Goed nieuws.quote:Nederlanders relatief toch nog goed in taal en rekenen
Nederland staat vijfde in een lijst van 31 landen met zijn scores bij taal, rekenen en het probleemoplossend vermogen van volwassenen. Op het gebied van taalvaardigheid is er wel enige achteruitgang.
Dat blijkt uit het PIAAC-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling dat eens in de tien jaar wordt gehouden. In Nederland hebben er zo'n 4000 mensen die representatief zijn voor de bevolking als geheel aan deelgenomen.
Zowel op het gebied van taal- als rekenvaardigheid doen alleen Finland, Japan, Zweden en Noorwegen het beter dan Nederland. Landen als de VS, Spanje en Italië scoren juist aanzienlijk slechter. De Nederlandse score ligt ruim boven het gemiddelde.
Voor de studie moesten de deelnemers een aantal testjes doen. Het betrof vooral praktische vaardigheden, legt onderzoeker Marieke Buisman uit. "Kun je je basisvaardigheden gebruiken in alledaagse situaties? Kun je een routeplanner gebruiken? Kun je je aanmelden voor een sportmiddag? Kun je een hypotheekrente berekenen? Dat soort concrete onderwerpen."
Ten opzichte van tien jaar geleden zijn in Nederland de gemiddelde rekenvaardigheden flink toegenomen. De gemiddelde taalvaardigheidsscores zijn afgenomen, maar niet heel veel.
Grote groep laaggeletterden
Ondanks de goede score in het representatieve onderzoek, telt Nederland wel een grote groep laaggeletterden. 15,9 procent van de 16- tot 65-jarigen (zo'n 2,2 miljoen mensen) heeft moeite met het lezen van langere teksten en het vergelijken van verschillende soorten informatie. Bij rekenvaardigheid kwamen de onderzoekers op een vergelijkbaar resultaat: 15,5 procent van de deelnemers bleek problemen te hebben met rekenen.
De overlap is groot: acht op de tien mensen met lage taalvaardigheden, scoren ook slecht op rekenvaardigheden.
Als je de groep ouderen van 65 tot en met 75 meetelt, hebben zelfs zo'n 3 miljoen Nederlanders lage taal- en rekenvaardigheden.
Bij die mensen met lage basisvaardigheden springen er twee groepen uit, zagen de onderzoekers. Buisman: "In vergelijking met tien jaar geleden zien we dat de groep ouderen fors groter is. En tien jaar gelden bestond de grootste groep met lage basisvaardigheden uit volwassenen met Nederlands als eerste taal. Dat is nu niet meer zo. Nu heeft die groep Nederlands als tweede taal."
'Werk aan de winkel'
In de studie is apart gekeken naar de jongvolwassenen (van 16 tot en met 24 jaar). Ook die groep scoort goed in vergelijking met andere landen. Wel is ook in deze groep de taalvaardigheid wat afgenomen ten opzichte van een decennium geleden, maar de onderzoekers spreken nog steeds van "een stabiele trend".
In deze editie van de studie was er ook extra aandacht voor de ouderen van 66 tot en met 75 jaar. De scores van die groep zijn significant lager, maar dat is volgens de schrijvers van het rapport niet verrassend: gedurende de levensloop dalen de kernvaardigheden van volwassenen gemiddeld met één vaardigheidsniveau.
De resultaten werden vanochtend in ontvangst genomen door staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs & Emancipatie). Zij noemt het "superbelangrijk" dat mensen goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. "Ruim 2 miljoen mensen kunnen niet goed lezen, schrijven of rekenen. Dat zijn er te veel. Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen in onze samenleving. Werk aan de winkel dus."
"ChatGPT, creëer een afbeelding van een paar slimme koppen bij elkaar voor een krijtbord met wiskundeformules."quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:40 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
die arm van die rechter meneer is niet helemaal gelukt
die blanke meneer met blauw overhemd heeft ook erg vreemde handjes trouwens
Die mevrouw naast hem met rood shirt heeft ook al rare handjes
toch geen polio he?
Ik mis hier nog wel de panseksuele transgender moslimavrouw met het syndroom van Down.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hier, een inclusief AI-plaatje voor je topic.
[ afbeelding ]
quote:[...]
diverse-study-group-stockcake.jpg
[...]
Volgens mij hebben ze ook de ouderen meegeteld die geen Nederlandse opvoeding hebben gehad.quote:Op dinsdag 10 december 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:
Als je de groep ouderen van 65 tot en met 75 meetelt, hebben zelfs zo'n 3 miljoen Nederlanders lage taal- en rekenvaardigheden.
Heeft tenminste nog handen itt de vrouw naast hem.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:40 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
toch geen polio he?
Ik heb het geprobeerd, maar AI heeft nogal stigmatiserende ideeen over een dergelijke prompt.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:55 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ik mis hier nog wel de panseksuele transgender moslimavrouw met het syndroom van Down.
Wel geil, die tetten en mondje klaar om te vangen @de_boswachterquote:Op dinsdag 10 december 2024 17:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd, maar AI heeft nogal stigmatiserende ideeen over een dergelijke prompt.
[ afbeelding ]
https://piaaconderzoek.nl/quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:55 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
maar goed, ik hekel me wel aan artikelen die niet genoeg verwijzingen bijsluiten. waar is de link naar dit onderzoek, zodat ik het zelf kan bekijken, en bijv. lezen welke andere landen tot de top 5 behoren. niet een aanval op de TC hoor, maar op de NOS die dat niet doen
quote:Op dinsdag 10 december 2024 17:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd, maar AI heeft nogal stigmatiserende ideeen over een dergelijke prompt.
[ afbeelding ]
dank u. finland en japan uiteraard op de top, als altijd. is het toeval dat leraren in die landen zeer gerespecteerd worden...quote:Op dinsdag 10 december 2024 17:23 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
https://piaaconderzoek.nl/
Volledig rapport: https://piaaconderzoek.nl(...)port-online-2024.pdf
quote:Nederlanders behoren tot wereldtop in taal en rekenen
Nederland staat vijfde in een lijst van 31 landen met zijn scores bij taal
Wat de f*ck is hier gebeurd?quote:Op dinsdag 10 december 2024 17:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik bewonder je optimisme, ga vooral zo door.quote:Op dinsdag 10 december 2024 23:04 schreef Jojoke het volgende:
#Trots op onze jeugd
#Ga zo door
We zitten altijd bij de Scandinavische landen, eerder dan bij de Duitsers, Engelsen of Fransen. Iemand moet eens analyseren waarom Scandinavië en wij buitengewoon presteren.
Waarom zijn wij relatief gezien zo ongelofelijk gelukkig, hoog EQ, hoog IQ, ultra sportief, en woest aantrekkelijk. Ligt het aan de Noordzee? Is het omdat we in koninkrijken met een democratie wonen? Zit het in de volksaarde, en waardoor komt dat dan?
Die met die hoofddoek heeft wel goede tieten.quote:Op dinsdag 10 december 2024 16:40 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
toch geen polio he?
quote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dit bericht staat haaks op de berichten van de laatste jaren dat het zo verschrikkelijk zou zijn gesteld met de basisvaardigheden van onze jongeren. Ben benieuwd waar dat door komt.
In de tijd dat de huidige volwassenen onderwijs kregen was het onderwijs nog van hoog niveau, nu de een-na-slechtste van Europa. Ik ben benieuwd hoe Nederland het over 20-30-40 jaar in dit onderzoek doet.quote:Op dinsdag 10 december 2024 23:04 schreef Jojoke het volgende:
#Trots op onze jeugd
#Ga zo door
We zitten altijd bij de Scandinavische landen, eerder dan bij de Duitsers, Engelsen of Fransen. Iemand moet eens analyseren waarom Scandinavië en wij buitengewoon presteren.
Waarom zijn wij relatief gezien zo ongelofelijk gelukkig, hoog EQ, hoog IQ, ultra sportief, en woest aantrekkelijk. Ligt het aan de Noordzee? Is het omdat we in koninkrijken met een democratie wonen? Zit het in de volksaarde, en waardoor komt dat dan?
Ligt er natuurlijk aan welke 31 landen. Ik denk niet dat landen als Oeganda, Senegal of Papoea sowieso hoog zouden scoren...quote:
De lat die bepaal jij. Stompzinnige goedieuwsshow van de NOS weer.quote:Het betrof vooral praktische vaardigheden, legt onderzoeker Marieke Buisman uit. "Kun je je basisvaardigheden gebruiken in alledaagse situaties? Kun je een routeplanner gebruiken? Kun je je aanmelden voor een sportmiddag? Kun je een hypotheekrente berekenen? Dat soort concrete onderwerpen."
Vermoedelijk omdat het onderzoek specifiek gaat over volwassenen en dus niet over jongerenquote:Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dit bericht staat haaks op de berichten van de laatste jaren dat het zo verschrikkelijk zou zijn gesteld met de basisvaardigheden van onze jongeren. Ben benieuwd waar dat door komt.
In de studie is wel gekeken naar jongvolwassenen (16-24 jaar), maak ik uit de OP op. Ik zou het onderzoek nader moeten bestuderen. Je kunt je namelijk afvragen waar de ophef om kinderen en jongeren onder de 16 vandaan komt als alles iets later in hun leven alsnog goedkomt. Mijn vermoeden is dat methodologische keuzes leiden tot deze verschillende uitkomsten. Ik zou de tijd moeten nemen om daarin te duiken.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:22 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Vermoedelijk omdat het onderzoek specifiek gaat over volwassenen en dus niet over jongeren
https://www.oecd.org/en/p(...)-world_4396f1f1.html
quote:In the Netherlands, about 18% of workers are over-qualified (OECD average: 23%), and a further 16% are under-qualified (OECD average: 9%), meaning their highest educational qualification is above or below the level that is typically required for their current job (Figure 8).
Vergelijk met het Nederlandse cohort:quote:In Korea, young adults aged 16 to 24 scored, on average, 276 points in literacy (above the OECD average), 272 points in numeracy (close to the OECD average), and 257 points in adaptive problem solving (below the OECD average) (Figure 3).
En vergeljik dit met het PISA-onderzoek naar 15-jarigen. Dit zijn de resultaten voor Korea:quote:In the Netherlands, young adults aged 16 to 24 scored, on average, 285 points in literacy (above the OECD average), 293 points in numeracy (above the OECD average), and 278 points in adaptive problem solving (above the OECD average) (Figure 3).
Nee, maar China of Rusland misschien wel.quote:Op woensdag 11 december 2024 11:11 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan welke 31 landen. Ik denk niet dat landen als Oeganda, Senegal of Papoea sowieso hoog zouden scoren...
Hoeveel redens?quote:Op woensdag 11 december 2024 11:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
Lol.
Niet bij de kassa.
Daar kunnen ze niet rekenen .
Schrijven zonder pc gaat ook fout.
En Engels is nog erger dan iemand stotter.
Wel dat is mijn ervaring er mee als ik zo bekijkt .
En ja mijn nederland is ook niet alles maar dat heeft zijn redens .
Die zouden onderaan bungelen, want die talen zijn sws niet te lezenquote:Op woensdag 11 december 2024 18:24 schreef KvanG het volgende:
[..]
Nee, maar China of Rusland misschien wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |