Ik wil alle tips hebben. Heb ook het idee dat de 'kern' van de problematiek niet is aangepakt. Enige tijd dook ik samen met mijn helper van het wijkteam in mijn jeugd. Ik kon zo parallellen trekken met het nu. Had echt het gevoel dat het ergens heen ging.quote:Op zondag 22 december 2024 12:42 schreef ZarB het volgende:
Ik zou, met wat ik dan tot nu toe lees, jezelf afvragen waarom je het therapieresistent bent als je mogelijk nog niet eens een passende therapie hebt gehad.
De dingen die ik eerder noemde zijn gewoon essentiele thema's om mee te nemen in een behandeling, vooral bij langdurige psychische klachten.
Het volproppen en experimenteren met medicatie ben ik echt geen voorstander van als er op psychologisch gebied nog niet eens een kern gepakt is.
Maar nogmaals, ik weet niet of je tips van die kaliber wilt. Anders wil ik het best weghalen.
Ik woon in de regio Amersfoort.quote:Op zondag 22 december 2024 13:11 schreef ZarB het volgende:
ACT, activering en zingeving dat kunnen best goede onderdelen zijn van een behandelplan, maar voor jou werkt het niet, althans, op dit moment. Naar mijn ervaring is dit een behandelbeleid dat ingezet wordt als iemand al talloze behandelingen heeft gehad (waarbij óók eerdergenoemde thema's zijn behandeld). Ik ken je geschiedenis (en huidige situatie) niet goed genoeg om hier een oordeel over te hebben of heel concrete tips te geven, maar als je me kunt laten weten welke regio je woont dan kan ik eens met je meekijken welke organisatie daar in de buurt zit die zich bezig houdt met ontwikkelingsproblematiek. Misschien kun je daar eens mee naar de huisarts stappen. Ik zou je dan wel adviseren om iemand mee te nemen die je kan helpen je hulpvraag duidelijk te kunnen formuleren.
Ik wil best een periode niet drinken. Dat doe ik nu ook. Zal alleen op sociale momenten lastig zijn (zoals met oud en nieuw). Voor mijn part 3 maanden zoals xe willen. Kan ik ook zelf eens aanzien wat alcohol, of de afwezigheid daarvan, met mij doet.quote:Op zondag 22 december 2024 13:30 schreef Droopie het volgende:
Mijn mening is nogal gekleurd door mijn eigen ervaring, maar als je de adviezen van hulpverlening in de wind slaat met betrekking tot alcohol dan zou je toch eens in de spiegel moeten kijken of de baten van alcohol opwegen tegen de lasten.
Iets heel simpels, slaap is heel belangerijk en alcohol verstoort dat proces. Ook medicatie reageert anders op alcohol dan zonder.
Het hele behandeltraject heeft nu toch te maken met resultaten die benadeeld worden door alcoholgebruik. Daarom hamert die dokter er ook zo op.
Heb je wel eens contact gehad met deze organisatie https://topggz.nl/afdelin(...)de%20verslavingszorg.
Doe je het vanaf 1 januari, je moet het deze dagen ook niet moeilijker maken dan het is.quote:Op zondag 22 december 2024 13:35 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik wil best een periode niet drinken. Dat doe ik nu ook. Zal alleen op sociale momenten lastig zijn (zoals met oud en nieuw). Voor mijn part 3 maanden zoals xe willen. Kan ik ook zelf eens aanzien wat alcohol, of de afwezigheid daarvan, met mij doet.
Ik ben er alleen ook van overtuigd dat ik zsm acute hulp nodig heb. In die kliniek dus. Want nu zit ik de halve dag aan zelfmoord te denken.
Die organisatie in de link ken ik niet. Klinkt alleen niet als iets voor mij omdat ik geen verslaving heb (gehad).
Ik drink alleen bij het uitgaan of met vrienden in het weekend. Heb doordeweeks of als ik alleen ben nooit behoefte aan alcohol.quote:Op zondag 22 december 2024 13:43 schreef Droopie het volgende:
[..]
Doe je het vanaf 1 januari, je moet het deze dagen ook niet moeilijker maken dan het is.
Maar omdat jij zei dat je niet wilde stoppen met alcohol, konden ze daar misschien objectief bepalen of je een verslaving/ probleem hebt die je behandeling verstoort.
Trek nog even 48 uur door en desnoods eis je dinsdag dat ze de crisisdienst maar bellen.quote:Op zondag 22 december 2024 13:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik drink alleen bij het uitgaan of met vrienden in het weekend. Heb doordeweeks of als ik alleen ben nooit behoefte aan alcohol.
Dat geen alcohol drinken voor drie maanden is nu een eis voor die kliniek. Vandaar dat ik nu al gestopt ben met drinken.
Ik overleef dat wel tot dinsdag maar ga dan wel met de vuist op tafel slaan. Gewoon zeggen dat ik een gevaar voor mezelf ben.quote:Op zondag 22 december 2024 13:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Trek nog even 48 uur door en desnoods eis je dinsdag dat ze de crisisdienst maar bellen.
Of nu eventueel
Ik ben geen professioneel maar als je de halve dacht aan zelfmoord denkt kan ik je alleen maar aanraden om nu een professioneel te raadplegen.
Inderdaadquote:Op zondag 22 december 2024 14:02 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik overleef dat wel tot dinsdag maar ga dan wel met de vuist op tafel slaan. Gewoon zeggen dat ik een gevaar voor mezelf ben.
De Hoop werd al door mijn psycholoog geopperd als het ging over middelengebruik. Alleen hebben die dus een enorme wachtlijst en vraag ik me af of middelengebruik nou zo'n probleem is. Heb weinig moeite met het niet drinken.quote:Op zondag 22 december 2024 15:36 schreef ZarB het volgende:
Ik zie dat o.a. ggz centraal (wat denk ik de grootste is in die regio) zich bezig houdt met adhd (en dus ook bijkomende problematiek). Ook lees ik iets over stichting de Hoop. Een christelijke organisatie, maar je hoeft niet gelovig te zijn. Zij doen ook verslavingsproblematiek. Al klinkt jouw middelengebruik meer als zelfmedicatie. Dat maakt het niet minder problematisch, maar kan wel een andere benadering nodig hebben.
Organisaties hebben trouwens (vaak) wel te maken met verzorgingsgebieden (het gebied waarbinnen ze de hulp verzorgen) dus als je buiten het verzorgingsgebied kun je er niet terecht.
De link die ik stuurde was omdat ik dubbele diagnose Amersfoort op google zocht.quote:Op zondag 22 december 2024 15:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
De Hoop werd al door mijn psycholoog geopperd als het ging over middelengebruik. Alleen hebben die dus een enorme wachtlijst en vraag ik me af of middelengebruik nou zo'n probleem is. Heb weinig moeite met het niet drinken.
Ik denk dat ik bij mijn volgende gesprek met de psych (morgen) gewoon ga zeggen dat het zo niet werkt. Of er andere therapievormen mogelijk zijn. Desnoods elders. En ook erop hameren dat ik dit moment in een kritieke toestand ben. Serieuze suïcidaliteit zullen ze toch serieus moeten nemen.
Wat voor hulp heb je daar gekregen?quote:Op zondag 22 december 2024 15:51 schreef Droopie het volgende:
[..]
De link die ik stuurde was omdat ik dubbele diagnose Amersfoort op google zocht.
Zelf ben ik naderhand ook naar de hoop gegaan, maar dan in Dordrecht.
Na mijn opname in de Bouman voor 3 weken miste ik de juiste hulpverlening. PSYQ en Bouman waren het voor mij niet (te simpel?)
Toen kwam ik uit bij De Hoop in Dordrecht (5 minuten lopen van het station) en die zorg was uitmuntend, scheelt natuurlijk ook als de behandeling aanslaat.
Tenzij je het christendom haat is het een prima omgeving voor hulp.
Ik kwam eigenlijk op de Hoop toen ik zocht op ontwikkelingsproblematiek/adhd Amersfoort. Ze bieden ook verslavingszorg inderdaad, maar volgens mij hoeft dat niet de primaire hulpvraag te zijn.quote:Op zondag 22 december 2024 15:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
De Hoop werd al door mijn psycholoog geopperd als het ging over middelengebruik. Alleen hebben die dus een enorme wachtlijst en vraag ik me af of middelengebruik nou zo'n probleem is. Heb weinig moeite met het niet drinken.
Ik denk dat ik bij mijn volgende gesprek met de psych (morgen) gewoon ga zeggen dat het zo niet werkt. Of er andere therapievormen mogelijk zijn. Desnoods elders. En ook erop hameren dat ik dit moment in een kritieke toestand ben. Serieuze suïcidaliteit zullen ze toch serieus moeten nemen.
Van de site van de Hoop op de vraag of je gelovig moet zijn.quote:Op zondag 22 december 2024 15:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat voor hulp heb je daar gekregen?
Verder geen probleem met christenlijke signatuur zolang mij geen religie wordt opgedrongen...
quote:Nee, dat hoeft niet. Bij De Hoop is ons geloof wel verweven met de zorg die we bieden, dat is ons fundament. Onze medewerkers zijn wel christelijk. Cliënten mogen zelf bepalen of zij iets willen met het geloof of niet.
Exact dit. Beter verwoord dan mijquote:Op zondag 22 december 2024 16:13 schreef ZarB het volgende:
[..]
Dat je zelf vermoedt dat alles met elkaar samenhangt en meer inzicht wilt in hóe dat samenhangt, te beginnen vanuit de ADD.
ik was op zoek naar van alles, heb ik zelf een bijbel gevraagd.quote:Op zondag 22 december 2024 16:16 schreef ZarB het volgende:
[..]
Van de site van de Hoop op de vraag of je gelovig moet zijn.
[..]
Zolang het goed opgeleide behandelaren zijn zou het niet veel uit hoeven maken wat ze aanhangen, want een EMDR of een CGT behandeling is toch echt gebaseerd op wetenschap, en niet op religie. Het kan voor sommige alleen net dat beetje extra zingeving zijn waardoor ze misschien wat meer draagkracht hebben.quote:Op zondag 22 december 2024 16:20 schreef Droopie het volgende:
[..]
ik was op zoek naar van alles, heb ik zelf een bijbel gevraagd.
Na 2 weken, sorry ik vind de Game of Thrones geloofwaardiger (het flapte eruit).
Ik excuses aanbieden, hij lachen, was uiteraard geen enkel probleem
Alleen in de wachtkamer hoor je christelijke muziek en zie je posters. Boeiend, ik kom voor hulp en kreeg hele fijne en lieve mensen die mij hielpen
Heb schematherapie gevolgd maar ik herkende me eigenlijk alleen in het gekwetste kind. Die komt naar buiten als ik gefrustreerd ben over de hulpverlening en mijn situatie. Ik kan tranen met tuiten huilen. Ik heb dat boek 'patronen doorbreken' doorgelezen en ook gebruikt bij die therapie.quote:Op zondag 22 december 2024 16:14 schreef Droopie het volgende:
Officieel behandeling dubbele diagnose, voor de declaratie GGZ
Ik was gestopt met alcohol na mijn opname en toen kwam alles boven wat ik weggedronken had.
Was somber, weinig hoop voor de toekomst, angststoornis en megagevoelig.
Liep ik daarna tegen een GGZ die een stempel wilt hebben zodat je in de behandeling past.
Toen heb ik zelf die mensen van de Hoop gebeld onder het motto, ik heb een boel kleine problemen: "kunnen we niet eens beginnen met praten en kijken waar ik geholpen mee kan worden"
Zo gezegd zo gedaan, eerste 2 maanden iedere week wezen praten met een psych, opdrachten mee en toen kreeg ik schematherapie in een groep iedere week.
Na 2 maanden werden de gesprekken met een psych iedere 2 weken en na afronding van de schematherapie had ik veel inzicht over mijzelf gekregen en was het prima voor mij.
Tegelijkertijd iedere week naar de AA, maar dat lijkt me bij jou niet van toepassing.
Het was gewoon fijn dat we begonnen en ze alles redelijk alles in huis hebben, zelfs EMDR kreeg ik aangeboden aan het einde (wat ik afwees, want de "straat had al lang genoeg open gelegen en die was redelijk weer dicht gemetseld).
Maar best kans dat ze meer behandelingen in huis hebben voor je, die op jou toegepast kunnen worden.
Heb je wel eens schematherapie gehad?
Het doel van schematherapie is niet alleen de disfunctionele modi (of in jouw geval maar 1 modus) herkennen, maar ook om uit te vinden hoe je als "gezonde volwassene" dat gekwetste kind kunt helpen. Die modi zijn ontstaan doordat er niet in (alle) basisbehoeften voorzien is toen je kind was. In ideale omstandigheden doen je ouders dat. Het staat overigens los van of je ouders bewust iets hebben nagelaten of dat dit gekomen is door intergenerationele patronen (dus zelf ook niet in alle behoeften zijn voorzien). Als je dus ouder bent kunnen je ouders dat niet meer doen, dus leer jij zelf hoe je dat als volwassene kunt doen. Als dat niet meegenomen is, dan kun je niet echt van schematherapie spreken.quote:Op zondag 22 december 2024 16:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Heb schematherapie gevolgd maar ik herkende me eigenlijk alleen in het gekwetste kind. Die komt naar buiten als ik gefrustreerd ben over de hulpverlening en mijn situatie. Ik kan tranen met tuiten huilen. Ik heb dat boek 'patronen doorbreken' doorgelezen en ook gebruikt bij die therapie.
Enige wat er eigenlijk uit is gekomen: als ik niet rationeel reageer is dat het eenzame kind. En die neemt soms de overhand.
Ik heb geen jeugdtrauma's waar ik aan kan werken.
Uiteindelijk is mijn depressie alleen maar erger geworden. Tot suicidaal aan toe.
quote:Op zondag 22 december 2024 16:29 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Even samengevat
Wat is het verstandigste om morgen tegen mijn behandelaar (een relatief nieuwe) te zeggen?
Dit misschien? Mits je je hierin herkent natuurlijk. Een goede behandelaar zal jou verder helpen met het concreet maken van je hulpvraag, maar jouw wens en klachten zijn leidend.quote:Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan zou ik als ik jou was aangeven dat je bekend met met ADD, daar nooit hulp voor hebt gehad, eigenlijk al langdurig met depressieve klachten kampt, middelengebruik als zelfmedicatie en niet aan symptoombestrijding wilt doen (wat een behandeling alleen gericht op de depressie wel is). En dat dit dus al een heel erg lange worsteling is waardoor je nu met suicidale gedachten loopt. Dat je zelf vermoedt dat alles met elkaar samenhangt en meer inzicht wilt in hóe dat samenhangt, te beginnen vanuit de ADD.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |