quote:Twee doden bij brand in woning Vroomshoop: ‘Dit was een gerichte aanslag’
Nog maar 16 uur geleden plaatst Herman Dogger uit Vroomshoop een foto van zijn avondsnack op Facebook. Een broodje ham-kaas, mét uien. Want die zijn gezond en verkleinen de kans op vroegtijdig sterven, schrijft hij. De volgende ochtend zijn Herman en zijn vrouw Jet er allebei niet meer. Een verwoestende brand in hun woning wordt hun fataal. De oorzaak? Daar zijn buren het wel over eens. „Dit was een gerichte aanslag.”
Een stenen adelaar in het tuintje van Herman en Jet houdt de Meidoornlaan ook deze zaterdagochtend scherp in de gaten. Het met algen besmeurde gevaarte staat er zo te zien al lange tijd, om ongenode gasten af te schrikken. Net als een bord met de woorden ‘verboden toegang’ en de waarschuwing dat er camera’s hangen. Maar allemaal hielpen ze niets tegen die laatste bezoeker(s) van vrijdagavond.
De vuurzee moet intens zijn geweest. Daar getuigen de zwartgeblakerde muren, gesprongen ramen en de ravage voor de deur wel van. Het huis is afgezet met bouwhekken. Achter de hekken doen politiemensen hun werk. De onderzoekers maken foto’s en speuren naar details. Want dit was geen gewone brand.
Enorme dreun
Groepjes buren staan bij elkaar en praten na over de avond ervoor. Vooral over die enorme dreun. „Ik dacht dat iemand een melkbus met carbid afschoot in de straat. Echt zo’n diepe knal.” Het ene gerucht over wat er precies gebeurd is, is nog gekker dan de andere. Maar in de kern zijn ze vergelijkbaar.
Enorme dreun
Groepjes buren staan bij elkaar en praten na over de avond ervoor. Vooral over die enorme dreun. „Ik dacht dat iemand een melkbus met carbid afschoot in de straat. Echt zo’n diepe knal.” Het ene gerucht over wat er precies gebeurd is, is nog gekker dan de andere. Maar in de kern zijn ze vergelijkbaar.
Er was vrijdag flinke trammelant tussen bewoner Herman en een bezoeker. Niet lang daarna klonk de knal. Een molotovcocktail of een zeer zwaar stuk vuurwerk, is het vermoeden bij omwonenden. „Daar zit tegenwoordig niet meer zoveel verschil tussen.” Het explosief zorgde er binnen enkele minuten voor dat de woning in lichterlaaie stond.
De brandweer wist de bewoners nog uit het huis te halen, maar kon niet voorkomen dat drie honden de dood vonden in de vlammen. Inmiddels is ook bekend dat het echtpaar uit het huis aan hun verwondingen is overleden.
2.200 vrienden, maar niet in de buurt
Op Facebook heeft Herman Dogger meer dan 2.200 vrienden. Hij post er veel en vaak en niet altijd even vriendelijk. Zo omschrijven buren hem ook. Buren, waarvan het gros niet tot de online vriendenkring van de omgekomen bewoner lijkt te behoren.
Natuurlijk vinden ze het allemaal erg wat er gebeurd is, maar meerdere omwonenden halen hun schouders op. „Dit was geen fijne man. Zeg maar gerust een klootzak”, klinkt het. „Zijn vrouw? Die was aardig. Maar ja, die kwam haast nooit buiten. Hij wel. Helaas.”
Kinderen waren bang
Buurtbewoners vertellen dat er altijd wel wat aan de hand was bij het huis. „Volgens mij had die man met iedereen ruzie. Altijd was er wel gedoe. Op een gegeven moment zag je gewoon dat mensen er met een boogje omheen liepen.”
Onder wie kinderen. Pal tegenover de verbrande woning staat basisschool Willibrordus. „Kinderen waren als de dood voor die honden. Rottweilers had hij. Die hield hij buiten tussen de hekken. Tijdens het speelkwartier werden ze soms helemaal gek.” Waardoor meerdere leerlingen soms niet naar buiten durfden, zegt een buurvrouw. „Ik heb ook gehoord dat het conflict van gisteravond iets met honden te maken had.”
Al snel een aanhouding?
Bekenden van het overleden stel denken allemaal dat er een slepende ruzie aan het drama vooraf moet zijn gegaan. De politie wil echter niets over de toedracht van de brand bevestigen, zolang het onderzoek aan de Meidoornlaan nog niet is afgerond. In het dorp gaat het verhaal rond dat er al snel na het ontstaan van de brand een aanhouding is verricht. Maar ook daar gaat de politie niet op in. „Wij horen ook allerlei speculaties en geruchten”, aldus een woordvoerder. „Maar het onderzoek is nog in volle gang.”
De politie roept getuigen op om zich te melden. Ook camerabeelden uit de buurt zijn welkom.
Duidelijk, Herman heeft te weinig uien op zijn broodjes gedaan anders was hij er nu nog geweest.quote:Nog maar 16 uur geleden plaatst Herman Dogger uit Vroomshoop een foto van zijn avondsnack op Facebook. Een broodje ham-kaas, mét uien. Want die zijn gezond en verkleinen de kans op vroegtijdig sterven, schrijft hij. De volgende ochtend zijn Herman en zijn vrouw Jet er allebei niet meer.
Ik zou dit mijn kad niet eens voerenquote:Op zaterdag 28 december 2024 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Duidelijk, Herman heeft te weinig uien op zijn broodjes gedaan anders was hij er nu nog geweest.
Denk dat de hekken op de foto door de politie geplaatst zijn, omdat ze ook deels op het grondstuk van de buren lijken te staan?quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:17 schreef the-eye het volgende:
Zouden die hekken nu neergezet zijn of zijn dat de hekken waarover gesproken wordt in het artikel?
Die tekst komt van Tubantia, niet van de NOS.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:08 schreef Caland het volgende:
En een vrij bijzondere woordkeuze van de NOS
Maar waar zie je dat dan?quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:34 schreef Bezsen het volgende:
Ik vraag me af hoeveel foto s van Kerst prakjes Eten couverts er vandaag weer langskomen , Vaak ook van Bistro s restaurants geserveerd me ja echt waar !! PATTAT!LOL , Of van de voorgerechten waar je nooit een hoofdgerecht bij ziet staan, En wat zijn we er weer trots op dat we buiten de deur gevreten hebben lol
Zo te zien is Herman ook meerdere keren geëxplodeerd op de tafel en toetsenbord.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zou dit mijn kad niet eens voeren
[ afbeelding ]
Tegenwoordig is dit blijkbaar normaal gewoon wat zwaarvuurwerk gebruiken zodat alles en iedereen kapot gaat.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Heel laf. Als iemand een probleem had met die Herman, spreek hem dan persoonlijk aan.
Vandaag nog 1:quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tegenwoordig is dit blijkbaar normaal gewoon wat zwaarvuurwerk gebruiken zodat alles en iedereen kapot gaat.
Voor mijn gevoel zijn er dit jaar echt dagelijks dit “bomaanslagen” geweest.
De afgunst dat sommige mensen wel budget hebben om lekker naar een restaurant te gaan en hij daar zit met zn kadetje ham kaas ui.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:34 schreef Bezsen het volgende:
Ik vraag me af hoeveel foto s van Kerst prakjes Eten couverts er vandaag weer langskomen , Vaak ook van Bistro s restaurants geserveerd me ja echt waar !! PATTAT!LOL , Of van de voorgerechten waar je nooit een hoofdgerecht bij ziet staan, En wat zijn we er weer trots op dat we buiten de deur gevreten hebben lol
Heb je ook geen medelijden met de 3 omgekomen honden?quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:51 schreef GerryDV het volgende:
Klinkt alsof je aan deze figuren niet veel mist. Een opluchting voor de buurt.
Nogal primitief om het zo op te lossen, vind je niet?quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:51 schreef GerryDV het volgende:
Klinkt alsof je aan deze figuren niet veel mist. Een opluchting voor de buurt.
Ik heb een broertje dood (spreekwoordelijk) aan vechthonden, of anderszins gevaarlijke/onvoorspelbare of vals gemaakte waakhonden die blijkbaar ook veel blaffen als er kinderen voorbij komen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heb je ook geen medelijden met de 3 omgekomen honden?
Ja, voor die vrouw is het wel sneu ja. Neem aan dat zij het ook niet helemaal eens was met de sociale status en gedrag van haar vent.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nogal primitief om het zo op te lossen, vind je niet?
Die vrouw deed geen mens kwaad volgens het bericht, en toch is zij ook levend verbrand.
Een van de meest gruwelijke manieren om dood te gaan.
Die honden zijn levend verbrand. Als je zo nodig een vechthond wilt afmaken doe het dan snel en pijnloos.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:03 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ik heb een broertje dood (spreekwoordelijk) aan vechthonden, of anderszins gevaarlijke/onvoorspelbare of vals gemaakte waakhonden die blijkbaar ook veel blaffen als er kinderen voorbij komen.
Dus nee.
Degene die deze moorden op zijn geweten heeft, spoort toch ook voor geen meter.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:04 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Ja, voor die vrouw is het wel sneu ja. Neem aan dat zij het ook niet helemaal eens was met de sociale status en gedrag van haar vent.
