dank je.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:40 schreef Aberkullie het volgende:
Herkenbaar, ook diezelfde behandelingen gehad maar zonder resultaat. Inmiddels wel op de wachtlijst voor ECT maar na elke keer teleurstelling omdat de zoveelste behandeling niet aanslaat zie ik het ook somber in. Je mag wel een dm sturen als je ervaringen of iets wil delen
Niet, ik wacht tot het avond is en ik kan slapen.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:42 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
dank je.
Ben wel benieuwd wat de voorwaarden voor jou waren om voor ECT in aanmerking te komen? Hier zijn ze er nogal terughoudend mee. Het is een soort last resort en ik heb geen plan B.
Hoe sla jij je door de dagen heen?
dit is heel heftig ik weet ook niet hoe je hieruit moet komen, weet je waar het vandaan komt misschien?quote:Op woensdag 18 december 2024 15:34 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Hi allemaal
Ik heb een groot probleem. Ben nu inmiddels 2 jaar zwaar depressief. Daarvoor had ik 1.5 jaar burnout klachten en ook depressieve klachten maar die waren nog te overzien.
Wat ik al geprobeerd heb
2 soorten AD en pammen (nu elke dag drie en een half diazepam. Is al flink afgebouwd maar het gaat nauwelijks)
Twee opnames ruim een jaar geleden en een derde in het vooruitzicht
rTMS ~40 behandelingen
Psychotherapie tot in den treure
Ketamine 5x en 1x psilocybine
Ik heb net een second opinion gehad en daaruit kwam het advies voor weer een nieuwe opname. Dit keer in het UMC. Daar kan ik geobserveerd worden en bepaald worden of ik ECT (electro shocks) kan krijgen. Ik moest daarvoor stoppen met alcohol (ik dronk maar een keer per week maar dan ook redelijk wat). Ze willen dat ik drie maanden clean ben wat ik veel te lang vind. Ik hou het zo niet vol. Suicide lijkt steeds meer een uitweg. K wil nu gewoon zo snel mogelijk worden opgenomen. Dat gaat in elk geval deze maand niet gebeuren. Volgens mijn psychiater kan er wel wat van die periode af maar dat hangt ook samen met wat de psychiater van het UMC vindt. Het leven is een kwelling.
Wat moet ik nou?
Wat wil ik met dit topic? In ieder geval mijn ei kwijt. En misschien dat er nog mensen, ervaringsdeskundigen of andere mensen, zijn die goed advies hebben.
Ik ben veel alleen.
Ik heb ook die lithium additie gehad maar die deed niets.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:45 schreef DutchBlend het volgende:
Mijn moeder heeft jaren terug ECT gehad nadat geen enkele AD (i.c.m. lithium) aansloeg. Anderhalf a twee jaar van op- en afbouw ellende. ECT was de laatste optie om haar nog beter te krijgen.
Gelukkig heeft het enorm goed geholpen. Na een behandeling of 9 a 10 landde ze als het ware weer op aarde. Uiteindelijk heeft ze iets van 17 behandelingen gehad waarna ze op AD + lithium is ingesteld om haar stabiel te houden (bipolaire stoornis type 2)
Ik zou de kans zeker aangrijpen als je die krijgt, ook al moet je de alcohol ervoor laten staan. Daar heb je uiteindelijk toch niets aan.
Veel sterkte in ieder geval!
Slaap is voor mij ook de enige uitweg. Alcohol en drugs waren dat ook maar zoals ik zei kan dat nu niet meer. Meditatie helpt mij soms nog wel een beetje maar dat is het enige.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:45 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Niet, ik wacht tot het avond is en ik kan slapen.
Het kwam voort uit die burnout maar er is verder geen gebeurtenis die het triggerde. Jammer want dan zou ik die oorzaak kunnen aanpakken...quote:Op woensdag 18 december 2024 15:48 schreef Karzai het volgende:
[..]
dit is heel heftig ik weet ook niet hoe je hieruit moet komen, weet je waar het vandaan komt misschien?
ik kan geen advies geven ik ken je niet zo goed en heb geen psychiatrische opleidingquote:Op woensdag 18 december 2024 15:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het kwam voort uit die burnout maar er is verder geen gebeurtenis die het triggerde. Jammer want dan zou ik die oorzaak kunnen aanpakken...
Dat je alleen al leest wat ik zeg en reageert is me al heel wat waard hoorquote:Op woensdag 18 december 2024 15:53 schreef Karzai het volgende:
[..]
ik kan geen advies geven ik ken je niet zo goed en heb geen psychiatrische opleiding
Het idee is denk ik dat ECT als het ware zorgt voor een soort explosie aan verse neurotransmitters. Dat lijkt me idd een tijdelijk effect en daarom dien je daarna ook direct op medicatie ingesteld te worden om het effect te behouden.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:48 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik heb ook die lithium additie gehad maar die deed niets.
Ik lees veel goede verhalen over ECT. Maar ook wel eens dat het alleen op korte termijn werkt. Na ECT zijn er alleen maar donkere opties waaronder euthanasie. En dat klinkt mij gezien mijn conditie niet eens zo slecht in de oren. Het klinkt misschien wel erg maar naarmate de tijd vordert lijkt de dood wel de enige uitweg.
Ik begin ook bang te worden dat het nooit meer over gaat.
ja ik leef met je mee, ik heb je wel een paar keer ontmoet en je hebt een keertje op de bank geslapen hier in mijn huis.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dat je alleen al leest wat ik zeg en reageert is me al heel wat waard hoor
Ja dat waren mooie tijden. Jammer dat Radio 49 niet meer bestaat.quote:Op woensdag 18 december 2024 15:56 schreef Karzai het volgende:
[..]
ja ik leef met je mee, ik heb je wel een paar keer ontmoet en je hebt een keertje op de bank geslapen hier in mijn huis.
maar dat is zeker een jaar of tien geleden
Nooit van gehoord, maar ik zal het eens navragen...quote:Op woensdag 18 december 2024 16:03 schreef DutchBlend het volgende:
Oh ja, voor wat het waard is... en ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al hebt laten controleren.
Maar er zijn veel mensen, inclusief mijzelf, die de diagnose burnout krijgen (omdat er verder niets gevonden wordt), maar eigenlijk een schildklierprobleem hebben. Een te traag (of te snel) werkende schildklier kan klachten geven die enorm veel op burnout lijken en je dus ook zeer depressief kunnen laten voelen. ECT zou in dat geval ook geen resultaat geven.
Dus m'n tip is om je schildklier eens goed te laten controleren als dat nog niet gedaan is. En dan niet alleen de TSH, maar ook de FT4 en FT3 waarden.
Ik werk 6 uur in de week bij de kringloop maar heb daar niet zoveel aansluiting met de andere mensen. Zijn ook allemaal lui met hun eigen problematiek. Ik heb alsnog veel pijn maar het is wel oké om bezig te zijn. Verder ga ik wekelijks naar een sportclubje.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:07 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik lees en ik lees en ik zoek naar mogelijkheden om je te helpen. Je schrijft: ik ben veel alleen. Hoe begrijpelijk als je je zo ellendig voelt. Toch: zou je het op kunnen brengen om ergens in een clubje te gaan? Dat maakt dat je momenten hebt dat je uit je impasse komt. Dat je afleiding hebt. Wat gezelligheid. Want dit is bijna niet te doen.
En je hebt telefonische hulplijnen zoals de luisterlijn, maar die zul je wel kennen.
Verder weet ik het niet. Ik hoop voor je dat het beter mag gaan!!
Ik woon in Amersfoort. Dat idee van een maatje is al eens geopperd door het wijkteam dat om de week langs komt. Ik heb het altijd afgewimpeld als iets voor de 'echte' eenzamen. Ik heb zelf god zij dank goede vrienden waarmee ik nog leuke uitstapjes kan doen. Maar misschien moet ik dat beeld maar latene vallen en kan een maatje wel iets voor me betekenen.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:19 schreef yvonne het volgende:
In welke regio woon je?
Ivm dat alleen zijn cq voelen.
In Brabant ken ik bv dit
https://brabantmaatjes.nl/
Ik ben nog niet zo ver heen. Heb nog hoop dat het eens goed zal komen. Rn vooral mijn ouders kan ik dat niet aandoen. Zij zijn mijn mantelzorgers. Ik eet er bijna elke dag en in de middag komt meestal een van mijn ouders langs voor een wandeling of fietstochtje.quote:
Ik was deze zomer op vakantie en de depressie gaat gewoon mee. De verschillende uitstapjes naar musea enz. gaven wel wat afleiding. Ik voelde me denk ik wel beter dan alleen thuis.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:34 schreef Droopie het volgende:
Ga je wel eens op vakantie, ben je behalve je depressie wel gezond?
