quote:
Op zondag 17 november 2024 09:59 schreef Wienerschnitzels het volgende:[..]
Nou ja het is een optelsom van al die jaren '90 veranderingen, van het logo, via de idioot onpersoonlijke Arena van het begin (met de rare kleuren van de stoeltjes en de gigantische grachten rondom) tot de beursgang. De club was de club niet meer. Dat heeft veel kwaad bloed gezet.
Klopt. Maar een klein beetje nuance:
De laatste seizoen in de Meer (en de topwedstrijden in OS) was echt op het tandvlees wat betreft aantal toeschouwers, veiligheid en beleving. De Meer was schitterend voor de hardcore supporter, maar kon eigenlijk niet meer. In de keiharde wind en regen naar Ajax - PSV kijken in het olympisch zonder dak, zonder iets van faciliteiten, ja dat is nostalgie, ja dat is voetbalcultuur, en voor mij persoonlijk: schitterend; maar als club moest je wel iets doen.
Ik denk dat het bestuur goed gezien had dat er meer geld nodig was om structureler in de Europese top (subtop) te kunnen spelen.
Ajax was 1 van de eerste die naar een soort van Arena, multifunctioneel stadion ging (het woord alleen al: multifunctioneel), met veel skyboxen en meer inkomsten + het geld van de beursgang nog. Maar ja: toen dat gekut met die grasmat, dat geld van de beursgang gebruiken voor precies de verkeerde spelers, en het lumineuze idee de harde kern uit elkaar te halen. American football en Tina Turner in ons stadion en de grasmat nog verder naar de klote. En als bonus nog het leergeld betalen dat bij zo een type stadion hoort (afstand tot het veld, het betaalsysteem, enz, enz). De sfeer was volkomen kut, het voetbal was kut, de marketing was kut, Het nieuwe logo, Ajax koffie en andere meuk. Nee. Alles samen: niet best.
Het nieuwe logo is daar inderdaad een symbool voor geworden.