abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 december 2024 @ 14:01:42 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215825562
https://nos.nl/artikel/25(...)d-in-taal-en-rekenen

quote:
Nederlanders relatief toch nog goed in taal en rekenen
Nederland staat vijfde in een lijst van 31 landen met zijn scores bij taal, rekenen en het probleemoplossend vermogen van volwassenen. Op het gebied van taalvaardigheid is er wel enige achteruitgang.

Dat blijkt uit het PIAAC-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling dat eens in de tien jaar wordt gehouden. In Nederland hebben er zo'n 4000 mensen die representatief zijn voor de bevolking als geheel aan deelgenomen.

Zowel op het gebied van taal- als rekenvaardigheid doen alleen Finland, Japan, Zweden en Noorwegen het beter dan Nederland. Landen als de VS, Spanje en Italië scoren juist aanzienlijk slechter. De Nederlandse score ligt ruim boven het gemiddelde.

Voor de studie moesten de deelnemers een aantal testjes doen. Het betrof vooral praktische vaardigheden, legt onderzoeker Marieke Buisman uit. "Kun je je basisvaardigheden gebruiken in alledaagse situaties? Kun je een routeplanner gebruiken? Kun je je aanmelden voor een sportmiddag? Kun je een hypotheekrente berekenen? Dat soort concrete onderwerpen."

Ten opzichte van tien jaar geleden zijn in Nederland de gemiddelde rekenvaardigheden flink toegenomen. De gemiddelde taalvaardigheidsscores zijn afgenomen, maar niet heel veel.

Grote groep laaggeletterden
Ondanks de goede score in het representatieve onderzoek, telt Nederland wel een grote groep laaggeletterden. 15,9 procent van de 16- tot 65-jarigen (zo'n 2,2 miljoen mensen) heeft moeite met het lezen van langere teksten en het vergelijken van verschillende soorten informatie. Bij rekenvaardigheid kwamen de onderzoekers op een vergelijkbaar resultaat: 15,5 procent van de deelnemers bleek problemen te hebben met rekenen.

De overlap is groot: acht op de tien mensen met lage taalvaardigheden, scoren ook slecht op rekenvaardigheden.

Als je de groep ouderen van 65 tot en met 75 meetelt, hebben zelfs zo'n 3 miljoen Nederlanders lage taal- en rekenvaardigheden.

Bij die mensen met lage basisvaardigheden springen er twee groepen uit, zagen de onderzoekers. Buisman: "In vergelijking met tien jaar geleden zien we dat de groep ouderen fors groter is. En tien jaar gelden bestond de grootste groep met lage basisvaardigheden uit volwassenen met Nederlands als eerste taal. Dat is nu niet meer zo. Nu heeft die groep Nederlands als tweede taal."

'Werk aan de winkel'
In de studie is apart gekeken naar de jongvolwassenen (van 16 tot en met 24 jaar). Ook die groep scoort goed in vergelijking met andere landen. Wel is ook in deze groep de taalvaardigheid wat afgenomen ten opzichte van een decennium geleden, maar de onderzoekers spreken nog steeds van "een stabiele trend".

In deze editie van de studie was er ook extra aandacht voor de ouderen van 66 tot en met 75 jaar. De scores van die groep zijn significant lager, maar dat is volgens de schrijvers van het rapport niet verrassend: gedurende de levensloop dalen de kernvaardigheden van volwassenen gemiddeld met één vaardigheidsniveau.

De resultaten werden vanochtend in ontvangst genomen door staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs & Emancipatie). Zij noemt het "superbelangrijk" dat mensen goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. "Ruim 2 miljoen mensen kunnen niet goed lezen, schrijven of rekenen. Dat zijn er te veel. Iedereen moet volwaardig mee kunnen doen in onze samenleving. Werk aan de winkel dus."
Goed nieuws.
Grootste groep laaggeletterden zijn tussen 65 en 75 jaar oud, dus dat probleem lost zichzelf wel op.

Rekenniveau is blijkbaar flink toegenomen.

Voor de jongeren is het belangrijk snel te investeren in goed onderwijs, maar helaas komen er bezuinigen aan van kabinet clown-I...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Spellchecker dinsdag 10 december 2024 @ 16:40:41 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215827209

die arm van die rechter meneer is niet helemaal gelukt _O- _O- _O- _O-

die blanke meneer met blauw overhemd heeft ook erg vreemde handjes trouwens _O- _O- _O- _O-
Die mevrouw naast hem met rood shirt heeft ook al rare handjes _O- _O- _O-

toch geen polio he? :@
pi_215827260
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:40 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]

die blanke meneer met blauw overhemd heeft ook erg vreemde handjes trouwens _O- _O- _O- _O-

"ChatGPT, creëer een afbeelding van een paar slimme koppen bij elkaar voor een krijtbord met wiskundeformules."

... Genereren....

"ChatGPT, vervang een paar blanken door donkeren, anders is het niet divers genoeg."
pi_215827266
quote:
Werk aan de winkel dus.
Wie goet doed, goet ondmoed!
pi_215827319
Hier, een inclusief AI-plaatje voor je topic.

pi_215827345
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hier, een inclusief AI-plaatje voor je topic.

[ afbeelding ]
Ik mis hier nog wel de panseksuele transgender moslimavrouw met het syndroom van Down.
pi_215827349
quote:
[...]
diverse-study-group-stockcake.jpg
[...]
:')

maar goed, ik hekel me wel aan artikelen die niet genoeg verwijzingen bijsluiten. waar is de link naar dit onderzoek, zodat ik het zelf kan bekijken, en bijv. lezen welke andere landen tot de top 5 behoren. niet een aanval op de TC hoor, maar op de NOS die dat niet doen
pi_215827382
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 14:01 schreef Mikeytt het volgende:
Als je de groep ouderen van 65 tot en met 75 meetelt, hebben zelfs zo'n 3 miljoen Nederlanders lage taal- en rekenvaardigheden.
Volgens mij hebben ze ook de ouderen meegeteld die geen Nederlandse opvoeding hebben gehad.
pi_215827431
quote:
[ afbeelding ]

Heeft tenminste nog handen itt de vrouw naast hem.
Rule of Acquisition #125: "You can't make a deal if you're dead."
pi_215827476
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:55 schreef Saekerhett het volgende:

[..]
Ik mis hier nog wel de panseksuele transgender moslimavrouw met het syndroom van Down.
Ik heb het geprobeerd, maar AI heeft nogal stigmatiserende ideeen over een dergelijke prompt.

pi_215827545
Ik haal eigenhandig het niveau naar beneden. :7
pi_215827580
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 december 2024 17:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ik heb het geprobeerd, maar AI heeft nogal stigmatiserende ideeen over een dergelijke prompt.

[ afbeelding ]
Wel geil, die tetten en mondje klaar om te vangen @de_boswachter
pi_215827615
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 16:55 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]

maar goed, ik hekel me wel aan artikelen die niet genoeg verwijzingen bijsluiten. waar is de link naar dit onderzoek, zodat ik het zelf kan bekijken, en bijv. lezen welke andere landen tot de top 5 behoren. niet een aanval op de TC hoor, maar op de NOS die dat niet doen
https://piaaconderzoek.nl/

Volledig rapport: https://piaaconderzoek.nl(...)port-online-2024.pdf
  dinsdag 10 december 2024 @ 17:54:05 #14
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_215827892
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 december 2024 17:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
_O-

Wat the fuck heb je in die AI prompt geflikkert om dit te krijgen?!
pi_215828034
quote:
dank u. finland en japan uiteraard op de top, als altijd. is het toeval dat leraren in die landen zeer gerespecteerd worden...
pi_215828062
Kun je nagaan, het kabinet PVV-NSC-VVD-BBB zit er nog maar net en dan al zo scoren!
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_215828137
quote:
Nederlanders behoren tot wereldtop in taal en rekenen
Nederland staat vijfde in een lijst van 31 landen met zijn scores bij taal
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_215828146
Dus toch allemaal ingenieurs en wiskundigen op die bootjes.
Plaats hier uw advertentie
pi_215831225
31 landen, lekker representatief ook.
pi_215831850
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Wat de f*ck is hier gebeurd? :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_215832130
#Trots op onze jeugd
#Ga zo door

We zitten altijd bij de Scandinavische landen, eerder dan bij de Duitsers, Engelsen of Fransen. Iemand moet eens analyseren waarom Scandinavië en wij buitengewoon presteren.

Waarom zijn wij relatief gezien zo ongelofelijk gelukkig, hoog EQ, hoog IQ, ultra sportief, en woest aantrekkelijk. Ligt het aan de Noordzee? Is het omdat we in koninkrijken met een democratie wonen? Zit het in de volksaarde, en waardoor komt dat dan?
pi_215832193
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 23:04 schreef Jojoke het volgende:
#Trots op onze jeugd
#Ga zo door

We zitten altijd bij de Scandinavische landen, eerder dan bij de Duitsers, Engelsen of Fransen. Iemand moet eens analyseren waarom Scandinavië en wij buitengewoon presteren.

Waarom zijn wij relatief gezien zo ongelofelijk gelukkig, hoog EQ, hoog IQ, ultra sportief, en woest aantrekkelijk. Ligt het aan de Noordzee? Is het omdat we in koninkrijken met een democratie wonen? Zit het in de volksaarde, en waardoor komt dat dan?
Ik bewonder je optimisme, ga vooral zo door.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215832556
Ik ben ook een Nederlander
it's ok to be a Nederlander
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_215834709
quote:
[ afbeelding ]

Die met die hoofddoek heeft wel goede tieten.
pi_215834716
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dit bericht staat haaks op de berichten van de laatste jaren dat het zo verschrikkelijk zou zijn gesteld met de basisvaardigheden van onze jongeren. Ben benieuwd waar dat door komt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 23:04 schreef Jojoke het volgende:
#Trots op onze jeugd
#Ga zo door

In de tijd dat de huidige volwassenen onderwijs kregen was het onderwijs nog van hoog niveau, nu de een-na-slechtste van Europa. Ik ben benieuwd hoe Nederland het over 20-30-40 jaar in dit onderzoek doet.

[ Bericht 11% gewijzigd door CarbonC op 11-12-2024 11:32:24 ]
pi_215834806
Dit bericht staat haaks op de berichten van de laatste jaren dat het zo verschrikkelijk zou zijn gesteld met de basisvaardigheden van onze jongeren. Ben benieuwd waar dat door komt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215834985
Lol.

Niet bij de kassa.
Daar kunnen ze niet rekenen .
Schrijven zonder pc gaat ook fout.
En Engels is nog erger dan iemand stotter.

Wel dat is mijn ervaring er mee als ik zo bekijkt .

En ja mijn nederland is ook niet alles maar dat heeft zijn redens .
pi_215834989
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2024 22:12 schreef KvanG het volgende:
31 landen, lekker representatief ook.
Ligt er natuurlijk aan welke 31 landen. Ik denk niet dat landen als Oeganda, Senegal of Papoea sowieso hoog zouden scoren...
pi_215835081
quote:
Het betrof vooral praktische vaardigheden, legt onderzoeker Marieke Buisman uit. "Kun je je basisvaardigheden gebruiken in alledaagse situaties? Kun je een routeplanner gebruiken? Kun je je aanmelden voor een sportmiddag? Kun je een hypotheekrente berekenen? Dat soort concrete onderwerpen."
De lat die bepaal jij. Stompzinnige goedieuwsshow van de NOS weer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215835089
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 10:54 schreef Claudia_x het volgende:
Vermoedelijk omdat het onderzoek specifiek gaat over volwassenen en dus niet over jongeren

https://www.oecd.org/en/p(...)-world_4396f1f1.html
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_215835328
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:22 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Vermoedelijk omdat het onderzoek specifiek gaat over volwassenen en dus niet over jongeren

https://www.oecd.org/en/p(...)-world_4396f1f1.html
In de studie is wel gekeken naar jongvolwassenen (16-24 jaar), maak ik uit de OP op. Ik zou het onderzoek nader moeten bestuderen. Je kunt je namelijk afvragen waar de ophef om kinderen en jongeren onder de 16 vandaan komt als alles iets later in hun leven alsnog goedkomt. Mijn vermoeden is dat methodologische keuzes leiden tot deze verschillende uitkomsten. Ik zou de tijd moeten nemen om daarin te duiken.

Dit is alvast interessant: Survey of Adults Skills 2023: Netherlands. Zie bijvoorbeeld de verschillen tussen mannen-vrouwen en mensen die wel/niet in Nederland zijn geboren.

De passage hieronder is ook opvallend en kan ik niet goed plaatsen. Misschien is het een effect van zelfrapportage (je inschatting van hoe gekwalificeerd je bent, is niet bepaald objectief).

quote:
In the Netherlands, about 18% of workers are over-qualified (OECD average: 23%), and a further 16% are under-qualified (OECD average: 9%), meaning their highest educational qualification is above or below the level that is typically required for their current job (Figure 8).
pi_215835397
Ook opvallend is hoe slecht Korea het doet:

Ook de jongvolwassenen blijven achter:

quote:
In Korea, young adults aged 16 to 24 scored, on average, 276 points in literacy (above the OECD average), 272 points in numeracy (close to the OECD average), and 257 points in adaptive problem solving (below the OECD average) (Figure 3).
Vergelijk met het Nederlandse cohort:

quote:
In the Netherlands, young adults aged 16 to 24 scored, on average, 285 points in literacy (above the OECD average), 293 points in numeracy (above the OECD average), and 278 points in adaptive problem solving (above the OECD average) (Figure 3).
En vergeljik dit met het PISA-onderzoek naar 15-jarigen. Dit zijn de resultaten voor Korea:

pi_215838698
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:11 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ligt er natuurlijk aan welke 31 landen. Ik denk niet dat landen als Oeganda, Senegal of Papoea sowieso hoog zouden scoren...
Nee, maar China of Rusland misschien wel.
pi_215839126
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 11:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
Lol.

Niet bij de kassa.
Daar kunnen ze niet rekenen .
Schrijven zonder pc gaat ook fout.
En Engels is nog erger dan iemand stotter.

Wel dat is mijn ervaring er mee als ik zo bekijkt .

En ja mijn nederland is ook niet alles maar dat heeft zijn redens .
Hoeveel redens?

Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215841440
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2024 18:24 schreef KvanG het volgende:

[..]
Nee, maar China of Rusland misschien wel.
Die zouden onderaan bungelen, want die talen zijn sws niet te lezen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')