abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215785422
Wij hebben last van een vochtige toiletruimte en er vormt zich inmiddels ook schimmel op 1 van de muren. De toilet zit in de hal en naast de meterkast. In de gehele hal hangt een muffe (geen riool) lucht en de vochtvreters draaien overuren. Toegang van de kruipruimte komt ook uit in de hal.

Wellicht dat een oplossing hiervoor simpel is, maar daar hebben wij simpelweg de kennis niet van. Daarom willen we dit laten onderzoeken, zodat we in 1x goede maatregelen kunnen treffen.

Op internet een aantal keer gezocht naar bedrijven, maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer.
Veel bedrijven die ver uit de buurt zijn, slechte of helemaal geen reviews hebben of bedrijven die, door de aanbieding van een gratis advies, vermoedelijk vooral hun eigen product zullen aanbieden.

Heeft iemand in de omgeving van de Drechtsteden ervaring met een onafhankelijk bedrijf die een inspectie kan uitvoeren? Of kent iemand een bedrijf die dit doet?
pi_215791302
In plaats van vochtvreters kun je beter luchtontvochtigers gebruiken, gewoon van die apparaten. Ik heb er hier 2 aangezien ik ook een behoorlijk vochtprobleem in huis heb.
De kruipruimte hier is ook altijd zeiknat. Ik heb het (zwaar vergane) luik waar 2 vingergaten in zaten, vervangen voor betonplex met een vochtwerende laag. Geen gaten er in en ook wat groter zodat het beter afsluit; in die andere zat wat speling. Een paar mm maakt veel uit qua geur enzo. Desnoods kun je nog iets om de randjes heen doen wat de boel nog meer afdicht.

Heb je houten steunbalken in de kruipruimte? Bij mij zijn die zo enorm vergaan dat de boel met beton is opgevuld om instorting te voorkomen. Alleen de kruipruimte zelf is nog open.

Je zou eventueel de muren kunnen laten impregneren, dat is hier ook gebeurd.
Ik heb helaas geen kennis van bedrijven bij je in de buurt, maar ik ga er van uit dat het achterlijk duur zal worden allemaal, vandaag de dag.
pi_215792377
Vocht in de kruipruimte is overwegend optrekkend grondwater en weinig aan te doen. Vocht door optrekkend grondwater is niet te controleren je kunt hoogsten extra ventilatierooster laten aan brengen en zo als @ToT beschrijft het luik goed afdichten. Eventueel in de meterkast kijken of daar nog open gaten zijn waar kabel/leiding naar binnenkomt en die ook afdichten.

Waarschijnlijk heeft je kruipruimte nu dus slechte ventilatie en ventileert je huis in, vandaar die muffe stank. Bij voldoende ventilatie wordt het vocht niet minder maar de mufheid ventileert dan naar buiten.

Dus zoek in de omgeving op Ventilatie Kruipruimte Aanbrengen en of je bedrijven vind die dit kunnen. Moeilijk is het het niet kan geboord worden ook zonder te graven.

Bekijk deze YouTube-video

Wanneer je bij google zoekt op ventilatie kruipruimte aanbrengen, vind je verschillende manieren en zelfs richtlijnen voor de kosten.

Maar dat moet dus ter plekke worden beoordeeld.

https://www.gamma.nl/klusadvies/a/kruipruimte-ventileren
pi_215793270
Ja hier is ook een ventilatiebuisje aangebracht naar buiten toe ( 40mm of kleiner), maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk.
Aangezien het een monumentaal pand is, is dat ene kleine buisje officieel al tegen de regels en ik denk niet dat ik nog meer in de voorgevel moet gaan zitten hakken. :P Misschien aan de achterkant ff verder kijken.

Een vriend van me heeft ook een tip gegeven van een gat in de kruipruimte graven en daar een dompelpomp in te zetten die automatisch aanslaat als het water een bepaald peil heeft bereikt, en dat weer op het riool aan te sluiten.

Zou dat kunnen helpen?

En verder in TS z'n situatie; kruipruimte helemaal vol beton laten storten misschien?
  zaterdag 7 december 2024 @ 09:31:07 #5
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_215793374
Bodemisolatie wellicht een optie? Schelpen of isolatie-chips, afhankelijk van hoeveel water er in de kruipruimte staat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_215794263
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 09:15 schreef ToT het volgende:
Een vriend van me heeft ook een tip gegeven van een gat in de kruipruimte graven en daar een dompelpomp in te zetten die automatisch aanslaat als het water een bepaald peil heeft bereikt, en dat weer op het riool aan te sluiten.

Zou dat kunnen helpen?
Dat is beetje koffiedik kijken wanneer je niet weet waar dat grondwater vandaan komt. Met een beetje pech vult het weer sneller aan dat dat je het eruit pompt. Dan kun je zeggen baat het niet schaadt het niet als de energiekosten je niet boeien. Maar dan ben je dus permanent aan het pompen.

Je kunt natuurlijk wel een put graven tot dat je het grondwater bereikt en dat een tijdje monitoren. Blijft dat continue op hetzelfde piel. Dan is dit het grondwaterniveau dat van alle kanten kan komen, altijd van hoger gelegen gebied. Kom je niet echt heel snel op grondwater en vult de put alleen bij langdurige regenval dat zit je ergens in een dal en weet je de bron. Dan zou een pomp met een vlotter misschien kunnen helpen.

IK woon bv. naast een oude zandgroeve, dat was 80 jaar geleden een berg en in een straal van 20 km geen water te vinden en nu een gat en een redelijk groot artificieel meer/plas van paar hectare. Dat meer is er altijd geweest eigenlijk een onderaardse rivier die vanuit Duitsland ons land in stroomt. Dat meer is dus permanent grondwater wat er altijd is geweest en er nog heel lang zal zijn. Ik zie dat water zo door de seizoenen heen maximaal 30 á 50 cm hoger of lager. Mensen die daar op redelijk gelijk niveau wonen hoeven maar een pijp van 1,5 meter de grond in te meppen en ze hebben grondwater. Die huizen hebben geen kelder, dat zou dan een zwembad zijn en blijven. Zou de groeve er nooit geweest zijn, dan had daar niemand ooit water gezien maar wel er bovenop gebouwd. Op zo'n locatie valt niets te pompen. En da heb ik het over een gebied 110 meter boven NAP.

Misschien kun je hier iets mee.

https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/
pi_215794810
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 10:41 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat is beetje koffiedik kijken wanneer je niet weet waar dat grondwater vandaan komt. Met een beetje pech vult het weer sneller aan dat dat je het eruit pompt. Dan kun je zeggen baat het niet schaadt het niet als de energiekosten je niet boeien. Maar dan ben je dus permanent aan het pompen.

Je kunt natuurlijk wel een put graven tot dat je het grondwater bereikt en dat een tijdje monitoren. Blijft dat continue op hetzelfde piel. Dan is dit het grondwaterniveau dat van alle kanten kan komen, altijd van hoger gelegen gebied. Kom je niet echt heel snel op grondwater en vult de put alleen bij langdurige regenval dat zit je ergens in een dal en weet je de bron. Dan zou een pomp met een vlotter misschien kunnen helpen.

IK woon bv. naast een oude zandgroeve, dat was 80 jaar geleden een berg en in een straal van 20 km geen water te vinden en nu een gat en een redelijk groot artificieel meer/plas van paar hectare. Dat meer is er altijd geweest eigenlijk een onderaardse rivier die vanuit Duitsland ons land in stroomt. Dat meer is dus permanent grondwater wat er altijd is geweest en er nog heel lang zal zijn. Ik zie dat water zo door de seizoenen heen maximaal 30 á 50 cm hoger of lager. Mensen die daar op redelijk gelijk niveau wonen hoeven maar een pijp van 1,5 meter de grond in te meppen en ze hebben grondwater. Die huizen hebben geen kelder, dat zou dan een zwembad zijn en blijven. Zou de groeve er nooit geweest zijn, dan had daar niemand ooit water gezien maar wel er bovenop gebouwd. Op zo'n locatie valt niets te pompen. En da heb ik het over een gebied 110 meter boven NAP.

Misschien kun je hier iets mee.

https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/
Thanks! ^O^

Ik zie dat deze gemeente gemiddeld rond de 0,30 zit, maar ik weet dat mijn huis zo ongeveer op het laagste punt van de stad is gebouwd. :)
  woensdag 8 januari 2025 @ 13:19:50 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_216214218
De kruipruimte is ook bedoeld om nat te kunnen zijn. Dus wat al gezegd wordt: kijk naar de ventilatie. Het lijkt alsof het vocht omhoog aan het trekken is, vandaar de lucht en de schimmel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2024 09:31 schreef GrumpyFish het volgende:
Bodemisolatie wellicht een optie? Schelpen of isolatie-chips, afhankelijk van hoeveel water er in de kruipruimte staat.
Als je wilt isoleren dan moet je onder op de vloer isoleren en niet op het zand. Door schelpen te gebruiken komt de warmte van de grond niet meer naar boven en krijg je dus veel meer kou. Bovendien neemt het het water niet op, je ziet het alleen niet meer. Idem dito met isolatie-chips.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216215591
Wij hebben een vergelijkbaar probleem gehad. Toen hebben we ook de ventilatie aangepakt (1 extra ventilatierooster en degene die er zat schoongemaakt) en het slecht sluitende luik vervangen en daar ook nog een goede mat op gelegd. Probleem opgelost. Tegen grondwater kun je niet vechten, namelijk. Is ook niet de bedoeling. Probleem was dat bij ons aan de achterkant een serre en een bijkeuken zijn aangebouwd en toen is de ventilatie daar gesloten (omdat de kruipruimte daar niet onder loopt, maar je wil ook niet ventileren die ruimtes in).

Dat ventileren aanpakken is tegelijk met het isoleren van de vloer met gespoten PUR gedaan. Dat is sowieso wel een aanrader, zeker als je een heel vochtige kruipruimte hebt. Een vochtige kruipruimte is namelijk meestal ook kouder.

Weet niet wat zoiets nu kost, in 2021 was dat 1350 euro voor 55m2. En dat haal je er qua energiekosten zeker uit.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 8 januari 2025 @ 17:10:01 #10
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_216217021
quote:
2s.gif Op woensdag 8 januari 2025 13:19 schreef Troel het volgende:
De kruipruimte is ook bedoeld om nat te kunnen zijn. Dus wat al gezegd wordt: kijk naar de ventilatie. Het lijkt alsof het vocht omhoog aan het trekken is, vandaar de lucht en de schimmel.
[..]
Als je wilt isoleren dan moet je onder op de vloer isoleren en niet op het zand. Door schelpen te gebruiken komt de warmte van de grond niet meer naar boven en krijg je dus veel meer kou. Bovendien neemt het het water niet op, je ziet het alleen niet meer. Idem dito met isolatie-chips.
Als je wilt isoleren is het beste idd om dat aan de onderkant van de vloer te doen.

De vraag gaat hier echter over vochtige kruipruimte en hal. Water in de kruipruimte afdekken met schelpen of isolatie-chips zou de luchtvochtigheid in de kruipruimte en hal moeten verlagen. In ieder geval volgens de leveranciers/producenten ervan. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Ps: welke warmte van de grond?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')