Deels wel, maar ik vind het zelf ook altijd wel fijn om van tevoren wat research te doen.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:33 schreef maily het volgende:
Is het niet aan je behandelaar om daarover te oordelen en te zorgen dat je dat eventueel krijgt?
Ja. Maar je praat over pammetjes enzo alsof dat allemaal zo makkelijk gaat.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:37 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Deels wel, maar ik vind het zelf ook altijd wel fijn om van tevoren wat research te doen.
Alsof hij/zij voor het schepsnoep staat; "Welke zal ik nemen?"quote:Op donderdag 5 december 2024 12:38 schreef maily het volgende:
[..]
Ja. Maar je praat over pammetjes enzo alsof dat allemaal zo makkelijk gaat.
#nietervaringsdeskundige
True, beetje onhandig neergezet. Al weet ik uit ervaring dat mijn dokter niet heel moeilijk doet over pammetjes, maar als ik verhalen op internet lees vind ik het zelf nogal riskant om langdurig (zeg 1-2 maanden) aan dat soort medicatie te gaan. Maar antidepressiva spreekt me ook echt niet aan.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:38 schreef maily het volgende:
[..]
Ja. Maar je praat over pammetjes enzo alsof dat allemaal zo makkelijk gaat.
#nietervaringsdeskundige
Als je er met de mindset ingaat het is maar tijdelijk, zijn pammetjes prima, mits je er verantwoordelijk mee omgaat.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:43 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
True, beetje onhandig neergezet. Al weet ik uit ervaring dat mijn dokter niet heel moeilijk doet over pammetjes, maar als ik verhalen op internet lees vind ik het zelf nogal riskant om langdurig (zeg 1-2 maanden) aan dat soort medicatie te gaan. Maar antidepressiva spreekt me ook echt niet aan.
- verkeerd begrepen foutje -quote:Op donderdag 5 december 2024 14:18 schreef greysbones het volgende:
Ik vind het nogal een ‘long stretch’ om voor hormonale disbalans aan de pammetjes te gaan
En ik mag hopen dat je huisarts er hetzelfde over denkt
Klopt daar kom ik ook steeds op uit als ik ernaar google, maar daar ben ik nog te jong voor. Ik vermoed wel ik door het langdurige slikken van de pil nu (peri)-menopausale hormoonwaarden heb. Heb namelijk alle symptomen van oestrogeen- en progesterontekort. Hormonen kunnen alleen helaas pas getest worden 3 maanden na stoppen met pil, en daar ben ik nog niet. Dus voor de tussentijd zou een beetje verlichting heel welkom zijn…quote:Op donderdag 5 december 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een hormonale disbalans kan ook door de (peri)-overgang komen. De klachten die je noemt, worden in dat kader door meer vrouwen genoemd. Je zou daarom ook de mogeijlkheid voor hormoon substitutie therapie (HST) kunnen bespreken.
'Pammetjes' dienen voor max twee weken voorgeschreven te worden. Twee maanden is al te lang. Na twee weken treedt gewenning op en heb je meer nodig voor hetzelfde effect.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:43 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
True, beetje onhandig neergezet. Al weet ik uit ervaring dat mijn dokter niet heel moeilijk doet over pammetjes, maar als ik verhalen op internet lees vind ik het zelf nogal riskant om langdurig (zeg 1-2 maanden) aan dat soort medicatie te gaan. Maar antidepressiva spreekt me ook echt niet aan.
Oestrogeen- en progesterontekort zijn niet per se leeftijdsgebonden, hoewel het wel erger wordt met het klimmen der jaren. Door het gebruik van de pil heb je natuurlijk geen flauw idee hoe je lichaam er werkelijk voor staat.quote:Op donderdag 5 december 2024 17:34 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Klopt daar kom ik ook steeds op uit als ik ernaar google, maar daar ben ik nog te jong voor. Ik vermoed wel ik door het langdurige slikken van de pil nu (peri)-menopausale hormoonwaarden heb. Heb namelijk alle symptomen van oestrogeen- en progesterontekort. Hormonen kunnen alleen helaas pas getest worden 3 maanden na stoppen met pil, en daar ben ik nog niet. Dus voor de tussentijd zou een beetje verlichting heel welkom zijn…
Naast het feit dat je bij langer gebruik verslavingsproblemen kan krijgen. Twee weken is inderdaad de max waarop het voorgeschreven wordt zodat na de twee weken de AD de klachten kan onderdrukken (twee weken opbouwen).quote:Op donderdag 5 december 2024 18:06 schreef Koettie het volgende:
[..]
'Pammetjes' dienen voor max twee weken voorgeschreven te worden. Twee maanden is al te lang. Na twee weken treedt gewenning op en heb je meer nodig voor hetzelfde effect.
En?quote:Op donderdag 5 december 2024 13:12 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Oké oké, ik ga de dokter bellen. Dank allemaal!
5htp is volgens mij ook niet verstandig om structureel te gebruiken, omdat het de aanmaak van serotonine vanuit eigen lichaamsprocessen kan beïnvloeden. Zelfde met GABA bijvoorbeeld.quote:
Voor het anxiolytische effect valt die gewenning wel mee, al is dat ook weer onderwerp van discussie.quote:Op donderdag 5 december 2024 18:06 schreef Koettie het volgende:
[..]
'Pammetjes' dienen voor max twee weken voorgeschreven te worden. Twee maanden is al te lang. Na twee weken treedt gewenning op en heb je meer nodig voor hetzelfde effect.
Dat is idd een discussie waard, scheelt per persoon.quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor het anxiolytische effect valt die gewenning wel mee, al is dat ook weer onderwerp van discussie.
Dat is de theorie, de praktijk is een stuk weerbarstiger. En vooral afhankelijk van je arts. Het enige grote verschil is dat je ze zelf moet betalen (mits niet geïndiceerd), maar het is allemaal generiek spul, dus dat is geen effectieve drempel. Zo'n 270.000 Nederlanders slikken ze meer dan acht maanden per jaar, 150.000 dagelijks. https://www.platform-inve(...)n-kalmeringsmiddelenquote:Op donderdag 5 december 2024 13:47 schreef Elan het volgende:
Je krijgt tegenwoordig ook niet zomaar meer pammetjes mee, dat tijdperk ligt wel achter ons.
Hooguit voor een week en dan moet je een half jaar wachten voor je nieuwe krijgt, dus dat gaat je probleem ook niet oplossen.
Wat staat hier?quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Voor het anxiolytische effect valt die gewenning wel mee, al is dat ook weer onderwerp van discussie.
Overigens is een bloedtest helemaal niet nodig, of handig zelfs, om te bepalen of je peri-menopausaal bent.quote:Op donderdag 5 december 2024 17:34 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
[..]
Klopt daar kom ik ook steeds op uit als ik ernaar google, maar daar ben ik nog te jong voor. Ik vermoed wel ik door het langdurige slikken van de pil nu (peri)-menopausale hormoonwaarden heb. Heb namelijk alle symptomen van oestrogeen- en progesterontekort. Hormonen kunnen alleen helaas pas getest worden 3 maanden na stoppen met pil, en daar ben ik nog niet. Dus voor de tussentijd zou een beetje verlichting heel welkom zijn…
Dat de tolerantie voor het angstremmende effect van benzo's (meestal diazepam) veel minder of volgens sommigen zelfs niet-bestaand is, in tegenstelling tot de tolerantie voor het slaapgevende en andere kenmerken.quote:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3321276/quote:If developing al all, tolerance to the anxiolytic effects seems to develop more slowly compared to tolerance to the hypnotic effects. In patients with panic disorder, neither anxiolytic tolerance nor daily dose increase was observed after 8 weeks of alprazolam treatment with continued efficacy [67]. This was confirmed by another study in panic disorder patients who already chronically took alprazolam. Here, no differences were found in cortisol responsivity or anxiolytic efficacy compared to alprazolam-naïve patients, independent of disease severity [40]. Another double-blind study allocated 180 chronically anxious outpatients to diazepam (15 to 40 mg/day) and found that prolonged diazepam treatment (6–22 weeks) did not result in tolerance to the anxiolytic effects of diazepam [68].
quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:59 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat de tolerantie voor het angstremmende effect van benzo's (meestal diazepam) veel minder of volgens sommigen zelfs niet-bestaand is, in tegenstelling tot de tolerantie voor het slaapgevende en andere kenmerken.
[..]
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3321276/
Ik ben om vergelijkbare redenen (mn stemming kelderde vrij drastisch) toch de pil weer gaan slikken.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:25 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Hoi allemaal,
Ik zit een beetje in een lastige situatie en weet niet zo goed hoe ik hieruit moet komen. Doordat ik onlangs met hormonale anticonceptie ben gestopt heb ik veel last van hormonen die uit balans zijn. Ik heb last van angst(aanvallen) en voel me best wel depressief. Ik heb het een paar weken aangekeken maar nu wel tot de conclusie gekomen dat het zo niet gaat, ik kan op veel dagen niet eens m'n huis uit omdat mijn angstaanvallen overal door getriggerd worden. Volgende week ga ik de dokter bellen, maar ik ben ook wel benieuwd naar andermans ervaringen.
Ik twijfel dus of ik misschien voorlopig aan de 'pammetjes' moet omdat ik er vanuit ga dat dit hormonale probleem niet eeuwig gaat duren. Antidepressiva vind ik zo heftig en dan heb je ook te maken met een op- en afbouwperiode, ik weet niet of dat in mijn situatie wel zo handig is. Straks gaat het op- en afbouwen meer tijd in beslag nemen dan het eigenlijke probleem. Ook ben ik heel bang voor de bijwerkingen van het opbouwen, omdat ze zeggen dat de angst tijdelijk alleen maar erger wordt. Ik weet niet of ik dat mentaal aankan.
Ondertussen heb ik 5HTP besteld, misschien gaat dat al wat verlichting geven. Maar ik ben bang dat er meer voor nodig is.
Hebben jullie tips/advies? Ik praat overigens ook met een psycholoog omdat angst(aanvallen) iets is wat vaker terugkomt in mijn leven.
Hoewel dit soort gevoelens (angst&depressie) een chemische basis hebben, is er een ook een mentaal / psychologisch / spiritueel component.quote:Op donderdag 5 december 2024 12:25 schreef Koekjesbakker345 het volgende:
Hoi allemaal,
Ik zit een beetje in een lastige situatie en weet niet zo goed hoe ik hieruit moet komen. Doordat ik onlangs met hormonale anticonceptie ben gestopt heb ik veel last van hormonen die uit balans zijn. Ik heb last van angst(aanvallen) en voel me best wel depressief. Ik heb het een paar weken aangekeken maar nu wel tot de conclusie gekomen dat het zo niet gaat, ik kan op veel dagen niet eens m'n huis uit omdat mijn angstaanvallen overal door getriggerd worden. Volgende week ga ik de dokter bellen, maar ik ben ook wel benieuwd naar andermans ervaringen.
Ik twijfel dus of ik misschien voorlopig aan de 'pammetjes' moet omdat ik er vanuit ga dat dit hormonale probleem niet eeuwig gaat duren. Antidepressiva vind ik zo heftig en dan heb je ook te maken met een op- en afbouwperiode, ik weet niet of dat in mijn situatie wel zo handig is. Straks gaat het op- en afbouwen meer tijd in beslag nemen dan het eigenlijke probleem. Ook ben ik heel bang voor de bijwerkingen van het opbouwen, omdat ze zeggen dat de angst tijdelijk alleen maar erger wordt. Ik weet niet of ik dat mentaal aankan.
Ondertussen heb ik 5HTP besteld, misschien gaat dat al wat verlichting geven. Maar ik ben bang dat er meer voor nodig is.
Hebben jullie tips/advies? Ik praat overigens ook met een psycholoog omdat angst(aanvallen) iets is wat vaker terugkomt in mijn leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |