abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215824833
~:) Over een paar weken is het Kerst ~:)

>:O Deel hier je ideeën, plannen en recepten, of vraag en geef advies >:O

Spoilers!
pi_215824875
Ik ga deze week uitzoeken wat ons plan is voor dit jaar. Meestal maken we een dag of 5 een kerstdiner. Het Ottolenghi diner van vorig jaar kan wel in de herhaling. En we hebben net een nieuwe barbecue dus die willen we veel gaan gebruiken.
Spoilers!
pi_215826198
Voor eerste én tweede kerstdag zorg ik op de eerste dag voor borrelhap.
Viel vorig jaar enorm in de smaak. https://ottolenghi.co.uk/(...)n-butter-burnt-lemon
De groene asperges kunnen prima op jullie nieuwe bbq.
En voor de toet: cheesecake cranberry https://therecipecritic.com/cranberry-curd-tart/ Van het eiwit maak ik meringue witte toefjes, steekt mooi af tegen het frisse rood.
Zwager maakt ws zijn overheerlijke tomatensaus met spaghetti.

Voor tweede dag maak ik weer eens limoncello tiramisu. Een eigen recept inmiddels. Als iemand wil, kan ik het tuurlijk posten.
Wij zijn elders uitgenodigd voor een kaasfondue.

Edit: een waardeloze site om ‘even’ te lezen. Nu recept cheesecake onder spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 34% gewijzigd door AnneX op 15-12-2024 20:43:35 ]
pi_215833121
1e kerstdag eet ik een visschotel bij mijn vader
2e kerstdag ben ik alleen en haal ik een goede biologisch kip nog even bedenken met wat voor groente erbij, denk een traybake met rozemarijn, aardappeltjes, wortel, knoflook, ui en paprika

dus niet al te uitgebreid, maar wel lekker ~:)

[ Bericht 27% gewijzigd door Karzai op 11-12-2024 06:04:30 ]
  zondag 15 december 2024 @ 12:53:36 #5
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_215874347
ja ik heb inspiratie nodig!
wij verzorgen 2 kerstdagen het diner voor 12 personen O+

nu staat het hoofdgerecht al vast, maar ik ben op zoek naar 2 x een voorgerecht en 1 x een nagerecht.
onze kerstdagen zijn vrij rustiek en daar ligt dan ook het probleem
we hebben 2 vegetariers en 1 persoon die geen vis eet, dus daar moet wel rekening mee gehouden worden. en liever gebruiken we geen koemelk ivm allergie..

1e kerstdag :
voor: ? iets met een grote plank met hapjes is wel een optie. . een kaasplank is al onderdeel van de borrel vooraf..

hoofd: een volledige gans, een volledige eend en een stuk buikspek . en een vegetarische optie. we denken aan knolselderij in zout

na: risalamande.

2e kerstdag
voor: ?
hoofd : een "heel" lam
na: ?

dus. hulp is zeker welkom!!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_215876884
Ik moet dit jaar het toetje verzorgen voor 20 man. Ik heb besloten dat ik voor ijstaart, tiramisu, cheesecake en chocolade mousse-iets ga.

Ik heb nog nooit cheesecake gemaakt, maar dit lijkt me ideaal omdat je dat ruim vooraf kunt maken (net als de rest). Wie heeft er een succesvol, niet al te ingewikkeld cheesecake recept? Ik heb wel ervaring met gewone kwarktaart btw, maar dat lijkt toch net anders te zijn dan cheesecake die je in restaurants krijgt. (gewoon googelen kan ik prima, dus gaat vooral om iets dat bewezen een succes was en niet zo moeilijk is).
pi_215877011
Onder de spoiler in post #3 staat een recept voor cheese cake, die vorig jaar een succes was qua frisse smaak en aanblik.
Met het resterende eiwit had ik merengue witte bolletjes gemaakt.
Het is leuk, omdat het een mooie rode kleur heeft.
Op de foto is links een tiramisu limoncello (smullen) en rechts een choco muffin met caramelsaus.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215877147
@Barreltje een emmer griekse yoghurt 10% is uitgelekt toch voldoende voor 12 pp. Anders 2 emmers. Allemaal twee dagen van tevoren te doen en apart van elkaar bewaren tot opdienen.
Zonder asperges en dan met platbrood of plukbrood?
Maak je 2/3 platte schalen op tafel en kan ieder voor zich ervan nemen.

Wel lastig voor degene met koemelkallergie. Wat ik veel zie tegenwoordig is tartaar van biet. Dan daarop even kunnen googlen.
pi_215879076
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 17:25 schreef AnneX het volgende:
Onder de spoiler in post #3 staat een recept voor cheese cake, die vorig jaar een succes was qua frisse smaak en aanblik.
Met het resterende eiwit had ik merengue witte bolletjes gemaakt.
Het is leuk, omdat het een mooie rode kleur heeft.
Op de foto is links een tiramisu limoncello (smullen) en rechts een choco muffin met caramelsaus.
SPOILER
Ziet er goed uit! Alleen een beetje onhandig dat ze bij de ingrediënten geen hoeveelheden noemen. Voor de gevorderde kok vast geen probleem, maar voor de jaarlijkse kok wat lastiger :D
pi_215879554
@Barreltje Deze kwam ik zojuist tegen: misschien heb je er iets aan?
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/

quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 20:14 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ziet er goed uit! Alleen een beetje onhandig dat ze bij de ingrediënten geen hoeveelheden noemen. Voor de gevorderde kok vast geen probleem, maar voor de jaarlijkse kok wat lastiger :D
Ha, niet gepost, wèl opgeschreven en omgerekend:
SPOILER
Nog: 1/3 cup bruine basterd = 60 gram
pi_215881829
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2024 20:40 schreef AnneX het volgende:
@:Barreltje Deze kwam ik zojuist tegen: misschien heb je er iets aan?
https://www.volkskrant.nl(...)tps://www.google.nl/
[..]
Ha, niet gepost, wèl opgeschreven en omgerekend:
SPOILER
Nog: 1/3 cup bruine basterd = 60 gram
Super! Dankjewel!
pi_215882392
Geheugen begint te werken: volgens mij heb ik die schuimpjes kant en klaar gekocht bij ah >:O
No way, dat ik zo mooi kan opspuiten. Op transport en ter plekke opgemaakt.
pi_215906835
Ik heb een sausje voor bij een (kerst)voorgerecht, ik kan alleen het voorgerecht zelf niet bedacht krijgen, wie van jullie kan me helpen aan een match?

Normaal zou ik zeggen, een stevige witvis (tongrolletjes) of coquilles maar er zitten wat non-viseters bij, zucht.

50 gr gedroogde porcini (plus het welwater)
25 g ongezouten roomboter
1 sjalotje
1 teentje knoflook
200 gr cantharellen
70 ml witte wijn
250 ml slagroom
1 takje tijm
1 laurierblaadje
30 ml Noily Pratt
pi_215907248
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2024 17:15 schreef FlyingFish het volgende:
Ik moet dit jaar het toetje verzorgen voor 20 man. Ik heb besloten dat ik voor ijstaart, tiramisu, cheesecake en chocolade mousse-iets ga.

Ik heb nog nooit cheesecake gemaakt, maar dit lijkt me ideaal omdat je dat ruim vooraf kunt maken (net als de rest). Wie heeft er een succesvol, niet al te ingewikkeld cheesecake recept? Ik heb wel ervaring met gewone kwarktaart btw, maar dat lijkt toch net anders te zijn dan cheesecake die je in restaurants krijgt. (gewoon googelen kan ik prima, dus gaat vooral om iets dat bewezen een succes was en niet zo moeilijk is).
Ik heb deze een aantal jaar geleden gemaakt. Recept was niet al te lastig en viel goed in de smaak.
https://www.receptenvanda(...)/cranberrycheesecake
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_215911165
Ik wil ipv een garnalencocktail een pulled chickencocktail maken als voorgerecht.
Nu vond ik een recept met als 'sausje' geprakte avocado, mayo en limoensap/rasp. Ik wil alles graag een middag van te voren maken maar nu is de grote vraag blijft de avocado dan wel een beetje groen? Zou de limoen daar genoeg voor zijn?
  woensdag 18 december 2024 @ 20:22:38 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215912518
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2024 11:13 schreef UitStraling het volgende:
Ik heb een sausje voor bij een (kerst)voorgerecht, ik kan alleen het voorgerecht zelf niet bedacht krijgen, wie van jullie kan me helpen aan een match?

Normaal zou ik zeggen, een stevige witvis (tongrolletjes) of coquilles maar er zitten wat non-viseters bij, zucht.

50 gr gedroogde porcini (plus het welwater)
25 g ongezouten roomboter
1 sjalotje
1 teentje knoflook
200 gr cantharellen
70 ml witte wijn
250 ml slagroom
1 takje tijm
1 laurierblaadje
30 ml Noily Pratt
Een mooi stukje vlees, zoals picanha?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 21 december 2024 @ 04:52:08 #17
296595 foodlover
live and learn
pi_215938591
Dit jaar onder het motto: houd het eenvoudig en niet thuis maar in ons appartement aan de kust met in totaal 4 personen.

25 december
Goed biefstukje, champignons, pepersaus, pan gebakken aardappelen, salade, broccoli. Ijstaart toe.

26 december (op deze locatie in ES wordt dat eigenlijk niet gevierd)
Kip champignon ragout in bladerdeeg pasteitje
Sate pannetje kip met stokbrood
Huzarensalade
Zalmsalade met ei
Pate, kaasjes, smeersels
Stokbrood

Op de huzarensalade na alle gerechten huisgemaakt maar wordt wel nog thuis voorbereid vooraf.
  zaterdag 21 december 2024 @ 11:54:22 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_215941544
In het kader van 'gemak dient de mens' halen we op eerste kerstdag een maaltijd op bij onze vrienden van Truffels in Haarlem.
Alles is door hen voorbereid en kunnen wij thuis zelf eenvoudig afmaken:

Menu:

Brood
Beurre noisette
Ras el hanout piri piri mayo
Truffel spread

Amuses
Hoorntje van krokant zeewier, met tobiko crème
Eitje gevuld met tartaar van rund rillette van eend

Tartaar van zeebaars
Crème van limoen, crumble van zeewier

Coquille & gyoza
Pastinaak, rettich, garnalen boter

Gegrild hert
X.o van paddestoel, pulled pork, herfst truffel

Mango & passievrucht
Thaise basilicum, kokos, citrus

:9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_215941578
:Y)
pi_215968622
Mijn menu is klaar, ik heb zelfs een menu voor alle 16 dagen vakantie gemaakt _O- :') We gaan de nieuwe barbecue optimaal gebruiken.

Eerste kerstdag wordt het fondue bij mijn schoonmoeder. Tweede kerstdag maken we gerechtjes van Ottolenghi:
- Fattoush
- Parelcouscous met rozijnen
- Bloemkool tabouleh
- Spruiten met citroen en olijven
- Gekonfijte prei met linzen
- Gegrilde paprika met ansjovis
- Baba ganoush
- Ezme dip (tomaat en yoghurt)
- Boerenkooldip

Verder maken we deze vakantie shortribs, spareribs, Aziatische kip, Indiaas, pulled pork, porchetta, eierballen en groentetempura, scones, wentelteefjes van desem en oliebol, oliebollen, brioche, pizza, broodje hamburger en meer.

Ik heb ook een aantal mooie bijgerechten op het menu staan:
- Raita, Bombay potatoe en flatbread voor bij een Indiase BBQ
- Tomatensalade met sumakuien en knolselderij met gorgonzolapuree voor bij beef ribs
- Wortel met dukkah en asperge met ansjoviskruim voor bij porchetta
- Sticky bloemkool
- Smashed potatoe
- Salade van gegrilde romaine en paddenstoelen
Spoilers!
pi_215968674
_O_ goede planning :Y)
pi_215973225
Kerstavond (morgen) hebben we Mexicaanse soep met tortillachipjes om in te dippen.

Eerste kerstdag vieren we het bij mijn ouders. Wij doen meestal een landenthema om de gerechten op te baseren. Dit jaar doen we Frans. Dit zijn we van plan te gaan koken:

Amuse: "Escargot", slakkenhuisje gevuld met paddenstoel en kruidenboter
Voor: Franse uiensoep met kaascrouton. Vriend maakt voor hem en mijn vader er ook nog een stukje zalm bij.
Hoofd: Quiche met groene asperges en geitenkaas, pommes duchesse en haricot verts met kastanje
Na: Bûche de Noël

Ik wil er ook nog wel zelf een baguette bij bakken, maar weet niet of ik daar nog tijd voor ga hebben. Anders haal ik op de dag zelf nog een verse.

Tweede kerstdag is het diner met de schoonfamilie. Iedereen maakt een gerechtje en dat wordt dan een groot lopend buffet waar iedereen wat van kan pakken. Vriend en ik gaan wraps maken met halloumi, roomkaas/pesto spread en allemaal groentes.
Op dinsdag 2 augustus 2022 22:02 schreef Domnivoor het volgende:
Jij bent een eindeloze bron van leuke quotes :D
pi_215974488
Ik moet elke dag werken dus hou het simpel :P
Kerstavond: tomatensoep en pinsa
1e kerstdag: kaasfondue
2e kerstdag borrelplank
Zaterdag: gourmetten met familie
pi_215974525
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 12:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn menu is klaar, ik heb zelfs een menu voor alle 16 dagen vakantie gemaakt _O- :') We gaan de nieuwe barbecue optimaal gebruiken.

Eerste kerstdag wordt het fondue bij mijn schoonmoeder. Tweede kerstdag maken we gerechtjes van Ottolenghi:
- Fattoush
- Parelcouscous met rozijnen
- Bloemkool tabouleh
- Spruiten met citroen en olijven
- Gekonfijte prei met linzen
- Gegrilde paprika met ansjovis
- Baba ganoush
- Ezme dip (tomaat en yoghurt)
- Boerenkooldip

Verder maken we deze vakantie shortribs, spareribs, Aziatische kip, Indiaas, pulled pork, porchetta, eierballen en groentetempura, scones, wentelteefjes van desem en oliebol, oliebollen, brioche, pizza, broodje hamburger en meer.

Ik heb ook een aantal mooie bijgerechten op het menu staan:
- Raita, Bombay potatoe en flatbread voor bij een Indiase BBQ
- Tomatensalade met sumakuien en knolselderij met gorgonzolapuree voor bij beef ribs
- Wortel met dukkah en asperge met ansjoviskruim voor bij porchetta
- Sticky bloemkool
- Smashed potatoe
- Salade van gegrilde romaine en paddenstoelen
Heb pas kookboek van ottolenghi gehad, nog niks gemaakt :o
pi_215976162
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 18:00 schreef Aoibhin het volgende:
Kerstavond (morgen) hebben we Mexicaanse soep met tortillachipjes om in te dippen.

Eerste kerstdag vieren we het bij mijn ouders. Wij doen meestal een landenthema om de gerechten op te baseren. Dit jaar doen we Frans. Dit zijn we van plan te gaan koken:

Amuse: "Escargot", slakkenhuisje gevuld met paddenstoel en kruidenboter
Voor: Franse uiensoep met kaascrouton. Vriend maakt voor hem en mijn vader er ook nog een stukje zalm bij.
Hoofd: Quiche met groene asperges en geitenkaas, pommes duchesse en haricot verts met kastanje
Na: Bûche de Noël

Ik wil er ook nog wel zelf een baguette bij bakken, maar weet niet of ik daar nog tijd voor ga hebben. Anders haal ik op de dag zelf nog een verse.

Tweede kerstdag is het diner met de schoonfamilie. Iedereen maakt een gerechtje en dat wordt dan een groot lopend buffet waar iedereen wat van kan pakken. Vriend en ik gaan wraps maken met halloumi, roomkaas/pesto spread en allemaal groentes.
Dat klinkt hartstikke lekker allemaal :9

quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2024 19:58 schreef Magica het volgende:
Ik moet elke dag werken dus hou het simpel :P
Kerstavond: tomatensoep en pinsa
1e kerstdag: kaasfondue
2e kerstdag borrelplank
Zaterdag: gourmetten met familie
Niets mis met simpel. Kaasfondue en borrelplank zijn hartstikke lekker.

Je hebt vast snel tijd om weer lekker de koken :Y
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')