Die van de supermarkt bederft minder snel door de vacuümverpakking, e-nummers etc. etc.quote:Op zaterdag 16 november 2024 18:41 schreef Moederenkind het volgende:
Waarom zou dat niet mogen?
In de supermarkt zie ik vaak schaaltjes gekookte pasta en lasagne in de koeling staan.
Ik bewaar regelmatig pasta in de koelkast en vriezer. Nog nooit ziek van geworden.
Jij ruikt werkelijk overal aan.quote:Op zaterdag 16 november 2024 18:44 schreef CommissarisInjeanus het volgende:
2 dagen moet sowieso geen probleem zijn.
Altijd ruiken voor het eten en dan komt dat meestal wel goed
Bij pasta is het helaas zo dat de pasta papperig wordt als je het met saus erdoorheen gaat bewaren. Goede oplossing is invriezen i.p.v. in de koelkastquote:Op zaterdag 16 november 2024 18:43 schreef Serinde het volgende:
Waarom zou het niet kunnen bij pasta?
Je kunt daar ook een spiegelei overheen gooien.quote:
Bacillus cereus inderdaad, ook bekend van gekookte rijst.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:19 schreef KV7blue het volgende:
Er zit pastasaus in van het merk Grand'Italia: Bolognese met rundvlees.
De pasta is idd gekocht in supermarkt.
Ga de pan in koelkast doen afgedekt met folie voor zekerheid, dagje zal wel kunnen idd.Was wel van plan om het de volgende dag opnieuw op te warmen, hoop dat het dan nog smaakt.
Ik las eens iets over een gevaarlijke bacterie bij pasta's, maar dat is pas na 2 dagen volgens mij.
Kan makkelijk joh.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:19 schreef KV7blue het volgende:
Ga de pan in koelkast doen afgedekt met folie voor zekerheid, dagje zal wel kunnen idd.Was wel van plan om het de volgende dag opnieuw op te warmen, hoop dat het dan nog smaakt.
Ik las eens iets over een gevaarlijke bacterie bij pasta's, maar dat is pas na 2 dagen volgens mij.
Daar is het wat laat voor en ook onzin, ligt nogal aan je pasta, je saus en hoe je deze gekookt hebt.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:27 schreef quirina het volgende:
Gatver.
Saus en pasta altijd vanelkaar apart houden. En pasta die overblijft kan je beter weggooien, gekookte pasta die weer opgewarmd wordt is niet lekker. Pasta is zo gekookt,
In principe eens, maar niet elke bacterie zie of ruik je.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:30 schreef maily het volgende:
[..]
Kan makkelijk joh.
Kijk, ruik, proef.
Ja, maar heel belangrijk: Check de temperatuur van je koelkast.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:19 schreef KV7blue het volgende:
Nee.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:32 schreef Adames het volgende:
[..]
In principe eens, maar niet elke bacterie zie of ruik je.
Dit dus!quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:27 schreef quirina het volgende:
Gatver.
Saus en pasta altijd vanelkaar apart houden. En pasta die overblijft kan je beter weggooien, gekookte pasta die weer opgewarmd wordt is niet lekker. Pasta is zo gekookt,
Wij koken zo vaak voor 2 dagen.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:27 schreef quirina het volgende:
Gatver.
Wat deze man zegt. Hoe smerig kun je zijn!quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:47 schreef halfway het volgende:
[..]
Dit dus!
Gewoon iedere dag vers en de rest wegflikkeren.
kan geen kwaad man, is toch normaal, als je teveel hebt gekookt om 't de volgende dag op te eten.quote:
Niet doenquote:Op zaterdag 16 november 2024 18:39 schreef KV7blue het volgende:
Hoi
Ik heb wat teveel pasta gekookt, pastasaus zit er ook door gemengd, kan ik de pan in de koelkast zetten en de volgende dag nog veilig opeten? Ik las eens iets dat je met pasta bewaren moet oppassen, maar 1 dagje kan wel toch?
Dit dus, saus en pasta apart houden en volgende dag pasta vers kokenquote:Op zaterdag 16 november 2024 19:27 schreef quirina het volgende:
Gatver.
Dat van de spinazie is allang achterhaald.quote:Op zaterdag 16 november 2024 22:39 schreef sturmpie het volgende:
[..]
kan geen kwaad man, is toch normaal, als je teveel hebt gekookt om 't de volgende dag op te eten.
sommige koken voor 'n hele week.
't enige wat je niet moet opwarmen is spinazie, dat schijnt niet goed te zijn ivm 'n stofje dat giftig zou worden als 't 2x wordt opgewarmd oid
Iedere Italiaan zal de pasta met de saus verwarmen voor ze dit eten. Het is echt mega Hollands om eerst pasta op een bord te scheppen en dan pas de saus.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:19 schreef KV7blue het volgende:
Dit dus. Vooral te warm laten staan is een risico. Erg kleine kans maar als het mis gaat, kan het dodelijk zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:29 schreef Adames het volgende:
[..]
Bacillus cereus inderdaad, ook bekend van gekookte rijst.
Niet te lang bewaren, maar paar dagen kan.
En goed (snel) laten afkoelen.
Nee, een italiaan verwarmd de saus, en doet daar dan een portie pasta in.quote:Op zaterdag 16 november 2024 23:57 schreef FreezePop het volgende:
[..]
Iedere Italiaan zal de pasta met de saus verwarmen voor ze dit eten. Het is echt mega Hollands om eerst pasta op een bord te scheppen en dan pas de saus.
Nouja, die ene dag...quote:Gekookte pasta bewaar je best niet te lang. Daarvoor waarschuwt het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV). Hoewel koude pastasalades bij warm weer erg populair zijn, raadt het FAVV aan om gekookte pasta niet langer dan twee dagen in de koelkast te bewaren.
Botulisme of b. Cereus. Gekookte pasta was poreus en is dat na het koken niet meer, dat creëert een anaerobe omgeving. Daarnaast bevat het veel zetmeel, wat voeding is. Het koken is niet heet genoeg de endosporen stuk te maken, en zodra je eten afkoelt en op tafel staat heeft het een prima temperatuur voor de bacteriën om zich te vermenigvuldigen.quote:Op zaterdag 16 november 2024 18:41 schreef Moederenkind het volgende:
Waarom zou dat niet mogen?
In de supermarkt zie ik vaak schaaltjes gekookte pasta en lasagne in de koeling staan.
Ik bewaar regelmatig pasta in de koelkast en vriezer. Nog nooit ziek van geworden.
En sterf, want botulisme en b.cereus zijn dodelijk en ruik, zie en proef je niet.quote:Op zaterdag 16 november 2024 19:30 schreef maily het volgende:
[..]
Kan makkelijk joh.
Kijk, ruik, proef.
Als je je pasta gelijk koelt. Niet als je die eerst een half uurtje op kweek zet op de eettafel.quote:Op zondag 17 november 2024 09:11 schreef D. het volgende:
De pasta zelf kan makkelijk een dag of 3 bewaard blijven, de saus is afhankelijk van de ingrediënten
edit:
[..]
Nouja, die ene dag...
En ik ben zelf vaak een zeikerd als het om houdbaarheid gaat
Dat telt ook zeker meequote:Op zondag 17 november 2024 09:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je je pasta gelijk koelt. Niet als je die eerst een half uurtje op kweek zet op de eettafel.
En vooral dat de best practices -voor wie wel veilig een pastasalade wil voorbereiden - zo ook ondergesneeuwd raken.quote:Op zondag 17 november 2024 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is opvallend dat in dit soort topics altijd weer hetzelfde naar voren komt. Mensen die weten waar ze het over hebben zeggen het niet te doen, zeer voorzichtig te zijn dit met bronnen onderbouwen, en de mensen die beweren dat het geen probleem is gewoon maar wat roepen.
Mensen die dit soort topics openen willen in de allermeeste gevallen alleen maar horen dat het geen probleem is, waarschijnlijk omdat ze zelf geen verantwoording willen nemen.
Lekker verhaal.quote:Op zondag 17 november 2024 07:12 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dit dus. Vooral te warm laten staan is een risico. Erg kleine kans maar als het mis gaat, kan het dodelijk zijn.
Dodelijke pasta kwam uit te warme koelkast
risico=kans x impactquote:Op zondag 17 november 2024 11:01 schreef ieniminimuis het volgende:
Jarenlang avonddiensten gedraaid en daarbij meerdere keren pasta met saus gekookt voor meerdere dagen en ik leef nog steeds.
Er ging wel wat rond voor rijst (en pasta) maar als je een beetje oplet en je pan niet de hele avond op het aanrecht laat staan voor het in de koeling gaat, valt het risico wel mee.quote:Op zaterdag 16 november 2024 18:39 schreef KV7blue het volgende:
Ik las eens iets dat je met pasta bewaren moet oppassen
quote:Koelen, koelen en nog eens koelen
Je kunt dus opgelucht ademhalen. Dood ga je niet van ouwe rijst. Maar wil je zeker weten dat je niet de hele dag boven de wc hangt? Zet de rijst of pasta dan binnen twee uur na het koken in de koelkast, adviseert Van der Vossen. En warm je maaltijd maar één keer op. 'Als het telkens opnieuw afkoelt en daarna weer verhit wordt, komen de bacteriën iedere keer op een goede temperatuur om te groeien.'
Bonustip: zet ook de koelkast een graadje kouder. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat vijfentwintig procent van de Nederlandse huishoudens hun koelkast op zeven graden of warmer heeft afgesteld. 'Dat is best veel. De ideale temperatuur is vier graden. Dat is lekker koud. Te koud voor de Bacillus cereus.' Lekker laten chillen, die rijst.
Je tip gaat niet helpen, veel te lang veel te warm.quote:Op zondag 17 november 2024 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kook als vrijgezel meestal voor 2 of 3 dagen en uit ervaring kan ik zeggen dat ik nooit ziek ben geworden of iets geks heb geproefd aan pasta uit de koelkast.
Ik warm per keer wel alleen op wat ik eet, dus ik schep het over in een wok / koekenpan of bord in de magnetron als ik lui ben.
Tip: als je na het koken het eten laat afkoelen om in de koeling te zetten, laat het deksel er dan af (of schuin op de pan) zodat je geen omstandigheden voor bacteriegroei creëert.
Bezuinig ook niet die paar kilowattuur per jaar door je koelkast te warm in te stellen, op 3-4 graden Celsius verbruikt hij echt niet zoveel meer en je bespaart het ruim op eten dat langer vers blijft.
Dan had ik de afgelopen 29 jaar al minimaal 3.000x ziek moeten kunnen van opgewarmde "prakjes", aangezien ik al sinds m'n 20e m'n eigen maaltijden kook en opwarm.quote:Op zondag 17 november 2024 11:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Je tip gaat niet helpen, veel te lang veel te warm.
Uit het kokende water, direct onder de kraan, in een bakje in de koeling. Dan kan je het de dag er na eten.
Eerst een uurtje met de deksel er af zodat het lekker een graadje of veertig, vijftig is, is precies niet wat je wilt.
Nee dat is niet hoe het werkt. En het risico bij botulisme en b.cereus is niet ziek maar dood.quote:Op zondag 17 november 2024 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan had ik de afgelopen 29 jaar al minimaal 3.000x ziek moeten kunnen van opgewarmde "prakjes", aangezien ik al sinds m'n 20e m'n eigen maaltijden kook en opwarm.
Botulisme, hoe vaak denk je dat dat voorkomt in Nederland? Paar meldingen per jaar en dat is dan vaak ook nog door in de zomer te zwemmen tussen de dode ratten.quote:Op zondag 17 november 2024 11:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nee dat is niet hoe het werkt. En het risico bij botulisme en b.cereus is niet ziek maar dood.
Bij botulisme heb je nog het voordeel dat de toxines bij opwarmen al vrij snel worden afgebroken en de betreffende bacterie totaal niet tegen een zure omgeving kan. Dus bij een goedverwarmde bewaarde pasta is botulisme erg onwaarschijnlijk. Maar het kan wel dodelijk zijn, de toxine is een sterk zenuwgif. In Oost-Europa komt het regelmatig voor vanwege de traditie van inmaken. En een hap sterk verdund slootwater is natuurlijk niet vergelijkbaar met het opeten van pastasalade die wemelt van de toxines.quote:Op zondag 17 november 2024 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Botulisme, hoe vaak denk je dat dat voorkomt in Nederland? Paar meldingen per jaar en dat is dan vaak ook nog door zwemmen tussen de dode ratten.
Beetje overtrokken allemaal.
Elke maaltijd is dodelijk als je die zo behandelt.quote:Op zondag 17 november 2024 07:12 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dit dus. Vooral te warm laten staan is een risico. Erg kleine kans maar als het mis gaat, kan het dodelijk zijn.
Dodelijke pasta kwam uit te warme koelkast
Wat wil je nu eigenlijk hiermee? Dat je er schijt aan verstandig advies hebt? Dat je risico =. kans x impact niet snapt?quote:Op zondag 17 november 2024 11:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kook als vrijgezel meestal voor 2 of 3 dagen en uit ervaring kan ik zeggen dat ik nooit ziek ben geworden of iets geks heb geproefd aan pasta uit de koelkast.
Ik warm per keer wel alleen op wat ik eet, dus ik schep het over in een wok / koekenpan of bord in de magnetron als ik lui ben.
Tip: als je na het koken het eten laat afkoelen om in de koeling te zetten, laat het deksel er dan af (of schuin op de pan) zodat je geen omstandigheden voor bacteriegroei creëert.
Bezuinig ook niet die paar kilowattuur per jaar door je koelkast te warm in te stellen, op 3-4 graden Celsius verbruikt hij echt niet zoveel meer en je bespaart het ruim op eten dat langer vers blijft.
[..]
Er ging wel wat rond voor rijst (en pasta) maar als je een beetje oplet en je pan niet de hele avond op het aanrecht laat staan voor het in de koeling gaat, valt het risico wel mee.
https://www.quest.nl/mens/voeding/a46611182/rijst-opnieuw-opwarmen
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |