abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juni 2025 @ 19:13:32 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218083555
Ok, we zijn nu ongeveer een half jaar verder vanaf de opening van dit topic. Je kunt nu zeggen dat ik een enigzins ervaren vaster ben geworden. Niet verwacht dat er nog zoveel reacties zouden komen. Leuk!

Hoe is het verlopen? De eerste drie maanden heb ik iedere week 44 uur gevast, de laatste drie maanden 1 x per 2 weken. Niet omdat het zwaar was, maar omdat ik anders toch te veel tijd 'er mee bezig was'.

Mijn bevindingen:
- Je 'leert' echt vasten. De eerste paar keer denk je toch nog best veel aan eten na 24 uur, maar als je wat meer ervaring krijgt stelt het eigenlijk niks meer voor. Het gaat steeds gemakkelijker.
- Het wordt ook steeds gemakkelijker om je te beheersen als je weer gaat eten. Eerst weet je niet dat je je beter niet vol kunt proppen met koolhydraten, dan kun je je maar moeilijk beheersen, dan heb je de discipline om het niet te doen en daarna gaat het vanzelf. Hopelijk komt het moment nog dat ik niet eens zin heb om veel te eten bij het verbreken van het vasten!
- Tijdens het vasten ben je scherper dan anders. Je ruikt goed en bent ook helderder. Met sporten (en seks) heb je meer energie! Ik ben me wel bewust dat dit ook een soort stress-reactie is en dat dit wordt veroorzaakt door cortisol. Dat was ook een van de redenen om van wekelijks naar twee-wekelijks te gaan.
- Het vasten zelf is heel gemakkelijk verder. Voor mij is het soms wel lastig om bijvoorbeeld een halve zak chips waarvan ik weet dat ze in de kast ligt te laten staan. Maar als ik aan het vasten ben dan kan ik heel eenvoudig alles laten staan. Heb eigenlijk nooit gezondigd, behalve 1x toen ik na 30 uur vasten op mijn werk beschuit met muisjes aangeboden kreeg. Toen ging het sociale boven het volhouden.
- Nu verlang ik zelfs naar het vasten na een dag of 10. Het wordt deel van je patroon.
- Op de avond na 24 uur vasten (nu dus bijvoorbeeld) ga ik wel vaak mijn huis opruimen en poetsen tot in de avond om wat te doen te hebben en afgeleid. Op de bank zitten en 'beard meets food' kijken is toch nét teveel van het goede.

En de verdere effecten?
Dat is lastiger te zeggen. Hoewel ik nu graag vast kan ik niet met alle zekerheid zeggen wat de effecten zijn over de hele periode. Ik voel me goed, weet niet of dit beter is dan eerst. Ik ben niet echt in gewicht afgenomen, maar dat was ook nooit de bedoeling. Mogelijk heeft de autofagie wat rommel opgeruimd in mijn lichaam, maar dat voel ik niet direct.

En nu verder?
Het is nu onderdeel van mijn ritme geworden en kost me geen moeite meer, het is zelfs zo dat ik er dus na ga verlangen na bijna 2 weken. Ik hoop dat de effecten positief zijn, volgens de wetenschap dus wel.
The End Times are wild
pi_218217980
Nog even een update na 28 dagen te hebben gewatervast:

Inmiddels eet ik weer 3 weken. Ik in nog 2,5 kilo afgevallen. Alles gaat goed, geen klachten en nergens last van, spijsvertering is goed, energie is goed, alles is goed. Ik zie er stralend uit en ook mentaal heeft het me veel goed gedaan.

Dus nogmaals: nee, lang watervasten is geen garantie dat je uitgemergeld raakt, doodgaat, of er slechter uit komt. In tegendeel.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 12:33:11 #253
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218219442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Inmiddels eet ik weer 3 weken. Ik in nog 2,5 kilo afgevallen. Alles gaat goed, geen klachten en nergens last van, spijsvertering is goed, energie is goed, alles is goed. Ik zie er stralend uit en ook mentaal heeft het me veel goed gedaan.

Dus nogmaals: nee, lang watervasten is geen garantie dat je uitgemergeld raakt, doodgaat, of er slechter uit komt. In tegendeel.
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 09:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dat geldt ook voor roken. Na 1 sigaret val je niet plotseling dood neer maar het verhoogt wel de kans op een pijnlijke dood op lange termijn.

