abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 16 november 2024 @ 10:35:41 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_215597175

quote:
Utrecht - Een oliebollenkraam in Leidsche Rijn heeft te maken gekregen met bedreigingen en online woede. Op sociale media circuleert een filmpje, waaruit zou blijken dat de eigenaar van de oliebollenkraam een meisje niet wil aannemen, omdat zij een hoofddoek draagt.
Een filmpje op de socials toont een teleurgestelde moeder. Haar dochter wil werken in een oliebollenkraam op het Brusselplein in Utrecht, maar wordt geweigerd omdat ze een hoofddoek draagt. De desbetreffende oliebollenkraam ontvangt inmiddels bedreigingen. Fractievoorzitter Mahmut Sungur van Denk Utrecht wil raadsvragen stellen.
Steff Rouleaux, de eigenaar van de oliebollenkraam in Leidsche Rijn vertelt dat het niet zo zwart-wit is als het lijkt. Eergisteren kreeg hij een appje van een 15-jarig meisje dat graag bij zijn kraam wil werken. Hij nodigde haar uit voor een kennismakingsgesprek. Als ze gistermiddag langskomt bij de kraam, ziet hij dat ze een hoofddoek draagt. "Toen viel ik meteen met de deur in huis en vroeg ik: meisje, als je hier komt werken, blijft je hoofddoekje om of gaat-ie af?"
Veiligheidsvoorschriften
Het meisje geeft aan dat zij haar hoofddoek wil blijven dragen. “Dan houdt het heel snel op, zei ik toen", gaat Rouleaux verder. "Ik heb het misschien te bruut naar het meisje geformuleerd. Maar niet omdat ik geen buitenlandse mensen hier laat werken."
Een dag later zegt hij tegen RTV Utrecht dat het hem om de kledingvoorschriften gaat die hij in zijn kraam wil naleven voor de veiligheid. Zo noemt hij een incident van jaren geleden waarbij de hoofddoek van een andere werknemer in een heater terechtkwam en vervolgens vlam vatte. “Ik werk met apparatuur waar motoren in zitten, zoals een deegklopper, en die machines zijn oersterk.” Daarom mag het personeel van Rouleaux ook geen sjaals of truien met wijde mouwen aan die vast kunnen komen.
Naar eigen zeggen discrimineert Rouleaux niet en heeft hij vrienden met diverse achtergronden. “Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen", zegt hij. "Ik zou mijn excuses willen aanbieden, desnoods naar de moskee gaan met onze oliebollen.”
Bedreigingen
Het College van de Rechten van de Mens stelt dat het expliciet uitsluiten van vrouwen die een hoofddoek dragen uiteraard discriminerend is. Maar het College kan pas ingaan op een specifiek voorval als het onderzoek heeft kunnen doen.
Op sociale media hebben mensen geen onderzoek nodig om hun oordeel te vellen. De oliebollenkraamhouder wordt overspoeld met bedreigingen en de politie rijdt extra rondjes langs het plein.
Terwijl RTV Utrecht met Rouleaux spreekt, wordt hij meermaals gebeld door onbekende nummers. “Weer iemand die me gaat bedreigen, ik ga niet opnemen.” Sinds gisteravond heeft hij honderden haatberichten ontvangen op WhatsApp en via sociale media. Daarom heeft hij zijn Instagram en Facebook tijdelijk uitgezet. Ook andere oliebollenkramen in Utrecht melden dat zij zijn bedreigd, terwijl zij niets te maken hebben met de kraam op het Brusselplein.
Rouleaux zou graag in gesprek willen met het meisje en haar moeder. “Ik hoop dat ik het meisje hier aan het werk kan krijgen, want dat zou een enorme voldoening zijn.” Hij laat op zijn telefoon een foto zien van een felroze, elastisch hoofddeksel dat hij heeft besteld. Deze vorm van hoofdbedekking is in lijn met de kledingvoorschriften van zijn kraam. “Dat kan het meisje dragen als ze hier komt werken.”
Goed gesprek
Als de moeder van het meisje het verhaal van haar dochter hoort, raakt het haar diep. "Mijn dochter had zich voorbereid op een sollicitatiegesprek. Ze had vragen verwacht over haar competenties, kwaliteiten en zwakke punten. Maar ze kreeg maar één vraag: over haar hoofddoek."
De moeder zit even verderop te lunchen en is verrast dat haar dochter al na vijf minuten voor haar neus staat. Vervolgens stapt ze naar de oliebollenkraam om verhaal te halen. Ze neemt de woordenwisseling op.
Ze deelt het filmpje via WhatsApp met familie en vrienden. Zo laat ze zien waar ze naar eigen zeggen vaker mee te maken krijgt. "Ik wilde laten zien aan mijn kind: ik sta achter jou. Want we moeten dit niet accepteren, discriminatie is níét normaal. Ik wil dat mijn kinderen zich ook Utrechter voelen." Vervolgens heeft iemand het filmpje op TikTok en Facebook geplaatst en gaat het viraal. Dat was helemaal niet de bedoeling, vertelt ze.
Als de moeder hoort dat de oliebollenkraameigenaar wordt bedreigd, raakt ze hevig geëmotioneerd. “Ik wil absoluut niet dat deze man iets overkomt." Ze is ontzettend geschrokken van de enorme haat die hij over zich heen krijgt. "Ik wens hem niets ellendigs toe. Blijf van hem en zijn kraam af", roept ze op. "Hij moet ook zijn brood verdienen."
De moeder hoopt binnenkort met een goed gesprek dit achter zich te kunnen laten. "Zonder wrijving geen glans", stelt ze. "Ik sta open voor een gesprek met de kraameigenaar."
https://www.rtvutrecht.nl(...)chter-met-hoofddoek]

twitter

twitter

Michelle snapt er ook weinig van
twitter

POLL

[ Bericht 4% gewijzigd door Paul op 16-11-2024 14:31:27 ]
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_215597218
Treurig maar deze kraam kan je nu helaas wel afschrijven, zeker in kanaleneiland 2.0 Leidsche Rijn.
  Spellchecker zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:12 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215597243
Kan me voorstellen dat wijde kleding niet veilig is ..... maar wat ze hieronder dragen met die veters is dat ook niet :P

pi_215597260
Wat een drama weer om niks.
pi_215597283
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:40 schreef 111210 het volgende:
Treurig maar deze kraam kan je nu helaas wel afschrijven, zeker in kanaleneiland 2.0 Leidsche Rijn.
Pardon?

In Leidsche Rijn wonen alleen juppen. Maatje van mij heeft daar op een appartementje flinke overwaarde op geboekt in een paar jaar tijd.

Overigens zou ik er niet willen wonen. Veel nieuwbouw en erg rustig. Was er toevallig gisteren nog
pi_215597289
Zijn redenatie is compleet begrijpelijk. Hopelijk wordt hij niet gelyncht door de grootste slachtoffers van Nederland..
  zaterdag 16 november 2024 @ 10:49:41 #7
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_215597304
En natuuuuuuurlijk had die moeder helemaal niet niet de bedoeling dat deze man zoveel agressie over zich heen zou krijgen. Echnie hoor ! :')
quote:
. Want we moeten dit niet accepteren, discriminatie is níét normaal. Ik wil dat mijn kinderen zich ook Utrechter voelen.
Voed je kind dan ook op tot een normale Utrechtse meid. Die draagt geen hoofddoek want dat ding is IMO de discriminatie ten top.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_215597338
Dit topic vraagt om dit fantastische nummer

Bekijk deze YouTube-video
pi_215597342
Het houdt niet op
  zaterdag 16 november 2024 @ 10:54:24 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215597359
Dat stiekem filmen ook echt. Rattenstreek.
pi_215597367
werk maar eens samen met zo iemand :')
pi_215597391
Enerzijds zou het juist extra veilig en hygiënisch kunnen zijn met een hoofddoek, afhankelijk hoe strak dat ding omgeknoopt is, maar zo te lezen had de oliebollenman daar zelf al voor gezorgd.
Anderzijds als je in de fabriek of op kantoor aankomt in je korte broek en petje op, kun je ook vertrekken.

Fophef dus en schadelijk van mevrouw om meteen de racismekaart te trekken
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_215597420
Dus deze meneer had het meisje met hoofddoek maar gewoon moeten aannemen. Machine grijpt hoofddoek, einde van het meisje. Kan de eigenaar van de oliebollenkraam weer op zoek naar een nieuwe werknemer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:02:14 #14
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_215597426
Stiekem de boel filmen om een haatcampagne te starten als de eigenaar geen meidje met een hoofddoek in zijn kraam wil om volkomen legitieme reden (veiligheid). Zo kennen we dit volk weer.

De kraameigenaar en andere werkgevers leren hier wel weer van. Gewoon zeggen dat ze niet genoeg ervaring heeft de volgende keer.

On a sidenote ik zou het ook perfect begrijpen als je dat meisje niet aan wilt nemen omdat ze een hoofddoek draagt. Ik wordt echt misselijk van het continu proberen te normaliseren van dat conservatieve onderdrukkingsdoekje. Bah. Het is niet normaal en zal ook nooit normaal worden. Rot op met je achterlijke ideologie. :r
  Spellchecker zaterdag 16 november 2024 @ 11:07:40 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215597456
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dus deze meneer had het meisje met hoofddoek maar gewoon moeten aannemen. Machine grijpt hoofddoek, einde van het meisje. Kan de eigenaar van de oliebollenkraam weer op zoek naar een nieuwe werknemer.
Morgen komt iemand van zijn andere personeel met die capuchonkoordjes in de machine ...
pi_215597499
Gezeik om helemaal niks. En een bepaalde groep, met zeer korte lontjes, is direct weer op hun pik getrapt.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_215597517
De man heeft zelfs eigen swag laten maken waaronder een hoofddoek cap.
Waarom zou iemand een hoofddoek laten maken als hij mensen met hoofddoek zou weigeren.
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:15:32 #18
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215597555
Meteen overgaan op dreigen :') Zegt alweer genoeg he
pi_215597574
95% van fok is extreem rechts :{w
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 16 november 2024 @ 11:19:19 #20
80791 crew  Paul
pi_215597577
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:18 schreef Ali_boo het volgende:
:o
pi_215597578
Aan iemands hoofdhaar kan men toch zien of iemand zich vaak goed doucht? Dat gaat moeilijker als personen hun hoofdhaar verbergen in een hoofddoek, dan kan men niet zien of iemand hygiënisch genoeg is om in de voedselindustrie te mogen werken. Toch?
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:19:59 #22
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215597581
Weer een reden om uberhaupt geen moslims op gesprek te laten komen. Neem je ze niet aan krijg je racisme gezeik.

"Ze" maken het zichzelf ook niet bepaalt makkelijk he.
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:20:18 #23
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_215597583
quote:
Bestaat Fok voor 95% uit moslims dan? Goh, weer wat geleerd.
pi_215597589
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:43 schreef maily het volgende:
Kan me voorstellen dat wijde kleding niet veilig is ..... maar wat ze hieronder dragen met die veters is dat ook niet :P

[ afbeelding ]
Zou de moskee graag willen verven, blauw en wit zijn hun favoriete kleuren toch O-)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_215597591
Hmm, schijnbaar zijn er hier kledingvoorschriften vanwege veiligheidsredenen. Dit meisje kan haar hoofddoek toch afdoen?

Het is dan ook onduidelijk waarom er hier ophef over is, maar het blijkt dat de red-green alliance dit natuurlijk meteen weer als een belediging richting hun favoriete religie ziet. En die vrouw van TikTok die meteen weer over racisme begint, man man man. Nee, kledingvoorschriften zijn niet racistisch.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 16 november 2024 @ 11:21:54 #26
80791 crew  Paul
pi_215597594
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:21 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Zou de moskee graag willen verven, blauw en wit zijn hun favoriete kleuren toch O-)
Wat is SJW
pi_215597597
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:47 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Pardon?

In Leidsche Rijn wonen alleen juppen.
Haha nee zeker niet. Tis in sommige stukken echt Kanaleneiland 2.0.
pi_215597603
quote:
Dan moet ze zelf maar thuis oliebollen bakken en die proberen te verkopen.
pi_215597607
Een nieuwe genocide en de racisten vinden het allemaal prima
pi_215597616
quote:
Even vertaald:
95% van fok geeft reacties waar jij het niet mee eens bent.
pi_215597623
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:23 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Dan moet ze zelf maar thuis oliebollen bakken en die proberen te verkopen.
Mijn reactie was ook een tikje cynisch ;(
pi_215597632
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Even vertaald:
Psst

Ik ben team oliebollen kraam
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:27:33 #33
194233 Friday12
Originele kloon
pi_215597640
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:24 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Even vertaald:
95% van fok geeft reacties waar logica gebruikt word en niet meteen slachtofferol
  zaterdag 16 november 2024 @ 11:28:37 #34
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215597649
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:54 schreef Twiitch het volgende:
Deden ze toch ook wel eens bij Franse docenten?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215597660
En maar verbaasd zijn waarom half Nederland ze uitkotst.
pi_215597708
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:47 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Pardon?

In Leidsche Rijn wonen alleen juppen. Maatje van mij heeft daar op een appartementje flinke overwaarde op geboekt in een paar jaar tijd.

Overigens zou ik er niet willen wonen. Veel nieuwbouw en erg rustig. Was er toevallig gisteren nog
Je zit er weer eens een keer helemaal naast met je juppen. Er wonen inmiddels meer dan 47.000 mensen in Leidsche Rijn, waarvan 22.7% een Marokkaanse achtergrond heeft, 13.5% een Turkse, en 8% een Surinaamse.

Met 25.8% zijn de Nederlanders niet eens de grootste groep in die wijk, die gaat naar 'overig' met 27.9%. Het is dus gewoon een smeltpot, vergelijkbaar met Overvecht en Kanaleneiland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hathor op 16-11-2024 11:40:48 ]
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215597710
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:21 schreef HowardRoark het volgende:
Hmm, schijnbaar zijn er hier kledingvoorschriften vanwege veiligheidsredenen. Dit meisje kan haar hoofddoek toch afdoen?

Het is dan ook onduidelijk waarom er hier ophef over is, maar het blijkt dat de red-green alliance dit natuurlijk meteen weer als een belediging richting hun favoriete religie ziet. En die vrouw van TikTok die meteen weer over racisme begint, man man man. Nee, kledingvoorschriften zijn niet racistisch.
Mensen vandaag de dag willen maar al te graag slachtoffer zijn. En grijpen elke gelegenheid aan om ophef te schreeuwen. Vervolgens pakt de media het op en moeten we er allemaal iets van vinden

Weet je, ik pas gewoon deze keer c_/
pi_215597712
Ach beginnen de kolonisten weer te bepalen hoe wij moeten leven
pi_215597723
quote:
De desbetreffende oliebollenkraam ontvangt inmiddels bedreigingen. Fractievoorzitter Mahmut Sungur van Denk Utrecht wil raadsvragen stellen.
Omdat de kraam nu bedreigingen ontvangt. Toch...?
pi_215597748
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:33 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Mensen vandaag de dag willen maar al te graag slachtoffer zijn. En grijpen elke gelegenheid aan om ophef te schreeuwen. Vervolgens pakt de media het op en moeten we er allemaal iets van vinden

Weet je, ik pas gewoon deze keer c_/
Het gefabriceerde slachtofferschap van moslims wordt als uniek gezien in bepaalde kringen en levert daardoor altijd extra felle reacties op. Als dit ging om een Christen of Jood, hadden diezelfde mensen er geen probleem van gemaakt.

'Dan doe je dat kruisje/keppeltje toch gewoon af? Big deal'

Maar als het om moslims gaat:

'RACISME! :'('
'ISLAMOFOBIE!'
'BOYCOT DE OLIEBOLLENKRAAM!'
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215597751
quote:
Hij vraagt verantwoordelijk wethouder Susanne Schilderman (D66) om de vergunning in te trekken. Sungur stelt dat zij dit kan doen op grond van ‘slecht levensgedrag’ of vanwege veiligheidsrisico‘s, omdat veel mensen woest zijn op de oliebollenbakker.
Schilderman laat in een reactie weten dat ze staat voor een stad zonder discriminatie en met werk voor iedereen.
En ja hoor, gelijk gaan klagen bij de lokale D66. In plaats van aangeven dat de veiligheid nu eenmaal leidend is gaat die D66 miep nog mee in het racisme verhaal :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215597763
Als je steeds ten onrechte de discriminatiekaart of racismekaart trekt,zal op den duur geen enkele klacht nog serieus genomen worden.
pi_215597776
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 november 2024 10:54 schreef Twiitch het volgende:
Wat is er mis met stiekem filmen? Terecht geweigerd overigens..
pi_215597817
quote:
Ondertussen is zijn oliebollenkraam vrijdag aan het einde van de middag alsnog gesloten. Dat gebeurde nadat een raam was ingegooid, bevestigt een woordvoerder van de politie. Die benadrukt dat de kraam niet onder dwang van de politie gesloten is. Over de sluiting na alle tumult voegt hij toe: ,,Soms is het beter om een keuze als deze te maken.”
Het is ze weer gelukt: de oliebollenkraam is vernield, zijn Utrechtse klanten hebben geen oliebollen dit jaar en de bakker moet stoppen. En om het dan helemaal schandalig te maken roept de politie Utrecht dat het maar beter is dat deze man gedwongen gestopt is. 8)7
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_215597818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:33 schreef Hathor het volgende:

[..]
Je zit er weer eens een keer helemaal naast met je juppen. Er wonen inmiddels meer dan 47.000 mensen in Leidsche Rijn, waarvan 22.7% een Marokkaanse achtergrond heeft, 13.5% een Turkse, en 8% een Surinaamse.

Met 25.8% zijn de Nederlanders niet eens de grootste groep in die wijk, die gaat naar 'overig' met 27.9%. Het is dus gewoon een smeltpot, vergelijkbaar met Overvecht en Kanaleneiland.
Bron?
pi_215597850
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het is ze weer gelukt: de oliebollenkraam is vernield, zijn Utrechtse klanten hebben geen oliebollen dit jaar en de bakker moet stoppen. En om het dan helemaal schandalig te maken roept de politie Utrecht dat het maar beter is dat deze man gedwongen gestopt is. 8)7
Schade verhalen op dat takkewijf met haar stiekeme gefilm en dat meteen op social media flikkeren, het is mij wel duidelijk wat haar intenties waren, die krokodillentranen achteraf smeert ze maar in der haar. Al die ophef, bedreigingen en nu die steen door de ruit zijn puur en alleen aan haar acties te danken.
pi_215597867
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:44 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Bron?
Goeie genade kerel, met je eeuwige gezever over een bron. Zoek maar even op inwoner statistieken Leidsche Rijn, en alles zal zich voor je ogen ontvouwen. Als ik het kan vinden, kan jij het ook, hup ga zoeken.

Daarnaast ken ik de wijk wel, ik kom er regelmatig, mijn moeder woont er.
pi_215597891
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:51 schreef Hathor het volgende:

[..]
Goeie genade kerel, met je eeuwige gezever over een bron. Zoek maar even op inwoner statistieken Leidsche Rijn, en alles zal zich voor je ogen ontvouwen. Als ik het kan vinden, kan jij het ook, hup ga zoeken.

Daarnaast ken ik de wijk wel, ik kom er regelmatig, mijn moeder woont er.
Verzonnen dus
pi_215597908
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:55 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Verzonnen dus
Hier luie flikker, want ik wist wel dat je zo zou reageren.

https://allecijfers.nl/wijk/wijk-09-leidsche-rijn-utrecht/

Je weet gewoon helemaal niks over die wijk.
pi_215597911
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het gefabriceerde slachtofferschap van moslims wordt als uniek gezien in bepaalde kringen en levert daardoor altijd extra felle reacties op. Als dit ging om een Christen of Jood, hadden diezelfde mensen er geen probleem van gemaakt.

'Dan doe je dat kruisje/keppeltje toch gewoon af? Big deal'

Maar als het om moslims gaat:

'RACISME! :'('
'ISLAMOFOBIE!'
'BOYCOT DE OLIEBOLLENKRAAM!'

Yep, daarom ben ik ook oprecht blij dat 95% van de usersbase hier dwars door de bs heen ziet
pi_215597916
quote:
15s.gif Op zaterdag 16 november 2024 11:10 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Gezeik om helemaal niks. En een bepaalde groep, met zeer korte lontjes, is direct weer op hun pik getrapt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')