In het kort: ik heb jaren mijn post niet geopend. Schulden gemaakt, deurwaarders aan de deur. De hele mikmak.
Begin 2023 besloten dat het tijd werd voor verandering en hulp aanvaard na tussenkomst van een organisatie. Beschermingsbewind aangevraagd zodat de post weer werd geopend, schulden worden geinventariseerd, schuldhulp in gang gezet om schulden weg te krijgen, enz. Traject van 18 maanden en dan schuldenvrij en nieuwe start. jAlleen loopt dat even anders dan verwacht en daar heb ik wat vragen over.
Beschermingbewindvoerder: hierna BB
Partij die schuldentraject doet: hierna NZ
Enfin, begin 2023 door de rechter onder bewind gesteld: BB en een ergens eind juni heb ik op kantoor van BB een contract getekend met NZ voor de duur van 18 maanden, ingaaande 1 juli. Net dus de periode waarin de wetgeving veranderd rondom schuldhulp/schuldsanering. Na die tijd zou ik dan schuldenvrij moeten zijn. Blij mee en dat is met contractpartij NZ.
Gedurende die periode erna heeft NZ mijn schulden geinventariseerd, waaronder de schulden die ik heb lopen bij mijn ouders en wat ik terugbetaalde als ik geld had. Via hen kon ik ook een en ander in de gaten houden, zoals ik het zelf maar even noem en dat ging allemaal tergend langzaam. Tot op heden weten mijn ouders bijv. niet eens welk deel van de schuld 'goedgekeurd' is. Het duurde uberhaupt al vele, vele maanden voordat zij iets te horen kregen vanuit de zijde van NZ. En ook nadat er wel wat hoorde, duurde het maanden voordat er wat mee gedaan werd en er vragen kwamen voor nadere specificaties ervan.
Ik heb NZ weleens gebeld. De persoon was niet aanwezig, maar ik zou ook een mail kunnen sturen. Eindresultaat: de weken gingen voorbij, mails bleven onbeantwoord. Ook vanuit BB bleven mails onbeantwoord.
Ergens februari 2024, er moet een medisch keuring aangevraagd worden ivm WSNP lijkt het. Liever niet, maar wat moet dat moet. In juli uiteindelijk die keuring ondergaan. Uitlslag daarvan: voorlopig arbeidsongeschikt. BB2 heeft de schuldeisers over deze medische keuring geinformeerd, gevraagd alles aan te houden verder en af te wachten en na de keuring zouden zijn dan een eindaanbod ontvangen. 3 maanden na die medische keuring is er geen eindaanbod (of wat het ook was) gedaan. Nu,weer een paar weken later, nog steeds niet. Mijn ouders horen niets van BB2, weten niet eens dat het dossier is overgegaan naar de gemeente.
Tussentijds ben ik van beschermingsbewindvoerder moeten wisselen. Het bedrijf BB wou haar activitieten inkrimpen, maar geen probleem: mijn casebehandelaar/bewindvoerster zou meegaan en voor mij zou er niets veranderen, zo werd mij verzekerd. Ok, prima, als er voor mij niets veranderd. Dus akkoord gegeven en de rechtbank heeft dit bekrachtigd. Mijn nieuwe beschermingsbevoerder/bedrijf: BB2.
BB2 was dus mn nieuwe bewindvoerder per juli of augustus, weet niet meer precies. En bij BB2 zou ik dezelfde bewindvoerster hebben. Nou, dat klopte, maar mijn vaste bewindvoerster is na 2-3 maanden verkast, zonder mij dit te melden. Ook heb ik na de overstap naar BB2 geen contact meer met haar gehad terwijl er nog wel wat dingen open stonden. Toen ik maar eens mailde, had ik opeens een andere bewindvoerster

En, ook heel erg fijn: als dank voor voor mijn medewerking is er wel 750 euro van mn rekening gehaald vanwege de overgang naar BB2: 'aanvangskosten', want ja, dat bedrag stond er inmiddels op mn beheerrekening. Daarover is nooit gecommuniceerd, maar ik krijg dit dus ook niet vergoed vanuit de bijzondere bijstand

en daarnaast kwam het inititatief voor overstap naar BB1 naar BB2 niet van mij

Paar maanden terug kreeg ik dus van mn nieuwe bewindvoersteer dat de schuldhulp nog niet gestart was, nadat ik vroeg om een bedrag van 1xxx om iets te kunnen aanschaffen. Een bedrag dat inmiddels in veelvoud daarvan op mn beheerrekening staat. Huh!? Er zou al maanden geld opzij gezet worden voor de schuldenregeling, het zou aan mijn houding bij/en de gemeente liggen dat dat traject mislukt was, en weet ik veel wat nog meer?
Waar het op neerkwam, ik was de 2e in de 10 jaar dat mijn nieuwe bewindvoerster meemaakte dat zij een schuldentraject ziet mislukken. Zou ik in Rotterdam wonen, waar zij actief is, dan zou het heel anders gelopen zijn vertelde ze. Het zou dus aan mijn gemeente liggen en aan mij.
Bij mijn gemeente heb ik daarop mijn dossier opgevraagd, omdat ik precies wilde weten wat er dan aan de hand was, omdat ik geen idee heb wat zij bedoelde, waarom het traject daar is misgelopen.
NZ, die dus het schuldentrjact kennelijk uitvoert, heb ik ook hele dossier opgevraagd per mail.
Resultaat mail naar Gemeente: 'er is van u geen dossier bekend bij ons'.
Resultaat van mail naar NZ: nu ruim 8 weken verder, gok ik. Geen reactie ontvangen. Geheel conform verwachting.. want werkelijk niemand die ik spreek hierover heeft ook maar een goed woord over over de communiciatie met NZ en eerdere mails werden ook niet of pas na lange tijd beantwoord.
Na de mail van de gemeente heb ik ook telefonisch contact met een dame van de gemeentelijke schuldhulpinstantie gehad. Zij hebben dus geen dossier en BB1 heeft kennelijk een commerciele schuldhulp ingeschakel. Deze heeft de gemeente ook niet ingeschakeld, terwijl ik wel via een gemeentelijk instantie bij hen (bewindvoerding) terecht ben gekomen. Ondertussen heeft BB1 mij al die tijd aangegeven dat schuldhulp liep, er is geld opzij werd gezet, en.. , en... en dat ik dus eind dit jaar schuldenvrij zou zijn.
De vrouw van de gemeente adviseerde mij contact op te nemen met sociaal raadslieden om te kijken wat de mogelijkheden waren. Ook zij vond het heel vreemd allemaal.
Mijn nieuwe bewindvoerder bij BB2 heb ik ook op de hoogte gesteld van mijn bevindingen. BB2 heeft hierop ook met mijn gemeente gebeld en is daarbij tot de conclusie gekomen dat wat NZ haar heeft bericht onjuist/gelogen is. Uiteindelijk heeft NZ nadat ook zij geen reactie op een klacht heeft ontvangen en na contact met mijn gemeente het dossier teruggehaald bij NZ.
Dat het contracft inmiddels is teruggehaald en is overgeheveld naar de gemeente, daar heeft NZ mij noch de schuldeiers over geinformeerd. Ook mijn ouders niet dus -die nog steeds niet weten voor welk bedrag hun claim meegaat in de schuldenpot, terwijl zij wel alle bankafschriften en dergelijke hebben overlegd.
Lang verhaal, maar waar het nu dus op neerkomt: 18 maanden naar de klote, geen schone lei eind van het jaar, terwijl dat wel het geval zou zijn geweest als de gemeente ingeschakeld zij zijn voor het minnelijke schuldentraject. Ook geen WSNP en ik heb ook geen idee of dat uberhaupt is aangevvraagd door NZ bij de rechtbank?. Dat zou namelijk heb ik begripen met terugwerkende kracht kunnen, waardoor die bijna 18 maanden niet verloren zijn.
maar ja, is die WSNP nog van toepassing, nu BB2 de boel heeft teruggehaald bij NZ?
-wie heeft NZ betaald voor zn werkzaamheden?
- Als die 18 maanden als verloren beschouwd kunnen worden, door nalatig/foutief/ondeskundig handelen door NZ, wat kan ik dan doen? Ik hoor letterlijk niets postiefs over dat bedrijf. Van niemand die ik erover heb gesproken van enkele instanties.
- Wat is gebruikelijk bij beschermingsbewind? Gemeentelijke schuldhulp inschakelen voor een minnelijk traject, of een commerciele schuldhulpverlener en dan naar de WSNP en hoe wordt dat bepaald?
Al met al zijn die 18 maanden die tegenwoordig staan voor een schone lei bijna verlopen en ik weet totaal niet meer waar ik aan toe ben. Ik ben in ieder geval niet schuldenvrij, lijkt het aan het eind van dit jaar

terwijl ik dat wel had kunnen zijn als ik direct via de gemeente de schuldhulp ingegaan zou zijn via een minnelijk traject.
Vragen:
- de overgangskosten van BB1 naar BB2 van dik 750 euro die van mijn rekening zijn betaald, terwijl de overgang niet van mijn initiatief was en ik daar niet over geinformeerd ben. Kan ik die terugeisen bij BB2 of zouden die voor kosten van BB1 moeten zijn (wat ik moreel gezien vind dat dat het geval zou moeten zijn, ook omdat mijn casebehandelaar daar mee ging naar BB2 en zijn reeds bekend was met het dossier)
- het schuldentraject: Dossier ligt nu bij de gemeente. En mijn vertrouwen in een spoedige afloop en bewindvoering heeft een flinke deuk opgelopen
[ Bericht 45% gewijzigd door Rene op 27-11-2024 09:28:56 ]