abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216059508
Tot een paar weken geleden zat onze kitten Kiki graag af en toe buiten achter een hek.
Sinds ze ontdekte hoe ze over hek kon springen is het kattenluik geblokkeerd en moet ze binnen blijven.

Haar moeder Toto (voormalige zwerver) wordt wel op verzoek buiten en binnen gelaten.
Het lijkt of Kiki niet begrijpt waarom zij niet meer lekker achterhuis mag chillen.

Kiki is 18 Juni 2024 geboren en 2 Januari 2025 wordt ze gesteriliseerd.

Ik gun haar dat ze haar eerste stappen buiten mag zetten, maar hoe leren ze bijv. het gevaar van verkeer.
Of van mensen die haar nat willen spuiten. :+
pi_216061736
We doen haar al ruim 2 maanden dagelijks een reflecterend halsbandje met adreskoker om, om er aan te wennen.
Dat bandje zit noodgedwongen zo strak dat ze bijna stikt, want anders krijgt ze het af, of heeft ze het strak snijdend in haar bekje. Vandaar dat het 's nachts afgaat. Sowieso krijgt ze soms zelf de halsband af, vanwege anti smoor veiligheid sluiting. Kittentuigje gaf hetzelfde probleem, zelfs puppy harnas ( hebben we maar 1x geprobeerd) kreeg ze los.
  Spellchecker zondag 29 december 2024 @ 00:44:52 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216061811
Misschien nog een paar dagen wachten ivm vuurwerk :X
pi_216061993
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 00:44 schreef maily het volgende:
Misschien nog een paar dagen wachten ivm vuurwerk :X
Sowieso niet eerder dan 3 januari na haar sterilisatie.
Maar wat je zegt, wat een ellende voor dieren, dat vuurwerk.

Als het nog slechts 4 dagen per jaar was, maar hier is het minstens 4 maanden.
Als mijn Jack Russels nog leefden, zouden ze een derde van hun leven in doodsangst verkeren.
Bij ons is het dit jaar rustiger, toch zag ik Toto meermaals naar de deur sprinten en is vandaag al niet meer buiten geweest.
pi_216062194
Waarom je katten überhaupt buiten laten? Die zwerver weet niet beter dus die moet wel, maar dat jonkie hoeft toch helemaal niet naar buiten?
pi_216062231
De musjes en koolmeesjes hebben duidelijk onze voertorens en vetbollen weer gevonden.
Toto ligt in de vensterbank lekker te chillen.
Kiki ligt naast haar mama, maar is duidelijk opgewonden.
Ze ligt in sluiphouding, haar kont gaat opgewonden heen en weer,
Ze moet duidelijk een bel om aan haar gehate halsband, als we haar ooit vrij durven laten
pi_216062272
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 01:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom je katten überhaupt buiten laten? Die zwerver weet niet beter dus die moet wel, maar dat jonkie hoeft toch helemaal niet naar buiten?
Ik weet niet veel van katten dus misschien heb je gelijk.
Toen ik 5 kittens had speelden ze vaak buiten en toen Kiki alleen overbleef zat ze ook heel graag buiten in het zonnetje
pi_216062430
Het lijkt soms nog of Toto Kiki mee wil lokken naar buiten.
Is dat omdat Toto Kiki wil onderwijzen, of omdat ze haar aan een boom wil binden om er vanaf te zijn
pi_216063245
katten houden ervan om flink te wandelen. Ze hebben een groot territorium. Tevens zijn ze heel sociaal en zoeken ze graag andere katten op.

Daarom willen veel katten naar buiten. Of om hun territorium te verdedigen

Ik zou het liefst zien dat mijn kat graag binnen is maar dat is niet de realiteit. Kat wil heel graag buiten de wereld ontdekken.

Even voor de niet-katten bezitters waarom en kat niet gemakkelijk binnen te houden is.
pi_216063316
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 00:58 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Sowieso niet eerder dan 3 januari na haar sterilisatie.
Maar wat je zegt, wat een ellende voor dieren, dat vuurwerk.

Als het nog slechts 4 dagen per jaar was, maar hier is het minstens 4 maanden.
Als mijn Jack Russels nog leefden, zouden ze een derde van hun leven in doodsangst verkeren.
Bij ons is het dit jaar rustiger, toch zag ik Toto meermaals naar de deur sprinten en is vandaag al niet meer buiten geweest.
Na de sterilisatie moet ze ook nog 2 weken binnenblijven.
Laat haar dan ook meteen chippen. Ben je meteen met dat geklooi van het bandje af. :X
  zondag 29 december 2024 @ 06:16:53 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216063417
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 01:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom zou je 'm binnen houden? Hier in het dorp stikt het van de katten die buiten lopen en ze lijken zich prima te vermaken. Lopen dag en nacht het hele dorp door, zitten onder de bomen naar vogels te kijken, proberen muizen te vangen, en af en toe kom je er eentje slapend tegen op je tuinstoel :D Volgens mij zijn het gewoon erg nieuwsgierige beestjes die graag veel rondlopen.
pi_216063496
Ik begrijp niet waar je moeilijk over doet? Katten hebben een instinct en echt geen begeleiding nodig bij het naar buiten gaan. Het is geen kind. Verder zou ik haar chippen en zeker geen halsband omdoen die erg strak zit. Die hangt straks ergens te stikken in de bosjes.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 08:39:00 #13
382129 crew  Donna
pi_216063941
Na het steriliseren nog 2/3 weken binnen houden en dan gewoon de wereld laten ontdekken.
pi_216064642
Ik zou even het vuurwerk en sterilisatie gedoe uit zitten en haar dan samen met mama naar buiten laten gaan. Ex zwerver mama weet hoe verkeer en zo werkt en zal dat aan haar dochter leren.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_216064801
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 05:12 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Na de sterilisatie moet ze ook nog 2 weken binnenblijven.
Laat haar dan ook meteen chippen. Ben je meteen met dat geklooi van het bandje af. :X
Ze is bij de eerste enting al gechipt.
pi_216064840
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 09:45 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zou even het vuurwerk en sterilisatie gedoe uit zitten en haar dan samen met mama naar buiten laten gaan. Ex zwerver mama weet hoe verkeer en zo werkt en zal dat aan haar dochter leren.
Ik hou haar zo lang mogelijk binnen en hoop dat ze van mama leert. Toto is nooit lang weg en blijft meestal bij huis in de voor of achter tuin.
pi_216066203
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom zou je 'm binnen houden? Hier in het dorp stikt het van de katten die buiten lopen en ze lijken zich prima te vermaken. Lopen dag en nacht het hele dorp door, zitten onder de bomen naar vogels te kijken, proberen muizen te vangen, en af en toe kom je er eentje slapend tegen op je tuinstoel :D Volgens mij zijn het gewoon erg nieuwsgierige beestjes die graag veel rondlopen.
En dat is precies waarom je ze binnen moet houden: het hele dorp stikt er van en ze pissen en schijten in de tuinen.

Onze katten blijven binnen, komen nooit buiten en dat vinden ze prima
  zondag 29 december 2024 @ 12:26:44 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216067635
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
En dat is precies waarom je ze binnen moet houden: het hele dorp stikt er van en ze pissen en schijten in de tuinen.

Ja wij hebben geen katten en de buurkatten gebruiken onze tuin inderdaad als wc. Maar ze vangen ook muizen en zijn grappig om naar te kijken, dus ik ruim het gewoon op en zit er niet zo mee :P
  zondag 29 december 2024 @ 12:36:17 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216067852
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Omdat het asociaal is.

Een kat is een huisdier en geen lekkerbuitenrondlopendier. Die gedomesticeerde haarballen zorgen voor overlast en zijn schadelijk voor de inheemse fauna.
Huilen dan.
  zondag 29 december 2024 @ 12:41:16 #20
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_216067952
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 12:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Omdat het asociaal is.

Een kat is een huisdier en geen lekkerbuitenrondlopendier. Die gedomesticeerde haarballen zorgen voor overlast en zijn schadelijk voor de inheemse fauna.
Dit 👆🏼
pi_216068277
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

En vergeet het verstoren van vogels tijdens het broedseizoen niet. De meeste mensen die hun kat buiten laten lopen vinden het ook in die periode teveel moeite om hun kat binnen te houden.

Gewoon een kat binnen houden of in een afgezette tuin komt de biodiversiteit in ons land ten goede, omdat er minder vogels worden uitgemoord.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 16:54:31 #22
441859 crew  Lenny77
pi_216073516
Een kat die de buitenwereld niet kent mist deze ook niet. Binnen is dan het territorium.

Vroeger liepen onze katten buiten toen ik nog kind was maar de laatste +20j niet meer.
Geen angst voor onder een auto te komen, gestolen of mishandeld te worden, gekwetst in een gevecht met een andere kat of wat dan ook. En dan heb ik het nog niet over vlooien, teken of andere parasieten.
Wij zijn als kind al onze katten kwijt geraakt. Ofwel verongelukt, vergiftigd, gewoon verdwenen en zelfs een keer neergeschoten door een duivenmelker.

Nee hier blijven ze binnen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_216074010
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 12:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
En vergeet het verstoren van vogels tijdens het broedseizoen niet. De meeste mensen die hun kat buiten laten lopen vinden het ook in die periode teveel moeite om hun kat binnen te houden.

Gewoon een kat binnen houden of in een afgezette tuin komt de biodiversiteit in ons land ten goede, omdat er minder vogels worden uitgemoord.
Wij wonen in een dorpje met een ooievaarsdorp in de omgeving. De afgelopen jaren zijn de kleine tuinvogeltjes en de weidevogels hier uitgemoord door de eksters en de kraaien. Eksters roven de nestjes van de thuisvogels leeg. De kraaien zijn beschermd en mag je niets tegen doen en de ooievaars roven hier de nesten van de weidevogels leeg.

En mijn kat is binnen tijdens het broedseizoen.
  zondag 29 december 2024 @ 17:50:38 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216074641
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 17:15 schreef Verida het volgende:

[..]
Wij wonen in een dorpje met een ooievaarsdorp in de omgeving. De afgelopen jaren zijn de kleine tuinvogeltjes en de weidevogels hier uitgemoord door de eksters en de kraaien. Eksters roven de nestjes van de thuisvogels leeg. De kraaien zijn beschermd en mag je niets tegen doen en de ooievaars roven hier de nesten van de weidevogels leeg.

En mijn kat is binnen tijdens het broedseizoen.
De aanwezigheid van inheemse predatoren is natuurlijk een bijzonder slecht argument om de introductie van een exotisch roofdier te vergoelijken.
Huilen dan.
pi_216074926
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 17:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De aanwezigheid van inheemse predatoren is natuurlijk een bijzonder slecht argument om de introductie van een exotisch roofdier te vergoelijken.
tjonge

de ooievaars waren haast verdwenen, door ooievaarsdorpen te maken, kwam de ooievaarstand weer goed. Alleen er komen nu haast teveel ooievaars, overal in de omgeving zie je nesten, al dan niet speciaal gebouwd voor de ooievaars. En die ooievaars moeten hun jongen ook voeren natuurlijk, dus die roven de nesten van de weidevogels leeg.

de eksters en kraaien zijn ook in aantal enorm toegenomen de laatste jaren hier in de omgeving. En die roven dus de nesten van de kleine tuinvogels leeg. Al in geen jaren meer merels gezien, of roodborstjes of musjes. en het aantal pimpelmeesjes en koolmeesjes is erg afgenomen. En dan heb ik het alleen nog maar over mijn eigen tuin. Wel zit er een kolonie kraaien aan de overkant.

En nogmaals, mijn kat blijft binnen tijdens het broedseizoen . Ook is mijn kat altijd binnen in de avond en de nacht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')