Nederland
Omroep: AVROTROS
Selectiemethode: interne selectie
edit: dank
@Fred_B voor zijn gebruikelijke rake woorden:
Het goede antwoord op de TT is uiteraard niemand.
Maar als er wel iemand gaat, dan verwacht ik dat er drie mogelijke criteria zijn waar de artiest in kwestie punten op kan scoren (en waar Dries R. niet ver zou komen):
1. Ervaring met media: volgend jaar wordt er natuurlijk wat meer op Nederland gelet, en zal er ook gevraagd worden wat de artiest vindt van het gedoe met Joost, van de EBU, van Israël, waarom die niet solidair is met Joost, enz. Daarvoor moet iemand dus makkelijk kunnen praten, ervaring hebben met lastige media, en stoïcijns of ad rem zijn richting provocaties. Bijvoorbeeld Anouk, Ilse Delange, Douwe Bob.
2. Ligt goed bij het publiek: voor demensethuis is de diskwalificatie van Joost nog lang niet verteerd. Een artiest die zomaar naar Basel gaat alsof er niets is gebeurd, moet wel een flinke gunfactor hebben, anders kan zo iemand niets goed doen. Bijvoorbeeld: Joost zelf (duhu), Di-Rect, Froukje, Goldband.
3. Ligt goed bij de media: voor de algemene sfeer is het bevorderlijk om iemand te sturen waar de media niet te makkelijk op gaat schieten. Maan was dat jarenlang, maar die is er nu iets te veel in gaan geloven. Maar je kan de media wel wat wind uit de zeilen nemen met factoren die het wat onwaarschijnlijker maken dat de aanloop naar het ESF één afzeikfeest wordt met de artiest in het middelpunt. Jong, vrouw, migratieachtergrond, fysieke beperking, politiek niet polariserend, en bij voorkeur met een betekenisvolle, troostrijke inzending. Bijvoorbeeld Numidia, Meau, Claude.
Nog één algemene factor is een representatief liedje. Voor de winst doen we sowieso niet mee, maar het moet wel door de semi komen.
Tangarine zou in deze lijst niet zo hoog scoren, tenzij ze Arcade 2.0 hebben liggen. Hun internationale ervaring op hoog niveau is volgens mij beperkt, voor het publiek zijn het twee kleurloze figuren en ook voor de media lijken me dit geen types die extra bladen gaan doen verkopen.