de bird strike hoeft te zijn, die kan ook al wat eerder hebben plaatsgevonden en het kan even geduurd hebben voordat dit resulteerde in de compressor stall. Zou ook verklaren dat op dat moment het landingsgestel al weer was ingetrokken aangezien ze al in de go-around zaten.
[..]
Het volledige onderzoek kan gerust een jaar of langer duren inderdaad, maar vaak worden er na paar weken al wel voorlopige bevindingen geplubliceerd zodat het niet te lang duurt om eventueel noodzakelijke aanpassingen aan techniek/(trainings)procedures te kunnen doen.
Zuid Koreanen hebben ook zo'n grenzeloos vertrouwen in democratie na die halfbakken staatsgreep. Die laten zich vast geruststellen met een voorlopig rapport. Ligt natuurlijk ook aan hoe de nabestaanden worden opgevangen. Meestal komen de experts van Boeing ter plaatse bij dit soort vreemde zaken.
  maandag 30 december 2024 @ 13:19:43 #116
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_216092294
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 30 december 2024 @ 13:26:27 #117
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216092408
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Gunner het volgende:

[..]
Is dat systeem onfeilbaar? Serieuze vraag.
Niks is onfeilbaar natuurlijk.
pi_216093016
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur?
In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen.
  maandag 30 december 2024 @ 13:59:01 #119
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216093132
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:53 schreef Dutch_view het volgende:
Waarom geen grindbaan oid aan het einde neerleggen ipv een muur?
In zuidelijke landen hebben ze voor op hol geslagen vrachtwagens die bij een berg naar beneden gaan ook van die grindbakken om tot stilstand te komen.
Het is de omheining van het vliegveld.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216093459
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 13:59 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het is de omheining van het vliegveld.
Volgens Google Maps zit er nog gras tussen de muur en het einde van de baan.
Er zou dus ruimte moeten zijn voor andere remmende middelen.
Ook experts zeggen dat die muur "crimineel" is
pi_216093474
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 10:16 schreef yessie234 het volgende:
Heeft Nils Holgerson al ge-Xd?
die vloog op de rug van de gans zo de motor in

Bekijk deze YouTube-video
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_216093500
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 14:15 schreef Viesdik het volgende:

[..]
die vloog op de rug van de gans zo de motor in

Bekijk deze YouTube-video
Die van die boeing
pi_216093588
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 14:16 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Die van die boeing
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nils
ze hebben beide de schuld geaccepteerd met alle gevolgen van dien
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_216093907
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 14:20 schreef Viesdik het volgende:

[..]
toen noodlanding omdat ze ruzie aan het maken waren wie schuld had aan de moord op Nils
ze hebben beide de schuld geaccepteerd met alle gevolgen van dien
Gingen op visite bij de lachende moordenaar, en daar hebben ze nog steeds spijt van naar het schijnt. Maar konden toen niet anders, dachten ze.
  maandag 30 december 2024 @ 15:12:06 #125
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216094809
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest.

Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft.

[ Bericht 19% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 30-12-2024 15:20:21 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 30 december 2024 @ 15:16:37 #126
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216094906
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 12:58 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Zie post #49:
[..]
Dat maakt het alleen nog maar vreemder.
Ik denk dat het puur een kwestie van tijd is geweest. Om een of andere reden (die wij nog niet weten) heeft de crew besloten dat ze meteen moesten landen. Ze hebben gekozen voor een onveilige landing boven doorvliegen.
Of dat een terechte beslissing is geweest gaan we pas weten als de gegevens van de FDR worden vrijgegeven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 30 december 2024 @ 15:25:52 #127
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216095125
Squid Game?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216096427
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 15:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Voor degenen die zich zo druk maken over de aarden wal. Als je een vergelijkbare situatie zou hebben op Schiphol, dan zou je bij vrijwel elke runway binnen 300m obstakels tegenkomen. Als dit bijvoorbeeld gebeurt was op de 36C, dan was die 737 met 300km/h de hoofdvaart ingedoken. Ik denk dat er dan ook niet veel overlevenden waren geweest.

Geen enkele luchthaven is ontworpen voor een vliegtuig dat aan het einde van de runway nog een snelheid van 300km/h heeft.
Dat is ook zo, wat hier is gebeurd is zo uitzonderlijk dat je er eigenlijk geen rekening mee kunt houden en er zijn al richtlijnen voor het gebied voor/achter een baan (de Runway End Safety Area (RESA)) om gevolgen van under-/overshoots zoveel mogelijk te beperken. Er zullen genoeg voorbeelden te vinden zijn met obstakels/ravijnen/rivieren direct na de clearway. (Op Schiphol is trouwens vanaf einde baan 36C (threshold 18C) tot de vaart 840 meter, in Muan was het 295 meter tot de aarden wal met beton.)

Maar los hiervan, de aarden heuvel met beton heeft in dit geval voor een vrijwel complete vernietiging van het vliegtuig gezorgd terwijl een lichtere constructie die makkelijk af had kunnen breken de overlevingskansen ongetwijfeld groter had gemaakt.

Geen idee of deze constructie vaker voorkomt bij andere vliegvelden, maar alleen al de kans op 1 extra overlevende lijkt me de moeite waard dit soort constructies te heroverwegen (in het geval er een gelijkwaardig lichter alternatief mogelijk is).
  maandag 30 december 2024 @ 16:49:28 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097028
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:

quote:
8:54L: Muan airport air traffic control clears the aircraft to land on runway 01

8:57L: Air traffic control broadcasts “caution - bird activity” advisory.

8:59L: Flight 7C-2216 pilot reports bird strike, declares emergency “Mayday Mayday Mayday” and “Bird strike, bird strike, go-around.”

9:00L: Flight 7C2216 initiates a go-around and requests authorisation to land on runway 19, which is by approach from the opposite end of the airport’s single runway.

9:01L: Air traffic control clears the aircraft to land on runway 19.

9:02L: Flight 7C-2216 touches down on the runway about 1,200m (3940 feet) down on the 2,800m (9184 feet) long runway.

9:02:34L: Air traffic control alerts “crash bell” at airport fire rescue unit.

9:02:55L: Airport fire rescue unit completes deploying fire rescue equipment.

9:03L: Flight 7C-2216 crashes into embankment after over-shooting the runway.
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097341
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
  maandag 30 december 2024 @ 17:13:23 #131
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097464
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:06 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Is dat de langste landingsbaan daar, die 19?
Het is de enige runway (01/19). 2800 meter lang.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097467
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 16:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Deze timeline is door de Koreaanse authoriteiten vrijgegeven:
[..]
In tegenstelling tot bv de NOS berichtgeving heeft de bemanning dus zelf de go-around geinitieerd en ook zelf om toestemming gevraagd om te mogen landen op rwy 19. Overigens zegt de Engelse wiki-pagina dat de machine 2 keer een go-around heeft gemaakt, maar dat is dus niet zo.
Over onjuiste berichtgeving gesproken:

Op nu.nl:
quote:
Regeringsmedewerkers zeggen dat de onderzoekers ook zullen kijken naar het gebouw van de luchtverkeersleiding op Muan International Airport. De vraag is vooral of het betonnen gebouw niet van lichter materiaal gemaakt had moeten worden om een eventuele botsing met een vliegtuig beter op te vangen, meldt AP.
:')
  maandag 30 december 2024 @ 17:14:40 #133
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216097510
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:13 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Over onjuiste berichtgeving gesproken:

Op nu.nl:
[..]
:')
Slecht, he?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216097712
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Slecht, he?
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
quote:
Ministry officials also said they will look into whether the Muan airport’s localizer — a concrete fence housing a set of antennas designed to guide aircraft safely during landings — should have been made with lighter materials that would break more easily upon impact.
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tourniquet op 30-12-2024 17:28:36 ]
  maandag 30 december 2024 @ 17:51:45 #135
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216098370
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 17:22 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Terwijl het bij de bron, AP, wel correct omschreven is:
[..]
Bij nu.nl: Geen idee wat hier eigenlijk staat, maar het zal wel iets met het gebouw van de luchtverkeersleiding te maken hebben.
:)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 30 december 2024 @ 18:39:17 #136
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216099416
Er moeten koppen rollen
graag op anoniem
  maandag 30 december 2024 @ 18:48:03 #137
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216099574
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216100116
quote:
7s.gif Op maandag 30 december 2024 18:48 schreef phpmystyle het volgende:
Kan dat landingsgestel niet manueel geslingerd worden?
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
  dinsdag 31 december 2024 @ 11:21:19 #139
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216115647
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 19:12 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Als er genoeg tijd is, ja:
Bekijk deze YouTube-video
Ziet er uit als een kleine moeite.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216115812
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen -O-

https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
  Miss 200.000.000! dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:25 #141
367000 roos94
pi_216116585
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 11:30 schreef Dutch_view het volgende:
Zwarte doos is beschadigd en vooralsnog niet uit te lezen -O-

https://nos.nl/artikel/25(...)os-niet-uit-te-lezen
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
pi_216116724
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:

[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216116758
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2024 18:39 schreef KingRoland het volgende:
Er moeten koppen rollen
Nog meer?
  dinsdag 31 december 2024 @ 12:22:34 #144
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_216116831
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:09 schreef roos94 het volgende:

[..]
De zogenaamd onbreekbare zwarte oranje doos :')
Misschien is de usb-plug verbrand en moeten ze er een nieuwe op zetten.
pi_216117214
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Alles kan kapot, die dingen zijn gemaakt om zeer extreme omstandigheden te overleven. Maar de klap die deze kist gemaakt heeft is wel op het randje want zo'n ding aan kan.
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).

Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
pi_216118010
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2024 12:41 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
De 2 flight attendants die achterin zaten hebben het overleeft, de recorders zitten ook achterin de staart en kunnen enorm veel meer hebben dan een menselijk lichaam (schokken tot 3400 g, hoge temperaturen voor lange tijd).

Dat de data door beschadigingen aan de buitenkant (bijv. door verwrongen connectoren) niet snel uit te lezen is, hoeft geen probleem te zijn. Met specialistische apparatuur kan vaak alsnog de data van de geheugenchips worden gehaald, alleen duurt het wat langer.
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.

Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.

Edit:

Wat jij zegt dus mbt die data *)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216122437
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 13:24 schreef The-BFG het volgende:

[..]
True maar dat die twee het overleefd hebben ze nog lang niet alles over de klap die de zwarte doos heeft gehad.

Het is ook niet de eerste keer dat een specialist de data van de recorder moest halen door flinke schade. Duurt alleen (flink) wat langer dan normaal.

Edit:

Wat jij zegt dus mbt die data *)
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.

[ Bericht 3% gewijzigd door yessie234 op 31-12-2024 17:30:09 ]
  woensdag 1 januari 2025 @ 02:10:19 #148
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_216130266
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2024 17:17 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Boeing is Amerikaanse fabrikant van het vliegtuig. Afwachten wat de Koreanen besluiten.
Boeing heeft een hoop te verbergen.
graag op anoniem
pi_216130362
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Weet ik niet. Verdrag van Chigago geeft Amerikanen eventueel een stoel bij de onderzoekscie. Is het niet? Koreanen zijn aanzet. Hoeveel nationaliteiten waren aan boord?
  woensdag 1 januari 2025 @ 02:34:38 #150
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216130394
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).

Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
pi_216130447
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:34 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ter vergelijking: De zwarte dozen van het tweede verongelukte 737-MAX toestel (Ethiopian) zijn naar Frankrijk gestuurd in plaats van de VS. In eerste instantie is Duitsland toen gevraagd, maar die beschikken niet over de mogelijkheden.
Reken maar dat er zorgen waren over de belangenverstrengeling in de VS tussen Boeing en de luchtvaartautoriteit (vrijwel volledig overgenomen door ex Boeing destijds, of flinke jaarlijkse contributies en lobbypraktijken).

Dus de bal ligt bij Zuid-Korea inderdaad. Ik weet niet waar men in Zuid Oost Azië over de expertise beschikt om deze zwarte dozen uit te lezen. Maar anders zou Europa zo maar weer ingeschakeld kunnen worden.
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
pi_216148264
Korte update over de recorders:

quote:
On Jan 1st 2025 The government of South Korea stated, that the flight data recorder will be sent to the USA for read out and analysis, due to the damage to the crucial connector. The cockpit voice recorder has been successfully downloaded. The investigation team from the USA have arrived on site and are focussing on the concrete structure, that the localizer was installed on.
pi_216148440
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:20 schreef Tourniquet het volgende:
Korte update over de recorders:
[..]

Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
  donderdag 2 januari 2025 @ 17:25:08 #154
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_216148871
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 16:38 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Koreanen maken andere keuze, blamage voor Frankrijk?
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
pi_216149896
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 17:25 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]
Interessante conclusie.
De VS is gewoon de eerste keuze voor Boeing zwarte dozen en Frankrijk voor Airbus zwarte dozen.
Ten tijde van de tweede 737MAX crash speelden er wat andere zaken mee bij de keuze voor Frankrijk. Daar is nu geen sprake van.
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
pi_216150574
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 18:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Hoeft niet.
flight 752, ook naar Frankrijk. Noch boeing noch airbus
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS. :+
pi_216151180
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 19:32 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Dat was een Boeing. Neergehaald in Iran, een land dat niet zo’n goede vriendjes is met de VS. :+
Dag van de spellfouten, ik had een ouwe toepeljev in gedachte.
pi_216151387
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
pi_216151453
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Stuur maar naar mij die blackbox. Ik ben de expert
Dat gezeik met die vliegtuigen altijd. Vliegen wordt voor jullie steeds vervelender, worden al niet eens mee schoongemaakt. Geen vrijwilliger meer voor te vinden. Kunnen we ons richten op de privéjets, kijken of daar in de buurt nog zwerm vogels wil komen klieren. Beetje weinig doden, maar wel leuk.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:13:20 #160
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157559
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Weer een sukkel user die niet weet waar hij het over heeft.

En inhoudelijk, de NTSB gaat echt wel meekijken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216157590
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:46 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Het Franse BEA staat inderdaad goed aangeschreven, ook als het om Boeing spullen gaat.
https://bea.aero/en/
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:24:57 #162
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157642
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:16 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Vraag dat o.a. aan de piloot van 296Q, die heeft daar (terecht) een iets andere mening over.
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?

Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 3 januari 2025 @ 09:25:53 #163
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216157646
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 20:22 schreef yessie234 het volgende:

Dat gezeik met die vliegtuigen altijd.
Welk gezeik is dat precies?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216157998
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 09:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Welke technische luchtvaartkennis en insider information heb jij dat jij dit weet? Of heb je alleen wikipedia gelezen?

Of je de filosofie van Airbus leuk vindt of niet, als je als vlieger niet weet welke protection modes er zijn en wanneer ze ingrijpen, loop je het risico dat je e.e.a. opkloot. En de crash van de AF296Q heeft er alle tekenen van dat de gezagvoerder in kwestie zich heeft leiden laten door zijn eigen arrogantie.
Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel. Echter is dat meer gebasserd op twijfel aan het verhaal van Airbus dan ik de precieze feiten of beter gezegd bewijzen voor heb.

Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.

Edit:
Het is wel al jaren geleden dat ik over deze crash heb gelezen, mogelijk zijn er nieuwe feiten maar lijkt me sterk.. Of de piloot moet inmiddels met een nieuwe verklaring gekomen zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door The-BFG op 03-01-2025 10:20:05 ]
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 10:27:39 #165
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216158156
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:11 schreef The-BFG het volgende:

Heb er wel iets meer dan alleen wikipedia erover gelezen haha, en ik vind het verhaal van de piloot plausibel.
Welk deel precies?

Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.

Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.

Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.

quote:
Een van de weinige "complotten" die ik wel wil geloven.
Moet je misschien maar niet doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216158630
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 10:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Welk deel precies?

Wat gegeven is, is dat hij absoluut aan de grens van de flight envelope zat op zeer lage hoogte. Dan neem je met passagiers aan boord een onacceptabel risico. Als je er dan achter komt dat je naar de verkeerde runway vliegt, handmatig last minute aanpassingen gaat maken, niet je hoogte in de gaten houdt en niet weet wat het terrein is (een bos aan het einde van de runway), dan heb je het als cockpitcrew gewoon opgekloot.

Het verhaal van Airbus is dan niet meer relevant.

Op het moment dat hij inzag dat hij het verkloot had en probeerde op te trekken, gingen de FMC's in protection mode, omdat de machine anders zou stallen. Precies volgens operational specs.
[..]
Moet je misschien maar niet doen.
Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 11:33:23 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216158743
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:20 schreef The-BFG het volgende:

Het is zoals gezegd even geleden, maar ik meen me te heugen dat de piloot verklaarde dat het vliegtuig anders reageerde dan in de manual stond. En dat Airbus wel degelijk een patch uitrolde die dit fixte.
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216159313
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 11:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Als je bewijs hebt, laat maar zien. Ik heb daar nog nooit over gehoord. En ik zit best dicht bij het vuur.
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.

In dit geval neem ik eerdere woorden terug.

*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  vrijdag 3 januari 2025 @ 19:26:57 #169
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_216163375
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:30 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Ik dacht zelfs dat dit in een Airchrash investigation episode zat.. Maar een snelle zoektocht op Google levert niets op.. Zelfs niet in een reddit topic waar deze "controversiele" crash besproken valt er geen woord over een patch.

In dit geval neem ik eerdere woorden terug.

*Ga wel even uitzoeken of ik in de loop der jaren twee crashes door elkaar haal dan wel gemixed heb...
Waarschijnlijk gaat dat over:
quote:
Airbus issued technical bulletin OEB 19/1 one month before the crash. This reported an
engine acceleration deficiency at low altitude. The cause was a problem with the VSV
variable Stator Vanes. According to Airbus, hydraulic pressure was too low and it was
increased from 284 pounds to 380 pounds less than one month after the crash
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:

http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
  vrijdag 3 januari 2025 @ 20:02:19 #170
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216163901
Kleine update Jeju

Bekijk deze YouTube-video
Wie dit leest is gek
  zondag 5 januari 2025 @ 18:39:00 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184908
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:26 schreef OEM het volgende:

[..]
Waarschijnlijk gaat dat over:
[..]
Zie het verhaal van Team Asseline, voor wat het waard is:

http://www.crashdehabsheim.net/CRenglish%20phot.pdf
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 5 januari 2025 @ 18:42:57 #172
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216184960
quote:
6s.gif Op woensdag 1 januari 2025 02:10 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Boeing heeft een hoop te verbergen.
Jij hebt er geen verstand van.

Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216185534
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Jij hebt er geen verstand van.

Het zijn toch echt de Fransen die een aantal keer zijn beschuldigd van het feit dat onderzoeken naar crashes van Airbus (en Concorde) een wat dubieus karakter kregen. Overigens geldt dat ook voor de Nederlandse overheid bij de KLM-crash op Tenerife.
Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.

Was jarenlang juridisch getrouwtrek, en Amerikanen waren niet zo dol op Nederlandse piloten van de Koninklijke, en dan druk ik mij nog voorzichtig uit.
  zondag 5 januari 2025 @ 19:34:00 #174
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216185743
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 19:19 schreef yessie234 het volgende:

Tenerife, dat is 1976 of daaromtrent. Man met de pet had in reclamefolder van KLM gestaan, en was nog opleider van jonge piloten ook, maar luisterde niet naar de boordwerktuigkundige die zei de take off af te breken vanweg de PanAm.

Niemand heeft gezegd dat ze de start moesten afbreken. De BWK vroeg wel of de Pan Am van de runway was.

quote:
After the KLM plane had started its takeoff roll, the tower instructed the Pan Am crew to "report the runway clear." The Pan Am crew replied: "OK, will report when we're clear." On hearing this, the KLM flight engineer expressed his concern about the Pan Am not being clear of the runway by asking the pilots in his own cockpit, "Is he not clear that Pan American?" Veldhuyzen van Zanten emphatically replied "Oh, yes" and continued with the takeoff.
Maar het moge duidelijk zijn dat de zeer dominante gezagvoerder een belangrijke factor was bij dit ongeluk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216186318
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Blijft natuurlijk staan dat hij een zeer risicovolle manoeuvre ging uitvoeren met passagiers aan boord. Dat had nooit mogen gebeuren. Hijzelf vloog (op de hand) en heeft niet gezien dat hij hoogte verloor. Pas toen de RA 'fifty!' triggerde, reageerde hij. Dan kun je roepen 'de kist deed niet wat hij moest doen', maar je hebt jezelf in die situatie gebracht.
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  zondag 5 januari 2025 @ 20:28:56 #176
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216186343
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 20:26 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Dat ben ik verder met je eens hoor, en schijnbaar herinnerde ik me het hele verhaal anders dan het was.
Dat stukje over dat technical bulletin had ik overigens niet eerder gelezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-01-2025 20:44:02 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 11 januari 2025 @ 08:23:40 #177
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216249940
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html

Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.

Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?

Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_216253140
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html

Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.

Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?

Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).

Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.

Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
pi_216253729
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 08:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)h-in-zuid-korea.html

Beide dozen stopte 4 minuten voor de crash met opnemen van data. Wat zou betekenen dat zowel de stoom als de backup stroom beide wegvielen (als ik het goed begrijp). Vrij ongewoon.

Of *doet alu hoedje op* heeft iemand 't gewist?

Edit: lees nu pas dat er veren in de motors gevonden waren. Dat had ik ff gemist nog.
Ik denk dan meteen aan sabotage.

Maar zal wel niet of wel?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216254136
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 12:30 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Dat is onfortuinlijk, was er al wel een beetje bang voor aangezien er al aanwijzingen waren voor een electrical failure (het stoppen van de ADB-S data, geen zichtbare externe verlichting).

Backup-stroom bij uitval van beide generatoren in de motoren komt bij de 737-800 via een batterij naar de Standby Power busses. Daarmee worden vitale, maar lang niet alle systemen van stroom voorzien. Voor zover ik kan vinden in de documentatie van de 737-800 zitten de Cockpit Voice Recorder (CVR) en Flight Data Recorder (FDR) niet aangesloten op de Standby Power. Stroom kan verder ook geleverd worden door de APU (een hulp-straalmotor in het staartstuk), maar het kost enige tijd om die te starten en die tijd is er waarschijnlijk niet geweest.

Sinds 2010 moet volgens Amerikaanse regelgeving (waar Boeing waarschijnlijk onder valt) bij nieuwe vliegtuigen de CVR een eigen, onafhankelijke stroomvoorziening hebben die de recorder zelf en de microfoon in de cockpit voor 10 minuten (±1 minuut) van stroom voorziet. Dit toestel was uit 2009...
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
pi_216254430
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:56 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Gezien de beperkte info die er wordt opgeslagen zou je toch denken dat er wel een lithium batterij in die dozen moet kunnen als backup.
Voor de voice recorder is dat dus sinds 2010 verplicht bij nieuwe vliegtuigen (volgens US wetgeving althans). Zoiets als dit:
https://www.rpcaero.com/w(...)PS-Final_8-3-22x.pdf

Alleen, de dozen zelf van stroom voorzien is niet voldoende, je moet ook alle systemen die de data aanleveren dan ook van stroom gaan voorzien via die batterij. Waarschijnlijk de reden dat het alleen voor de CVR geldt.

Wetgeving (bron):
quote:
[...]
(j) All turbine engine-powered airplanes subject to this section that are manufactured on or after April 7, 2010, must have a cockpit voice recorder installed that also--

(1) Is installed in accordance with the requirements of § 23.1457
[...]
Uit § 23.1457:
quote:
[...]
( 5 ) It has an independent power source--

( i ) That provides 10 ±1 minutes of electrical power to operate both the cockpit voice recorder and cockpit-mounted area microphone;
[...]
  zondag 12 januari 2025 @ 00:00:04 #182
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_216262239
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.

Maar zal wel niet of wel?
Ik begreep het verkeerd geloof ik. Ik laat het speculeren weer aan de experts over ;)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 12 januari 2025 @ 15:19:10 #183
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_216267113
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 13:18 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik denk dan meteen aan sabotage.

Maar zal wel niet of wel?
Wat is dat toch voor een idioterie om meteen aan samenzweringen, complotten en sabotage te denken bij werkelijk alles wat er gebeurt?
Is de hele wereld tegenwoordig te dom om te schijten?
Wie dit leest is gek
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 11:45:00 #184
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')