Begin jaren 90 moest er maar eens een echte macrolens komen. Uit wat er toen te koop was had ik eigenlijk de keuze uit twee, de Tokina ATx M90 2.5/90mm en de Kiron 2.5/105mm.
Die laatste ging zonder hulpstukken naar de 1:1, de Tokina had internal focussing. Aan te testen (zo noemden ze reviews toen) te oordelen waren ze optisch aan elkaar gewaagd en qua prijs waren ze vergelijkbaar.
Aanvankelijk had ik mijn zinnen gezet op de Kiron echter had de toenmalige import een hele rare regeling met de leverancier dat er pas iets met een contax-vatting geleverd zou worden als er vijftig bestellingen voor binnenkwamen wat op dat moment praktisch onhaalbaar bleek en daarom was de Tokina mijn eerste macrolens met tussenringen om aan die 1:1 te komen. De M90 doet nog steeds mee en mag zo af en toe even mee naar buiten.
Met die Kiron kwam het ook goed. Die is onder meerdere namen leverbaar en ongeveer een jaar geleden kwam ie dan alsnog in mijn collectie. Niet onder het Kiron-label maar als Vivitar Series1 en toen had ik ze alsnog allebei.
Afgelopen zomer weinig tijd gehad om ermee op pad te gaan, afgelopen najaar er iets mee geëxperimenteerd en hij is inderdaad optisch vergelijkbaar met de Tokina, zelfs de achtergrondjes lijken geschilderd.
Qua werken is het een totaal andere lens. Tokina had zo'n 90mm al eens eerder gemaakt voor Vivitar/Ponder&Best en de M90 was dus een remake waarbij met name het gewicht werd aangepakt. De M90 is geen gram te zwaar. Zover waren ze bij Kino Precision Optics nog niet, de 105mm is een loodzware macrolens. Scherpstellen is even wennen als je nieuwere macro's gewend bent, de Kiron/Vivitar is iets lastiger in de scherpte te fietsen.
Tijdens het experimenteren blijkt dat ie eigenlijk het lekkerst werkt op de kleine
Sony A6000
Resultaten mogen er na ruim vijfendertig jaar nog steeds wel zijn

Vivitar Series1 2.5/105mm by
Ouwesok, on Flickr
Zowel de Tokina als de Kiron zijn nog steeds bijzonder populaire macro's. Een goed exemplaar brengt nog makkelijk hetzelfde op als waarvoor ie destijds nieuw verkocht werd. Ik had het geluk dat ik er een voor beduidend minder tegenkwam.
Hopelijk kan ik er volgend seizoen eens serieus mee op beestjesjacht.