abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215707400
Besta allemaal,
Er is mij een ZZP opdracht aangeboden maar ik stond op het punt deze te weigeren omdat er, voor zover ik dacht te weten, altijd minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn en ik niet voornemens was meerdere opdrachten aan te nemen.
Toch wat gegoogled en tot mijn verbazing las ik dat één opdrachtgever wel is toegestaan.
Klopt mijn conclusie?
pi_215707434
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Besta allemaal,
Er is mij een ZZP opdracht aangeboden maar ik stond op het punt deze te weigeren omdat er, voor zover ik dacht te weten, altijd minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn en ik niet voornemens was meerdere opdrachten aan te nemen.
Toch wat gegoogled en tot mijn verbazing las ik dat één opdrachtgever wel is toegestaan.
Klopt mijn conclusie?
ja.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_215707464
Dat is een beetje schimmig gebied. Met 1 opdrachtgever loop je het risico dat dat als verkapt dienstverband wordt gezien en dan zou die opdrachtgever je eigenlijk verplicht in loondienst moeten nemen. Zeker als je ook op locatie zit, met apparatuur van die opdrachtgever werkt, je je eigen werktijden en uurtarief niet zelf bepaalt, en je er gewoon de hele week werkt. Maar er zijn ook genoeg situaties dat je maar 1 opdrachtgever hebt en toch gewoon ondernemer bent zonder problemen. Waar die grens precies ligt, is niet helemaal duidelijk.

Met 1 opdracht die wsch niet het hele jaar duurt zou ik me sowieso geen zorgen maken.
pi_215707482
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:34 schreef Farenji het volgende:
Dat is een beetje schimmig gebied. Met 1 opdrachtgever loop je het risico dat dat als verkapt dienstverband wordt gezien en dan zou die opdrachtgever je eigenlijk verplicht in loondienst moeten nemen. Zeker als je ook op locatie zit, met apparatuur van die opdrachtgever werkt, je je eigen werktijden en uurtarief niet zelf bepaalt, en je er gewoon de hele week werkt. Maar er zijn ook genoeg situaties dat je maar 1 opdrachtgever hebt en toch gewoon ondernemer bent zonder problemen. Waar die grens precies ligt, is niet helemaal duidelijk.

Met 1 opdracht die wsch niet het hele jaar duurt zou ik me sowieso geen zorgen maken.
eens tot je laatste zin. daar zou ik me wel zorgen over maken.
en dank u meneer Dood,
pi_215707616
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Besta allemaal,
Klopt mijn conclusie?
Een opdrachtgever kan. Het ligt eraan hoe de gezagsverhoudingen liggen. Als het wordt beschouwd als een verkapt dienstverband, dan hebben jij en je opdrachtgever wel een probleem natuurlijk.
pi_215707666
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 14:56 schreef Halcon het volgende:

[..]
Een opdrachtgever kan. Het ligt eraan hoe de gezagsverhoudingen liggen. Als het wordt beschouwd als een verkapt dienstverband, dan hebben jij en je opdrachtgever wel een probleem natuurlijk.
gezagsverhouding.. opstelling in het team.. of het werk door jou uitbesteed kan worden.. of er een overeenkomst ligt op deliverables ipv aanwezigheid.. legio factoren.
en dank u meneer Dood,
pi_215708022
Is dit je enige inkomstenbron en is het fulltime werk? Of is het naast je baan in loondienst?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_215708116
Je hebt ondernemer in het kader van de inkomstenbelasting en ondernemer in het kader van de wet DBA. Beide hanteren verschillende definities (dus je kunt ook ondernemer zijn volgens de ene wet maar niet volgens de andere wet)

Bij de Wet DBA gaat het vooral om gezagsverhouding: Al heb je 10 opdrachtgevers, dan nog kun je volgens de wet DBA 10 x als werknemer beschouwd worden.

Die 3 opdrachtgevers kom je met name tegen in het kader van de inkomstenbelasting. En het is ook geen wettelijke bepaling maar een toetsingscriterium van de belastingdienst. Als je 3 opdrachtgevers hebt beschouwen ze je (in relatie tot de inkomstenbelasting!) al gauw als ondernemer. Met één opdrachtgever kan het nog steeds maar moet je een goed verhaal hebben waarom je ondernemer bent. Bijvoorbeeld omdat je net gestart bent, of dat je de jaren daarvoor wel meer opdrachgevers had en dit jaar gewoon een slecht jaar was. Of dat je paprikateler bent, je paprika's op de veiling hebt aangeboden en toevallig één partij al je paprika's heeft opgekocht (een bekend arrest).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215708289
quote:
Besta allemaal,
Klopt mijn conclusie?
Op basis daarvan ben je in ieder geval voor de Wet op de inkomstenbelasting (zelfstandigenaftrek etc) geen ondernemer. Simpelweg omdat continuïteit van het bedrijf geen doel lijkt te zijn.

Of je voor de Wet DBA (waar nu veel discussies over gaan) ondernemer bent, is met deze informatie niet te zeggen, dat ligt volledig aan de afspraken tussen jou en de opdrachtgever (prestatie- of inspanningsverplichting, gezag, inbedding in de organisatie, jouw werkzaamheden in relatie tot de kerntaken van de organisatie).
pi_215708384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 16:11 schreef knoopie het volgende:
Is dit je enige inkomstenbron en is het fulltime werk? Of is het naast je baan in loondienst?
Het is niet fulltime. Ik heb daarnaast nog een bedrijf maar dat wil ik op korte termijn afstoten en ik heb nog een parttime betrekking van 12u, ook deze parttime betrekking zou zomaar kunnen eindigen…
pi_215708408
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Op basis daarvan ben je in ieder geval voor de Wet op de inkomstenbelasting (zelfstandigenaftrek etc) geen ondernemer. Simpelweg omdat continuïteit van het bedrijf geen doel lijkt te zijn.
De opdracht betreft er eentje voor de zeer lange termijn.
pi_215708431
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 17:20 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
De opdracht betreft er eentje voor de zeer lange termijn.
Dan moet je een heel goed verhaal hebben over hoe je de continuïteit op lange termijn gaat vormgeven. Een lange opdracht is ook niet oneindig en kan eindigen.

Dan moet je op zijn minst aan de belastinginspecteur kunnen uitleggen wat de plannen voor de toekomst van je onderneming zijn ('na deze opdracht stoppen' is niet het juiste antwoord), hoe je hierna aan een opdracht denkt te komen en waarom één opdracht in het belang van de onderneming op lange termijn is.
pi_215708474
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 17:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dan moet je een heel goed verhaal hebben over hoe je de continuïteit op lange termijn gaat vormgeven. Een lange opdracht is ook niet oneindig en kan eindigen.

Dan moet je op zijn minst aan de belastinginspecteur kunnen uitleggen wat de plannen voor de toekomst van je onderneming zijn ('na deze opdracht stoppen' is niet het juiste antwoord), hoe je hierna aan een opdracht denkt te komen en waarom één opdracht in het belang van de onderneming op lange termijn is.
Bedankt voor je reactie en waarschuwing.
Dus na deze opdracht met pensioen gaan zou niet acceptabel zijn?
pi_215708517
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 17:36 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Je kan natuurlijk wel heel erg je best doen om meer opdrachten binnen te halen met een mooie website, potentiële klanten benaderen en netwerken. Maar ja, als het niet wil lukken om meer opdrachten te vinden, dan is met pensioen gaan ook een optie. ;)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_215708580
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 17:36 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
nou, dat is dus wel een prima antwoord. mits je leeftijd en de inkomsten dat aannemelijk maken..
en dank u meneer Dood,
pi_215708795
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2024 17:55 schreef freak1 het volgende:

[..]
nou, dat is dus wel een prima antwoord. mits je leeftijd en de inkomsten dat aannemelijk maken..
Maar neem ik er naast nog een partime loondienst baan bij voor 8 of 16u dan klopt het verhaal niet meer, begrijp ik dat goed? Ik moet eigenlijk meerdere zzp opdrachten (proberen) aan (te) nemen?
pi_215708943
Punt is, ik wil niet meer opdrachten. Het is niet mijn initiële bedoeling ZZP-er te worden. Ik zag een leuke baan maar bleek later een langdurige ZZP opdracht te zijn. Administratief etc is het verder geen probleem omdat ik momenteel al ondernemer met een winkel ben. Ik ben dus wel gewend aan allerlei administratieve zaken. De bedoeling was mijn winkel in te ruilen voor een parttime baan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 28-11-2024 18:50:41 ]
pi_215713719
quote:
1s.gif Op donderdag 28 november 2024 18:43 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
iet meer opdrachten. Het is niet mijn initiële bedoeling ZZP-er te worden. Ik zag een leuke baan maar bleek later een langdurige ZZP opdracht te zijn. Administratief etc is het verder geen probleem omdat ik momenteel al ondernemer met een winkel ben. Ik ben dus wel gewend aan allerlei administratieve zaken. De bedoeling was mijn winkel in te ruilen voor een parttime baan.
Kun je niet op een of andere manier je winkel als vehikel gebruiken om deze opdracht te doen? Of is het iets compleets anders? Als het bijvoorbeeld een consultancy-klus in de detailhandel is, zou je vast iets creatiefs moeten kunnen verzinnen. En anders zijn er ook nog payrollingbedrijven die je voor de duur van de klus een 0-urencontract kunnen aanbieden en je vervolgens detacheren.
pi_215756429
Er mag in WGR wel een gepind topic met deze informatie want hiervan zullen nog vele topics gestart worden anders.
Zeker met de te verwachten nieuwe regels voor zzp’ers
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')