ja.quote:Op donderdag 28 november 2024 14:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Besta allemaal,
Er is mij een ZZP opdracht aangeboden maar ik stond op het punt deze te weigeren omdat er, voor zover ik dacht te weten, altijd minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn en ik niet voornemens was meerdere opdrachten aan te nemen.
Toch wat gegoogled en tot mijn verbazing las ik dat één opdrachtgever wel is toegestaan.
Klopt mijn conclusie?
eens tot je laatste zin. daar zou ik me wel zorgen over maken.quote:Op donderdag 28 november 2024 14:34 schreef Farenji het volgende:
Dat is een beetje schimmig gebied. Met 1 opdrachtgever loop je het risico dat dat als verkapt dienstverband wordt gezien en dan zou die opdrachtgever je eigenlijk verplicht in loondienst moeten nemen. Zeker als je ook op locatie zit, met apparatuur van die opdrachtgever werkt, je je eigen werktijden en uurtarief niet zelf bepaalt, en je er gewoon de hele week werkt. Maar er zijn ook genoeg situaties dat je maar 1 opdrachtgever hebt en toch gewoon ondernemer bent zonder problemen. Waar die grens precies ligt, is niet helemaal duidelijk.
Met 1 opdracht die wsch niet het hele jaar duurt zou ik me sowieso geen zorgen maken.
Een opdrachtgever kan. Het ligt eraan hoe de gezagsverhoudingen liggen. Als het wordt beschouwd als een verkapt dienstverband, dan hebben jij en je opdrachtgever wel een probleem natuurlijk.quote:Op donderdag 28 november 2024 14:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Besta allemaal,
Er is mij een ZZP opdracht aangeboden maar ik stond op het punt deze te weigeren omdat er, voor zover ik dacht te weten, altijd minimaal 3 opdrachtgevers moeten zijn en ik niet voornemens was meerdere opdrachten aan te nemen.
Toch wat gegoogled en tot mijn verbazing las ik dat één opdrachtgever wel is toegestaan.
Klopt mijn conclusie?
gezagsverhouding.. opstelling in het team.. of het werk door jou uitbesteed kan worden.. of er een overeenkomst ligt op deliverables ipv aanwezigheid.. legio factoren.quote:Op donderdag 28 november 2024 14:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een opdrachtgever kan. Het ligt eraan hoe de gezagsverhoudingen liggen. Als het wordt beschouwd als een verkapt dienstverband, dan hebben jij en je opdrachtgever wel een probleem natuurlijk.
Op basis daarvan ben je in ieder geval voor de Wet op de inkomstenbelasting (zelfstandigenaftrek etc) geen ondernemer. Simpelweg omdat continuïteit van het bedrijf geen doel lijkt te zijn.quote:Op donderdag 28 november 2024 14:25 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Besta allemaal,
Klopt mijn conclusie?
Het is niet fulltime. Ik heb daarnaast nog een bedrijf maar dat wil ik op korte termijn afstoten en ik heb nog een parttime betrekking van 12u, ook deze parttime betrekking zou zomaar kunnen eindigen…quote:Op donderdag 28 november 2024 16:11 schreef knoopie het volgende:
Is dit je enige inkomstenbron en is het fulltime werk? Of is het naast je baan in loondienst?
De opdracht betreft er eentje voor de zeer lange termijn.quote:Op donderdag 28 november 2024 16:56 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Op basis daarvan ben je in ieder geval voor de Wet op de inkomstenbelasting (zelfstandigenaftrek etc) geen ondernemer. Simpelweg omdat continuïteit van het bedrijf geen doel lijkt te zijn.
Dan moet je een heel goed verhaal hebben over hoe je de continuïteit op lange termijn gaat vormgeven. Een lange opdracht is ook niet oneindig en kan eindigen.quote:Op donderdag 28 november 2024 17:20 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
De opdracht betreft er eentje voor de zeer lange termijn.
Bedankt voor je reactie en waarschuwing.quote:Op donderdag 28 november 2024 17:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dan moet je een heel goed verhaal hebben over hoe je de continuïteit op lange termijn gaat vormgeven. Een lange opdracht is ook niet oneindig en kan eindigen.
Dan moet je op zijn minst aan de belastinginspecteur kunnen uitleggen wat de plannen voor de toekomst van je onderneming zijn ('na deze opdracht stoppen' is niet het juiste antwoord), hoe je hierna aan een opdracht denkt te komen en waarom één opdracht in het belang van de onderneming op lange termijn is.
Je kan natuurlijk wel heel erg je best doen om meer opdrachten binnen te halen met een mooie website, potentiële klanten benaderen en netwerken. Maar ja, als het niet wil lukken om meer opdrachten te vinden, dan is met pensioen gaan ook een optie.quote:Op donderdag 28 november 2024 17:36 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie en waarschuwing.
Dus na deze opdracht met pensioen gaan zou niet acceptabel zijn?
nou, dat is dus wel een prima antwoord. mits je leeftijd en de inkomsten dat aannemelijk maken..quote:Op donderdag 28 november 2024 17:36 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie en waarschuwing.
Dus na deze opdracht met pensioen gaan zou niet acceptabel zijn?
Maar neem ik er naast nog een partime loondienst baan bij voor 8 of 16u dan klopt het verhaal niet meer, begrijp ik dat goed? Ik moet eigenlijk meerdere zzp opdrachten (proberen) aan (te) nemen?quote:Op donderdag 28 november 2024 17:55 schreef freak1 het volgende:
[..]
nou, dat is dus wel een prima antwoord. mits je leeftijd en de inkomsten dat aannemelijk maken..
Kun je niet op een of andere manier je winkel als vehikel gebruiken om deze opdracht te doen? Of is het iets compleets anders? Als het bijvoorbeeld een consultancy-klus in de detailhandel is, zou je vast iets creatiefs moeten kunnen verzinnen. En anders zijn er ook nog payrollingbedrijven die je voor de duur van de klus een 0-urencontract kunnen aanbieden en je vervolgens detacheren.quote:Op donderdag 28 november 2024 18:43 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
iet meer opdrachten. Het is niet mijn initiële bedoeling ZZP-er te worden. Ik zag een leuke baan maar bleek later een langdurige ZZP opdracht te zijn. Administratief etc is het verder geen probleem omdat ik momenteel al ondernemer met een winkel ben. Ik ben dus wel gewend aan allerlei administratieve zaken. De bedoeling was mijn winkel in te ruilen voor een parttime baan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |