abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216059508
Tot een paar weken geleden zat onze kitten Kiki graag af en toe buiten achter een hek.
Sinds ze ontdekte hoe ze over hek kon springen is het kattenluik geblokkeerd en moet ze binnen blijven.

Haar moeder Toto (voormalige zwerver) wordt wel op verzoek buiten en binnen gelaten.
Het lijkt of Kiki niet begrijpt waarom zij niet meer lekker achterhuis mag chillen.

Kiki is 18 Juni 2024 geboren en 2 Januari 2025 wordt ze gesteriliseerd.

Ik gun haar dat ze haar eerste stappen buiten mag zetten, maar hoe leren ze bijv. het gevaar van verkeer.
Of van mensen die haar nat willen spuiten. :+
pi_216061736
We doen haar al ruim 2 maanden dagelijks een reflecterend halsbandje met adreskoker om, om er aan te wennen.
Dat bandje zit noodgedwongen zo strak dat ze bijna stikt, want anders krijgt ze het af, of heeft ze het strak snijdend in haar bekje. Vandaar dat het 's nachts afgaat. Sowieso krijgt ze soms zelf de halsband af, vanwege anti smoor veiligheid sluiting. Kittentuigje gaf hetzelfde probleem, zelfs puppy harnas ( hebben we maar 1x geprobeerd) kreeg ze los.
  Spellchecker zondag 29 december 2024 @ 00:44:52 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216061811
Misschien nog een paar dagen wachten ivm vuurwerk :X
pi_216061993
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 00:44 schreef maily het volgende:
Misschien nog een paar dagen wachten ivm vuurwerk :X
Sowieso niet eerder dan 3 januari na haar sterilisatie.
Maar wat je zegt, wat een ellende voor dieren, dat vuurwerk.

Als het nog slechts 4 dagen per jaar was, maar hier is het minstens 4 maanden.
Als mijn Jack Russels nog leefden, zouden ze een derde van hun leven in doodsangst verkeren.
Bij ons is het dit jaar rustiger, toch zag ik Toto meermaals naar de deur sprinten en is vandaag al niet meer buiten geweest.
pi_216062194
Waarom je katten überhaupt buiten laten? Die zwerver weet niet beter dus die moet wel, maar dat jonkie hoeft toch helemaal niet naar buiten?
pi_216062231
De musjes en koolmeesjes hebben duidelijk onze voertorens en vetbollen weer gevonden.
Toto ligt in de vensterbank lekker te chillen.
Kiki ligt naast haar mama, maar is duidelijk opgewonden.
Ze ligt in sluiphouding, haar kont gaat opgewonden heen en weer,
Ze moet duidelijk een bel om aan haar gehate halsband, als we haar ooit vrij durven laten
pi_216062272
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 01:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom je katten überhaupt buiten laten? Die zwerver weet niet beter dus die moet wel, maar dat jonkie hoeft toch helemaal niet naar buiten?
Ik weet niet veel van katten dus misschien heb je gelijk.
Toen ik 5 kittens had speelden ze vaak buiten en toen Kiki alleen overbleef zat ze ook heel graag buiten in het zonnetje
pi_216062430
Het lijkt soms nog of Toto Kiki mee wil lokken naar buiten.
Is dat omdat Toto Kiki wil onderwijzen, of omdat ze haar aan een boom wil binden om er vanaf te zijn
pi_216063245
katten houden ervan om flink te wandelen. Ze hebben een groot territorium. Tevens zijn ze heel sociaal en zoeken ze graag andere katten op.

Daarom willen veel katten naar buiten. Of om hun territorium te verdedigen

Ik zou het liefst zien dat mijn kat graag binnen is maar dat is niet de realiteit. Kat wil heel graag buiten de wereld ontdekken.

Even voor de niet-katten bezitters waarom en kat niet gemakkelijk binnen te houden is.
pi_216063316
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 00:58 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Sowieso niet eerder dan 3 januari na haar sterilisatie.
Maar wat je zegt, wat een ellende voor dieren, dat vuurwerk.

Als het nog slechts 4 dagen per jaar was, maar hier is het minstens 4 maanden.
Als mijn Jack Russels nog leefden, zouden ze een derde van hun leven in doodsangst verkeren.
Bij ons is het dit jaar rustiger, toch zag ik Toto meermaals naar de deur sprinten en is vandaag al niet meer buiten geweest.
Na de sterilisatie moet ze ook nog 2 weken binnenblijven.
Laat haar dan ook meteen chippen. Ben je meteen met dat geklooi van het bandje af. :X
  zondag 29 december 2024 @ 06:16:53 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216063417
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 01:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Waarom zou je 'm binnen houden? Hier in het dorp stikt het van de katten die buiten lopen en ze lijken zich prima te vermaken. Lopen dag en nacht het hele dorp door, zitten onder de bomen naar vogels te kijken, proberen muizen te vangen, en af en toe kom je er eentje slapend tegen op je tuinstoel :D Volgens mij zijn het gewoon erg nieuwsgierige beestjes die graag veel rondlopen.
pi_216063496
Ik begrijp niet waar je moeilijk over doet? Katten hebben een instinct en echt geen begeleiding nodig bij het naar buiten gaan. Het is geen kind. Verder zou ik haar chippen en zeker geen halsband omdoen die erg strak zit. Die hangt straks ergens te stikken in de bosjes.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 08:39:00 #13
382129 crew  Donna
pi_216063941
Na het steriliseren nog 2/3 weken binnen houden en dan gewoon de wereld laten ontdekken.
pi_216064642
Ik zou even het vuurwerk en sterilisatie gedoe uit zitten en haar dan samen met mama naar buiten laten gaan. Ex zwerver mama weet hoe verkeer en zo werkt en zal dat aan haar dochter leren.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_216064801
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 05:12 schreef Mammietje het volgende:

[..]
Na de sterilisatie moet ze ook nog 2 weken binnenblijven.
Laat haar dan ook meteen chippen. Ben je meteen met dat geklooi van het bandje af. :X
Ze is bij de eerste enting al gechipt.
pi_216064840
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 09:45 schreef valentijn101 het volgende:
Ik zou even het vuurwerk en sterilisatie gedoe uit zitten en haar dan samen met mama naar buiten laten gaan. Ex zwerver mama weet hoe verkeer en zo werkt en zal dat aan haar dochter leren.
Ik hou haar zo lang mogelijk binnen en hoop dat ze van mama leert. Toto is nooit lang weg en blijft meestal bij huis in de voor of achter tuin.
pi_216066203
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom zou je 'm binnen houden? Hier in het dorp stikt het van de katten die buiten lopen en ze lijken zich prima te vermaken. Lopen dag en nacht het hele dorp door, zitten onder de bomen naar vogels te kijken, proberen muizen te vangen, en af en toe kom je er eentje slapend tegen op je tuinstoel :D Volgens mij zijn het gewoon erg nieuwsgierige beestjes die graag veel rondlopen.
En dat is precies waarom je ze binnen moet houden: het hele dorp stikt er van en ze pissen en schijten in de tuinen.

Onze katten blijven binnen, komen nooit buiten en dat vinden ze prima
  zondag 29 december 2024 @ 12:26:44 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216067635
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
En dat is precies waarom je ze binnen moet houden: het hele dorp stikt er van en ze pissen en schijten in de tuinen.

Ja wij hebben geen katten en de buurkatten gebruiken onze tuin inderdaad als wc. Maar ze vangen ook muizen en zijn grappig om naar te kijken, dus ik ruim het gewoon op en zit er niet zo mee :P
  zondag 29 december 2024 @ 12:36:17 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216067852
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2024 06:16 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Omdat het asociaal is.

Een kat is een huisdier en geen lekkerbuitenrondlopendier. Die gedomesticeerde haarballen zorgen voor overlast en zijn schadelijk voor de inheemse fauna.
Huilen dan.
  zondag 29 december 2024 @ 12:41:16 #20
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_216067952
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 12:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Omdat het asociaal is.

Een kat is een huisdier en geen lekkerbuitenrondlopendier. Die gedomesticeerde haarballen zorgen voor overlast en zijn schadelijk voor de inheemse fauna.
Dit 👆🏼
pi_216068277
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 11:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]

En vergeet het verstoren van vogels tijdens het broedseizoen niet. De meeste mensen die hun kat buiten laten lopen vinden het ook in die periode teveel moeite om hun kat binnen te houden.

Gewoon een kat binnen houden of in een afgezette tuin komt de biodiversiteit in ons land ten goede, omdat er minder vogels worden uitgemoord.
  Moderator zondag 29 december 2024 @ 16:54:31 #22
441859 crew  Lenny77
pi_216073516
Een kat die de buitenwereld niet kent mist deze ook niet. Binnen is dan het territorium.

Vroeger liepen onze katten buiten toen ik nog kind was maar de laatste +20j niet meer.
Geen angst voor onder een auto te komen, gestolen of mishandeld te worden, gekwetst in een gevecht met een andere kat of wat dan ook. En dan heb ik het nog niet over vlooien, teken of andere parasieten.
Wij zijn als kind al onze katten kwijt geraakt. Ofwel verongelukt, vergiftigd, gewoon verdwenen en zelfs een keer neergeschoten door een duivenmelker.

Nee hier blijven ze binnen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_216074010
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 12:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
En vergeet het verstoren van vogels tijdens het broedseizoen niet. De meeste mensen die hun kat buiten laten lopen vinden het ook in die periode teveel moeite om hun kat binnen te houden.

Gewoon een kat binnen houden of in een afgezette tuin komt de biodiversiteit in ons land ten goede, omdat er minder vogels worden uitgemoord.
Wij wonen in een dorpje met een ooievaarsdorp in de omgeving. De afgelopen jaren zijn de kleine tuinvogeltjes en de weidevogels hier uitgemoord door de eksters en de kraaien. Eksters roven de nestjes van de thuisvogels leeg. De kraaien zijn beschermd en mag je niets tegen doen en de ooievaars roven hier de nesten van de weidevogels leeg.

En mijn kat is binnen tijdens het broedseizoen.
  zondag 29 december 2024 @ 17:50:38 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216074641
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 17:15 schreef Verida het volgende:

[..]
Wij wonen in een dorpje met een ooievaarsdorp in de omgeving. De afgelopen jaren zijn de kleine tuinvogeltjes en de weidevogels hier uitgemoord door de eksters en de kraaien. Eksters roven de nestjes van de thuisvogels leeg. De kraaien zijn beschermd en mag je niets tegen doen en de ooievaars roven hier de nesten van de weidevogels leeg.

En mijn kat is binnen tijdens het broedseizoen.
De aanwezigheid van inheemse predatoren is natuurlijk een bijzonder slecht argument om de introductie van een exotisch roofdier te vergoelijken.
Huilen dan.
pi_216074926
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 17:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De aanwezigheid van inheemse predatoren is natuurlijk een bijzonder slecht argument om de introductie van een exotisch roofdier te vergoelijken.
tjonge

de ooievaars waren haast verdwenen, door ooievaarsdorpen te maken, kwam de ooievaarstand weer goed. Alleen er komen nu haast teveel ooievaars, overal in de omgeving zie je nesten, al dan niet speciaal gebouwd voor de ooievaars. En die ooievaars moeten hun jongen ook voeren natuurlijk, dus die roven de nesten van de weidevogels leeg.

de eksters en kraaien zijn ook in aantal enorm toegenomen de laatste jaren hier in de omgeving. En die roven dus de nesten van de kleine tuinvogels leeg. Al in geen jaren meer merels gezien, of roodborstjes of musjes. en het aantal pimpelmeesjes en koolmeesjes is erg afgenomen. En dan heb ik het alleen nog maar over mijn eigen tuin. Wel zit er een kolonie kraaien aan de overkant.

En nogmaals, mijn kat blijft binnen tijdens het broedseizoen . Ook is mijn kat altijd binnen in de avond en de nacht.
  zondag 29 december 2024 @ 18:17:37 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216075054
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 18:09 schreef Verida het volgende:

ooievaars
ooievaarsdorpen
ooievaarstand
ooievaars
ooievaars
ooievaars
eksters
kraaien
kraaien
Tjonge.
Huilen dan.
  zondag 29 december 2024 @ 18:19:34 #27
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_216075089
quote:
En die ooievaars moeten hun jongen ook voeren natuurlijk
Precies, in tegenstelling tot de kat die thuis gewoon een bak vreten heeft staan.
  zondag 29 december 2024 @ 18:20:32 #28
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216075108
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2024 18:09 schreef Verida het volgende:
En dan heb ik het alleen nog maar over mijn eigen tuin.
En dat komt door de ooievaars! En kraaien! En eksters!

Maar tijgertje heeft er natuurlijk niks mee te maken.

:') .
Huilen dan.
pi_216075361
quote:
7s.gif Op zondag 29 december 2024 18:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En dat komt door de ooievaars! En kraaien! En eksters!

Maar tijgertje heeft er natuurlijk niks mee te maken.

:') .
Bij mij in de tuin wel ja :)

Vooral de kraaien en de eksters in mijn tuin. In het buitengebied zijn het meer de ooievaars.
pi_216086372
Leuk deze discussies te lezen.
Het grootste gedeelte van mijn leven stond ik aan de kant van hou je kat in je eigen tuin en blijf van mijn vogeltjes af.
Nu heb ik ineens 2 lieve katten die ik enorm ben gaan waarderen.
Ik denk dat Kiki ook dicht bij huis blijft en ik wil beslist niet dat een ander last van mijn katten heeft, zoals ik me zo vele jaren ergerde aan wat ik toen rotkatten noemde.

Ik denk dat mama Toto niet in andermans tuin haar behoefte doet, maar haar behoeftes hier (ook nadat ze even buiten is geweest) in de kattenbak doet. Ze is inderdaad haar territorium aan het afbakenen. Op de plek waar eerder het hek van de kitten ren stond ligt ze vaak heerlijk op haar rug te rollen. En van andere katten heb ik ook weinig last meer sinds Toto hier de scepter zwaait. Toto draagt al vele maanden zonder problemen een reflecterende halsband.

Het halsbandje met adreskoker voor Kiki is bedoeld voor als ze verdwaald. Buurtgenoten hebben waarschijnlijk geen chipreader, maar kunnen dan wel het nummer uit de koker bellen.
Ik denk niet dat het bandje gevaarlijk is. Er zit een veiligheidssluiting op die bij weerstand losgaat.
En er kan straks een belletje aan om vogels te alarmeren voor gevaar.

Ik begrijp dat een kat geen kind is dat je kunt trainen, maar ik vind het zo moeilijk om haar op ontdekkingsreis te laten gaan.
pi_216092311
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2024 02:25 schreef Majoraan het volgende:
Leuk deze discussies te lezen.
Het grootste gedeelte van mijn leven stond ik aan de kant van hou je kat in je eigen tuin en blijf van mijn vogeltjes af.
Nu heb ik ineens 2 lieve katten die ik enorm ben gaan waarderen.
Ik denk dat Kiki ook dicht bij huis blijft en ik wil beslist niet dat een ander last van mijn katten heeft, zoals ik me zo vele jaren ergerde aan wat ik toen rotkatten noemde.

Ik denk dat mama Toto niet in andermans tuin haar behoefte doet, maar haar behoeftes hier (ook nadat ze even buiten is geweest) in de kattenbak doet. Ze is inderdaad haar territorium aan het afbakenen. Op de plek waar eerder het hek van de kitten ren stond ligt ze vaak heerlijk op haar rug te rollen. En van andere katten heb ik ook weinig last meer sinds Toto hier de scepter zwaait. Toto draagt al vele maanden zonder problemen een reflecterende halsband.

Het halsbandje met adreskoker voor Kiki is bedoeld voor als ze verdwaald. Buurtgenoten hebben waarschijnlijk geen chipreader, maar kunnen dan wel het nummer uit de koker bellen.
Ik denk niet dat het bandje gevaarlijk is. Er zit een veiligheidssluiting op die bij weerstand losgaat.
En er kan straks een belletje aan om vogels te alarmeren voor gevaar.

Ik begrijp dat een kat geen kind is dat je kunt trainen, maar ik vind het zo moeilijk om haar op ontdekkingsreis te laten gaan.
Dat is ook een heel griezelig moment. Wij hebben altijd katten gehad, die waren altijd 's avonds en 's nachts binnen. Ook als ik langere tijd weg was overdag, waren de katten binnen. Ik had ze getraind op hun naam, als ze netjes thuiskwamen als ze geroepen werden, kregen ze iets lekkers :)

Ook heb ik altijd het gevoel gehad dat ze liever op hun eigen kattenbak gingen, stonden regelmatig voor de dichte deur te roepen om naar binnen te kunnen om op de bak te gaan.

We hebben nu sinds een paar maanden ook weer een kitten. Is tot nu toe binnen gehouden, maar in januari, als hij "geholpen" is, zal ik ook deze af en toe lekker buiten laten spelen.
pi_216092799
Dat mijn kat binnen moet zijn als ik wat langer weg ben overdag, is ook voor zijn eigen welzijn. Ik zou het sneu vinden als hij niet naar binnen zou kunnen als hij bijv. door een hond achterna werd gezeten, of door een andere kat, of op een andere manier veiligheid zou zoeken.
pi_216133899
Ik zou Kiki binnen houden.
Ze is nu jong en speels, natuurlijk dat ze het buitengebeuren ge-wel-dig interessant vindt. Net als een nieuwe kamer, nieuw speeltje etc.
Laat haar steriliseren, wacht nog een maand en kijk of ze nog steeds die drive heeft om naar buiten te gaan. En dat is wat anders dan ‘mamma nieuwsgierig achterna kijken als die vertrekt’.

Buitenleven is gevaarlijk, zeker voor jongedames met nul straatervaring. Naast het overlast verhaal voor je buren.

Als je toch besluit haar buiten te laten, doe dat dan als ze een lege maag heeft. Dan komt ze vanzelf snel terug. En kun je de uitstappen van daaruit uitbreiden.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_216133940
Over halsband met bel: zelf geen ervaring mee en geen onderbouwing, maar het lijkt mij vreselijk irritant als je bij elke beweging die je maakt geluid hoort.

En wat ik ooit wel heb gelezen: sommige katten leren zo te lopen dat het belletje stil blijft.
Dus het lijkt mij óf irritant voor poes, óf zinloos voor de vogels.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_216142507
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 13:20 schreef Cat-astrophe het volgende:
Over halsband met bel: zelf geen ervaring mee en geen onderbouwing, maar het lijkt mij vreselijk irritant als je bij elke beweging die je maakt geluid hoort.

En wat ik ooit wel heb gelezen: sommige katten leren zo te lopen dat het belletje stil blijft.
Dus het lijkt mij óf irritant voor poes, óf zinloos voor de vogels.
Is er een andere manier om jagen op vogeltjes te ontmoedigen, of minder aantrekkelijk te maken?
pi_216142720
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 13:15 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik zou Kiki binnen houden.
Ze is nu jong en speels, natuurlijk dat ze het buitengebeuren ge-wel-dig interessant vindt. Net als een nieuwe kamer, nieuw speeltje etc.
Laat haar steriliseren, wacht nog een maand en kijk of ze nog steeds die drive heeft om naar buiten te gaan. En dat is wat anders dan ‘mamma nieuwsgierig achterna kijken als die vertrekt’.

Buitenleven is gevaarlijk, zeker voor jongedames met nul straatervaring. Naast het overlast verhaal voor je buren.

Als je toch besluit haar buiten te laten, doe dat dan als ze een lege maag heeft. Dan komt ze vanzelf snel terug. En kun je de uitstappen van daaruit uitbreiden.
Eigenlijk is het (denk ik) nu vooral mama achterna kijken, dat wil ik ook.
Maar toen we de kitten ren nog hadden was Kiki ook altijd zo graag buiten.
We gunnen haar graag dat ze op dezelfde plek in de achtertuin kan chillen in het zonnetje.
Maar we gunnen het haar en ons niet dat ze ergens van de weg geschraapt moet worden.
Mochten we haar ooit naar buiten laten gaan, denk jij dat ze toch van mama kan leren?

Off-topc spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_216143737
Ik vraag me dan vooral af waarom men uberhaupt katten heeft om ze vervolgens toch meer dan de helft van de tijd buiten te laten lopen. Ook lekker makkelijk om zelf geen kattenbak te hoeven verschonen. Ondertussen staan andere mensen dagelijks de stront van je katten uit de tuin te scheppen.

Heb zelf 2 katten die altijd binnen zijn gebleven, hebben ook totaal geen behoefte om naar buiten te gaan. Hou ze lekker binnen, heeft niemand (mens en dier) er last van.
pi_216145018
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 09:15 schreef Irrem het volgende:
Ik vraag me dan vooral af waarom men uberhaupt katten heeft om ze vervolgens toch meer dan de helft van de tijd buiten te laten lopen. Ook lekker makkelijk om zelf geen kattenbak te hoeven verschonen. Ondertussen staan andere mensen dagelijks de stront van je katten uit de tuin te scheppen.

Heb zelf 2 katten die altijd binnen zijn gebleven, hebben ook totaal geen behoefte om naar buiten te gaan. Hou ze lekker binnen, heeft niemand (mens en dier) er last van.
Ik snap het wel. Ik heb er 3, woon naast een bos en heb een kattenluik. Als ik in de tuin bezig ben heb ik altijd gezelschap. En voor de katten is het echt een verrijking van hun leven. Dingen onderzoeken, bomen klimmen, andere katten, nat regenen, zandbadjes nemen…. Daar kunnen hun kattenspeeltjes niet tegenop.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 2 januari 2025 @ 11:23:32 #39
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216145046
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2025 13:20 schreef Cat-astrophe het volgende:
Over halsband met bel: zelf geen ervaring mee en geen onderbouwing, maar [verhaal]
Nou.. bedankt, of zo?
Huilen dan.
  donderdag 2 januari 2025 @ 12:41:08 #40
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216145838
Prachtig om te zien hoe het diertje vrolijk aan komt huppelen als ik even buiten een sigaretje ga roken O+ dat zijn toch wel de mooiere momenten.

Lekker naar buiten laten, mams leert het de kitten verder wel.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216145842
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 00:40 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Is er een andere manier om jagen op vogeltjes te ontmoedigen, of minder aantrekkelijk te maken?
Spelen, spelen, spelen. Het gaat haar niet om de vogeltjes, maar om het jagen op bewegende voorwerpen. Je hebt speeltjes op batterij die uit zichzelf bewegen.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2025 01:22 schreef Majoraan het volgende:

[..]
Eigenlijk is het (denk ik) nu vooral mama achterna kijken, dat wil ik ook.
Maar toen we de kitten ren nog hadden was Kiki ook altijd zo graag buiten.
We gunnen haar graag dat ze op dezelfde plek in de achtertuin kan chillen in het zonnetje.
Maar we gunnen het haar en ons niet dat ze ergens van de weg geschraapt moet worden.
Mochten we haar ooit naar buiten laten gaan, denk jij dat ze toch van mama kan leren?

Off-topc spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probleem met naar buiten gaan is dat het een genadeloze leerschool is.
Toen ze jong was, en te ruw speelde, werd ze door moeder op passende wijze tot de orde geroepen.
Als ze buiten een auto niet goed inschat (want ze ziet een vogel, of blaadje of iets anders leuks aan de overkant wat accuut gevangen moet worden) … dan is het meteen einde verhaal.

Voor mij is het een soort van muntje opwerpen. Waarbij het vaak goed gaat, maar als het mis gaat is het meestal ook ‘goed mis’. En mij het risico niet waard.

Ik heb zelf een ex zwerver in huis. Hier bevallen van haar kittens (herkenbaar? ;) ). Ik heb mijn tuin beveiligd en poes heeft er nooit meer naar getaald uit de tuin te gaan. Ik heb niet het idee dat ze ongelukkig is en het buitenleven mist. Inmiddels is ze 18, ik weet niet of ze dat als buiten lopende kat had gehaald.

quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2025 11:20 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Ik snap het wel. Ik heb er 3, woon naast een bos en heb een kattenluik. Als ik in de tuin bezig ben heb ik altijd gezelschap. En voor de katten is het echt een verrijking van hun leven. Dingen onderzoeken, bomen klimmen, andere katten, nat regenen, zandbadjes nemen…. Daar kunnen hun kattenspeeltjes niet tegenop.
Als je de luxe hebt in een buitengebied te wonen heb je minder kans op verkeersongelukken (wel nog de kans op gevechten, vergiftiging etc).
Kennis van me woonde in een buitengebied, had twee katten. Liet ze buiten. Eentje is doodgereden, de tweede is verdwenen, nooit een spoor van teruggevonden. Ik ben ook opgegroeid in het buitengebied. Dus ook onze katten liepen buiten. Eentje is ook verdwenen, de twee anderen zijn met me meegegaan toen ik op mezelf ging wonen. Die twee zijn inmiddels overleden aan lichamelijk oorzaken. Heel verdrietig, maar het niet-weten van het lot van mijn verdwenen kat vond ik nóg lastiger.

quote:
10s.gif Op donderdag 2 januari 2025 11:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou.. bedankt, of zo?
Graag gedaan ^O^ TS vraagt om meningen en ervaringen. Dus die krijgt ze.
pi_216158502
Ik wil sowieso dat mijn kitten weet dat als hij wordt geroepen bij de achterdeur, dat dat inhoudt dat er dan wat lekkers voor hem is als hij weer binnenkomt.

Hij zal vast en zeker een keertje ontsnappen als iemand niet goed oplet, of als ik een keer een raam of een deur openzet. Om dan te voorkomen dat hij ervandoor gaat en juist onder een auto loopt, kan ik hem beter van kleins af aan leren dat binnenkomen, een snoepje betekent, of lekker eten.

En dan kan ik daarna zelf bepalen wanneer ik het goed vind dat hij even naar buiten gaat, of dat hij gezellig mee gaat als ik in de tuin ga zitten of werken.

Maar ik ben wel van plan om ook deze ( net als ik heb gedaan met al mijn andere katten) niet buiten te laten als ik zelf de deur uit ga, of niet buiten te laten tijdens het broedseizoen van de vogels. En natuurlijk niet 's nachts buiten.

Dit is voor mij de gulden middenweg.
pi_216168682
Ik dacht dat het door mijn eigen afsluiten van het topic "steun gevraagd bij opvoeding kittens" klaar was nu..
Maar ik ga vragen om een laatste deel 3, want ik heb soms nog zoveel wellicht domme vragen als nieuwe katten huurbaas.

Misschien kan dit topic samengevoegd worden als deel 3?

[ Bericht 15% gewijzigd door Majoraan op 04-01-2025 01:05:56 ]
pi_216188000
Het zal dan wel niet kunnen om dit topic om te zetten in deel 3.
Dan vraag ik het hier gewoon, het is tenslotte mijn topic :-)

Kiki is donderdag 2 januari gesteriliseerd. Toto liep luid te miauwen toen Kiki weg was.
Maar vanaf het moment dat Kiki in haar reismand terug kwam gromt en blaast Toto naar haar.

Eerst dacht ik dat het misschien de dierenarts geur was. Het leek of Toto bang voor Kiki was.
Als we de deur openden om haar binnen te laten draaide ze zich om en sprintte weer naar buiten als ze Kiki zag.

Kiki wil zoals eerder graag bij haar mama zijn en wast haar vacht, maar ze krijgt geblaas en vele boksen op haar hoofd terug. Niet met nagels, we hebben nog niet hoeven in te grijpen. Maar nu na 3 dagen is Toto nog steeds vijandig. Ze is er duidelijk zat van. Misschien zijn we te gemakzuchtig geweest, want het spelen hebben we vooral aan Toto overgelaten, die vaak vanuit het niets een speelse kitten op rug voelde springen.

Of kunnen katten ook onzeker of jaloers zijn. Toto speelt amper en toen ik gisteren het speelgoed omwisselde stond Toto eraan te ruiken en klauwde naar Kiki toen zij er mee wilde spelen.
Toto klom eergisteren voor het eerst weer op schoot en lag lange tijd luid te spinnen van het aaien.
Tot ze met haar nagel vast in mijn trui zat en paniek toen ik haar wilde helpen los te komen en ze gromde naar mij en beet ook. Wel heel zacht dat ik het bijna niet merkte, maar toen waren we weer terug naar bijna af.
pi_216188056
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2025 00:29 schreef Majoraan het volgende:
Het zal dan wel niet kunnen om dit topic om te zetten in deel 3.
Dan vraag ik het hier gewoon, het is tenslotte mijn topic :-)

Kiki is donderdag 2 januari gesteriliseerd. Toto liep luid te miauwen toen Kiki weg was.
Maar vanaf het moment dat Kiki in haar reismand terug kwam gromt en blaast Toto naar haar.

Eerst dacht ik dat het misschien de dierenarts geur was. Het leek of Toto bang voor Kiki was.
Als we de deur openden om haar binnen te laten draaide ze zich om en sprintte weer naar buiten als ze Kiki zag.

Kiki wil zoals eerder graag bij haar mama zijn en wast haar vacht, maar ze krijgt geblaas en vele boksen op haar hoofd terug. Niet met nagels, we hebben nog niet hoeven in te grijpen. Maar nu na 3 dagen is Toto nog steeds vijandig. Ze is er duidelijk zat van. Misschien zijn we te gemakzuchtig geweest, want het spelen hebben we vooral aan Toto overgelaten, die vaak vanuit het niets een speelse kitten op rug voelde springen.

Of kunnen katten ook onzeker of jaloers zijn. Toto speelt amper en toen ik gisteren het speelgoed omwisselde stond Toto eraan te ruiken en klauwde naar Kiki toen zij er mee wilde spelen.
Toto klom eergisteren voor het eerst weer op schoot en lag lange tijd luid te spinnen van het aaien.
Tot ze met haar nagel vast in mijn trui zat en paniek toen ik haar wilde helpen los te komen en ze gromde naar mij en beet ook. Wel heel zacht dat ik het bijna niet merkte, maar toen waren we weer terug naar bijna af.
Herkenbaar en niets om je ongerust over te maken, het is de geur van de dierenarts/medicijnen/praktijk. Wat helpt is beide poezen veel aaien over en weer, dan wordt de geur minder.
En over dat buiten laten, even afwachten nu, met dit weer hebben die van mij (haha, siamezen) er sowieso geen trek in, twee minuten en ze mauwen al weer voor de deur. Ben geen voorstander van kattenluikjes, bij mij mogen ze naar buiten als ze willen, als ik thuis ben en alleen overdag. Sowieso komen ze altijd naar binnen om op de kattenbak te gaan. En ik heb helemaal niets met halsbandjes.
pi_216188446
@Majoraan heb je nog ergens anders gevraagd om een samenvoeging met je vorige delen? In FB zie ik niks staan en mods kunnen niet alle topics standaard helemaal doorlezen.
Je kunt evt ook een TR plaatsen, dan zien mods het ook.

Sneu dat de dames elkaar nu slecht herkennen. Komt idd door de vreemde geur van de dierenarts en Kiki zal zich vast ook tijdelijk wat anders gedragen als gevolg van de operatie. Had je nog een feliway stekker? Goed moment om die weer te gaan gebruiken.
En verder moeten de dames het vooral zelf uitzoeken.
pi_216254269
Hoe is het nu met de dames?
pi_216315703
Sorry @Cat-astrophe dat ik juist jouw vraag nu pas lees.

Kiki haar wond is goed genezen. Toto is iets minder "gemeen" naar Kiki,
We nemen soms Kiki op de arm mee een rondje om het huis, als we Toto zoeken. (Meer dan 5 minuten weg :o )
Toto is 2 dagen heel aanhalig geweest net als toen ze bijna moest bevallen en lag een paar keer zelfs wel een uur op schoot om geaaid te worden.
Ik schrok hier zo van dat ik later voor de zekerheid ons huis heb gecontroleerd op verstopplekjes voor als ze weer bevallen was, wat natuurlijk niet zou moeten kunnen :+
Toto is best dik nu en lust alleen nog lekker eten. Brokjes van Pro Plan heb ik voor Kiki in de kitten versie (ook voor gesteriliseerde kittens) en voor Toto in de gesteriliseerd adult versie. Toto heeft een voorkeur voor de kittenbrokjes en Kiki lust vooral de adult brokjes. Toto lust het natvoer waar ze vroeger van smulde niet meer.

Als er iemand ( wij wonen in Groningen) nog 3 x 400 gram Mila kitten natvoer, 9 zakjes Hills natvoer , 9 zakjes Hills kitten natvoer en ik gok 7 bakjes Lilliy's kitten pate wil? En dan heb ik ook nog over een dichte gratis gekregen zak vegetarisch voer (niet geprobeerd) en een halve zak Lilly's kitchen zalmbrokjes.

Kiki lust geen natvoer, maar is er als de kippen bij als ik een broodje kaas of worst eet en elke avond wil ze wel iets van mijn bord stelen. Ze lust eigenlijk alles graag, behalve nat kattenvoer.
Gisteren toen ik een grote pan snert maakte waren Kiki en oppashond Senna niet bij me weg te slaan.
Senna liep me voor de voeten en vond het niet eerlijk dat Kiki steeds op het aanrecht sprong.
Toto snapte niks van die 2 druktemakers en wilde vooral boven slapen of naar buiten.

Ik denk dat Toto een beetje jaloers op Kiki is. Ik had 3 nieuwe knuffelige muizen gekocht en legde ook 1 bij Toto op het kussen op de bank. Ze schonk er weinig aandacht aan, tot Kiki hem wilde pakken, toen werd ze heel boos.
Toto krijgt altijd de eerste aai / lieve woorden / eten.

Maar ik maak me weinig zorgen meer, denk dat het wel goed komt.
pi_216331921
Leuk verslag weer, Majoraan! Grappig is dat ook hoe verschillend katten zijn in smaakjes. Heb hier eentje die dol is op chips en koekjes. :D
pi_216337514
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 16:08 schreef Firuze60 het volgende:
Leuk verslag weer, Majoraan! Grappig is dat ook hoe verschillend katten zijn in smaakjes. Heb hier eentje die dol is op chips en koekjes. :D
Kiki lust alles graag behalve kattenvoer.
Kiki lijkt me echt zo'n kat die, als we haar ooit los durven laten lopen, overal adresjes vindt. Daar krijg ik melk en daar krijg ik kaas en daar krijg ik worst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')