Niet dat ik denk dat het DE oplossing voor al je problemen, maar een keertje een andere omgeving ofzo kan je misschien een periode wat lichter maken.
Nee. Ik pas wel eens op een hont. Dat geeft een goede reden om de deur uit te gaan. Maar ik vind het zelf te veel verantwoordelijkheid om zelf een hont te nemen. Een kat of knaagdier lijkt me ook niets eigenlijk. Die hebben nauwelijks de affectie van een hont.quote:
ik heb enkele vogelsquote:Op woensdag 18 december 2024 16:58 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Nee. Ik pas wel eens op een hont. Dat geeft een goede reden om de deur uit te gaan. Maar ik vind het zelf te veel verantwoordelijkheid om zelf een hont te nemen. Een kat of knaagdier lijkt me ook niets eigenlijk. Die hebben nauwelijks de affectie van een hont.
Ik kan je alleen maar sterkte wensen en hopelijk krijg je de zorg en hulp die voor oplossingen gaan zorgen.quote:Op woensdag 18 december 2024 16:44 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik was deze zomer op vakantie en de depressie gaat gewoon mee. De verschillende uitstapjes naar musea enz. gaven wel wat afleiding. Ik voelde me denk ik wel beter dan alleen thuis.
Denk niet dat een huisdier mij op dit moment veel kan helpenquote:Op woensdag 18 december 2024 17:03 schreef Loverboii het volgende:
[..]
ik heb enkele vogels
op de duur vorm je daar ook een band mee
Als die kl### van een psychiater me nou eens zou toelaten in die psychiatrische kliniek dan zou dat zo'n ongelofelijke opluchting zijn. Alleen al om irl in contact te komen met lotgenoten. En therapieën te volgen. Het wordt anders simpelweg gevaarlijk omdat die suicide gedachten steeds vaker en concreter zijnquote:Op woensdag 18 december 2024 17:07 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik kan je alleen maar sterkte wensen en hopelijk krijg je de zorg en hulp die voor oplossingen gaan zorgen.
Mijn behandeling bij de psycholoog slaat ook totaal niet aan. Eerst schematherapie, daarna ACT therapie. Allemaal gericht op het 'activeren' en zingeving. Maar niets geeft mijn leven zin. Werk gaf mijn leven zin maar dat werk kan ik in mijn huidige staat niet doen. Heb geprobeerd weer op te bouwen maar stortte weer volledig in. Ik heb het gevoel bij mijn behandeling vastgelopen te zijn. Vandaar dat ik ook xo verlang naar een snelle opname in de kliniek. Dat voelt als de laatste strohalm voordat ECT een optie wordt.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:04 schreef DutchBlend het volgende:
Is er überhaupt wel enig bloedonderzoek gedaan toen je uitviel met overspannen/burnout klachten?
Is die 'diagnose' gesteld op basis van uitsluiting van lichamelijke oorzaken voor je klachten?
Op basis van je verhaal, ook in een ouder topic (zojuist gelezen), waaruit geen enkele (psychische) trigger/aanleiding/oorzaak blijkt, het feit dat je geen stressvolle baan (meer) hebt en dit leuk vindt, en de klachten steeds erger worden t.o.v. enkele jaren geleden, lijkt het mij vrij helder dat er gericht behandeld moet worden op een endogene depressie, veroorzaakt door biologische factoren (mits andere lichamelijke problemen uitgesloten zijn). Ofwel disbalans in de hersenen. Dus geen reactieve depressie op basis van een situatie of trauma.
Als je wordt verteld of 'aangepraat' wordt dat je een burnout hebt, ga je erin geloven en worden er allemaal (goedbedoelde) therapieen tegenaan gegooid zonder (in dit geval) enig effect (buiten natuurlijk de AD en rTMS die je gekregen hebt). Logisch als de oorzaak lichamelijk is. Ook worden er vaak allemaal mogelijke oorzaken uit de jeugd bijgehaald (zoals bij m'n moeder), zoals jeugdtrauma, dat onbewust zou meespelen en zich nu zou uiten in een depressie. Zij was hier totaal niet mentaal mee bezig. De depressie (of in haar geval bipolaire stoornis) was er gewoon opeens. Genetische aanleg en ontstaan na een stressvolle periode, dat wel. Maar verder gewoon een leuk leven.
In die zin ook volledig begrijpelijk dat zaken als een huisdier, vakantie, sporten en maatjes betrekkelijk weinig zin hebben. Dat zal ongetwijfeld kunnen helpen bij een lichte depressie, veelal met psychische oorzaak. Bij jou lijkt dat niet het geval. Zorgen voor een huisdier zal ook stress met zich meebrengen. Alles voelt kut.
Vandaar mijn eerdere tip de schildklier te laten controleren, maar er kan natuurlijk ook breder bloedonderzoek gedaan worden. Zijn alle mogelijke oorzaken uitgesloten dan kun je gericht de endogene depressie behandelen, in dit geval met ECT als AD etc blijkbaar niet helpt.
Als jij je ouders dat niet aan kan doen wat hebben jouw ouders je dan aangedaan?quote:Op woensdag 18 december 2024 16:27 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik ben nog niet zo ver heen. Heb nog hoop dat het eens goed zal komen. Rn vooral mijn ouders kan ik dat niet aandoen. Zij zijn mijn mantelzorgers. Ik eet er bijna elke dag en in de middag komt meestal een van mijn ouders langs voor een wandeling of fietstochtje.
Die ouders helpen toch ook, even ademhalen.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:19 schreef achtja het volgende:
[..]
Als jij je ouders dat niet aan kan doen wat hebben jouw ouders je dan aangedaan?
Veel mensen staan alleen maar aan de zijlijn en zeggen niets te kunnen doen. Die mensen hebben jou verwekt! Dan moeten ze je helpen ook.
Ik ga door het vuur voor mijn kinderen.. hoe depressief ik ook ben. Ik laat me niet behandelen zoals mijn ouders hebben gedaan.
Sterkte.
Laat me raden, geen plek?quote:Op woensdag 18 december 2024 17:19 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Als die kl### van een psychiater me nou eens zou toelaten in die psychiatrische kliniek dan zou dat zo'n ongelofelijke opluchting zijn. Alleen al om irl in contact te komen met lotgenoten. En therapieën te volgen. Het wordt anders simpelweg gevaarlijk omdat die suicide gedachten steeds vaker en concreter zijn
Hoogste tijd dus om eens bij de huisarts aan te kloppen, dan wel de deur plat te lopen.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:16 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mijn behandeling bij de psycholoog slaat ook totaal niet aan. Eerst schematherapie, daarna ACT therapie. Allemaal gericht op het 'activeren' en zingeving. Maar niets geeft mijn leven zin. Werk gaf mijn leven zin maar dat werk kan ik in mijn huidige staat niet doen. Heb geprobeerd weer op te bouwen maar stortte weer volledig in. Ik heb het gevoel bij mijn behandeling vastgelopen te zijn. Vandaar dat ik ook xo verlang naar een snelle opname in de kliniek. Dat voelt als de laatste strohalm voordat ECT een optie wordt.
Tijdens de burnout ging het nog wel. Ik heb zelfs een extra bijbaan gehad een poos. Maar toen kwam die allesvernietigende depressie.
Mijn behandeling gaat alleen maar over zingeving en activatie. Het werkt gewoon niet. Dan is er nog het wijkteam, maar die mogen alleen praktische hulp bieden. Wat neerkomt op het maken van een schoonmaak schema waar ik me uiteindelijk nauwelijks aan kan houden.
Kan me op het moment nergens op concentreren. Geen boek of film. Alleen maar op forums en een chatbox voor suïcidale personen.
Ik heb nog nooit in deze periode een bloed onderzoek gehad
Wat een rare post. Er is geen enkele reden om zijn ouders te flamen.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:19 schreef achtja het volgende:
Als jij je ouders dat niet aan kan doen wat hebben jouw ouders je dan aangedaan?
Veel mensen staan alleen maar aan de zijlijn en zeggen niets te kunnen doen. Die mensen hebben jou verwekt! Dan moeten ze je helpen ook.
Volgens mij heb je het topic niet goed gelezenquote:Op woensdag 18 december 2024 18:54 schreef Servieskast het volgende:
Je komt de deur bijna niet, werkt niet, sport volgens mij niet consequent etc en klaagt over een depressie. Waarom onderneem je niet eerst dit aan te pakken? Ik bagatelliseer het niet, maar je basis is niet in orde.
Wat doe je zoal op een dag?
Als je 'anderen' geen verdiet wilt doen dan doe jij jezelf verdriet. Niets raars aanquote:Op woensdag 18 december 2024 18:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat een rare post. Er is geen enkele reden om zijn ouders te flamen.
Sterker, liefhebbende en zorgzame ouders kunnen juist dé reden zijn om (nog) niet uit het leven te stappen, want je wilt juist hen geen verdriet doen (terwijl je er zelf al wel klaar mee bent).
Ik ga er dan even van uit dat TS geen vrouw en kinderen heeft.
De wereld is gewoon en kan geen perfecte cocktail zijn..quote:Op woensdag 18 december 2024 18:32 schreef DutchBlend het volgende:
[..]
Hoogste tijd dus om eens bij de huisarts aan te kloppen, dan wel de deur plat te lopen.
"Ik loop al een aantal jaar met een steeds erger wordende depressie, maar er is nog nooit algemeen bloedonderzoek gedaan bij me! Terwijl ik hoor en lees dat bijv ook een schildklieraandoening, immuunziekte, vitamine d, b12 of ijzertekort of een probleem met de bijnieren tot burn-out achtige klachten en depressie kan leiden. Is het niet eens tijd om dit allemaal eens goed te controleren?"
En mocht je huisarts moeilijk doen (lijkt me niet), dan zijn er altijd nog genoeg gecertificeerde laboratoriums waar je tegen betaling bloedonderzoek kunt laten doen (zoals deze in Bunnik: https://www.worldhealthlaboratories.com/nl/home ). Inclusief neurotransmitters trouwens!
Huh?quote:Op woensdag 18 december 2024 18:59 schreef achtja het volgende:
[..]
De wereld is gewoon en kan geen perfecte cocktail zijn..
Soms is het klaar.. gelukkig niet voor jou, voor veel anderen wel
Naja .... lamaquote:Op woensdag 18 december 2024 18:58 schreef achtja het volgende:
[..]
Als je 'anderen' geen verdiet wilt doen dan doe jij jezelf verdriet. Niets raars aan
Ja dat dus.quote:
Mijn ouders kunnen het bijna niet beter doen. Elke dag koken voor me. Regelmatig een stukje wandelen of koffie drinken. Altijd bereikbaar zijn. Zelfmoord zou hen zo veel pijn doen.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:19 schreef achtja het volgende:
[..]
Ik ga door het vuur voor mijn kinderen.. hoe depressief ik ook ben. Ik laat me niet behandelen zoals mijn ouders hebben gedaan.
Sterkte.
Herkenbaar. Heel herkenbaar.quote:Op woensdag 18 december 2024 19:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mijn ouders kunnen het bijna niet beter doen. Elke dag koken voor me. Regelmatig een stukje wandelen of koffie drinken. Altijd bereikbaar zijn. Zelfmoord zou hen zo veel pijn doen.
Ik sport wekelijks in groepsverband en werk twee dagdelen per week in de kringloop. Elke middag ga ik wandelen of fietsen al dan niet met mijn ouders. Om maar de deur uit te zijn. Verder ben ik op mijzelf aangewezen. Ik lees de krant, kijk naar Twitch of YouTube. Lees boeken. Maar op dagen zoals vandaag gaat dat eigenlijk ook niet omdat ik me niet kan concentreren. Dan is er nog het nodige huishoudelijke werk.quote:Op woensdag 18 december 2024 18:54 schreef Servieskast het volgende:
Je komt de deur bijna niet, werkt niet, sport volgens mij niet consequent etc en klaagt over een depressie. Waarom onderneem je niet eerst dit aan te pakken? Ik bagatelliseer het niet, maar je basis is niet in orde.
Ken je het fenomeen depressie?quote:Op woensdag 18 december 2024 18:54 schreef Servieskast het volgende:
Ja, been there done it. Heb ook elk jaar een seizoensdepressie.quote:Op woensdag 18 december 2024 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ken je het fenomeen depressie?
En vrienden? Heb je daar energie voor? Zou je vaker kunnen sporten?quote:Op woensdag 18 december 2024 19:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Ik sport wekelijks in groepsverband en werk twee dagdelen per week in de kringloop. Elke middag ga ik wandelen of fietsen al dan niet met mijn ouders. Om maar de deur uit te zijn. Verder ben ik op mijzelf aangewezen. Ik lees de krant, kijk naar Twitch of YouTube. Lees boeken. Maar op dagen zoals vandaag gaat dat eigenlijk ook niet omdat ik me niet kan concentreren. Dan is er nog het nodige huishoudelijke werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |