En namens de organiserende omroep voegt medeorganisator Machteld Smits daar aan toe:quote:Het festival wordt georganiseerd door de dertien regionale omroepen die allemaal een eigen inzending sturen. "Taal bepaalt je identiteit en streektaal is bepalend voor de regionale identiteit", zegt Treffers. Deelnemers mogen alleen meedoen met nieuwe liedjes.
Het ontwikkelen van talent zien de regionale omroepen als een taak en dus mogen artiesten die al eens een Top-40 hit hebben gehad niet meedoen. "Anders kom je al heel snel uit bij Guus Meeuwis en Syb van der Ploeg en dat willen we graag vermijden. Tekstdichters mogen echter wel altijd meedoen, ook als ze al eerder een hit geschreven hebben", zegt Treffers.
de namen van Guud Meeuwes en Siep van der Ploeg zijn aangepast
De finale in 2024 gaat plaats vinden in Limburg op 9 november en is via televisie en de online kanalen van de omroepen te volgen. De winnende regio organiseert het evenement in het daaropvolgende jaar.quote:"De samenwerking met de regionale collega's geeft enorm veel energie en verbinding. Alle ingrediënten zijn aanwezig. Het is een uniek evenement en muziek zorgt voor de juiste verbinding", zegt ze. "De regionale omroep is voor iedereen en is altijd bereikbaar en nu voor heel Nederland."
Gelderland gefeliciteerd bleek niet in de TT erbij te passenquote:
Ik zeg Orpheus in Apeldoornquote:Op zaterdag 9 november 2024 22:34 schreef usagi414 het volgende:
Groningen weer de winnaar van het publiek.
@:BillDauterive , waar gaan we volgend jaar heen ?
Ik zag genoeg lege stoelen en de zaal was niet vol, dus wat mij betreft houden we het volgend jaar in mijn achtertuin!quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:34 schreef usagi414 het volgende:
Groningen weer de winnaar van het publiek.
@:BillDauterive , waar gaan we volgend jaar heen ?
Ik wilde Even tot Hier terugkijken. Maar jij als winnaar mag er wel eentje organiseren!quote:Op zaterdag 9 november 2024 22:41 schreef BillDauterive het volgende:
@:NailQueen afterparty? Ik heb zin in Nebulossa!
Geen idee, jij bent de mod. Als je ons weg wil hebben, dan volg ik welquote:Op zaterdag 9 november 2024 22:47 schreef ESF1Gamer het volgende:
Gaan we hier verder of een aparte afterparty topic?
Ik ben F1 mod en geen ESF modquote:Op zaterdag 9 november 2024 22:51 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Geen idee, jij bent de mod. Als je ons weg wil hebben, dan volg ik wel
ZORRA ZORRA ZORRA
Op zich is een van de retrotopics een betere plekquote:Op zaterdag 9 november 2024 22:51 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Geen idee, jij bent de mod. Als je ons weg wil hebben, dan volg ik wel
ZORRA ZORRA ZORRA
Als je online keek waren ook de enige mensen die keken bekenden van de kandidaten en wat songfestival gekkies.quote:Op zondag 10 november 2024 17:36 schreef Fred_B het volgende:
6000 kijkers in Brabant
2000 kijkers in Noord-Holland
1000 kijkers Gelderland
Helaas tegenvallende kijkcijfers dus. Misschien ook doordat het echte ESF het enthousiasme dit jaar niet echt aanwakkerde.
Ze zijn wel erg enthousiast bij songfestivalNLquote:De landelijke finale van het Regio Songfestival op 1 november wordt dit jaar gepresenteerd door Jochem van Gelder, Linda Geerdink en Rik Bronkhorst. Van Gelder, bekend van onder meer Praatjesmakers, Willem Wever en Het Perfecte Plaatje, vormt samen met Omroep Gelderland-presentatoren Geerdink en Bronkhorst het presentatietrio. Geerdink is een vertrouwd gezicht voor Gelderlanders dankzij programma’s op tv en haar online serie Linda breekt UIT!. Bronkhorst is als regioverslaggever dagelijks op zoek naar de mooiste verhalen uit de provincie.
quote:De derde editie van het Regio Songfestival belooft opnieuw hét muzikale hoogtepunt van het jaar te worden, met de regio volop in de schijnwerpers. Elke regionale omroep vaardigt een getalenteerde artiest af, met als ultieme doel: de felbegeerde titel in de wacht slepen. De show is op zaterdag 1 november vanaf 20:30 uur live te volgen via de sociale media-, YouTube- en televisiekanalen van de dertien regionale omroepen. Meer informatie over het Regio Songfestival is te vinden op regiosongfestival.nl. (Foto: Ivo Hutten)
Volgens mij heb ik de vorige keer gewoon de TT veranderd naar de nieuwe editie, dus dat heb ik nu ook gedaan.quote:Op zondag 8 juni 2025 20:00 schreef NailQueen het volgende:
Drenthe heeft zijn vertegenwoordiger alvast gekozen. Ze gaan voor Tangarine De Broers Roo met het nummer Olde Jetta
Bekijk deze YouTube-video
(Moet de editie van 2025 geen eigen topic hebben?)
Geboren in Overijssel (Rouveen) met een ode aan Terschelling (Friesland).quote:Op zondag 8 juni 2025 20:00 schreef NailQueen het volgende:
Drenthe heeft zijn vertegenwoordiger alvast gekozen. Ze gaan voor Tangarine De Broers Roo met het nummer Olde Jetta
Bekijk deze YouTube-video
quote:Songfestival
Tien streektaalnummers deden een gooi naar de titel. "We waren al superblij na de vakjury, toen we tweede stonden", zegt Alfred. "Dat kon nog wel eens spannend worden. Het is ongekend, we zijn superblij."
Hoewel de broers geboren en getogen zijn in Rouveen, net aan de andere kant van de provinciegrens, gaan ze Drenthe vertegenwoordigen op het Regiosongfestival. Op 1 november strijden De Broers Roo in Arnhem met kandidaten uit andere provincies. "Dat is supertof natuurlijk", zegt Alfred. Maar hoe ze zich daar willen presenteren, weten ze nog niet. Jaap: "Daar gaan we morgen over nadenken."
Het winnende nummer Olde Jetta gaat over een vakantie van 25 jaar geleden. De rit in de oude Volkswagen Jetta wordt beschreven, evenals het vakantiegevoel. "Toen zijn we met het gezin naar Terschelling gegaan en dat was gewoon machtig mooi", zegt Alfred. "Het is een van de mooiste vakanties geweest uit onze jeugd."
Meteen na afloop van het Songfestival Drenthe is het nummer op Spotify gezet. En met de cheque van 1.000 euro heeft Alfred al wel een plannetje in zijn hoofd: "Misschien kunnen we een clip opnemen voor Olde Jetta."
https://www.rtvdrenthe.nl(...)plat-het-is-ongekend
quote:Hun oorsprong ligt letterlijk in het zand: de jongens leerden elkaar kennen als strandwachten in Vrouwenpolder. Daar, tussen de vlaggen en strandstoelen, ontstond een vriendschap en uiteindelijk een band.
Sebastiaan Akkerdaas klom in die tijd regelmatig in een metershoge vlaggenmast, wat al snel tot de bijnaam Tarzan leidde. En bovendien heeft Akkerdaas qua uitelijk wel wat weg van een junglekoning. De rest was simpel, want Beachwaiters is gewoon de steenkolen-Engelse versie van strandwachten. Een naam die blijft hangen, net als hun muziek.
Surfrock met een sprankeltje punk
Hun stijl? Surfrock, zeggen ze zelf. "Met een sprankeltje punk", voegt Dmitri van Hoof toe. De zee, het strand, de zomer, het zit allemaal in hun muziek. Maar ook in hun optredens. Confettikanonnen, bellenblaas, opblaasbare zwembanden: elk podium wordt omgetoverd tot een strandfeest. "Niks is te gek," zegt Niels Poppe. En dat is precies wat het publiek voelt.
Toch is meedoen aan een songfestival wel even wat anders. "Voor ons is dit best uit de comfortzone", vertelt Niels. "We zijn toch een beetje de vreemde eend in de bijt." Maar dat vinden ze juist leuk.
Hun songfestivalnummer blijft nog even geheim tot eind deze maand, maar opgenomen is het al in een studio in Brighton, Engeland. Niet toevallig: daar woont een oud-Zeeuw met wie de band al eerder werkte. "Het nummer gaat een beetje over bijzondere mensen", licht Sebastiaan alvast een tipje van de sluier op. "Mensen die anders durven zijn. Net als wij."
quote:Heupjes los, handjes in de lucht
Het Regio Songfestival is dit jaar op zaterdag 1 november in Arnhem. Dat betekent dat de mannen nog maar een paar maanden hebben om een nummer te schrijven.
Russchen: ‘Daar zijn we druk mee bezig! Het moet een nummer worden waar heel Groningen trots op is. Het moet in elk geval een goede vibe hebben en mensen blij maken!’ Esajas: ‘Ja, dat is een mooie cocktail. En het moet funky en dansbaar worden!’
Eerdere deelname
Het is voor Russchen de tweede keer dat hij meedoet aan het Regio Songfestival. In 2023 stond hij in Utrecht op het podium met Wat Aans!. De mannen eindigden als tweede, maar wisten wél de publieksprijs te pakken.
Vorig jaar deed de band Trap Aan! mee aan het Regio Songfestival. Ook zij wonnen de publieksprijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |