quote:Op maandag 5 augustus 2024 12:11 schreef ludovico het volgende:
Al een tijdje loop ik met het idee dat de wereld de laatste jaren wel erg veel "kleur" heeft gekregen, in de negatieve zin van het woord.
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de behandeling van corona protesten vs black lives matter protesten, waarbij de eerste met (te) grof geweld zijn neergeslagen en bij de tweede loopt de burgemeester van Amsterdam trots in rondje door de menigte.
Ofwel het tolereren van protesten op snelwegen en het gebrek aan straffen aldaar.
Media die signalementen van daders achterwege laten omdat het stigmatiserend zou zijn als er een kleurtje genoemd zou worden.
Media die structureel "verwarde man" zegt over islamisten die note bene allah akhbar aan het schreeuwen zijn bij het uitvoeren van diens terreur....
Dat soort zaken.
Laten we in dit topic actualiteiten verzamelen waarin ideologie een wel erg grote rol speelt.
Gaan ze nou echt iemands scriptie uit 2009 opnieuw nakijken? Dan ben je echt doelbewust bezig iemand pootje te lichten. En zullen ze dit nou bij het vorige kabinet ook bij D66 ministers gedaan hebben? Dit is echt spijkers op laag water zoeken.quote:Scriptie van staatssecretaris kwam tot stand met ‘knip-en-plakwerk’
Staatssecretaris Vicky Maeijer (PVV) kopieerde bij het schrijven van haar masterscriptie honderden passages uit bestaande teksten. Het resultaat presenteerde ze vervolgens als eigen werk. Academische fraude, zeggen experts. Maeijer kan haar academische titel kwijtraken.
De helft van het 69 pagina's tellende document is vrijwel woord voor woord overgeschreven, blijkt uit onderzoek van BNR. Maeijer, sinds juli staatssecretaris van Langdurige en Maatschappelijke Zorg, ging hierbij minutieus te werk: ze reeg fragmenten uit een dozijn bronnen aan elkaar tot een vloeiend geheel. Soms paste ze teksten minimaal aan om de schijn van originaliteit te wekken, bijvoorbeeld door zinnen te herschrijven in de ik-vorm.
Scriptie PVV-staatssecretaris Maeijer krijgt staartje: universiteit start onderzoek naar plagiaat
Maeijer wil geen inhoudelijk antwoord geven op vragen over haar scriptie. Via een woordvoerder laat ze weten dat het 'al enige tijd geleden' was dat ze studeerde. 'Ik heb hard gewerkt om mijn studie af te ronden. Het schrijven van mijn scriptie heb ik te goeder trouw en met de beste intenties gedaan', aldus Maeijer. Verder wil ze er niks over kwijt.
BNR controleerde de scriptie met software die door universiteiten gebruikt wordt om plagiaat op te sporen. De seinen sprongen op rood: maar liefst 56 procent van de scriptie werd herkend uit andere bronnen. Een deel hiervan werd mogelijk te goeder trouw gekopieerd. Zo'n 24 procent betreft wetteksten, gerechtelijke uitspraken, zeer gangbare formuleringen, literatuurreferenties of was duidelijk weergegeven als citaat. Het restant (32 procent) is gekopieerd uit wetenschappelijke papers en syllabi die makkelijk online te vinden waren toen Maeijer haar scriptie schreef. Maeijer benoemt de meeste geplagieerde bronnen in haar literatuurlijst, maar omdat aanhalingstekens ontbreken wordt de indruk gewekt dat ze de gekopieerde passages zelf geschreven heeft.
Drie experts bogen zich op verzoek van BNR ook over de scriptie. Twee van hen vonden het bewijs voor academische fraude zeer overtuigend. 'De scriptie is voor een groot deel het resultaat van slim knip- en plakwerk uit diverse op het internet gevonden bronnen', zegt emeritus hoogleraar informatierecht Bernt Hugenholtz. 'Als ik begeleider was geweest, had ik de scriptie in deze vorm nooit goedgekeurd.' Ook universitair hoofddocent politieke communicatie Michael Hameleers zou de scriptie niet hebben geaccepteerd en zegt dat er 'zeker sprake is van fraude'. Alleen Gijs van Oenen, voorzitter van de Rotterdamse examencommissie filosofie, vindt dat de lat voor plagiaat niet gehaald wordt. Er is weliswaar veel gekopieerd, de overgeschreven teksten bevatten volgens hem geen 'claim van originaliteit'.
Dus plagiaat moeten we niets mee doen? Zelfs niet als een bewindspersoon plagiaat pleegt?quote:Op donderdag 28 november 2024 21:07 schreef Bananenbennie het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)met-knip-en-plakwerk
[..]
Gaan ze nou echt iemands scriptie uit 2009 opnieuw nakijken? Dan ben je echt doelbewust bezig iemand pootje te lichten. En zullen ze dit nou bij het vorige kabinet ook bij D66 ministers gedaan hebben? Dit is echt spijkers op laag water zoeken.
Het gaat me vooral om de selectiviteit waarmee dit soort dingen gebeurt. En als je het artikel leest dan staat er dat ze alle bronnen wel heeft vermeld en zinnen herschreven heeft. Ik denk dat je op die manier vrijwel elke scriptie opnieuw wel onder de loep kan noemen. Dit is dus echt zoeken naar iets. Duidelijk onderdeel van de smear campaign richting PVV. Wat ik overigens ook een waardeloze partij vind, maar kom dan met iets substantieels, dit is echt spijkers op laag water zoeken.quote:Op zaterdag 30 november 2024 09:56 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Dus plagiaat moeten we niets mee doen? Zelfs niet als een bewindspersoon plagiaat pleegt?
Of moeten we nu selectief zijn, en dit laten gaan?
Uiteraard, maar zij was nog niet geslaagd voor haar diploma, de kwaliteit dwingt de universiteit af.quote:Op zaterdag 30 november 2024 15:51 schreef Bananenbennie het volgende:
[..]
Het gaat me vooral om de selectiviteit waarmee dit soort dingen gebeurt. En als je het artikel leest dan staat er dat ze alle bronnen wel heeft vermeld en zinnen herschreven heeft. Ik denk dat je op die manier vrijwel elke scriptie opnieuw wel onder de loep kan noemen. Dit is dus echt zoeken naar iets. Duidelijk onderdeel van de smear campaign richting PVV. Wat ik overigens ook een waardeloze partij vind, maar kom dan met iets substantieels, dit is echt spijkers op laag water zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |