Angela Merkel ontvangt hoogste onderscheiding van AmsterdamVoormalig bondskanselier Angela Merkel is door burgemeester Femke Halsema onderscheiden met de Gouden Medaille van de Stad Amsterdam, de hoogste eer die de stad kan verlenen. Merkel ontving de medaille tijdens een ontvangst in de ambtswoning, waar zij ook haar boek Vrijheid presenteerde aan een zaal gevuld met prominenten.
![5.webp]()
Halsema prees Merkel om haar onvermoeibare inzet voor vrijheid en haar leiderschap. “U belichaamt de geest van vrijheid waar deze stad zich mee identificeert,” verklaarde de burgemeester in haar toespraak. Ze verwees naar Merkels keuze voor Nina Hagens lied Du hast den Farbfilm vergessen tijdens haar afscheidsceremonie als bondskanselier, een ode aan vrijheid en rebellie. “Het is die wijsheid, dat karakter en die vleug van rebellie die ik zie in het beste van de stad Amsterdam,” zei Halsema.
De toespraak bevatte ook een kwinkslag naar voormalig premier Mark Rutte. “Misschien weet u dat Mark Rutte ooit sprak over de ‘wittewijnsippende elite van Amsterdam’ om stemmen op rechts te winnen. Mocht u zich afvragen wie hij bedoelde: kijk om u heen,” grapte Halsema. Ze voegde toe dat Rutte spijt heeft van die opmerking: “Elke keer dat hij de stad bezoekt, zorg ik ervoor dat hij niets anders dan water en limonade krijgt.”
![5.jpg]()
Voor Merkel was het ontvangen van de medaille een grote eer, zei ze. “Ik wist niet dat we Nina Hagen met Amsterdam delen, maar ik doe het graag. Ik ben zeer vereerd en diep bewogen om deze onderscheiding te ontvangen.” Merkel voegde eraan toe blij te zijn dat Amsterdam een vrouwelijke burgemeester heeft. “Vrouwen laten steeds vaker zien dat ze minstens net zo goed zijn als mannen.”
Halsema sloot haar toespraak af met de woorden: “Uw leven en werk zullen blijven inspireren, hier in Amsterdam en ver daarbuiten.”
https://www.parool.nl/ned(...)n-vrijheid~b587013b/