abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215932998
Mijn werkgever is eigenrisicodrager. Ik ben eind 2020 afgekeurd voor 80-100%. Aan het begin belde hij nog weleens om te vragen hoe het ging. Ik heb volgens het UWV geen sollicitatieplicht maar moet wel meewerken aan reintegratie. Hoe nu verder? Moet ik iets doen? Moet mijn werkgever iets doen?
pi_215933951
Sinds eind 2020 is vier jaar. Toch nog in dienst bij werkgever?

Tijdens de eerste twee jaar van je ziekte moet je werkgever jou in staat stellen om hulp te krijgen en te reintegreren. In overleg met de bedrijfsarts. Na twee jaar ziekte kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het uwv. Dan word je ontslagen en neemt het uwv het over.

Ben je na twee jaar nog steeds ziek, dan gaat het uwv je keuren. Dit doet een keuringsarts. De arbeidsdeskundige gaat naar aanleiding van dat rapport van de keuringsarts en de documentatie van je bedrijfsarts berekenen voor hoeveel procent je afgekeurd wordt. Word je niet definitief 100% afgekeurd, zoals jij 80-100, dan is dat voor jouw werkgever vervelend want die betaalt voor jou de komende tien jaar premie. Daar merk jij niks van want zij betalen aan het UWV en het UWV betaalt jou maandelijks een uitkering op basis van laatst verdiend loon (in jouw geval 70% en bij een 100% afkeuring is dat 75%).

Omdat jouw werkgever eigen risico drager is zal je werkgever het uwv jaarlijks verzoeken te herkeuren want als jij 100% afgekeurd wordt dan hoeft jouw werkgever niet meer voor jou te betalen.

Sterkte
pi_215934100
Nee ik ben niet meer in dienst, het gaat om mijn ex werkgever. Volgens het UWV heeft hij reintegratieplicht naar mij (als ex werkgever zijnde) over de afgelopen 4 jaar.
pi_215938854
Deze situatie kan 10 jaar aanhouden, want zo lang is je ex-werkgever eigen risico drager. Meestal wordt dat herverzekerd en neemt een bedrijf de begeleiding over en wordt je jaarlijks herbeoordeeld om te bepalen of de WHA 80-100 nog van toepassing is.

Ik mis eigenlijk de reden waarom je dit vraagt. Is jouw (medische) situatie veranderd? Wil je weer gaan werken? Eigenlijk is deze positie voor jou wel ‘gunstig’ te noemen. Krijg je ook een aanvulling op je WIA vanuit een hiaat-verzekering bijvoorbeeld?
Fingerspitzgefühl
pi_215938860
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2024 20:07 schreef opgebaarde het volgende:
Sinds eind 2020 is vier jaar. Toch nog in dienst bij werkgever?

Tijdens de eerste twee jaar van je ziekte moet je werkgever jou in staat stellen om hulp te krijgen en te reintegreren. In overleg met de bedrijfsarts. Na twee jaar ziekte kan je werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het uwv. Dan word je ontslagen en neemt het uwv het over.

Ben je na twee jaar nog steeds ziek, dan gaat het uwv je keuren. Dit doet een keuringsarts. De arbeidsdeskundige gaat naar aanleiding van dat rapport van de keuringsarts en de documentatie van je bedrijfsarts berekenen voor hoeveel procent je afgekeurd wordt. Word je niet definitief 100% afgekeurd, zoals jij 80-100, dan is dat voor jouw werkgever vervelend want die betaalt voor jou de komende tien jaar premie. Daar merk jij niks van want zij betalen aan het UWV en het UWV betaalt jou maandelijks een uitkering op basis van laatst verdiend loon (in jouw geval 70% en bij een 100% afkeuring is dat 75%).

Omdat jouw werkgever eigen risico drager is zal je werkgever het uwv jaarlijks verzoeken te herkeuren want als jij 100% afgekeurd wordt dan hoeft jouw werkgever niet meer voor jou te betalen.

Sterkte
Dit hele epistel had je je kunnen besparen als je de titel en de 5 regels van de openingspost goed had gelezen :)
Fingerspitzgefühl
pi_215938880
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 07:08 schreef ForumGek het volgende:
Deze situatie kan 10 jaar aanhouden, want zo lang is je ex-werkgever eigen risico drager. Meestal wordt dat herverzekerd en neemt een bedrijf de begeleiding over en wordt je jaarlijks herbeoordeeld om te bepalen of de WHA 80-100 nog van toepassing is.

Ik mis eigenlijk de reden waarom je dit vraagt. Is jouw (medische) situatie veranderd? Wil je weer gaan werken? Eigenlijk is deze positie voor jou wel ‘gunstig’ te noemen. Krijg je ook een aanvulling op je WIA vanuit een hiaat-verzekering bijvoorbeeld?
De reden dat ik dit vraag is omdat het UWV zegt dat er reintegratieplicht is, geen sollicitatieplicht, maar reintegratieplicht. En dat ik contact moet hebben met de ex werkgever daarover. Maar er is tot op heden nog niets van die reintegratie gebleken, geen contact vanuit de werkgever. Mijn situatie is niet veranderd. Misschien begrijp ik het verkeerd en maak ik me teveel zorgen, maar hopelijjk is de vraag en de situatie nu duidelijk :).
pi_215938890
ik krijg geen aanvulling en wil niet gaan werken, immers teveel klachten, maar reingratie schijnt te moeten, ik moet meewerken met het vinden van passende functie, mogelijk in een aangepaste functie die past bij FML.

[ Bericht 5% gewijzigd door michaeldehollander op 21-12-2024 07:27:28 (typo) ]
pi_215939599
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 07:19 schreef michaeldehollander het volgende:
ik krijg geen aanvulling en wil niet gaan werken, immers teveel klachten, maar reingratie schijnt te moeten, ik moet meewerken met het vinden van passende functie, mogelijk in een aangepaste functie die past bij FML.
wat jij wil doet overigens niet heel erg ter zake.

uiteindelijk gaat het om wat je capaciteit is. als je teveel klachten hebt om wat voor werk dan ook te doen zal dit in combinatie met een bedrijfsarts vastgesteld moeten worden.

het moet een plan van aanpak liggen. ik vind het bijzonder dat er enkel "een paar keer bellen" heeft plaatsgevonden. er is wettelijk vastgelegd dat er een reintegratie traject moet starten met contactmomenten elke 6 weken. dat plan is de verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de werknemer. hier heb jij dus ook de bal laten vallen..
zie ook
https://www.arboportaal.n(...)re-integratietraject
en
https://www.arboportaal.n(...)etering-poortwachter

wat ik bijzonder vind is dat toen je na 2 jaar bent overgeheveld naar de WIA, dat reintegratie verslag de basis had moeten zijn voor je WIA uitkering. zie ook
https://www.uwv.nl/nl/wia/wia-aanvragen

@ForumGek jsnap niet waarom je opgebaarde probeert te verbeteren. @opgebaarde heeft wel een goed punt. het ontslag is feitelijk het overzetten naar WIA.

uiteindelijk draait het erom dat @michaeldehollander door de bedrijfsarts niet 100 procent is afgekeurd. de bedrijfsarts ziet een kans dat jij weer in (aangepast) werk terechtkomt. nogmaals of jij dat wilt of niet is totaal irrelevant.
doordat je in de 80-100 categorie valt komen er wat risicos bij je werkgever te liggen maar dat is voor jou niet heel relevant. wat voor jou relevant is dat er jaarlijks wordt gekeurd om te kijken of jij nog altijd 80-100 bent, of je wellicht volledig afgekeurd wordt of dat je juist minder afgekeurd wordt, wat voor passend werk er wel gedaan kan worden. blijkbaar is er tijdens de laatste keuring gemeld dat je nog altijd 80-100 bent en ongeschikt om ander werk te gaan doen anders had je daar al wat van gehoord.
totdat je 100 procent afgekeurd bent of passend werk hebt gevonden zul je dus idd nog jaarlijks gekeurd gaan worden om te beslissen wat je huidige status is.. en als de arts besluit dat jij passend ander werk kan verrichten dan zul je daar aan mee moeten werken.

het UWV heeft gelijk dat er een reintegratie plicht is. zie ook https://www.reintegratiek(...)ratieverplichtingen/ . maar dat zal in bepaling met je bedrijfsarts gedaan moeten worden. als er geen basis is voor reintegratie, dus je arts geeft aan dat jij nog niet ander werk kan doen, dan valt er weinig te reintegreren.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_215940465
Ik heb zeker ook de bal laten vallen, maar zover ik weet gaat het hier om een spoor 3 en is poortwachter daar wel op van toepassing? Wat kan ik nu het beste doen, volgens UWV gister gebeld, moet ik contact opnemen met ex werkgever. Ik ben door hem nooit opgeroepen voor bedrijfsarts of wat dan ook, alleen een hoe gaat het gesprek, als ik toen wist wat ik nu weet..
  zaterdag 21 december 2024 @ 10:38:55 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215940577
Je legt de bal volledig bij je ex-werkgever. Wat had jij zelf anders kunnen doen in de afgelopen jaren? Waarom lees je je nu pas in? Waarom heb je zelf geen contact opgenomen toen het nog je werkgever was?

Verder: wat een raar verhaal dat jouw ex-werkgever je niet opgeroepen heeft. Dat is namelijk een risico voor de werkgever, als de werkgever verzaakt dan komen er bij ontslag meer kosten bij (en vaak mag iemand dan ook niet al na 2 jaar ontslagen worden). Wat zit daar achter? Hoe was de relatie voor jij ziek werd? Was je al vaker ziek? Hoe is jouw ontslag precies in zijn werk gegaan?
Resistance is futile.
  zaterdag 21 december 2024 @ 10:43:39 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_215940649
En je werkgever mag dit niet vragen maar het is FOK! en hier mag de vraag wel gesteld worden: wat heb je eigenlijk?
Resistance is futile.
pi_215940856
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 10:31 schreef michaeldehollander het volgende:
Ik heb zeker ook de bal laten vallen, maar zover ik weet gaat het hier om een spoor 3 en is poortwachter daar wel op van toepassing? Wat kan ik nu het beste doen, volgens UWV gister gebeld, moet ik contact opnemen met ex werkgever. Ik ben door hem nooit opgeroepen voor bedrijfsarts of wat dan ook, alleen een hoe gaat het gesprek, als ik toen wist wat ik nu weet..
eerst een paar dingen;
wet poortwachter is, ongeacht het spoor, altijd van toepassing. zie ook https://www.arboned.nl/ni(...)etering-poortwachter. maar die is specifiek van toepassing op je eerste 2 jaar.

ik begrijp dat je in spoor 3 zit, maar dat betekend dus dat je al door spoor 1 (werk bij huidige werkgever) en spoor 2 (werk bij andere werkgever) heen bent gegaan met je werkgever. spoor 3 is dat je idd na de eerste 2 jaar bent overgedragen aan UWV en dat je nu begeleid wordt bij een baan bij een nieuwe werkgever. echter, uit je verhaal hoor ik geen enkel spoor 1 of 2 en ook geen enkel spoor 3. ben je uberhaupt jaarlijks gekeurd?

ik draag het stokje verder even over aan @Seven. want die zit wel veel meer in deze materie dan ikzelf, echter wat ik wel weet is dat er een moment is geweest na 2 jaar waarin je bent overgezet van je werkgever naar het UWV (versimplificeerd). daarbij is een overdracht geweest van je volledige dossier en is dat beoordeeld of je recht hebt op verder uitkering en wat de stappen gaan zijn.

het lijkt alsof dat nooit gebeurd is? wat mij vreemd lijkt..
en wat @Seven. ook al zegt, je hebt echt wel een zware eigen verantwoordlijkheid die, zoals je het nu opschrijft, mega hebt verzaakt..
dit stukje
quote:
als ik toen wist wat ik nu weet..
vind ik onbegrijpelijk. ook 4 jaar geleden was er google. en wet spoorwachter. en alles in begrijpelijke taal uitgelegd. je hebt dus 4 jaar lang het wel prima gevonden en nooit is er een lampje gaan branden van "joh waar komt al dat gratis geld vandaan en moet ik wellicht wat doen".

uit je gehele verhaal klinkt het net alsof er iets is gebeurd waardoor je arbeidsongeschikt bent geraakt (wat natuurlijk heel kut is, laten we dat voorop stellen) , je bent gekeurd en 80-100 procent arbeidsongeschikt bent bevonden en sindsdien het wel prima vind. ik weet dat ik mij zeker had laten informeren of zelf was gaan kijken welke haken en ogen eraan zaten en wat er van mij verwacht werd. dat je daar een jaar mee wacht vind ik al bijzonder, dat je na 2 jaar als je overgedragen wordt aan UWV dat niet doet vind ik heel bijzonder en dat er na 4 jaar een keer een lampje gaat branden vind ik bizar. maargoed. weet dat als er geen reintegratie traject bestaat, gedocumenteerd met verslagen en alles, de wet duidelijk is dat er een kans is dat die WIA terugbetaald moet worden..

dus ik laat @Seven. meer beantwoorden die is hier meer in thuis maar ik vind het bijzonder.
en dank u meneer Dood,
  zaterdag 21 december 2024 @ 12:11:08 #13
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_215941722
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 10:58 schreef freak1 het volgende:

[..]

dus ik laat @:Seven. meer beantwoorden die is hier meer in thuis maar ik vind het bijzonder.
Misschien beter. TS wordt immers ook niet echt vooruit geholpen door met een beschuldigende vinger te gaan wijzen. Noch met angst aanjagen dat hij zijn WIA mag terug betalen. Dat soort boude uitspraken vereist ook wel goede dossierkennis en niet een interpretatie op basis van enkele forumposts.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_215942371
TS: was je in vaste dienst bij die werkgever? Of is je contract niet verlengd?
Mijn man heeft dat namelijk gehad, werd ziek en halverwege de 1e 2 jaar is zijn contract afgelopen en niet verlengd.
Daarom heeft zijn werkgever nu geen plichten meer zover ik weet.
pi_215942651
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2024 12:11 schreef Eix het volgende:

[..]
Misschien beter. TS wordt immers ook niet echt vooruit geholpen door met een beschuldigende vinger te gaan wijzen. Noch met angst aanjagen dat hij zijn WIA mag terug betalen. Dat soort boude uitspraken vereist ook wel goede dossierkennis en niet een interpretatie op basis van enkele forumposts.
fair. maar TS mag ook verwachten dat als hij zich meld op een forum met niet meer info dan, na 4 jaar ga ik mij eens afvragen hoe dat eigenlijk zit met dat gratis geld iedere maand, dat daar kritische vragen op afkomen.
en verder is het niet heel moeilijk, als je geen dossier opbouw en contact momenten hebt gehad is de wet daar simpel over. of het meteen zo;n vaart zal lopen weet ik niet, maar zoals TS het hier schetst dat hij niet meer dan een aantal telefoontjes met hoe gaat het nu heeft gehad, dan heeft het systeem op alle fronten gefaald want dit zou niet moeten kunnen gebeuren.
en dank u meneer Dood,
pi_215956348
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 13:19 schreef Lizayra het volgende:
TS: was je in vaste dienst bij die werkgever? Of is je contract niet verlengd?
Mijn man heeft dat namelijk gehad, werd ziek en halverwege de 1e 2 jaar is zijn contract afgelopen en niet verlengd.
Daarom heeft zijn werkgever nu geen plichten meer zover ik weet.
Dit heeft er helemaal niks mee te maken. TS is al 2 jaar ziek geweest en door de WIA-poort. Werkgever is ERD-WIA, als je niks snapt van wat TS eerder heeft gezegd dan is reageren nutteloos.

Topics als deze zijn op een openbaar forum sowieso kansloos, want er reageren voornamelijk mensen met eigen ervaringen die vaak niks met de situatie van de TS te maken hebben maar vooral hun eigen verhaal kwijt willen.

Neem contact op met je werkgever (HR-afdeling) en met het UWV is mijn advies. Dit komt zo specifiek allemaal dat je er hier echt niet veel wijzer van wordt.
Fingerspitzgefühl
pi_215956677
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2024 07:15 schreef michaeldehollander het volgende:

[..]
De reden dat ik dit vraag is omdat het UWV zegt dat er reintegratieplicht is, geen sollicitatieplicht, maar reintegratieplicht. En dat ik contact moet hebben met de ex werkgever daarover. Maar er is tot op heden nog niets van die reintegratie gebleken, geen contact vanuit de werkgever. Mijn situatie is niet veranderd. Misschien begrijp ik het verkeerd en maak ik me teveel zorgen, maar hopelijjk is de vraag en de situatie nu duidelijk :).
De re-integratieplicht houdt in dat jouw werkgever jou nog moet begeleiden naar ander werk. Dat wil zeggen; belastbaarheid periodiek (laten) beoordelen door een bedrijfsarts en je FML/LAB/IZP laten actualiseren en bij wijzigingen in je belastbaarheid herbeoordeling aanvragen bij het UWV en jou helpen ander werk te vinden. Daarnaast zou je werkgever er verstandig aan doen om jaarlijks een herbeoordeling aan te vragen, want stel dat de verzekeringsarts zegt dat het beter met jou gaat en je FML wordt aangepast. Dan kan jouw arbeidsongeschiktheidspercentage wijzigen, dan verlies je dus een deel van je huidige uitkering maar met de gedachte dat jij dit zelf kan aanvullen door arbeid te verrichten.

Het tegenovergestelde kan ook, de verzekeringsarts stelt vast dat jouw beperkingen niet zullen gaan verbeteren in de toekomst en dan krijg je mogelijk een IVA-uitkering (100%, duurzaam arbeidsongeschikt). Dan krijg jij 75% (dus 5 meer dan nu waarschijnlijk) én voor jouw werkgever val jij van de loonlijst af want de IVA valt niet onder de ERD-WIA.
Fingerspitzgefühl
pi_215957459
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2024 14:28 schreef ForumGek het volgende:

[..]
Dit heeft er helemaal niks mee te maken. TS is al 2 jaar ziek geweest en door de WIA-poort. Werkgever is ERD-WIA, als je niks snapt van wat TS eerder heeft gezegd dan is reageren nutteloos.

Topics als deze zijn op een openbaar forum sowieso kansloos, want er reageren voornamelijk mensen met eigen ervaringen die vaak niks met de situatie van de TS te maken hebben maar vooral hun eigen verhaal kwijt willen.
:%

Adem in ..... adem uit .....

(en een serieus topic is hier nooit 'kansloos' :{w )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')