Dat zou wel een tactisch kunststukje zijn, Suriyak meldde vanacht dat in de Kurskregio nog minder dan 300km2 in Oekraïnse handen zou zijn.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 21:45 schreef Idisrom het volgende:
Nu Europa geen Russisch gas meer afneemt, hebben de Russen vandaag die gaspijplijn gebruikt om de plaats Soedzja binnen te vallen. Volgens The Time of India zijn er 100 Russen door die gaspijplijn gegaan..
Als ik de cijfers van DPA met zijn Frontline Changes (updates) erbij pak, dan is er in de oblast Koersk op 7 en 8 maart 56,3 km² door de Russen veroverd, en vanaf 22 februari is het totaal al 170 km².quote:Op zondag 9 maart 2025 04:16 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou wel een tactisch kunststukje zijn, Suriyak meldde vanacht dat in de Kurskregio nog minder dan 300km2 in Oekraïnse handen zou zijn.
Deepstate zit nog op 337.
Dat klopt. Het gaat volgens Deepstate in totaal om 188 km², en dat was een half jaar geleden precies zo.quote:Op zondag 9 maart 2025 11:25 schreef BEFEM het volgende:
Hoe zit het met vochansk en omgeving eigenlijk? Ligt dat al een half jaar stil?
Afgaande op de laatste berichten lijkt het alsof delen van het front daar ingestort zijn.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat klopt. Het gaat volgens Deepstate in totaal om 188 km², en dat was een half jaar geleden precies zo.
Ik zie meerdere mappers die aangeven dat vooral aan de ooskkant het front aan het inkrimpen is voor de Oekraïners.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Afgaande op de laatste berichten lijkt het alsof delen van het front daar ingestort zijn.
Bekijk deze YouTube-video
Even wachten op bevestiging van de andere bronnen.
Ja, het is altijd even afwachten met duidelijkere bronnen en beelden.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:31 schreef Idisrom het volgende:
Die doorbraak vanuit de gaspijpleiding kwam van meer dan 12 kilometer afstand. De Russen zijn dagen ondergronds bezig geweest om daar te komen met materieel op wielen, en bagage, voedsel en water op karretjes. Ik zag beelden van mensen met gasmaskers, maar er waren ook soldaten bij die een sigaret rookten, dat laatste lijkt mij in een gaspijpleiding de nieuwe vorm van Russische roulette.
De pijpleiding kwam uit bij Soedzja, en dat is midden in het huidige Oekraïense Koerskgebied. De Russische soldaten moesten het eerst hebben van het verrassingseffect, en daar moeten de andere Russische troepen nu op anticiperen om zo snel mogelijk ook het gebied van de gaspijpleidingsoldaten te bereiken.
Want anders wordt deze missie een ondergrondse versie van "Een brug te ver".
In ieder geval hebben de gaspijpleidingsoldaten geen last gehad van Oekraïense drone-aanvallen.
De uitkomst hiervan weten we over een paar dagen.
[..]
Ik zie meerdere mappers die aangeven dat vooral aan de ooskkant het front aan het inkrimpen is voor de Oekraïners.
quote:Op maandag 10 maart 2025 09:27 schreef Idisrom het volgende:
De Russen zijn in die regio via de pijplijn doorgedrongen in het noordoosten van de stad Soedzja.
Goh. Af en toe vraag je je bij zulke ontwikkelingen toch ook af waarom daar niemand eerder aan gedacht heeft.quote:Wat ik ook voor het eerst hoorde, is dat er wachtende drones zijn. Ik weet niet welke partij ze gebruikt. maar dat zijn drones (in dit geval in het Koerskgebied) die al eerder naar de wegen zijn verzonden, en daar in de bermen wachten op voertuigen die zullen passeren. Zeg maar, vliegende bermbommen.
Als je via een pijplijn onder de grond gaat, dan weet je zeker dat je tussentijds niet wordt opgemerkt door vijandige drones. En de Russische soldaten in die pijplijn schijnen dagen hebben moeten wachten op een geschikt moment.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:31 schreef De_Pel het volgende:
[..]
[..]
Goh. Af en toe vraag je je bij zulke ontwikkelingen toch ook af waarom daar niemand eerder aan gedacht heeft.
Verder wel bijzonder dat Rusland de laatste weken ineens zo succesvol lijkt, in Koersk en over de hele linie. Kan iemand me beknopt in Jip en Janneketaal toelichten hoe dat komt?
Volgens deepstate is heel Soedzja ondertussen weer in Russische handen. Gonsjarovka en Zaolesjenka zullen ook vallen vandaag aangezien de toegangswegen daar zijn afgesloten. Het grote gevaar is dat de Russen profiteren van desorganisatie en een inval in de Sumi regio plegen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:28 schreef Idisrom het volgende:
Je hebt de plaats Soedzja en de 'agglomeratie' Soedzja. Dat laatste kun je een beetje vergelijken met Culemborg, waarvan het oude stadsdeel met omliggende wijken aan de oostkant van de spoorlijn ligt.
Gistermorgen werd het laatste dorp ten noorden van Soedzja door de Russen veroverd. Ook het gedeelte van de agglomeratie Soedzja waar de spoorlijn doorheen gaat met de industrieterreinen was gisteren door de Russen veroverd. Vanaf drie-vier uur 's middags lokale tijd werd de oostaknt van het centrum van Soedzja zelf bereikt, zowel via de zuidkant als vanaf de oostkant waar de rivier Reka Soedzja werd overgestoken.
De Oekraïense toevoer en afvoer naar Soedzja is praktisch helemaal afgesloten, omdat de Russen maar een paar honderd meter van de hoofdweg R-200/H-07af zitten ten noordwesten van Soedzja.
De Oekraïense soldaten die de dreigende omsingeling willen ontvluchten, kunnen dat alleen maar te voet doen via beboste paadjes, en dan vooral niet in grote aantallen tegelijk.
Ze gaan naar huis.quote:Op woensdag 12 maart 2025 20:25 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doen de Russische soldaten als de Koersk regio herovert is? Gaan ze dan verder drukken (Oekraïne in) of gaan ze de grens bewaken, of is het waarschijnlijker dat ze naar de Oblast regio's worden gestuurd om versterking te leveren?
Beide waarschijnlijk.quote:Op woensdag 12 maart 2025 20:25 schreef phpmystyle het volgende:
Wat doen de Russische soldaten als de Koersk regio herovert is? Gaan ze dan verder drukken (Oekraïne in) of gaan ze de grens bewaken, of is het waarschijnlijker dat ze naar de Oblast regio's worden gestuurd om versterking te leveren?
Rusland kan op dit moment niet doorstoten naar de Soemy regio zelf, het zal niet mogelijk zijn om de Noord Koreaanse soldaten in te zetten op Oekraiens grondgebied, dat is geopolitiek namelijk niet zo handig.quote:Op woensdag 12 maart 2025 21:11 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Beide waarschijnlijk.
Ik denk dat de Russen een klein stukje van de noordelijke kant van de oblast Soemy zullen willen bezetten, maar absoluut niet naar de hoofdstad van deze oblast zullen gaan. Ik denk een strook van zo'n 10 kilometer, en dat de rivieren die daar lopen de natuurlijke grens worden voor verdediging van dat stuk naar de oblast Koersk.
En ik denk dat een deel van de troepen naar ergens in de Donbass zullen worden gestuurd, na eerst een rustpauze gekregen te hebben.
Bron: update Live-blo0g Telegraaf 19 maart 2025 22:48 uurquote:Oekraïense en Amerikaanse delegaties spreken vrijdag, zaterdag of zondag verder in Saudi-Arabië over de afspraken en over een eventuele uitbreiding van het gedeeltelijke bestand naar een volwaardig staakt-het-vuren. De Verenigde Staten zeiden eerder al dat er ook Russische diplomaten naar Saudi-Arabië komen om verder te praten.
Zelenski verwacht niet dat Poetin snel bereid is tot een volledig staakt-het-vuren. Dat zou te maken hebben met de aanwezigheid van Oekraïense militairen in de Russische regio Koersk. Die zijn daar de afgelopen weken flink teruggedrongen, maar volgens Zelenski zijn ze daar wel nog actief. De Oekraïense president denkt dat Poetin de Oekraïners daar eerst helemaal weg wil hebben voordat hij wil praten over een wapenstilstand.
De grote steden, zoals de stad Zaporidzja en de stad Kherson, maar ook de grotere steden in de oblast Donetsk Kramatorsk en Slovjansk zijn volgens mij onbereikbaar voor de Russen. Gezien de maandenlange moeizame ontwikkelingen bij relatief kleine steden als Chasiv Yar en Toretsk.quote:Op donderdag 20 maart 2025 10:27 schreef phpmystyle het volgende:
@:Idisrom
Heb jij de indruk dat oorlog inmiddels wel is stilgevallen en dat beide partijen ook weinig meer zoeken naar mogelijkheden gezien de politieke situatie dat er mogelijk een oplossing in het vooruitschiet ligt?
Helder, dus als geen van de partijen bereid of in in staat is om de kwalitatieve en kwantitatieve operationele inzet te verhogen dan is de oorlog feitelijk wel klaar dus.quote:Op donderdag 20 maart 2025 10:38 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De grote steden, zoals de stad Zaporidzja en de stad Kherson, maar ook de grotere steden in de oblast Donetsk Kramatorsk en Slovjansk zijn volgens mij onbereikbaar voor de Russen. Gezien de maandenlange moeizame ontwikkelingen bij relatief kleine steden als Chasiv Yar en Toretsk.
Buiten de Krim is 15% van Oekraïne in Russische handen, en dat zal volgens mij ook zo blijven, en daar hoeft niet meer een jaar lang om doorgevochten te worden.
Om een vergelijking met de Korea-oorlog te maken. Gedurende de eerste negen maanden van die oorlog vonden de grote mutaties plaats heen en weer. De laatste twee jaar van die oorlog was veel vechten en veel doden, maar nauwelijks verandering van de frontlinie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |