abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 november 2024 @ 12:06:05 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215557435
Na vijf jaar intensief onderzoek in Rijksmuseum
Restauratie van ’De Nachtwacht’ van Rembrandt eindelijk van start: ’Unieke ervaring voor het publiek om van dichtbij te volgen’

> https://www.telegraaf.nl/(...)n-dichtbij-te-volgen

Beste mensen op FOK!

Eenieder begrijpt dat mij vandaag weinig gelegenheid rest om het geheel te volgen vanwege kantoortijden én een maatschappelijk verantwoordelijke functie. *) Maar hoe leuk en interessant is het om de langverwachte restauratie van De Nachtwacht van Rembrandt te kunnen volgen nu gedegen 5-jarig onderzoek eindelijk voltooid is? ^O^
Wat u? In mijn kringen *), zowel op het werk als in privésfeer :Y), bestaat hiervoor erg veel belangstelling. :s) :s) :s)

Derhalve zullen onder anderen ik c_/ op locatie Amsterdam Zuid en functionarissen op kleine locatie Haarlem :Y) :9, evenals contacten/vrienden en familie in hun dito winstgevende en maatschappelijk gezinde functies *), uiteraard tussen de bedrijven door deze unieke restauratie, welke in goede orde en uiterst nauwkeurig wordt uitgevoerd, af en toe volgen en het eventueel later nog terugkijken. :7~

Vanzelfsprekend wens ik u allen, geheel naar eigen wens, veel kijkplezier en een mooie dag verder!

Scjvb

quote:
Door Paola van de Velde
1 uur geleden in Binnenland

Amsterdam - Nadat er vijf jaar lang uitgebreid onderzoek is gedaan met de nieuwste en meest geavanceerde technieken is eindelijk het moment aangebroken dat De Nachtwacht daadwerkelijk gerestaureerd gaat worden. Dinsdagmorgen is een team van acht restauratoren van het Rijksmuseum in Amsterdam voorzichtig begonnen met het verwijderen van het vernis van Rembrandts beroemdste schilderij.

© FOTO RIJKSMUSEUM/HENK WILDSCHUT
Nienke Woltman is een van de acht restauratoren die de komende tijd het vernis van Rembrandts schilderij ’De Nachtwacht’ zullen halen.

Met letterlijk microscopische precisie worden stap voor stap de vernislagen van het doek gehaald. Dit gebeurt, zoals alles rondom het project Operatie Nachtwacht, op zaal voor de ogen van het publiek. Volgens Taco Dibbits, de directeur van het Rijksmuseum, is de start van de restauratie erg spannend. „Met het weghalen van het oude vernis komt de veelbewogen levensloop van Rembrandts meesterwerk bloot te liggen. Het is een unieke ervaring voor het publiek om dit van zo dichtbij te kunnen volgen.”

Restauratie van het schilderij

Het verwijderen van het oude vernis is nodig om het zeventiende-eeuwse kunstwerk optimaal te kunnen bewaren en behouden voor toekomstige generaties. De bovenste vernislagen dateren uit de jaren 1975-76, toen eveneens een restauratie van het schilderij plaatsvond.

De huidige restauratoren zullen deze lagen nu weghalen met een speciaal absorberend doek, waarop een minimale hoeveelheid oplosmiddel is aangebracht. „Eventueel achtergebleven resten van nog oudere vernis worden vervolgens zorgvuldig met een wattenstaafje met oplosmiddel onder een microscoop verwijderd”, laat het museum weten.

Rembrandts meesterwerk wetenschappelijk getest

Deze methode van werken is vooraf uitgebreid en wetenschappelijk getest. De techniek is eerder toegepast op andere schilderijen van onder meer Rembrandt. Ook zijn er vooraf diverse kleine tests uitgevoerd op De Nachtwacht, om zeker te zijn dat het schilderij geen schade oploopt.

De afgelopen vijf jaar heeft een groot en internationaal team van restauratoren, conservatoren en wetenschappers De Nachtwacht bestudeerd met de meest geavanceerde technieken, van digitale beeldtechnieken tot natuurwetenschappelijk en materiaal-technisch onderzoek en van computer science tot artificiële intelligentie. Dit heeft geleid tot verschillende doorbraken in kennis over en staat van het schilderij, en werkproces van de kunstenaar.

Internationaal team van experts werkt samen

Het team werkt samen met experts van hoofdpartner AkzoNobel, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Technische Universiteit Delft, Universiteit van Amsterdam, Amsterdam Universitair Medische Centra, Universiteit Antwerpen, De Vrije Universiteit Amsterdam, Technische Universiteit Eindhoven en de National Gallery of Art in Washington DC.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_215558851
Niet gelezen, te veel rotzooi icoontjes in de tekst
  dinsdag 12 november 2024 @ 15:14:06 #3
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_215559035
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 14:55 schreef 215 het volgende:
Hmm...

De gehele tekst is uitmuntend weergegeven en daarmee een goed verslag van deze niet alledaagse restauratie! ;)

Werken van Rembrandt zijn over het algemeen geweldig! Smaken verschillen, maar niet voor niets spreekt men hier duidelijk over meesterwerken! ^O^

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_215559443
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 november 2024 @ 19:09:10 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_215561220
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 14:55 schreef 215 het volgende:
En wat stelt het kunstwerk nou helemaal voor ? Kan m'n nichtje van 5 ook.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_215561407
Respect hoor voor de restaurateurs, ik zou het niet aandurven om iets te doen bij zulke kunstwerken ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 12 november 2024 @ 19:39:19 #7
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_215561590
Ook gelijk maar de lijst even meepakken?

Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_215564431
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_215564925
quote:
Andersom kan ook.

Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 13 november 2024 @ 09:18:44 #10
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_215564953
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 09:13 schreef 215 het volgende:

[..]
Andersom kan ook.

Bekijk deze YouTube-video
dmn

quote:
Perhaps the message here is that his art is not that great... the art world is all about hype, name recognition, and mystique.
twee vragen:
- wie is deze meneer die het verkoopt?
- waarom wist de wsj dit?
  Trouwste user 2022 woensdag 13 november 2024 @ 19:42:27 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_215572027
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 19:24 schreef TLC het volgende:
Respect hoor voor de restaurateurs, ik zou het niet aandurven om iets te doen bij zulke kunstwerken ;(
Ik zou het geduld niet hebben. Hier was een restaurateur meer dan 10 jaar aan het werk op de Sint-Maartenskerk. Heel m'n jeugd tot m'n 16e was er een vangnet rondom de kerk.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 13 november 2024 @ 19:43:41 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_215572048
quote:
Ike Andrews :D

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')