abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215976498
De 16-jarige Joey uit Purmerend ligt in coma in het Brandwondencentrum in Beverwijk. Een week geleden werd zijn huis aan de Maasstraat in Purmerend doelwit van een explosie. Joey rende in paniek door de vlammen heen naar buiten. De jongste zoon van het gezin lijkt slachtoffer van een uit de hand gelopen conflict. "Als er iemand niks mee te maken had, dan was het Joey, maar die ligt nu wel te vechten voor zijn leven."

Het is zondag 15 december als de Maasstraat in Purmerend rond 4.00 's nachts wordt opgeschrikt door een knal. Het huis waar Joey met zijn moeder Nathalie woont, staat in brand. Volgens de politie is voor de explosie vermoedelijk zwaar vuurwerk met brandversnellers gebruikt.

De 23-jarige broer van Joey is ook in het huis, hij logeert er een nachtje. De derde en oudste broer (26) woont er niet meer. De vader van het gezin is jaren geleden overleden.

Het gezin probeert zichzelf in veiligheid te brengen. Terwijl het vuur zich snel verspreidt, lukt het de middelste zoon om via het balkon in de tuin te komen. Hij zet een ladder tegen het balkon zodat ook zijn moeder naar buiten kan.

Joey slaapt op zolder en zit vast tussen het vuur. In 'blinde paniek' rent hij naar beneden, dwars door de vlammen heen, zegt zijn tante Natasja van der Haas (52) tegen RTL Nieuws. Zij doet het woord namens het gezin, met goedkeuring van Joey's moeder Nathalie.

"Zijn broer zag Joey als een brandende fakkel op hem afrennen", vertelt Natasja. "Met zijn handen probeerde hij het vuur te doven. De huid van Joey zat aan zijn handen geplakt." Joey en zijn broer worden opgevangen door de buurman, die Joey onder de douche zet.

Natasja woont in de buurt en rende naar de Maasstraat toen ze doorhad wat er zich in het huis van haar nicht en neefjes afspeelde. "Joey was overduidelijk in shock. Hij maakte nog grapjes, terwijl hij van top tot teen was verbrand. Dat beeld, dat hij met een zuurstofmasker op naar mij lachte terwijl ondertussen het vel van zijn rug hing. Daar heb ik het moeilijk mee."

Niet alleen het huis van de moeder en haar zoons raakte zwaar beschadigd, in totaal moesten zes huizen worden ontruimd. Een dag na de explosie, rond het middaguur, kwam de politie met het bericht dat er opzet in het spel was.

Op woensdag werden twee verdachten aangehouden. Het gaat om mannen van 19 en 20 jaar uit Purmerend. De jongste wordt verdacht van directe betrokkenheid bij de explosie, de ander 'op verdenking van voorbereiding van een latere vergeldingsactie'. De 20-jarige man is inmiddels weer vrij, maar wordt nog wel verdacht.

Hoewel de politie er tegen RTL Nieuws niets over wil zeggen, lijkt het erop dat de explosie een wraakactie was. Zowel Natasja als een andere bron bevestigen dat er iets speelde tussen de middelste zoon en andere jongeren uit Purmerend.

De broer van Joey zou zich bezig hebben gehouden met wat schimmige zaakjes, en zou worden bedreigd en gechanteerd door een groep. "Hij wilde geen gehoor geven aan wat de groep wilde", vertelt Natasja. "Dat het uit die hoek komt, daar zijn wij zeker van."

De middelste zoon is volgens zijn tante nog altijd erg bang. "Wij hebben hem de eerste dagen ook geadviseerd even onder te duiken. Hij is toen om die reden ook niet bij Joey langs geweest in het ziekenhuis."

Een paar weken voor de grote explosie, was er ook al een knal bij het huis. Die veroorzaakte minder schade. "Toen dachten we nog dat het gewoon baldadigheid was", zegt Natasja daarover.

Met angst en verdriet wacht de familie nu af hoe het verdergaat met Joey. "Het is een hele vrolijke jongen", vertelt Natasja. "Hij werkt als hulpkok in een bistro in Purmerend. Hij is gek op gamen en hij vindt het leuk om te hakken en daar filmpjes van te maken. Het is een echt familiemens."

Om Joey een hart onder de riem te steken, heeft de familie via Facebook een oproep gedaan om hem een kaart te sturen in het ziekenhuis. "En ook geitenwollensokken zijn welkom. Daar maakten we altijd grapjes over met elkaar."

De politie zegt in een reactie dat het Team Grootschalige Opsporing volop bezig is met het onderzoek naar de explosie, 'en uiteraard ook naar de aanleiding'.

De moeder van het gezin zegt aangifte te hebben gedaan van poging tot doodslag. De 19-jarige verdachte wordt morgen voorgeleid.

Natasja is boos, niet op haar neefje, maar op de verdachten en de hele situatie. "Als er iemand niks mee te maken had, dan was het Joey. Maar die ligt nu wel te vechten voor zijn leven."

"Je hoeft tegenwoordig maar een scheet te laten of er ligt een cobra voor je deur", uit de tante haar frustratie. Ze windt zich op over het feit dat er steeds meer explosies plaatsvinden.

"Dit is geen eenmalig incident, het gebeurt in heel Nederland. Het is een soort modeverschijnsel. En niemand lijkt er iets aan te doen." Overigens wil de politie in het midden laten of bij het huis aan de Maasstraat daadwerkelijk een cobra-explosief is gebruikt.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-uit-de-hand-gelopen
pi_215977238
Purmerend...

Ik hoop dat ze een Cobra in de reet van de schuldigen proppen en hem dan afsteken.
pi_215977257
Er wordt inderdaad helemaal niks tegen gedaan, ruim 1300x dit jaar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 23 december 2024 @ 21:50:16 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215977445
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 21:39 schreef halfway het volgende:
Er wordt inderdaad helemaal niks tegen gedaan, ruim 1300x dit jaar.
Wat kan er tegen gedaan worden…? Kwestie van neerleggen en wegwezen lijkt me.
pi_215977557
Die middelste mag wel even achter zijn hoofd gaan krabben. Jaren terug al omgaan met twijfelachtige figuren en stoerdoenerij.
Afgelopen jaren afgegleden en zn broertje meegenomen.

En 5 anderen hun thuis ontnomen en een hoop goed volk in de buurt hun veilige gevoel van wonen kwijt.

Goed man.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 23 december 2024 @ 21:57:25 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215977565
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 21:38 schreef Horzula het volgende:
Purmerend...

Ik hoop dat ze een Cobra in de reet van de schuldigen proppen en hem dan afsteken.
Het is ergens jammer dat je daders niet kunt bestraffen met iets dat lijkt op wat ze zelf gedaan hebben. Cobra in iemand z'n hand laten afgaan o.i.d. Zou volgens mij beter en afschrikwekkender werken dan geldboetes en lullige gevangenisstrafjes.
pi_215977673
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 21:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Het is ergens jammer dat je daders niet kunt bestraffen met iets dat lijkt op wat ze zelf gedaan hebben. Cobra in iemand z'n hand laten afgaan o.i.d. Zou volgens mij beter en afschrikwekkender werken dan geldboetes en lullige gevangenisstrafjes.
Er zijn vast hele goede redenen voor om het niet te doen, maar laat dit soort types nou niet steeds lopen.
pi_215977880
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 21:50 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Wat kan er tegen gedaan worden…? Kwestie van neerleggen en wegwezen lijkt me.
Reed ook al iedere dag meerdere keren politiepatrouille door de straat. Maarja, die zitten op gezette tijden en zijn er 5 seconden.

Zelfde buurt werd in 2022 opgeschrikt door aanslagen op een ander huis. 40 meter verderop, de straat daarachter. Die zijn weg nu. 'Vrijwillige' verhuizing zeg maar.
De middelste van het recente verhaal en een van die zoons gingen met elkaar om op straat.

Een van die zoons van het aanslaghuis uit 2022 kwam ook al eerder in het nieuws:
https://regiopurmerend.nl(...)rkt-man-19-opgepakt/

Goed groepje dit. Heel goed groepje.

2 huizen in die buurt waren bende. De rest van de mensen is daar gewoon om te wonen en was een prima buurt.

Volgens rtl 112 vandaag vorige week hadden bewoners ook gezien dat die middelste broer zich bezig hield met illegale vapes en dealen. Rond gezette tijden wat raar volk op straat wat stond te bellen en dan kwam ie buiten. 'Handjeklap begonia' en de straat was weer leeg.

Deze shit ga je niet tegen. Niet met de huidige opzet

[ Bericht 0% gewijzigd door Red_85 op 23-12-2024 22:19:16 ]
1947-2016
pi_215977897
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 22:03 schreef Horzula het volgende:

[..]
Er zijn vast hele goede redenen voor om het niet te doen, maar laat dit soort types nou niet steeds lopen.
De hoofdverdachte zit vast en mag langer vastzitten.
Dat wel.
1947-2016
  dinsdag 24 december 2024 @ 10:00:25 #10
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_215982240
Fijn zo'n oudere broer. :')
  dinsdag 24 december 2024 @ 10:39:35 #11
3542 Gia
User under construction
pi_215982684
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 22:15 schreef Red_85 het volgende:

[..]
De hoofdverdachte zit vast en mag langer vastzitten.
Dat wel.
En dan straks 6 maanden, waarvan 4 voorwaardelijk. Dat zal hem leren.
  dinsdag 24 december 2024 @ 10:43:58 #12
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_215982711
Tsja, Joey. Veel kans had hij al niet.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_215982821
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 10:43 schreef Mani89 het volgende:
Tsja, Joey. Veel kans had hij al niet.
Hij had zat kansen. Let wel, dit is op zich een prima buurt met zat mensen die gewoon willen leven en er het beste van willen maken.

Alleen verpest door zn familie.
1947-2016
pi_215984538
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hij had zat kansen. Let wel, dit is op zich een prima buurt met zat mensen die gewoon willen leven en er het beste van willen maken.

Dat is ook in zogenaamd slechte buurten zo.
pi_215986337
Een 19-jarige man die wordt verdacht van betrokkenheid bij het veroorzaken van een explosie in de Maasstraat in Purmerend, blijft voorlopig vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris dinsdag bepaald bij de voorgeleiding van de verdachte, meldt de rechtbank Noord-Holland.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 24 december 2024 @ 15:58:40 #16
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_215986413
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Mani89 maakt een grap over de naam van Joey. Niet over de buurt of de daadwerkelijk kansen die die jongen had. Tenzij je dat snapte en ik dat simpelweg niet uit je reactie haal, :+.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_215987570
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 december 2024 15:58 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Mani89 maakt een grap over de naam van Joey. Niet over de buurt of de daadwerkelijk kansen die die jongen had. Tenzij je dat snapte en ik dat simpelweg niet uit je reactie haal, :+.
Dan snap ik m niet.
1947-2016
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 24 december 2024 @ 17:42:58 #18
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_215987593
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan snap ik m niet.
Zover ik ‘m lees: paupernaam en dus al veroordeeld tot kansloos. Dat idee. Je ziet hem (niet de user, maar de grap) ook wel eens voorbijkomen wanneer iemand ‘Jeffrey’ heet, :+.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_215987603
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:42 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Zover ik ‘m lees: paupernaam en dus al veroordeeld tot kansloos. Dat idee. Je ziet hem (niet de user, maar de grap) ook wel eens voorbijkomen wanneer iemand ‘Jeffrey’ heet, :+.
Aaaah ok
1947-2016
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 24 december 2024 @ 17:48:16 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_215987683
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Aaaah ok
Ja, ik heb hem ook niet bedacht (al neem ik er ook geen aanstoot aan oid), :+. Misschien komt Mani zich nog wel een keer melden in dit topic, :P. Ik peer ‘m weer: fijne feestdagen, *O*.
pi_215987705
Wel mooi al het knalvuurwerk verboden. ^O^
pi_215990287
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:50 schreef Nober het volgende:
Wel mooi al het knalvuurwerk verboden. ^O^
Helpt goed he, zo'n verbod.
1947-2016
pi_216016263
quote:
17s.gif Op dinsdag 24 december 2024 17:42 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Heb inderdaad ook ervaring met Jeffrey's.
pi_216016267

[ Bericht 100% gewijzigd door Horzula op 26-12-2024 21:21:15 (Dubbel post pardon) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')