@TheStigsDutchCousin Zelf ben ik in september verhuisd, naar een huis van 267 jaar oud.
De vorige eigenaren hebben het helemaal gestript en naar eigen smaak aangepast.
Het is inmiddels allemaal aardig gedateerd en veel dingen zijn ook niet mijn smaak.
Wat al aangepakt is:
- Airco laten plaatsen voor verwarming.
- Bekleding van de trap verwijderd, trap zo veel mogelijk schoongemaakt van lijmresten en spijkers enzo en het opnieuw laten bekleden.
- Defecte vaatwasser vervangen.
- Oude, versleten fontein van het toilet verwijderd.
- Lekkages deels verholpen (de muren van het dakterras lekken zo de spouw in, maar die muren daar onder zijn sowieso vreselijk slecht.)
- Beschadigde voorgevel laten restaureren. Helaas is dat absoluut niet mooi geworden.
- Afgebroken luik naar de vliering gerepareerd
Wat nog moet gebeuren:
- De lekkende buitenmuren van de aanbouw (keuken en schuur ) afbreken en opnieuw metselen; de mortel zit absoluut niet aan de bakstenen vast; het zijn nu gewoon losse stenen met losse stukken mortel er tussen.
- Wartmepompboiler laten installeren.
- Ooit de keuken vervangen. Hier in de buurt is wel een betaalbaar adresje, maar het blijft natuurlijk wel een investering, zoiets.
- Badmeubel vervangen (ik heb al een goedkoop dingetje op de kop getikt. Niet mooi, maar wel beter dan wat er nu zit.)
- Nieuw fonteintje bij de wc plaatsen.
- Voorgevel verven. Hopelijk vallen de herstelwerkzaamheden dan ook wat minder op.
- Officieel moet al het houtwerk opnieuw geverfd worden aangezien de kleuren niet origineel zijn (monumentaal pand), maar de buurt zegt dat niemand er ooit moeilijk over doet.
- Vloertje leggen in de schuur
- Afbladderende kalklagen in de halletjes restaureren zonder dat het al te veel opvalt. (Zit granol op, wat in die korrelmaat niet meer te krijgen is.)
- Voorzetwand plaatsen op de lange muur in de woonkamer voor wat geluidsisolatie, maar ook omdat de granol daar los aan het raken is.