abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219714078
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:29 schreef roos94 het volgende:

[..]
Wrong.

Google it.
Je hebt hoogtens een iets hogere kans op een infectie... Van een virus waarvan de kans heel groot was dat je er al mee geinfecteerd bent of mee geinfecteerd zal worden.
pi_219714528
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:31 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Je hebt hoogtens een iets hogere kans op een infectie... Van een virus waarvan de kans heel groot was dat je er al mee geinfecteerd bent of mee geinfecteerd zal worden.
Ik betwijfel of dit klopt. Het is niet één virus. Er zijn meer dan 100 typen HPV virussen. Maar de meeste typen zijn onschuldig. Dat 80% van de bevolking wel eens besmet is geweest met HPV zegt dus niet veel. De vraag is hoeveel % besmet is met type 16 of 18 dat kanker kan veroorzaken. Hoe meer wisselende seksuele contacten, hoe groter de kans dat je weer besmet wordt met een nieuw type. Dobbelen met je gezondheid als inzet.
pi_219718458
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:28 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Baarmoederhalskanker kan je krijgen door een niet-opgeruimde HPV-infectie. Wel of geen losbandige seksualiteit maakt helemaal niet uit. 1x het virus krijgen (80% van alle mensen kreeg het ooit voor de vaccins) en je kunt al de lul zijn.

Het is ook niet zo dat 'goede weerstand' het oplost. Naast dat dat geen zwartwit aan-uit schakelaartje is, zoals veel wappies denken.
Hoe zeg je dat je dom bent zonder te zeggen dat je dom bent.
pi_219719079
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2026 18:28 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Baarmoederhalskanker kan je krijgen door een niet-opgeruimde HPV-infectie. Wel of geen losbandige seksualiteit maakt helemaal niet uit.
Kan iemand met medische kennis (die ik niet bezit) hier commentaar op geven?

Stel nu dat het eerste klopt, in die zin dat een HPV-infectie door het lichaam “opgeruimd” moet worden.

Wat is dan het effect als tijdens dit opruimen het lichaam opnieuw wordt besmet met weer een ander type HPV? En dan wéér en wéér en wéér?

Is het dan werkelijk zo dat losbandige seksualiteit of veelvuldig vreemdgaan helemaal niets uitmaakt?

Dit lijkt contra-intuïtief als je het vergelijkt met andere virale infecties.
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 januari 2026 @ 10:47:15 #255
367000 roos94
pi_219719114
quote:
Hoe meer sekspartners iemand heeft gehad, hoe groter de kans dat iemand ooit in contact komt met HPV. Er is geen vaste formule zoals “5 partners = X% kans, 10 partners = Y% kans”, maar studies laten zien dat:
🔹 Relatie tussen aantal partners en HPV-blootstelling
1 partner = relatief lage kans op ooit HPV
2–4 partners = hogere kans
≥5 partners = steeds hogere kans
Bij vrouwen met:
7+ levenspartners, wordt de kans op het hebben van HPV in hun leven significant hoger gemeten dan bij vrouwen met 1 partner.
Maar het maakt verder geen zak uit. Het is niet alsof meisjes op jonge leeftijd die rondneuken dat niet gaan doen omdat ze denken o misschien krijg ik over 15 jaar baarmoederhalskanker. Tegelijkertijd zullen meisjes die niet rondneuken dat waarschijnlijk ook niet doen met als reden "ik wil geen hpv". Mensen doen wat ze willen. Of wat ze niet willen. En soms heb je pech en betaal je er jammer genoeg een prijs voor.

Gelukkig is er een goed screeningssysteem in Nederland.

[ Bericht 14% gewijzigd door roos94 op 02-01-2026 10:55:30 ]
pi_219719624
HPV is ook voor mannen een gevaar.
  vrijdag 2 januari 2026 @ 11:59:28 #257
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219719629
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 11:58 schreef potjecreme het volgende:
Inderdaad. Daar hoor je weinig over.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 januari 2026 @ 13:18:45 #258
367000 roos94
pi_219720193
quote:
Ja, maar de risico's zijn niet gelijk.
pi_219720664
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:42 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Kan iemand met medische kennis (die ik niet bezit) hier commentaar op geven?

Stel nu dat het eerste klopt, in die zin dat een HPV-infectie door het lichaam “opgeruimd” moet worden.

Wat is dan het effect als tijdens dit opruimen het lichaam opnieuw wordt besmet met weer een ander type HPV? En dan wéér en wéér en wéér?

Is het dan werkelijk zo dat losbandige seksualiteit of veelvuldig vreemdgaan helemaal niets uitmaakt?

Dit lijkt contra-intuïtief als je het vergelijkt met andere virale infecties.
quote:
Iedereen kan een infectie met HPV krijgen. Maar het risico dat HPV tot kanker leidt, is niet bij iedereen even groot. Want meestal ruimt het lichaam deze infectie zelf op.
https://www.kanker.nl/kan(...)toren-van-keelkanker
pi_219720748
quote:
Dit geeft geen antwoord op mijn vraag wat het effect is van veelvuldige besmettingen.
pi_219720945
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 10:47 schreef roos94 het volgende:

[..]
Maar het maakt verder geen zak uit. Het is niet alsof meisjes op jonge leeftijd die rondneuken dat niet gaan doen omdat ze denken o misschien krijg ik over 15 jaar baarmoederhalskanker. Tegelijkertijd zullen meisjes die niet rondneuken dat waarschijnlijk ook niet doen met als reden "ik wil geen hpv". Mensen doen wat ze willen. Of wat ze niet willen. En soms heb je pech en betaal je er jammer genoeg een prijs voor.

Gelukkig is er een goed screeningssysteem in Nederland.
Ik betwijfel dat. Gedrag kun je beïnvloeden. Met roken is dat ook gelukt. Inderdaad blijft er altijd een percentage over dat toch gaat roken op jonge leeftijd ondanks de vele waarschuwingen, maar de meesten doen dat niet.

Waarom zou dit bij losbandige seksualiteit niet gelden? De overheid heeft ook jarenlang geadviseerd condooms te gebruiken, maar misschien was de boodschap niet duidelijk genoeg.

De focus ligt nu heel erg op de farmaceutische oplossing (vaccinatie) en niet op het gedrag. Emma Heesters gaf in haar TikTok video aan dat ze zelf ook niet begreep waarom ze vroeger altijd vreemdging. Misschien was haar gedrag anders geweest bij betere voorlichting.
pi_219720979
quote:
Is er een verschil tussen homoseksuele en heteroseksuele mannen?
  vrijdag 2 januari 2026 @ 14:39:57 #263
438527 MissButterflyy
pi_219721141
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik betwijfel dat. Gedrag kun je beïnvloeden. Met roken is dat ook gelukt. Inderdaad blijft er altijd een percentage over dat toch gaat roken op jonge leeftijd ondanks de vele waarschuwingen, maar de meesten doen dat niet.

Waarom zou dit bij losbandige seksualiteit niet gelden? De overheid heeft ook jarenlang geadviseerd condooms te gebruiken, maar misschien was de boodschap niet duidelijk genoeg.

De focus ligt nu heel erg op de farmaceutische oplossing (vaccinatie) en niet op het gedrag. Emma Heesters gaf in haar TikTok video aan dat ze zelf ook niet begreep waarom ze vroeger altijd vreemdging. Misschien was haar gedrag anders geweest bij betere voorlichting.
Hou toch eens op met te doen alsof ze het aan zichzelf heeft te danken dat ze baarmoederhalskanker heeft gekregen.
Jij en die Roos die nogal is van het victim blamen.

Trouwens, de meeste mensen zullen ook niet ‘seksueel losbandig’ zijn, zoals ze niet roken.

Verder kan ik me niet voorstellen dat HPV en baarmoederhalskanker weinig tot niet voorkomt bij gemeenschappen waar men monogaam is en losbandigheid niet voorkomt.

Roken vergroot de kans trouwens wel op baarmoederhalskanker, roken is ook een aanslag op je weerstand en immuunsysteem.
Waarom ga je daar niet over preken?
  vrijdag 2 januari 2026 @ 14:40:22 #264
438527 MissButterflyy
pi_219721148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:31 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Is er een verschil tussen homoseksuele en heteroseksuele mannen?
Nee, want ze hebben beide geen baarmoeder.
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 januari 2026 @ 14:49:34 #265
367000 roos94
pi_219721254
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Hou toch eens op met te doen alsof ze het aan zichzelf heeft te danken dat ze baarmoederhalskanker heeft gekregen.
Jij en die Roos die nogal is van het victim blamen.

Trouwens, de meeste mensen zullen ook niet ‘seksueel losbandig’ zijn, zoals ze niet roken.

Verder kan ik me niet voorstellen dat HPV en baarmoederhalskanker weinig tot niet voorkomt bij gemeenschappen waar men monogaam is en losbandigheid niet voorkomt.

Roken vergroot de kans trouwens wel op baarmoederhalskanker, roken is ook een aanslag op je weerstand en immuunsysteem.
Waarom ga je daar niet over preken?
Roken vergroot zo'n beetje de kans op bijna elke kanker. :+
pi_219721869
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nee, dat doe ik dus ook niet.

Er zijn mensen die roken en longkanker krijgen. Dan kun je niet zeggen: die longkanker is het gevolg van roken.

Maar wat je wel kunt zeggen (sinds ca. 1975 toen dit statistisch was vastgesteld) is dat roken de kans op longkanker vergroot.

Op vergelijkbare wijze zou ik willen weten of promiscuïteit de kans op baarmoederhalskanker vergroot. Dat lijkt mij een legitieme vraag.
pi_219721898
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Desondanks werd hierboven beweerd dat HPV ook voor mannen een gevaar is. Ook in dat geval zou ik willen weten of er een relatie is met promiscuïteit.
pi_219736261
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:22 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dit geeft geen antwoord op mijn vraag wat het effect is van veelvuldige besmettingen.
Als je herstelt van hpv, dan maakt je lichaam anti-stoffen aan. Het is inmiddels bekend dat het huidige hpv-vaccin kruisbescherming biedt tegen meerdere varianten, dus dan kun je voorzichtig aannemen dat bij een herhaalde hpv-besmetting het lichaam enigszins zal weten hoe het weer op te ruimen.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 21:20:20 #269
208890 June.
Seriously?
pi_219736957
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]

Wat maak je het onnodig ingewikkeld. Als je onbeschermde seks hebt, heb je kans op HPV. Een persiterende HPV infectie kan kanker veroorzaken, zowel bij mannen als vrouwen. Vaccinatie beschermt tegen een HPV infectie en dus het oplopen van baarmoeder, penis of mond/keelkanker.
Shine bright like a diamond.
pi_219736961
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 20:47 schreef JessicaOpDoorreis het volgende:

[..]
Als je herstelt van hpv, dan maakt je lichaam anti-stoffen aan. Het is inmiddels bekend dat het huidige hpv-vaccin kruisbescherming biedt tegen meerdere varianten, dus dan kun je voorzichtig aannemen dat bij een herhaalde hpv-besmetting het lichaam enigszins zal weten hoe het weer op te ruimen.
Bedankt, dat wist ik nog niet. Maar wat is het effect als die herhaalde besmettingen kort na elkaar plaatsvinden? Heeft het lichaam dan wel voldoende tijd om te herstellen?
pi_219737001
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:20 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Bedankt, dat wist ik nog niet. Maar wat is het effect als die herhaalde besmettingen kort na elkaar plaatsvinden? Heeft het lichaam dan wel voldoende tijd om te herstellen?
Dan heeft het lichaam toch al anti-stoffen?

Om jouw vraag concreet te beantwoorden: ik weet niet of er exact een antwoord bekend is. Misschien kan je aansluiting zoeken bij hoe mensen reageerden op herhaalde covid-besmettingen?
pi_219737053
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:20 schreef June. het volgende:

[..]
Wat maak je het onnodig ingewikkeld. Als je onbeschermde seks hebt, heb je kans op HPV. Een persiterende HPV infectie kan kanker veroorzaken, zowel bij mannen als vrouwen. Vaccinatie beschermt tegen een HPV infectie en dus het oplopen van baarmoeder, penis of mond/keelkanker.
Vaccinatie geeft wel een hoge beschermingsgraad, maar geen 100%. Ik meen gelezen te hebben 95%. Dat betekent dat die 5% nog steeds wordt bepaald door de hoeveelheid en frequentie van seksuele partners.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zaterdag 3 januari 2026 @ 21:29:28 #273
485843 crew  Jippie
pi_219737177
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:24 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Vaccinatie geeft wel een hoge beschermingsgraad, maar geen 100%. Ik meen gelezen te hebben 95%. Dat betekent dat die 5% nog steeds wordt bepaald door de hoeveelheid en frequentie van seksuele partners.
Zelf denk ik dat de kwestie 'pech hebben' ook meespeelt. Het is anno 2026 nooit uit te sluiten of iemand wel of geen kanker krijgt. Zoveel factoren die een rol kunnen spelen.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 23:03:00 #274
208890 June.
Seriously?
pi_219739488
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 21:24 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat kan heel veel redenen hebben. Sommige personen zijn 'nonresponders', die maken dus geen antistoffen aan. Of iemand gebruikt afweerremmers. Of het vaccin werknt net niet tegen een bepaalde variant. Verder hoef je geen seks te hebben om HPV op te lopen..

Maargoed, daarom blijft meedoen aan het bevolkingsonderzoek in zo belangrijk.
  Miss 200.000.000! zondag 4 januari 2026 @ 22:35:14 #275
367000 roos94
pi_219747802
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 23:03 schreef June. het volgende:

[..]
Dat kan heel veel redenen hebben. Sommige personen zijn 'nonresponders', die maken dus geen antistoffen aan. Of iemand gebruikt afweerremmers. Of het vaccin werknt net niet tegen een bepaalde variant. Verder hoef je geen seks te hebben om HPV op te lopen..

Maargoed, daarom blijft meedoen aan het bevolkingsonderzoek in zo belangrijk.
HPV is bijna altijd een seksueel of huid-op-huid overgedragen virus. Zonder enig intiem (genitaal/oraal/huid-op-huid) contact is de kans extreem klein.
Hoe zou het zonder intiem contact kunnen gebeuren?
Via handen / oppervlakken / handdoeken → alleen kort levensvatbaar; praktisch bijna nooit bewezen
Overdracht van moeder op baby bij geboorte → zeldzaam
Zeldzame medische transmissie → uitzonderlijk
Cijfers (voor zover bekend)
Er bestaan geen grote studies die een exact percentage geven, omdat het zó weinig voorkomt. Wat we wél weten:
Onder mensen die geen seks of intiem contact hebben gehad, wordt HPV nauwelijks gevonden (vaak 0% in studies, soms incidenteel <1%).
Vergelijk: bij seksueel actieve mensen krijgt 70–80% ooit HPV in het leven.
➡️ Conclusie: zonder enig intiem contact is HPV mogelijk maar extreem uitzonderlijk; praktisch gezien wordt het vrijwel nooit zo opgelope
  maandag 5 januari 2026 @ 07:08:24 #276
208890 June.
Seriously?
pi_219748632
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2026 22:35 schreef roos94 het volgende:

[..]
HPV is bijna altijd een seksueel of huid-op-huid overgedragen virus. Zonder enig intiem (genitaal/oraal/huid-op-huid) contact is de kans extreem klein.
Hoe zou het zonder intiem contact kunnen gebeuren?
Via handen / oppervlakken / handdoeken → alleen kort levensvatbaar; praktisch bijna nooit bewezen
Overdracht van moeder op baby bij geboorte → zeldzaam
Zeldzame medische transmissie → uitzonderlijk
Cijfers (voor zover bekend)
Er bestaan geen grote studies die een exact percentage geven, omdat het zó weinig voorkomt. Wat we wél weten:
Onder mensen die geen seks of intiem contact hebben gehad, wordt HPV nauwelijks gevonden (vaak 0% in studies, soms incidenteel <1%).
Vergelijk: bij seksueel actieve mensen krijgt 70–80% ooit HPV in het leven.
➡️ Conclusie: zonder enig intiem contact is HPV mogelijk maar extreem uitzonderlijk; praktisch gezien wordt het vrijwel nooit zo opgelope
Je moet wel goed lezen he, AI is niet altijd goed in het begrijpend lezen in het Nederlands. ;)

Ik vind intiem contact zoals zoenen geen seks. Jij blijkbaar wel?
  Vis een optie? dinsdag 6 januari 2026 @ 15:43:28 #277
70532 loveli
N
pi_219761544
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2026 14:40 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Anuskanker.
https://www.kanker.nl/kan(...)toren-van-anuskanker
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')