Jouw aanpak blijft een gevalletje Russische roulette: je kan geluk hebben maar de kans op pech is niet gering. Nee Ali, jouw wetenschappelijke benadering van onderzoek op basis van "N=1" is hilarisch.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
pi_218225150
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 12:33 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
[..]
Dat geldt ook voor roken. Na 1 sigaret val je niet plotseling dood neer maar het verhoogt wel de kans op een pijnlijke dood op lange termijn.

Jouw aanpak blijft een gevalletje Russische roulette: je kan geluk hebben maar de kans op pech is niet gering. Nee Ali, jouw wetenschappelijke benadering van onderzoek op basis van "N=1" is hilarisch.
Roken vergelijken met vasten... Over hilarisch gesproken.
  woensdag 16 juli 2025 @ 06:32:11 #255
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218225156
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 06:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Roken vergelijken met vasten... Over hilarisch gesproken.
Een steekprof van "N=1" is volgens jou dus gelijk aan "ik weet hoe het zit!" ...... kostelijke humor.

[ Bericht 3% gewijzigd door Geldprintkabouter op 16-07-2025 07:26:01 ]
  woensdag 16 juli 2025 @ 07:22:09 #256
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218225280
Natuurlijk is extreem vasten niet gelijk aan roken maar allebei zijn ze speelbal van een stochastisch proces, namelijk: het verhogen van het risico op ernstige gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal. Medisch toezicht is absoluut noodzakelijk als je een dergelijk dieet overweegt. In de meeste gevallen zijn de risico’s groter dan de voordelen, zeker zonder begeleiding. Elke wetenschapper op dit terrein kan je dit vertellen. Mensen die redeneren vanuit hun eigen ervaring zijn fout bezig.

En ja, mijn opa zaliger was een verstokt roker die 96 jaar oud werd. Wat zegt een steekproef van "N=1" dan over roken in het algemeen?
  woensdag 16 juli 2025 @ 07:34:15 #257
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218225333
En mijn opa stierf niet aan kanker.

Dus nogmaals: hoe representatief zijn individuele, persoonlijke ervaringen ("N=1") om deze te verheffen naar algemene kennis?
pi_218225357
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 07:34 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Dus nogmaals: hoe representatief zijn individuele, persoonlijke ervaringen ("N=1") om deze te verheffen naar algemene kennis?
Niet. Maar dat het gezond of voor iedereen of altijd veilig is, is ook niet wat Ali claimt; Ali stelt het omgekeerde (en dat is *wel* logischerwijs waar op basis van N=1):
quote:
lang watervasten is geen garantie dat je uitgemergeld raakt, doodgaat, of er slechter uit komt.
Dat is exact dezelfde claim als die jij maakt:
quote:
mijn opa zaliger was een verstokt roker die 96 jaar oud werd ()
En mijn opa stierf niet aan kanker.
Oftewel: een n=1 als bewijs dat actie X niet uitkomst Y garandeert.
Roken is geen garantie voor kanker
Lang watervasten is geen garantie voor uitmergelen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 16 juli 2025 @ 09:10:32 #259
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218226026
quote:
7s.gif Op woensdag 16 juli 2025 07:40 schreef sigme het volgende:

[..]
Niet. Maar dat het gezond of voor iedereen of altijd veilig is, is ook niet wat Ali claimt; Ali stelt het omgekeerde (en dat is *wel* logischerwijs waar op basis van N=1):
[..]
Dat is exact dezelfde claim als die jij maakt:
[..]
Oftewel: een n=1 als bewijs dat actie X niet uitkomst Y garandeert.
Roken is geen garantie voor kanker
Lang watervasten is geen garantie voor uitmergelen
Klopt niet wat je zegt want Ali zegt: "wat de wetenschap stelt (extreem vasten verhoogt de kans op gezondheidsrisico's) is onzin want ik voel mij goed (N=1)"

Ik zeg nergens dat als je rookt je kanker krijgt, ik zeg dat door roken de kans sterk toeneemt dat je kanker krijgt.

Ali claimt nog meer dingen hier zoals dat vasten helpt tegen het krijgen van kanker. Totaal onbewezen geklets.
pi_218234899
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 06:32 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Een steekprof van "N=1" is volgens jou dus gelijk aan "ik weet hoe het zit!" ...... kostelijke humor.
Nee, ik ben simpelweg het levende bewijs dat je niet gegaradeerd in een soort lijk verandert of dat er gegarandeerd van alles misgaat.

Dit is de vierde keer dat ik langere tijd vast en het is elke keer gewoon goed gegaan.

Die veronderstelling klopt dus niet.

Er kunnen dingen misgaan. Maar dat is niet per se het geval.

Er zijn zoveel mensen die langere tijd hebben gevast en er geen nadelige gevolgen aan hebben ondervonden. Dus ik ben ook niet N=1.

Ik vind je kijk erg ongenuanceerd.
pi_218234904
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 07:22 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Natuurlijk is extreem vasten niet gelijk aan roken maar allebei zijn ze speelbal van een stochastisch proces, namelijk: het verhogen van het risico op ernstige gezondheidsproblemen, zowel fysiek als mentaal. Medisch toezicht is absoluut noodzakelijk als je een dergelijk dieet overweegt. In de meeste gevallen zijn de risico’s groter dan de voordelen, zeker zonder begeleiding. Elke wetenschapper op dit terrein kan je dit vertellen. Mensen die redeneren vanuit hun eigen ervaring zijn fout bezig.

En ja, mijn opa zaliger was een verstokt roker die 96 jaar oud werd. Wat zegt een steekproef van "N=1" dan over roken in het algemeen?
Waar is dit nou allemaal op gebaseerd? Het proces van vasten is aardig voorspelbaar, gebaseerd op uitgebreid onderzoek. Dus je doet echt geen blinde gok met allerlei risico's. Het lichaam past zich aan de nieuwe situatie aan en de manier waarop het dat doet, is voorspelbaar, omdat het herhaald geobserveerd is. Je moet dus niet zo overdrijven met 'elke wetenschapper' en 'speelbal van stochastisch proces'. Iemand die gezond is zal er doorgaans weinig last van hebben. Als je verhoogde risico's hebt, moet je daar rekening mee houden. Dat is hierboven al meerderen keren gezegd.
pi_218234914
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 09:10 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Klopt niet wat je zegt want Ali zegt: "wat de wetenschap stelt (extreem vasten verhoogt de kans op gezondheidsrisico's) is onzin want ik voel mij goed (N=1)"

Ik zeg nergens dat als je rookt je kanker krijgt, ik zeg dat door roken de kans sterk toeneemt dat je kanker krijgt.

Ali claimt nog meer dingen hier zoals dat vasten helpt tegen het krijgen van kanker. Totaal onbewezen geklets.
Dat is geen onbewezen geklets. Kankercellen gedijen goed op glucose, suiker. Als je stopt met eten, verliezen zij dus hun voedingsbron. Ook ruimt je lichaam beschadigde cellen op tijdens het vasten dmv autofagie. Dat is gewoon biologie. Is vasten nu een garantie dat je nooit kanker zult krijgen, of van kanker geneest? Nee, maar dat heb ik ook niet gezegd. Net zoals dat roken geen garantie geeft dat je kanker krijgt. Maar je verhoogt er je kansen wel mee.

Er wordt dan ook steeds meer onderzoek naar gedaan, zoals hier, vooral naar hoe vasten de effectiviteit van kankerbestrijding kan vergroten en neveneffecten verminderen: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9530862/

"Emerging evidence suggests that fasting could play a key role in cancer treatment by fostering conditions that limit cancer cells' adaptability, survival, and growth. Fasting could increase the effectiveness of cancer treatments and limit adverse events. Yet, we lack an integrated mechanistic model for how these two complicated systems interact, limiting our ability to understand, prevent, and treat cancer using fasting. Here, we review recent findings at the interface of oncology and fasting metabolism, with an emphasis on human clinical studies of intermittent fasting. We recommend combining prolonged periodic fasting with a standard conventional therapeutic approach to promote cancer-free survival, treatment efficacy and reduce side effects in cancer patients."

"Does Fasting Affect Tumor Development?
The question that many researchers have been trying to answer is whether fasting can directly affect tumor development and growth. Fasting has been thought to cause anticancer effects by inducing conditions that limit cancer cells' ability to adapt, survive, and grow.

There have been several proposed mechanisms, one of which involves IGF-1. Higher levels of IGF-1 are associated with certain types of cancer such as breast cancer, colon cancer, and prostate cancer. It has been shown to cause inhibition of apoptosis (programmed cell death), as well as causing genomic instability and promoting cells to proliferate.

Evading apoptosis is one of the ways in which cancer cells can grow and divide. Fasting methods have been shown to reduce levels of IGF-1. Per the previously mentioned report by the American Cancer Study, intermittent fasting has been shown to reduce the rate of both T-cell and B-cell acute lymphoblastic leukemia, the molecular mechanism of which is thought to involve a reduction in insulin and IGF-1.

Additionally, the hormonal changes and metabolic effects associated with fasting (such as increased insulin sensitivity) have been shown to reduce oxidative stress, promote stress resistance, reduce inflammation, and promote DNA repair, which are important in mitigating tumor growth.

That said, evidence on the direct effect of fasting in cancer prevention is inconsistent. Early rodent studies have shown that intermittent fasting fails to stop tumor growth. However, a clinical trial in humans found that 13-hour fasting at night resulted in a lower risk of breast cancer recurrence.

Further research is required to validate the findings and help us understand intermittent fasting and its clinical application in oncology and cancer prevention.

https://ezra.com/blog/fas(...)the-connectionstrong

Oftewel, er wordt volop onderzoek gedaan naar de effecten en mechanismen, en er zijn wel degelijk gegevens die wijzen dat positieve effecten mogelijk kunnen zijn, plus mechanismen om ze te verklaren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-07-2025 00:49:53 ]
  donderdag 17 juli 2025 @ 04:56:26 #263
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218235183
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 00:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, ik ben simpelweg het levende bewijs dat je niet gegaradeerd in een soort lijk verandert of dat er gegarandeerd van alles misgaat.

Dit is de vierde keer dat ik langere tijd vast en het is elke keer gewoon goed gegaan.

Die veronderstelling klopt dus niet.

Er kunnen dingen misgaan. Maar dat is niet per se het geval.

Er zijn zoveel mensen die langere tijd hebben gevast en er geen nadelige gevolgen aan hebben ondervonden. Dus ik ben ook niet N=1.

Ik vind je kijk erg ongenuanceerd.
Je bent onverantwoordelijk bezig en je geeft foute medische adviezen aan anderen. Ik snap niet dat dit op dit forum ongehinderd kan.
pi_218236425
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 04:56 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Je bent onverantwoordelijk bezig en je geeft foute medische adviezen aan anderen. Ik snap niet dat dit op dit forum ongehinderd kan.
Ik geef geen foute medische adviezen, ik deel mijn ervaring, die van anderen en wat de wetenschappelijke literatuur zegt. Dat je daar blijkbaar niet mee om kunt gaan en in een stuiptrekking schiet, is niet mijn schuld. De kijk van sommigen hier is ongenuanceerd omdat ze extreme situaties, zoals concentratiekampen, vergelijken met een gecontroleerde setting met gezonde mensen. Dat is appels met peren vergelijken.

Vasten wordt al duizenden jaren gepraktiseerd en we herontdekken nu simpelweg de voordelen ervan.
  donderdag 17 juli 2025 @ 12:02:25 #265
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218237944
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 09:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik geef geen foute medische adviezen, ik deel mijn ervaring, die van anderen en wat de wetenschappelijke literatuur zegt. Dat je daar blijkbaar niet mee om kunt gaan en in een stuiptrekking schiet, is niet mijn schuld. De kijk van sommigen hier is ongenuanceerd omdat ze extreme situaties, zoals concentratiekampen, vergelijken met een gecontroleerde setting met gezonde mensen. Dat is appels met peren vergelijken.

Vasten wordt al duizenden jaren gepraktiseerd en we herontdekken nu simpelweg de voordelen ervan.
Je geeft wel foute adviezen want je wil ons doen geloven dat jouw ervaring zaligmakend is. Je vermeldt nergens dat als je aan een vorm van extreem vasten doet het noodzakelijk is dit te doen onder medische begeleiding. Je stelt de lezers van dit forum voor om een spelletje Russisch roulette te doen. Ik vind dit echt niet kunnen.
pi_218248424
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 12:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Je geeft wel foute adviezen want je wil ons doen geloven dat jouw ervaring zaligmakend is. Je vermeldt nergens dat als je aan een vorm van extreem vasten doet het noodzakelijk is dit te doen onder medische begeleiding. Je stelt de lezers van dit forum voor om een spelletje Russisch roulette te doen. Ik vind dit echt niet kunnen.
Het is jouw persoonlijke interpretatie dat ik mensen 'wil doen geloven'. Het enige wat ik hierboven heb gedaan, is mijn persoonlijke ervaring delen, en die spreekt een heleboel beweringen simpelweg tegen. Dat is de realiteit. Wat anderen daarmee doen, moeten ze zelf weten, we zijn volwassenen met eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid. Verder heb ik ook herhaaldelijk gezegd dat als je gezondheidsproblemen hebt, je je niet roekeloos in zoiets moet storten. Maar voor iemand zonder specifieke problemen zijn de risico's waarschijnlijk gewoon zeer laag. Als dat niet zo was, had ik zelf ook niet al vier keer langdurig kunnen watervasten, en vele andere mensen met mij.

Ik heb geen intensieve medische assistentie gehad, alleen de eerste keer liet ik mij door een huisarts volgen (vriend van mij), en alles ging gewoon prima. Dus ja, medische assistentie is wenselijk, maar niet absoluut noodzakelijk als je verder geen problemen hebt. Verder heb ik ook beschreven waar je voor uit moet kijken, waar je moet op moet letten, dat je moet stoppen als het niet goed voelt, goed gehydrateerd moet blijven, enzovoorts. Dat is de algemene consensus van degenen die dit ook doen, de medische wereld en mijn eigen ervaringen.

Vasten is gewoon niet meer eten en alleen water drinken. De voordelen daarvan zijn bewezen. De risico's zijn bekend. Het is aan ieder om daar op een verstandige manier mee om te gaan. Ik vind je reacties daarom overdreven, als het aan jou lag, zou ik niet eens mijn persoonlijke ervaringen hier mogen delen omdat dat zogenaamd aansporen tot gevaarlijk gedrag is. Vreselijk overdreven kolder vind ik dat, met een morele ondertoon die ook nergens op slaat, want we zijn geen kleine kinderen die tegen zichzelf beschermd en betutteld moeten worden. Weet je wat onverantwoordelijk is? Mensen een mogelijke oplossing voor allerlei gezondheidsproblemen onthouden om ze tegen zichzelf te beschermen. Dan bereik je met je betuttel alleen maar het tegenovergestelde, dat mensen langdurige patronen niet doorbreken waarmee ze nu juist hun leven ingrijpend positief kunnen veranderen. Vasten kan daarvoor een veel betere oplossing zijn dan allerlei medicatie, diëten en andere algemeen geaccepteerde surrogaatoplossingen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-07-2025 10:49:14 ]
  vrijdag 18 juli 2025 @ 10:48:36 #267
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218248453
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 10:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dus ja, medische assistentie is wenselijk, maar niet absoluut noodzakelijk als je verder geen problemen hebt. Verder heb ik ook beschreven waar je voor uit moet kijken, waar je moet op moet letten, dat je moet stoppen als het niet goed voelt, goed gehydrateerd moet blijven, enzovoorts.

Vasten is gewoon niet meer eten en alleen water drinken. De voordelen daarvan zijn bewezen. De risico's zijn bekend. Het is aan ieder om daar op een verstandige manier mee om te gaan.
Nou ja, laten we het er op houden dat je ontzettend veel geluk heb gehad omdat je een minimale medische begeleiding hebt gevolgd. De volgende keer zou ik het dus anders doen. Maar toch, petje af voor het bereikte resultaat.

En nu volhouden hè? Het is veel effectiever en gezonder om je levensstijl blijvend te veranderen dan voortdurend in een proces te verkeren van zwaar afvallen en je "weer laten gaan". Ik kan er over meepraten.
pi_218248492
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 10:48 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Nou ja, laten we het er op houden dat je ontzettend veel geluk heb gehad omdat je een minimale medische begeleiding hebt gevolgd. De volgende keer zou ik het dus anders doen. Maar toch, petje af voor het bereikte resultaat.

En nu volhouden hè? Het is veel effectiever en gezonder om je levensstijl blijvend te veranderen dan voortdurend in een proces te verkeren van zwaar afvallen en je "weer laten gaan". Ik kan er over meepraten.
Als je had gelezen wat ik had geschreven, zou je weten dat ik darmproblemen had als gevolg van extreme stress. Ik heb 2,5 jaar lang onder extreme stress gewerkt, daardoor een posttraumatische stresstsoornis ontwikkeld, jarenlang depressief geweest, en met allerlei spijsverteringsproblemen te maken gehad. Daar was geen gewone oplossing voor, ik heb van alles geprobeerd. Wat was uiteindelijk het probleem? Een onbalans in mijn darmflora. Het vasten, deze keer, heeft me simpelweg in één keer een flinke stap vooruit laten zetten. Maar ik ben niet achterlijk, ik weet ook wel dat je gezond moet eten en bewegen. Maar als jouw darmen niet goed werken waardoor je geen voedingsstoffen opneemt, constant zin hebt in suiker, geen energie krijgt, obees wordt, slaapapneu krijgt en daardoor alleen maar verder in een neerwaartse spiraal gaat, is het ontzettend moeilijk om daar zomaar uit te breken. En waar kwam dat door? Omdat ik allemaal slecht keuzes heb gemaakt in mijn leven? Nee, omdat ik een gevangene in mijn eigen lichaam was geworden, constant compleet over de rooie door de stresshormonen, jarenlang, en dat schakel je niet zomaar even uit. Maar dat beschadigt je lichaam enorm, niet alleen in je darmen, maar ook je brein, je hele identiteit. Goed, ik ga hier nu verder hier niet over uitwijden, maar na een jarenlang gevecht tegen mijzelf en een oplossing te hebben gevonden, ga ik hier niet mijn mond houden omdat sommige mensen misschien stomme dingen zullen doen. We zijn volwassenen, geen kleuters.
  vrijdag 18 juli 2025 @ 10:58:30 #269
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_218248521
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 10:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je had gelezen wat ik had geschreven, zou je weten dat ik darmproblemen had als gevolg van extreme stress. Ik heb 2,5 jaar lang onder extreme stress gewerkt, daardoor een posttraumatische stresstsoornis ontwikkeld, jarenlang depressief geweest, en met allerlei spijsverteringsproblemen te maken gehad. Daar was geen gewone oplossing voor, ik heb van alles geprobeerd. Wat was uiteindelijk het probleem? Een onbalans in mijn darmflora. Het vasten, deze keer, heeft me simpelweg in één keer een flinke stap vooruit laten zetten. Maar ik ben niet achterlijk, ik weet ook wel dat je gezond moet eten en bewegen. Maar als jouw darmen niet goed werken waardoor je geen voedingsstoffen opneemt, constant zin hebt in suiker, geen energie krijgt, obees wordt, slaapapneu krijgt en daardoor alleen maar verder in een neerwaartse spiraal gaat, is het ontzettend moeilijk om daar zomaar uit te breken. En waar kwam dat door? Omdat ik allemaal slecht keuzes heb gemaakt in mijn leven? Nee, omdat ik een gevangene in mijn eigen lichaam was geworden, constant compleet over de rooie door de stresshormonen, jarenlang, en dat schakel je niet zomaar even uit. Maar dat beschadigt je lichaam enorm, niet alleen in je darmen, maar ook je brein, je hele identiteit. Goed, ik ga hier nu verder hier niet over uitwijden, maar na een jarenlang gevecht tegen mijzelf en een oplossing te hebben gevonden, ga ik hier niet mijn mond houden omdat sommige mensen misschien stomme dingen zullen doen. We zijn volwassenen, geen kleuters.
Dus ..... gelet op je medische achtergrond had je wat mij betreft moeten kiezen voor voldoende medische begeleiding, in ieder geval meer dan wat je toeliet. Gelukkig, heeft die Russische roulette goed voor je uitgepakt. Ik ben blij voor je dat je je nu een stuk beter voelt. ^O^
pi_218248563
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 10:58 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Dus ..... gelet op je medische achtergrond had je wat mij betreft moeten kiezen voor voldoende medische begeleiding, in ieder geval meer dan wat je toeliet. Gelukkig, heeft die Russische roulette goed voor je uitgepakt. Ik ben blij voor je dat je je nu een stuk beter voelt. ^O^
Het is nooit Russische roulette geweest. Vasten werkt genezend, omdat je lichaam sterk en slim is. Veel beter dan een boel troep die ons wordt voorgeschreven. Het is ook niet zo dat je opeens dood neervalt ofzo, als er iets niet goed gaat, krijg je een signaaltje, en daar moet je verstandig naar luisteren. Niet volharden en jezelf kapot maken, dat is dom ja.
  maandag 15 december 2025 @ 20:39:54 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219505030
Morgen is het exact een jaar geleden dat ik dit topic opende en daarmee ben ik dus ook een jaar aan het vasten.

Hoe is het gegaan? Initieel vastte ik iedere week ca 40-44 uur, ongeveer halverwege heb ik dat veranderd naar 1x per 2 weken. Dat heb ik wel heel consequent volgehouden, maar één keer een week geschoven ivm vakantie en verplichtingen. Eigenlijk heb ik niet heel veel toe te voegen aan mijn post van 30 juni

.
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 19:13 schreef LXIV het volgende:
Ok, we zijn nu ongeveer een half jaar verder vanaf de opening van dit topic. Je kunt nu zeggen dat ik een enigzins ervaren vaster ben geworden. Niet verwacht dat er nog zoveel reacties zouden komen. Leuk!

Hoe is het verlopen? De eerste drie maanden heb ik iedere week 44 uur gevast, de laatste drie maanden 1 x per 2 weken. Niet omdat het zwaar was, maar omdat ik anders toch te veel tijd 'er mee bezig was'.

Mijn bevindingen:
- Je 'leert' echt vasten. De eerste paar keer denk je toch nog best veel aan eten na 24 uur, maar als je wat meer ervaring krijgt stelt het eigenlijk niks meer voor. Het gaat steeds gemakkelijker.
- Het wordt ook steeds gemakkelijker om je te beheersen als je weer gaat eten. Eerst weet je niet dat je je beter niet vol kunt proppen met koolhydraten, dan kun je je maar moeilijk beheersen, dan heb je de discipline om het niet te doen en daarna gaat het vanzelf. Hopelijk komt het moment nog dat ik niet eens zin heb om veel te eten bij het verbreken van het vasten!
- Tijdens het vasten ben je scherper dan anders. Je ruikt goed en bent ook helderder. Met sporten (en seks) heb je meer energie! Ik ben me wel bewust dat dit ook een soort stress-reactie is en dat dit wordt veroorzaakt door cortisol. Dat was ook een van de redenen om van wekelijks naar twee-wekelijks te gaan.
.-Voor mij is het soms wel lastig om bijvoorbeeld een halve zak chips waarvan ik weet dat ze in de kast ligt te laten staan. Maar als ik aan het vasten ben dan kan ik heel eenvoudig alles laten staan. Heb eigenlijk nooit gezondigd, behalve 1x toen ik na 30 uur vasten op mijn werk beschuit met muisjes aangeboden kreeg. Toen ging het sociale boven het volhouden.
- Nu verlang ik zelfs naar het vasten na een dag of 10. Het wordt deel van je patroon.
- Op de avond na 24 uur vasten (nu dus bijvoorbeeld) ga ik wel vaak mijn huis opruimen en poetsen tot in de avond om wat te doen te hebben en afgeleid. Op de bank zitten en 'beard meets food' kijken is toch nét teveel van het goede.

En de verdere effecten?
Dat is lastiger te zeggen. Hoewel ik nu graag vast kan ik niet met alle zekerheid zeggen wat de effecten zijn over de hele periode. Ik voel me goed, weet niet of dit beter is dan eerst. Ik ben niet echt in gewicht afgenomen, maar dat was ook nooit de bedoeling. Mogelijk heeft de autofagie wat rommel opgeruimd in mijn lichaam, maar dat voel ik niet direct.

Ja, en destijds heb ik dus alles eigenlijk al gezegd. Er is in een half jaar weinig veranderd wat dat betreft. Het is nog wel een beetje meer deel van mijn leven geworden, misschien nog een ietsje gemakkelijker, honger heb ik echt nooit meer...
Wat nog wel leuk is om te delen misschien is dat ik in juli de 4-daagse gelopen heb en dat dit echt bijzonder gemakkelijk ging, ook qua energieniveau. Normaal krijg je echt honger zo na een 20 km en 'moet' je wat eten. Nu had ik dat helemaal niet. Ik denk dat mijn lichaam heel gemakkelijk overschakelde op vetverbranding. Ik heb wel gewoon gegeten tijdens het lopen (overigens niet eens overdreven veel, want dat is helemaal niet nodig!), maar er ontstond geen 'hongerklop'. Dat is misschien ooit nog wel handig als ik in een overlevingssituatie geraak waarbij ik geen of weinig voedsel heb.

Om het te 'vieren' ga ik nu extra lang vasten, tot 64 uur. Dan doe ik geen zware fysieke dingen, maar wel meer aandacht voor lenigheid en balans. Eens kijken hoe dat zal gaan.

PS: mijn gewicht is overigens zeer stabiel gebleven gedurende al deze tijd.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')