abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215645857
Welkom bij Het Hardlooptopic!

Of je nou een ultraloper bent die zonder problemen 150 km wegtikt, of je de trap op lopen al als een prestatie ziet--geen zorgen, iedereen mag meedoen. Snel, langzaam, het boeit ons allemaal niet. Zolang je maar beweegt, toch?

Hier delen we ervaringen, soms wat handige tips (of gewoon wat geklaag), en motiveren we elkaar om weer die schoenen aan te trekken. Want ja, elke stap telt... of dat nou naar de koelkast is of door het bos.

Dus doe gezellig mee, het wordt vast "leuk" *O* ~O>

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

-----------------------------------------------------------------------------------

Kijk wie waar wanneer gaat lopen! *O*

En voeg hier je wedstrijden toe aan De Lijst 8-)

-----------------------------------------------------------------------------------
pi_215645891
quote:
12s.gif Op donderdag 21 november 2024 19:33 schreef Tracksmith het volgende:
Ik denk dat dorsal niet "rug" of "ruggengraat" betekent maar wel "rugnummer" ;)
Ik zal maar niet vertellen hoe lang ik erover deed om dit te snappen nee :+ :')

Oh, en deze kans qua TT kon ik niet laten gaan, sorry :@ wist niet of je doorhad dat je de lapo had ;)
pi_215647417
Wat zouden jullie qua training nog aanraden. Over 10 dagen loop ik een marathon. Ik heb vanavond een rustige training gedaan met 10x 400m versnellen (maar 30 sec langzamer dan mn marathontempo) en ik wil zondag en woensdag nog lopen.
Ik denk nog 2x 10 max. Zou je dan nog een paar x een kilometer op marathontempo doen, of nog een paar x een kilometer sneller dan dat? Of gewoon nog 2x heel langzaam en rustig?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_215647853
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 22:49 schreef kalinhos het volgende:
Wat zouden jullie qua training nog aanraden. Over 10 dagen loop ik een marathon. Ik heb vanavond een rustige training gedaan met 10x 400m versnellen (maar 30 sec langzamer dan mn marathontempo) en ik wil zondag en woensdag nog lopen.
Ik denk nog 2x 10 max. Zou je dan nog een paar x een kilometer op marathontempo doen, of nog een paar x een kilometer sneller dan dat? Of gewoon nog 2x heel langzaam en rustig?
Het schema wat ik 2 keer gebruikt hebt (met tweede keer hogere mileage), heeft dit als de woensdag voor de race:

Dress rehearsal
Bijv. 8 miles (13 km) with 2 miles (3 km) at marathon pace

Marathon week is all easy recovery with the exception of Wednesday. Wednesday is a dress rehearsal for the marathon. Wear the shoes, socks, shorts, and so on that you’ll wear in the marathon. This is your last chance to check that everything is right for the race. After an easy 3 miles (5 km), run 2 miles (3 km) at marathon race pace, then 2 more miles easy. You should feel reasonably fresh but will probably not yet feel fully rested. If you have any tight muscles, there’s still time to get a massage, stretch, or see a physical therapist to get your legs ready for race day.

En tijdens die 3km denk ik altijd "omg dit is zo zwaar dit lukt me nooit voor 42km" :P
pi_215652488
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 20:06 schreef twist02 het volgende:

[..]
Ik zal maar niet vertellen hoe lang ik erover deed om dit te snappen nee :+ :')

Oh, en deze kans qua TT kon ik niet laten gaan, sorry :@ wist niet of je doorhad dat je de lapo had ;)
Lapo is laatste post veronderstel ik ? Wat is TT dan ?
pi_215652504
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 22:49 schreef kalinhos het volgende:
Ik zou zondag nog 2X2 of 2x3km op marathontempo doen, echt nog effe wennen aan het tempo.
Woensdag nog 2km marathontempo, 1 km HMtempo en de rest rustig.
pi_215653474
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 15:36 schreef Tracksmith het volgende:

[..]
Lapo is laatste post veronderstel ik ? Wat is TT dan ?
Ja klopt, dat is de laatste post. Na 300 posts sluit een topic automatisch en bij een reeks is het gebruikelijk dat degene met de laatste post een nieuw deel opent, vandaar :)

TT is de topic titel, in dit geval het stukje na het nummer. Ik was dus ongeduldig én zag een mooie optie qua TT ;)
pi_215660911
Ben eindelijk weer aan het hardlopen *O* het stelt nog weinig voor, vanochtend 8x 1 minuut lopen en 2 minuten wandelen haha. Eerste keer na zeven weken was een beetje onwennig nog maar mn quadriceps voelt ok. Lekker rustig opbouwen nu voordat de trainingen weer wat intensiever kunnen worden.
pi_215673375
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 10:53 schreef twist02 het volgende:
Op zich vind ik hardlopen in de regen niet eens zo erg :) de eerste 5-10 minuten zijn kut, maar daarna heeft het wel iets bevrijdends ofzo :D

Heb alleen wel een hekel aan wind :{ en net toen ik me daar ook bij neergelegd had en het bij de 4e versnelling ook nog ging hagelen, heb ik wel even gevloekt }:|

Maar nu (na een warme douche) ga ik mezelf de rest van de dag vertellen dat ik toch maar mooi gegaan ben *) :+
Dit dus. Warm en droog vandaag, maar ontzettende grafwind.
pi_215675077
Die wind was echt bizar. Normaal denk ik mwah ik ga er mn rondje niet op wijzigen maar heb wel bewust t vandaag zo gedaan dat ik 5k naar het zuiden liep en 5k eindigend naar het noorden.

En dan is het wel lekker zeg, zon op je bol, rivier er naast en gewoon 18 graden ofzo
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_215675094
Hebben er trouwens mensen ervaring met het rennen met een hond of met een kinderwagen?

Ik heb een hond van 7 maanden; nu istie nog te jong om deze afstanden te doen maar over een jaartje kan het wel en dan wil ik wel met hem gaan rennen.

Tevens komt er een baby in februari en volgens mij heb je daar speciale kinderwagens voor. Eerst dacht ik je loopt voor lul, maar met zo’n ding kan je wel nog net wat vaker weg om te rennen.
pi_215675574
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 20:56 schreef kalinhos het volgende:
Hebben er trouwens mensen ervaring met het rennen met een hond of met een kinderwagen?

Ik heb een hond van 7 maanden; nu istie nog te jong om deze afstanden te doen maar over een jaartje kan het wel en dan wil ik wel met hem gaan rennen.

Tevens komt er een baby in februari en volgens mij heb je daar speciale kinderwagens voor. Eerst dacht ik je loopt voor lul, maar met zo’n ding kan je wel nog net wat vaker weg om te rennen.
Ik heb geen speciale hardloopbuggy (want geen ruimte hier in huis voor), maar gebruik onze Joolz Geo3 ook gewoon voor duurloopjes met de kleine man.
Gaat prima moet ik zeggen, alleen je loopt natuurlijk wel iets minder technisch netjes zeg maar.
pi_215676085
Vandaag het rondje van 37km maar ingekort, de eerste 13km op easy tempo ging prima, vervolgens kwam er 13km marathon pace en ik draaide toevallig ook meteen vol in de wind. Tempo aanpassen naar 4:30 ging ook niet, na 7km 'marathon pace' was ik het zat en ben chagrijnig :( naar huis gelopen in rustig tempo.
Wel jammer want dit was de laatste (en langste) duurloop.

Meteen ook een nieuw horloge getest de Garmin Fenix 7 Pro S Sapphire Solar, echt een top ding ! De oude was alweer uit 2018 en aan vervanging toe met name de batterij.

Nu taperen. Oh ja , ik ga mn vlucht omboeken. Paar dagen eerder weg , heb nog wat vakantiedagen over.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 24-11-2024 23:11:33 ]
  maandag 25 november 2024 @ 11:18:27 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_215678849
quote:

Hier wel ervaring met een hond. Ook voor honden geldt dat ze hun conditie moeten opbouwen. Die van ons kan prima 5km lopen maar daarna begint het tempo toch echt wel te zakken. Als ze los lopen kan je ook niet echt steeds lekker lopen want je moet wel blijven opletten, die van ons snuffelt nog wel eens en kan mij dan kwijt zijn.

Aan de riem wilt die van ons nog wel eens opeens stilstaan omdat ze echt moet plassen. Ik weet nu ongeveer wel de stukjes waar ze wil plassen dus dan stop ik even.

edit: met warm weer neem ik haar nooit mee. 20 graden is echt al heel warm voor een hond omdat ze niet kunnen zweten. Zorg na afloop ook dat het bakje met water vol zit :)

[ Bericht 10% gewijzigd door xzaz op 25-11-2024 11:40:51 ]
pi_215678888
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2024 21:55 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]
Ik heb geen speciale hardloopbuggy (want geen ruimte hier in huis voor), maar gebruik onze Joolz Geo3 ook gewoon voor duurloopjes met de kleine man.
Gaat prima moet ik zeggen, alleen je loopt natuurlijk wel iets minder technisch netjes zeg maar.
:o afhankelijk van het tempo dat je loopt zou ik dat wel spannend vinden. eea wel in perspectief met het tempo en leeftijd van de kleine

Een stoepje / oneffenheid / takje is zo gemist. Het risico is klein maar de gevolgen kunnen wel heel groot zijn. Deze papa zou het niet aandurven in ieder geval
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 25 november 2024 @ 12:21:59 #16
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215679361
35 min aan één stuk en in de regen, check w/ Had dit huiswerk maar voor mezelf verzonnen voordat ik woensdag in een groepje bij de AV instroom.

Trots op mezelf :)
  maandag 25 november 2024 @ 12:22:51 #17
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215679375
Heb mezelf trouwens een koptelefoon van Shokz met bone conduction kado gedaan. Dit was tevens een testrondje en die is meer dan goedgekeurd.
pi_215679499
Ik heb een Thule Chariot Sport waarmee ik weleens met de kinderen hardloop. Baby's zou ik er niet in vervoeren bij het hardlopen, maar peuters/kleuters gaat prima en mijn ervaring is dat ze na een paar km in slaap vallen.
Langste afstand dat ik ermee gelopen heb is 15km. Heb m ook weleens achter de racefiets gehangen maar dat was minder een succes.
pi_215679552
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 12:22 schreef Quoi het volgende:
Heb mezelf trouwens een koptelefoon van Shokz met bone conduction kado gedaan. Dit was tevens een testrondje en die is meer dan goedgekeurd.
Nice, die heb ik toevallig ook net gister besteld (ook omdat mn gewone koptelefoon net stuk was gegaan en het waarschijnlijk twee maanden duurt voor ie terug komt uit de garantie :P). Ben benieuwd hoe dat loopt, ik moet dan alleen nog even bedenken waar ik de muziek laat, ik weet niet of ik die op mn horloge kan zetten of telefoon mee moet nemen.
pi_215679615
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 11:18 schreef xzaz het volgende:

[..]
Hier wel ervaring met een hond. Ook voor honden geldt dat ze hun conditie moeten opbouwen. Die van ons kan prima 5km lopen maar daarna begint het tempo toch echt wel te zakken. Als ze los lopen kan je ook niet echt steeds lekker lopen want je moet wel blijven opletten, die van ons snuffelt nog wel eens en kan mij dan kwijt zijn.

Aan de riem wilt die van ons nog wel eens opeens stilstaan omdat ze echt moet plassen. Ik weet nu ongeveer wel de stukjes waar ze wil plassen dus dan stop ik even.

edit: met warm weer neem ik haar nooit mee. 20 graden is echt al heel warm voor een hond omdat ze niet kunnen zweten. Zorg na afloop ook dat het bakje met water vol zit :)
Thanks. Was ook van plan het rustig op te bouwen idd, zeker komende 12 maanden nog niet, maar het is uiteindelijk een jachthond (kooiker) dus hij zou 5k wel aan moeten kunnen denk ik dan. En idd tot max 19 graden ofzo.
  maandag 25 november 2024 @ 13:38:17 #21
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215679806
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 12:52 schreef valleilijn het volgende:

[..]
Nice, die heb ik toevallig ook net gister besteld (ook omdat mn gewone koptelefoon net stuk was gegaan en het waarschijnlijk twee maanden duurt voor ie terug komt uit de garantie :P). Ben benieuwd hoe dat loopt, ik moet dan alleen nog even bedenken waar ik de muziek laat, ik weet niet of ik die op mn horloge kan zetten of telefoon mee moet nemen.
Je voelt m echt niet zitten en hoort ook nog omgevingsgeluid, dus dat zijn echt pluspunten.

Ik gebruikte mijn telefoon (bluetooth) in flipbelt.

Benieuwd hoe hij bevalt!
  maandag 25 november 2024 @ 14:20:24 #22
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_215680068
quote:

Wij hebben een hardloopkinderwagen. Het is wel wennen want vergt iets aangepaste techniek en planning waar je loopt, maar is wel handig ^O^. Wel even opletten welke je koopt, die van ons was pas geschikt toen de kleine zelfstandig kon gaan zitten.

Maar uiteindelijk gebruiken we ‘m niet zo vaak, was stiekem toch wat gedoe qua moment (icm slapen/eten etc).

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 12:22 schreef Quoi het volgende:
Heb ik ook! Echt top dingen O+
pi_215681728
Shokz _O_
  maandag 25 november 2024 @ 22:43:35 #24
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_215684549
Ingeschreven voor 20km Sallandtrail *O* Heb daar heel vaak aangemoedigd, nu eindelijk zelf lopen. Ofja, zou in 2020 daar ook lopen, tot de eerste lockdown werd aangekondigd de avond ervoor (weet je nog @Quoi :D)
  maandag 25 november 2024 @ 23:12:34 #25
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_215684735
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2024 22:43 schreef GotC het volgende:
Ingeschreven voor 20km Sallandtrail *O* Heb daar heel vaak aangemoedigd, nu eindelijk zelf lopen. Ofja, zou in 2020 daar ook lopen, tot de eerste lockdown werd aangekondigd de avond ervoor (weet je nog @:Quoi :D)
Dat zal ik niet snel vergeten :D :D

Supertof dat je gaat lopen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')