Waar lees je dat het een bekende is? Dacht in eerste instantie aan iemand die ingehuurd was om het te doen, omdat ie helemaal uit Ridderkerk kwam.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:08 schreef Caland het volgende:
[ x ]
Dat was dus wel een bekende van het echtpaar
Dat staat buiten kijf. Dit soort aanslagen waarbij mogelijk zelfs ook het huis van de buren in brand gaat of instort zijn gewoon niet goed te praten.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Degene die deze moorden op zijn geweten heeft, spoort toch ook voor geen meter.
Nouja dat vermoeden was er al omdat er vlak daarvoor een ruzie hoorbaar was, snelle aanhouding, dan is het vaak binnen de eigen kring.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waar lees je dat het een bekende is? Dacht in eerste instantie aan iemand die ingehuurd was om het te doen, omdat ie helemaal uit Ridderkerk kwam.
Waarom reageer je dan zo laconiek? Je zult er maar naast wonen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:12 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat staat buiten kijf. Dit soort aanslagen waarbij mogelijk zelfs ook het huis van de buren in brand gaat of instort zijn gewoon niet goed te praten.
Waar lees je dit allemaal? Heb het nog nergens zien langskomen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:12 schreef Caland het volgende:
[..]
Nouja dat vermoeden was er al omdat er vlak daarvoor een ruzie hoorbaar was, snelle aanhouding, dan is het vaak binnen de eigen kring.
Staat op ad.nlquote:Op zaterdag 28 december 2024 14:28 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waar lees je dit allemaal? Heb het nog nergens zien langskomen.
In de OP bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 28 december 2024 14:28 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waar lees je dit allemaal? Heb het nog nergens zien langskomen.
Volgens mij heb je je eigen OP niet goed gelezen.quote:
Dit maak je er zelf van, want in de OP staat:quote:Nou ja dat vermoeden was er al omdat er vlak daarvoor een ruzie hoorbaar was
quote:Bekenden van het overleden stel denken allemaal dat er een slepende ruzie aan het drama vooraf moet zijn gegaan.
quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Volgens mij heb je je eigen OP niet goed gelezen.
Jij zegt:
[..]
Dit maak je er zelf van, want in de OP staat:
[..]
quote:Er was vrijdag flinke trammelant tussen bewoner Herman en een bezoeker. Niet lang daarna klonk de knal
Omdat het eindresultaat gelukkig nog meevalt; buren ongedeerd en een asociale vent met dito honden verleden tijd.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:21 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom reageer je dan zo laconiek? Je zult er maar naast wonen.
Stel dat die lulhannes zich vergist en jouw huis in de fik zet.
Nee, vind ik niet. Omdat iemand onsympathiek is, moet ie maar dood?quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:48 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Omdat het eindresultaat gelukkig nog meevalt; buren ongedeerd en een asociale vent met dito honden verleden tijd.
Echt, hoe haal je het in je hoofd zo’n reactie neer te zetten.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:48 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Omdat het eindresultaat gelukkig nog meevalt; buren ongedeerd en een asociale vent met dito honden verleden tijd.
Ach, dat zeiden dorpsbewoners ook over de slachtoffers van de moorden in Weiteveen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:32 schreef ZarB het volgende:
Interessant om nu eens te lezen dat het geen "aardige man die geen vlieg kwaad doet" was.
We weten niet of dit de bedoeling van de dader geweest is.quote:Op zaterdag 28 december 2024 15:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, vind ik niet. Omdat iemand onsympathiek is, moet ie maar dood?
Bovendien had het heel anders af kunnen lopen.
Ik ben ook geen schatje. Moet ik daarom maar dood?
Eigen rechter spelen in een "beschaafd" land. Had deze man iemand vermoord? Hadden zijn honden iemand aangevallen of gebeten?
Je gaat lekker. Net als die zatlappen in een of andere kroeg die zich op hun pikje getrapt voelen en dan maar besluiten om die persoon een kopje kleiner te maken.
Probleem opgelost.
Deze dader verdient, wat mij betreft, levenslang. En dan bedoel ik ook levenslang.
Want het gaat niet alleen om deze slachtpartij, het gaat vooral om de lagere moraliteit. Oog om oog, tand om tand.
Maffia, de bijbel, lagere levensvormen.
Waar de mens ook onder valt, volgens jou dan.
Niet zo raar toch dat je bij een voorgerecht geen hoofdgerecht ziet? Jij komt echt nooit buiten.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:34 schreef Bezsen het volgende:
Dit is een facebookpost van dat slachtoffer. Die heeft inderdaad blijkbaar nog nooit in een restaurant gegeten. Blijkt ook aan dat zijn laatste avondmaal bestond uit een wit bolletje met ham, kaas en rauwe ui. Op facebook staat ook hoe hij zijn koelkast had aangevuld met 10 flessen goedkope whiskey uit Duitsland en dat hij zich klaarmaakt voor feestdagen met veel vreten, zuipen en roken. Nou is met dat laatste natuurlijk niks mis.quote:Op zaterdag 28 december 2024 17:24 schreef Document1 het volgende:
[..]
Niet zo raar toch dat je bij een voorgerecht geen hoofdgerecht ziet? Jij komt echt nooit buiten.
Dat wordt tegenwoordig niet meer gedaan, het is heel gemakkelijk om zo een gastje van een jaar of 16 een vuurwerkbom op de deur te laten plakken.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Heel laf. Als iemand een probleem had met die Herman, spreek hem dan persoonlijk aan.
Die man staat nu nog gewoon op facebook, maar ik denk niet dat ik die link hier mag plakken.quote:Op zaterdag 28 december 2024 17:40 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dit is een facebookpost van dat slachtoffer. Die heeft inderdaad blijkbaar nog nooit in een restaurant gegeten. Blijkt ook aan dat zijn laatste avondmaal bestond uit een wit bolletje met ham, kaas en rauwe ui. Op facebook staat ook hoe hij zijn koelkast had aangevuld met 10 flessen goedkope whiskey uit Duitsland en dat hij zich klaarmaakt voor feestdagen met veel vreten, zuipen en roken. Nou is met dat laatste natuurlijk niks mis.Wel zonde dat hij zoveel had ingeslagen en er zo weinig van heeft kunnen genieten.
Heeft RTL nu ook al een journaal in makkelijke taal?quote:Zo'n aanslag past totaal niet bij deze buurt, hoort verslaggever Geert Gordijn om zich heen. Hij is in Vroomshoop. Eén man is aangehouden. Hij komt uit Ridderkerk, een plaats in de buurt van Rotterdam.
quote:Burgemeester: Verdachte fatale brand Vroomshoop werd snel opgepakt, hij was nog in gemeente
De man uit Ridderkerk die is gearresteerd voor de brand die twee mensen uit Vroomshoop het leven kostte werd al snel na de heftige brand van vrijdagavond opgepakt, zegt burgemeester Hans Broekhuizen van Twenterand. „Hij was nog niet weg uit onze gemeente.”
De burgemeester praatte zaterdag aan het einde van de middag samen met brandweer en politie ongeveer twintig omwonenden bij. Toen werd ook nogmaals bevestigd dat er een verdachte is opgepakt die mogelijk betrokken is geweest bij de brand aan de Meidoornlaan. Dat gebeurde snel na de brand. De man uit Ridderkerk was nog niet terug in Zuid-Holland, maar verbleef ergens in de gemeente Twenterand.
Dodelijke slachtoffers
Door de brand kwamen Herman en Jet Dogger en hun drie honden om het leven. Het echtpaar kon door de brandweer nog wel uit de vlammenzee worden gehaald, maar eerder deze zaterdag maakte de politie bekend dat beide personen zijn overleden aan hun verwondingen.
„Je kunt merken dat de impact groot is”, reageerde Broekhuizen na de bijeenkomst. „Op de buurt, op ons, eigenlijk op iedereen. Het was ongemeen heftig wat daar gebeurde.” De burgemeester heeft inmiddels met nabestaanden gesproken, onder wie de twee zonen van de vrouw die in het huis woonde.
Hoe is de brand ontstaan?
Over de manier waarop de brand precies is ontstaan, hult ook Broekhuizen zich vooralsnog in stilzwijgen. Al kent hij ook de verhalen over vuurwerkbommen en molotovcocktails.
„De politie onderzoekt de zaak en is nog niet klaar in en om de woning. We willen daarom niet op de zaken vooruitlopen. Op dit moment zijn al die verhalen nog suggesties die ik niet kan bevestigen.”
Een van die verhalen is dat er vrijdagmiddag tussen bewoner Herman en de verdachte uit Ridderkerk ruzie zou zijn ontstaan. Die ruzie zou volgens een anonieme bron van de lokale radiozender Delta FM te maken hebben gehad met een gekochte of verkochte hond. De Vroomshoper fokte honden en verkocht die vervolgens via Facebook en Marktplaats. De Ridderkerker kwam naar verluidt verhaal halen in Vroomshoop. Toen hij het niet eens kon worden over de afhandeling van de kwestie, zou hij ’s avonds zijn teruggekeerd naar de woning en werd er een brandend voorwerp naar binnen gegooid.
„Ik kan dat niet bevestigen. De politie doet er ook nog geen uitspraken over”, meldt Broekhuizen. „Eerst het onderzoek afhandelen. Dat kan nog wel een aantal dagen duren.”
Ad.nl
Misschien omdat de hele jonge criminelen het dan ook kunnen volgen . 👍👍👍👍quote:Op zaterdag 28 december 2024 18:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Heeft RTL nu ook al een journaal in makkelijke taal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |