Natuurlijk moeten ze in Rwanda dat zelf beslissen, mijn punt is alleen dat het voor de lange termijn niet perse verkeerd uit hoeft te pakken om een beetje mee te veren. Want je wil toch bovenal een succesvol evenement.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
We gaan sowieso niet meer naar Afrika. Dit is een WK waar de UCI minder voor vangt dan normaal, maar het achterliggende doel is natuurlijk vooral de promotie van het merk Lappartient. Die gaat de boeken in als de eerste president van de UCI die het WK naar Afrika bracht en het helpt hem om aanspraak te maken op het voorzitterschap van het IOC.
En ze moeten in Rwanda gewoon vragen wat ze willen. Denk jij dat de Zwitsers een paar maanden geleden korting hebben gegeven? Dat dit überhaupt geopperd wordt is zo ontzettend raar. Wat zijn we weer lekker superieur in het westen, zeg. De Belgen hebben godbetert een genocide veroorzaakt in Rwanda, die zouden 10.000 euro per nacht moeten betalen om de schade enigszins te herstellen.
Het wordt ook gewoon een succesvol evenement.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 22:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Natuurlijk moeten ze in Rwanda dat zelf beslissen, mijn punt is alleen dat het voor de lange termijn niet perse verkeerd uit hoeft te pakken om een beetje mee te veren. Want je wil toch bovenal een succesvol evenement.
Het blijft verder jammer dat dit regime er zit, maar je hebt helemaal gelijk dat we in Europa eerst maar eens naar onze eigen geschiedenis moeten kijken voordat we met de vinger wijzen.
En België en vooral het Belgische koningshuis heeft nog weinig spijt betuigd. Ik begrijp die gevoeligheid niet zo om nog steeds niet toe te geven dat Leopold zich beestachtig gedragen heeft vanuit het paleis. Er zijn ook positieve uitzonderingen, zoals de serie van geschiedenis voor herbeginners over Congo.
Aike is ziedend.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 19:03 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Punt 3 is niet valide. Punt 1,2 en 4 zeker niet uniek.
quote:“Ik hoop dat het verstand bovenkomt”: sportief manager pleit voor wijziging van WK-parcours in Rwanda na “diepe teleurstelling” bij Biniam Girmay
Biniam Girmay (24) is nog niet zeker dat hij naar het WK in Rwanda gaat. Het allereerste WK wielrennen op Afrikaanse bodem is (veel) te zwaar voor hem. Aike Visbeek, performance manager bij Intermarché-Wanty, pleit zelfs nog voor een parcourswijziging. “Ik hoop dat het verstand bovenkomt.”
Twee grote thema’s tijdens het interview van Biniam Girmay op de mediadag van Intermarché-Wanty in Spanje: het WK in Rwanda en… Milaan-Sanremo. Girmay herhaalt enkele keren dat die Italiaanse voorjaarsklassieker zijn grootste doel van het jaar is. “Elk jaar opnieuw ga ik sneller en duw ik betere wattages op de beklimmingen, maar de anderen worden natuurlijk ook beter”, vertelt Girmay over zijn droom om Milaan-Sanremo te winnen. “Ik haat de Poggio, want het is al drie keer gebeurd dat ik op 100 à 200 meter van de top moet lossen. Maar toch is dit het Monument waarin ik de grootste winstkansen heb.”
Om dat doel te bereiken, laten de trainers van Intermarché-Wanty hun kopman op een andere manier naar het klassieke voorjaar toewerken. “Hij moet hardheid opdoen door trainingskampen te combineren met veel wedstrijden in aanloop naar het voorjaar”, legt performance manager Aike Visbeek uit. Concreet begint Girmay eind deze maand al aan zijn seizoen in de openingskoersen op Mallorca. Daarna doet hij onder meer stevige rittenkoersen als de Ronde van de Algarve en de Tirreno-Adriatico.
“Als mannen als Campenaerts en Benoot eens echt hard willen trainen, dan trekken zij soms de Vlaamse Ardennen in, volle bak op die kasseitjes. Dat kan Bini niet doen”, zegt Visbeek nog. “Bij hem moeten we die hardheid uit de wedstrijden halen. Zijn souplesse moet ook nog beter en hij moet iets vaker zware trainingen van zes à zeven uren doen. Dat zijn kleine details, maar samen maken die wel een verschil.”
“Veel druk leggen op Milaan-Sanremo is niet per se een probleem. Als Bini keihard werkt om daar top te zijn, gaat hij daar de rest van het voorjaar ook van profiteren”
“Veel druk leggen op Milaan-Sanremo is niet per se een probleem. Als hij keihard werkt om daar top te zijn, gaat hij daar de rest van het voorjaar ook van profiteren. In 2022, toen hij al heel sterk was in Sanremo (twaalfde, red.), hebben we dat ook gezien.”
Want ook in de Vlaamse klassiekers wil Girmay zich weer tonen. In principe rijdt hij de Omloop het Nieuwsblad, Kuurne-Brussel-Kuurne, Gent-Wevelgem, E3 Saxo Classic en de Ronde van Vlaanderen. “Regen en koude mogen geen excuus meer zijn. Ik haat het nog steeds maar ik ben wel al veel beter geacclimatiseerd. En kasseien vind ik wel leuk! (lacht) De Oude Kwaremont mijn favoriete heuvel. Zo zwaar, maar wel nice.”
Daarna volgt een rustperiode om opnieuw de Tour de France te rijden, waar Girmay vorig jaar de groene trui won. “Maar dit jaar is het doel gewoon een ritzege en dan zien we wel”, tempert hij de verwachtingen.
Girmay “wil eerst focussen op het voorjaar en de Tour”, al spreekt iedereen hem natuurlijk ook aan over het allereerste WK in Afrika. Je zou denken dat Girmay daar niet kan ontbreken, maar de Eritreeër kan zijn deelname ook nog niet bevestigen. “Het WK is nog ver weg, na de Tour zal ik daar wel aan denken”, blijft hij nog wat vaag. “Het draait niet alleen rond mij, het gaat om het hele Afrikaanse wielrennen. Voor ons is het echt een grote eer dat zo’n evenement voor het eerst in Afrika doorgaat. De mensen kijken er enorm naar uit.”
Dezelfde drie renners
Als het parcours ter sprake komt, is Girmay wel duidelijk: “Er zitten 5.500 hoogtemeters in, dat zegt toch genoeg? Ik heb daar al twee keer gekoerst, ik ken het parcours heel goed en ik ken mezelf ook heel goed. Ik weet tot wat ik in staat ben en wat ik niet kan. Als ik daar in de laatste ronde nog mee ben vooraan, dan zou ik ook kunnen meedoen in een koninginnenrit in de Tour. We moeten gewoon realistisch zijn, ik kan daar niets doen.”
Volgens Aike Visbeek is Girmay “diep teleurgesteld” dat hij niet kan meedoen voor de prijzen in Rwanda. De sportief manager van Intermarché-Wanty snapt niet dat ze het parcours daar zó lastig gemaakt hebben. “Hij heeft nu als eerste Afrikaan de groene trui gewonnen in de Tour, maar stel je eens voor dat hij die regenboogtrui zou pakken? Dát zou nog meer impact hebben. Nu heb je een WK in Rwanda, maar bestaat de kans dat Louis Meintjens op 80 kilometer voor de finish de enige Afrikaan is die nog niet gelost is. Ik hoop dat het verstand bovenkomt en dat ze toch nog iets aan het parcours wijzigen. Want als het zo blijft, dan gaan dezelfde drie renners de komende drie jaar (in Rwanda, Canada en de Franse Alpen, red.) voor de medailles rijden. En ik weet niet of de koers daar beter van wordt.”
Nou zegt hij dat hij de kans groot acht dat alleen Meintjes niet gelost zal zijn op 80 km van de finish. Dat is technisch geen uitspraak dat geen Afrikaan de finish zal halenquote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:47 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Aike is dus ook een domme jongen. Je zou het parcours alleen iets makkelijker kunnen maken door de ronde met daarin Mont Kigali weg te halen, maar dan is het nog steeds heel zwaar. Probeer jij ook maar eens een makkelijk rondje uit te tekenen daar, succes ermee.
Ook onzin om te stellen dat alleen Meintjes als Afrikaan de finish zou kunnen halen, lachwekkend zelfs. Zou hij weten dat Natnael Tesfatsion, Henok Mulubrhan en Amanuel Ghebreigzabhier bestaan? Die kunnen allemaal prima die koers uitrijden. Ook KUDUS moet dat lukken, de gemiddelde Eritreeër komt namelijk in tegenstelling tot Bini wél een berg over. Dat niemand in de buurt gaat komen van de overwinning is een ander verhaal, maar stellen dat ze zelfs de finish niet halen is onnodig denigrerend. Of eigenlijk nog erger, op 80 kilometer van de finish zijn ze al uit koers, nou nou nou.
Aike heeft zich al vaker over dit onderwerp uitgesproken en toen zei hij letterlijk dat geen enkele Afrikaan de finish zou halen. Dit is net een andere quote, maar het komt op hetzelfde neer en het is onzin.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou zegt hij dat hij de kans groot acht dat alleen Meintjes niet gelost zal zijn op 80 km van de finish. Dat is technisch geen uitspraak dat geen Afrikaan de finish zal halen.
Maar die ritjes in de ronde van Rwanda waar Bini top 3 eindigde dan?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:47 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Aike is dus ook een domme jongen. Je zou het parcours alleen iets makkelijker kunnen maken door de ronde met daarin Mont Kigali weg te halen, maar dan is het nog steeds heel zwaar. Probeer jij ook maar eens een makkelijk rondje uit te tekenen daar, succes ermee.
Ook onzin om te stellen dat alleen Meintjes als Afrikaan de finish zou kunnen halen, lachwekkend zelfs. Zou hij weten dat Natnael Tesfatsion, Henok Mulubrhan en Amanuel Ghebreigzabhier bestaan? Die kunnen allemaal prima die koers uitrijden. Ook KUDUS moet dat lukken, de gemiddelde Eritreeër komt namelijk in tegenstelling tot Bini wél een berg over. Dat niemand in de buurt gaat komen van de overwinning is een ander verhaal, maar stellen dat ze zelfs de finish niet halen is onnodig denigrerend. Of eigenlijk nog erger, op 80 kilometer van de finish zijn ze al uit koers, nou nou nou.
Aha, dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Aike heeft zich al vaker over dit onderwerp uitgesproken en toen zei hij letterlijk dat geen enkele Afrikaan de finish zou halen. Dit is net een andere quote, maar het komt op hetzelfde neer en het is onzin.
Tja, korte ritjes van A naar B in een rittenkoers die niet al te goed bezet is. En toen klom hij eigenlijk nog beter ook dan tegenwoordig. Als hij toen rondjes van 200 kilometer had moeten rijden in de hoofdstad had hij het ook lastig gehad. Zoals hij het uiteindelijk überhaupt lastig had, want in het klassement speelde hij nooit een rol.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Maar die ritjes in de ronde van Rwanda waar Bini top 3 eindigde dan?
Die sprintte vorig jaar iedereen naar huis in de TDU om daarna bijzonder weinig te laten zien in de rest van het jaar..quote:Op zaterdag 18 januari 2025 10:58 schreef franklop het volgende:
Welsford wint het criterium dat vooraf gaat aan TDU
Uhlig 2e en Brennan 3e.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 10:58 schreef franklop het volgende:
Welsford wint het criterium dat vooraf gaat aan TDU
quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
Eerste crash in de volle finale ook weer een feit.
Vond het gek dat hij trui van nationaal kampioen aan het dragen was. Maar blijkbaar is er ook een NK criterium in Australiëquote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:26 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Die sprintte vorig jaar iedereen naar huis in de TDU om daarna bijzonder weinig te laten zien in de rest van het jaar..
Toen was Dommy nog helemaal blij dat hij nu voor een echte sprinter de sprint aan mocht trekken.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:26 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Die sprintte vorig jaar iedereen naar huis in de TDU om daarna bijzonder weinig te laten zien in de rest van het jaar..
Wordt dit een succes?quote:Op maandag 20 januari 2025 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Sprinter Gerben Thijssen verloor deze winter bijna vier kilo aan vet: “Ik had wel schrik dat ik mijn power zou verliezen”
Lmao
De nieuwe Jeroen Blijlevensquote:Op maandag 20 januari 2025 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Sprinter Gerben Thijssen verloor deze winter bijna vier kilo aan vet: “Ik had wel schrik dat ik mijn power zou verliezen”
Lmao
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |