Bij ons hangen er al jaren geen lijsten met looptijden meer op het depot. Per wanneer zouden de nieuwe werktijden in gaan? Het verbaast met dat er nu weer tijd af gaat omdat de OR instemmingsrecht heeft als er weer een nieuwe WTR komt, en ze in week 50 nog hadden aangekondigd dat ze niet akkoord zouden gaan met een verlaging van de looptijd vanwege volumedaling zolang de oude tijden nog niet klopten, dat meelopen door LC's slechts mondjesmaat gedaan werd en in de gevallen dat er werd meegelopen dit precies NUL keer in een verhoging van de looptijd geresulteerd heeft. Overigens kondigde onze LC bij het vorige werkoverleg aan dat onze looptijden hoe dan ook NIET verhoogd zouden worden, zelfs al zou hij meelopen en constateren dat de tijd te krap was. Hooguit zou hij dan wat coulanter zijn in het goedkeuren van plustijd.quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:37 schreef YBouncer het volgende:
Wij kregen vandaag een envelop op depot met daarin een uitdraai van de nieuwe wijktijden? Huh? We hadden er toch net tijd bij gekregen omdat volgens de OR in het hele land zoveel geplust moest worden, omdat geen enkele piekwijk te lopen was in de tijden die er voor stonden?
En nu er zijn van alle piekwijken weer minstens 20 minuten afgehaald.
Wie snapt het nog?
Lees ik in de door jou gelinkte e-mail nou goed dat ze reject voortaan expres extra vertragen? Ik vind dat eigenlijk compleet belachelijk, maar zo snap ik wel dat er nog een hoop meer (kerst)post vertraagd is…quote:Op woensdag 22 januari 2025 22:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Bij ons hangen er al jaren geen lijsten met looptijden meer op het depot. Per wanneer zouden de nieuwe werktijden in gaan? Het verbaast met dat er nu weer tijd af gaat omdat de OR instemmingsrecht heeft als er weer een nieuwe WTR komt, en ze in week 50 nog hadden aangekondigd dat ze niet akkoord zouden gaan met een verlaging van de looptijd vanwege volumedaling zolang de oude tijden nog niet klopten, dat meelopen door LC's slechts mondjesmaat gedaan werd en in de gevallen dat er werd meegelopen dit precies NUL keer in een verhoging van de looptijd geresulteerd heeft. Overigens kondigde onze LC bij het vorige werkoverleg aan dat onze looptijden hoe dan ook NIET verhoogd zouden worden, zelfs al zou hij meelopen en constateren dat de tijd te krap was. Hooguit zou hij dan wat coulanter zijn in het goedkeuren van plustijd.
De looptijdverlaging die PostNL wilde doorvoeren (en waar de OR dus niet mee ingestemd heeft) was trouwens "slechts" iets van 2% dus hoe dit zou kunnen resulteren in 20 minuten van een wijk afhalen begrijp ik überhaupt niet. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt. Bij ons werd in april ineens van elke wijk 15% van de looptijd afgehaald, tot eenieders verbijstering. Zelfs LC en PC snapten niet waar dit vandaan kwam, het zou om een vergissing gaan, maar het terugdraaien zou zogenaamd niet kunnen. Ja ja. Jaren geleden is er eens een fout in ons voordeel gemaakt, in januari 2023 werden ineens alle looptijden per ongeluk verhoogd, nou, mooi dat dat binnen een paar weken weer hersteld was.
quote:In de drukke maanden september tot en met december is er regelmatig een onderbezetting in het ochtendproces Voorbereiden 24 uur. De eerste maatregel die dan genomen wordt is het terugsturen van de rejectstukken naar het sorteerproces. Deze poststukken lopen dan vertraging op. Ook is er een extra risico op verwerking in het verkeerde vervolgproces.
Vanaf week 39 is er getest in het Sorteercentrum Den Bosch met een andere werkwijze: De rejectstukken uit de 2e sortering 24u HSM/SMK blijven achter bij Sorteren. Deze worden pas de volgende middag verder verwerkt op de SMX in de 1e sortering N24u. De rejectstukken uit de 3e sortering HSM/SMK blijven achter bij Sorteren. Deze worden de volgende ochtend opnieuw verwerkt via de 1e sortering SMK.
Sinds week 41 is dit landelijk ingevoerd. De evaluatie vindt plaats met de OR in december.
Nee, helaas, je hebt geen recht op 14 uur vaste lopen. Waar je recht op hebt is op vaste werkdagen en op een niet al te grote fluctuatie in uren per week. Als je contract 14 uur is maar de ene week plannen ze je 12 in en de volgende 16, dan mag dat. Maar stel dat ze je bijv. ineens gaan inplannen op een dag dat je normaal gesproken nooit werkt, of op meer dan 5.30 op 1 dag, dan mag je dat wel weigeren.quote:Op donderdag 23 januari 2025 14:29 schreef destillegetuige het volgende:
Vraagje, ik sta wekelijks onder mijn contracturen ingepland (al tijden zo). Ik heb 14 uur maar mijn vaste lopen zijn inmiddels 12 uur zoveel. Dit compenseer ik met plusuren en zo af en toe een extra wijk. Maar ik vroeg me af of de planning niet min of meer de verplichting heeft om mij op minimaal 14 uur in te plannen met vast terugkerende standaardlopen? Is nu dus niet het geval. Heb ik niet recht op een extra vaste loop ergens in de week? Hoe is dat bij jullie?
Bij ons waren het de oude tijden van september '23 (toen ging lb bij ons in). die 1:22 op de lijst voor een van mijn dallopen op dinsdag klopt met alles wat er momenteel in de dallopen gestopt werd overigens beter dan de 40 minuten die er op mijn rooster staat.quote:Wij kregen vandaag een envelop op depot met daarin een uitdraai van de nieuwe wijktijden? Huh? We hadden er toch net tijd bij gekregen omdat volgens de OR in het hele land zoveel geplust moest worden, omdat geen enkele piekwijk te lopen was in de tijden die er voor stonden?
Wie snapt het nog?
De manier van leidinggeven bij PostNL is inderdaad wel uniek te noemen. Toen ik hier nog maar net werkte, in de PTT-tijd, hadden ze iets bedacht dat "management by walking around" heette. Dat kwam er op neer dat er iemand van personeelszaken op ons kantoor kwam controleren of je wel de juiste kleur schoenen droeg. Bruin of zwart was toegestaan, wie witte gympen droeg werd naar huis gestuurd. Idem dito voor wie het waagde in korte broek te verschijnen. Een beetje overtrokken, maar nu is de situatie doorgeslagen de andere kant op. Er lopen nu bezorgers rond die van top tot teen onder de tatouages zitten, zwaar opgemaakt zijn en door ieder zich daartoe lenend lichaamsdeel een piercing hebben. Anderen zien eruit alsof ze rechtstreeks uit de daklozenopvang gekomen zijn. Ongewassen, stinkend naar zweet, vieze joggingbroek met onduidelijke vlekken aan, en geen leidinggevende die er wat van zegt.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:25 schreef ophaling10 het volgende:
Wie zin heeftkan een bijkomst bijwonen op het hoofdkantoor, over "uniek leiderschap",nou ik ga niet want dan gaan we het direct over de kerstkaarten e.d. hebben.Zie de website van het bedrijf.
Wat bedoel je ik compenseer dat met plusuren?quote:Op donderdag 23 januari 2025 14:29 schreef destillegetuige het volgende:
Vraagje, ik sta wekelijks onder mijn contracturen ingepland (al tijden zo). Ik heb 14 uur maar mijn vaste lopen zijn inmiddels 12 uur zoveel. Dit compenseer ik met plusuren en zo af en toe een extra wijk. Maar ik vroeg me af of de planning niet min of meer de verplichting heeft om mij op minimaal 14 uur in te plannen met vast terugkerende standaardlopen? Is nu dus niet het geval. Heb ik niet recht op een extra vaste loop ergens in de week? Hoe is dat bij jullie?
Die envelop lag hier ook ineens... Ik vermoed dat ze op de vingers zijn getikt, hier hing ie al sinds olk niet dus 1,5 jaar ofzo. Maar het is wel verplicht. Dat meelopen en tijden actualiseren is een wasseneus.quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:37 schreef YBouncer het volgende:
Wij kregen vandaag een envelop op depot met daarin een uitdraai van de nieuwe wijktijden? Huh? We hadden er toch net tijd bij gekregen omdat volgens de OR in het hele land zoveel geplust moest worden, omdat geen enkele piekwijk te lopen was in de tijden die er voor stonden?
Wie snapt het nog?
Ik top je:quote:Op donderdag 23 januari 2025 18:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De huidige rage heet ongetwijfeld "management by being invisible". Dat hele Prisma is een flop geworden, als ik de PC en LC moet geloven. In plaats van meer tijd voor de mensen hebben ze minder tijd. Ik heb in de afgelopen 3 maanden geen enkele leidinggevende gezien, en slechts 1x de LC gesproken (telefonisch) ivm een bezorgklacht.
Als je zuiver gaat kijken naar roostertijd dan loopt bijna iedereen hier onder zijn contract. Maar op een piekdag plussen de meeste gewoon een uur bij en op een dal een half uur op het moment. Dus 4 uur plussen op een wijk per week is normaal. Als je dan precies op je contract staat ingeroosterd gaat het zeker mis.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:45 schreef destillegetuige het volgende:
Bedankt voor de reacties. Ik bedoel met plusuren dat mijn wijken uitlopen en ik kan bijplussen. Zodoende kom ik wel in de buurt van mijn contracturen of ik ga eroverheen ondanks dat ik in het begin van de week lager sta ingepland.
dat komt ook omdat ze er zoveel uitgeschopt hebben (kan alleen over binnen iets zeggen), maar daar iss het zo dat nu voor 23 teams er 1,5 pc is en 5 lc's dus tuurlijk is er geen tijd, de pc moet ook alle functioneringsgesprekken doen en ziekteverzuimen etcquote:Op donderdag 23 januari 2025 18:08 schreef Kramerica-Industries het volgende:
De huidige rage heet ongetwijfeld "management by being invisible". Dat hele Prisma is een flop geworden, als ik de PC en LC moet geloven. In plaats van meer tijd voor de mensen hebben ze minder tijd. Ik heb in de afgelopen 3 maanden geen enkele leidinggevende gezien, en slechts 1x de LC gesproken (telefonisch) ivm een bezorgklacht.
Sinds vandaag een leuke positie genomen. Het is een gok maar dit zou best eens flink kunnen groeienquote:Op donderdag 19 december 2024 10:56 schreef Soldier2000 het volgende:
Volgt er hier iemand Nebius? Nieuw AI bedrijfje.
Natte post is verleden tijd!: ook te zien op de website.quote:Op donderdag 23 januari 2025 16:29 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Nee, helaas, je hebt geen recht op 14 uur vaste lopen. Waar je recht op hebt is op vaste werkdagen en op een niet al te grote fluctuatie in uren per week. Als je contract 14 uur is maar de ene week plannen ze je 12 in en de volgende 16, dan mag dat. Maar stel dat ze je bijv. ineens gaan inplannen op een dag dat je normaal gesproken nooit werkt, of op meer dan 5.30 op 1 dag, dan mag je dat wel weigeren.
Is er nu dan eindelijk dat regenkapje of zoiets voor het postvest dat destijds voor de introductie daarvan ooit is beloofd?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 21:01 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Natte post is verleden tijd!: ook te zien op de website.
Zit je een half uur te wroeten onder een stuk plastic
Blijkbaar een idee dat uitgevoerd is door twee Brabantse bezorgsters. Je ziet iig wel hoe kletsnat het wordt in dat vest. En mocht je dat ding gaan gebruiken (wel eerst zelf maken natuurlijk), dan mag je de looptijd wel fors verhogen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:46 schreef wbwb het volgende:
[..]
Is er nu dan eindelijk dat regenkapje of zoiets voor het postvest dat destijds voor de introductie daarvan ooit is beloofd?
je kan het in de bijgaande film zien(iets naar bekeden scrollen)quote:Op vrijdag 24 januari 2025 23:46 schreef wbwb het volgende:
[..]
Is er nu dan eindelijk dat regenkapje of zoiets voor het postvest dat destijds voor de introductie daarvan ooit is beloofd?
Ik werk niet meer bij PostNL, dus ik kan niks zienquote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:02 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
je kan het in de bijgaande film zien(iets naar bekeden scrollen)
'Voorlopig verandert er voor jou niks ' of met andere woorden.. Den Bosch gaat sluiten, alleen weten we nog niet wanneer en reken maar dat je je baan kwijt bent. Ik houd mijn hart vast voor de bezorgkwaliteit want met nog minder of juist grotere sorteercentra is de puinhoop nog groter.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:19 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.bd.nl/brabant(...)eercentrum~a10bb4d8/
Ah, dat zijn de medewerkers die niet bestaan toch?quote:Volgens PostNL zouden eventuele sluitingen niet vóór 2027 plaatsvinden. Het bedrijf moedigt medewerkers aan om eventuele zorgen te bespreken met hun ‘People Coach’.
In de X-wijken valt voorlopig nog genoeg post op de zaterdag, vooral blauwe brieven. Ik begreep uit de nieuwe strategiepagina's op Mijn PostNL dat het de bedoeling is dat vanaf 2030 alle post 3 werkdagen onderweg mag zijn. Blijkbaar gaat PostNL er van uit dat tegen die tijd de overheid (die vooralsnog niet eens akkoord wil gaan met 2 werkdagen voor postzegelpost) alsnog door de knieën gaat. Maar hoe dan ook, zolang de Europese postwet ons nog verplicht 5 dagen in de week te bezorgen, zie ik geen dagen helemaal geschrapt worden. Dus dan loop je straks op de daldagen (en zaterdag) misschien alleen nog met rouwpost (medische post wordt tegenwoorduig al niet meer als spoedeisend gezien) en buspakjes.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:56 schreef IsItMeOrYou het volgende:
Ze kunnen de zaterdag tegenwoordig ook wel afschaffen. Of is dat juist de bedoeling?
al de bezorgers die van de grote naar de pbz cao vertrokken zijn(gelokt met mooie toekomstverhalen)zijn zeker wel de dupe t.z.t..Te lage pensioenopbouw,te weinig voordelen bij het ouder worden gehad en meer wat er niet in de pbzcao zit.Kunnen we er geen tegenclaim voor indienen? dan gaat het allemaal wat sneller dan ze "verwachten" .quote:Op dinsdag 28 januari 2025 15:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
In de X-wijken valt voorlopig nog genoeg post op de zaterdag, vooral blauwe brieven. Ik begreep uit de nieuwe strategiepagina's op Mijn PostNL dat het de bedoeling is dat vanaf 2030 alle post 3 werkdagen onderweg mag zijn. Blijkbaar gaat PostNL er van uit dat tegen die tijd de overheid (die vooralsnog niet eens akkoord wil gaan met 2 werkdagen voor postzegelpost) alsnog door de knieën gaat. Maar hoe dan ook, zolang de Europese postwet ons nog verplicht 5 dagen in de week te bezorgen, zie ik geen dagen helemaal geschrapt worden. Dus dan loop je straks op de daldagen (en zaterdag) misschien alleen nog met rouwpost (medische post wordt tegenwoorduig al niet meer als spoedeisend gezien) en buspakjes.
Ik wacht het maar af. Ik ben inmiddels toch wel tot het besef gekomen dat ik hier m'n pensioen niet ga halen. De enige vraag is eigenlijk of ik in de WW ga belanden of de WIA.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |