quote:Treinreizigers moeten volgende week rekening houden met stakingen
Treinreizigers moeten volgende week rekening houden met kortere werkonderbrekingen bij de verkeersleiding van spoorbeheerder ProRail. De stakingen leggen het treinverkeer in Nederland niet meteen hele dagen stil, heeft vakbond FNV laten weten. Indien nodig wil de bond de acties later uitbreiden.
FNV had ProRail vorige week een ultimatum gestuurd met eisen voor een nieuwe cao. ProRail liet woensdag weten het ultimatum te verwerpen, omdat de looneis van FNV niet realistisch zou zijn. Daardoor kan de vakbond een stakingstraject beginnen.
Volgens een verklaring die FNV via socialemediaplatform X heeft verspreid vindt de eerste werkonderbreking maandag plaats bij de verkeersleidingspost voor rangeerterrein Kijfhoek, in de buurt van Barendrecht. Woensdag volgt een actie bij de post voor de regio Amsterdam/Alkmaar.
Twee dagen later zou de regio Utrecht/Amersfoort aan de beurt zijn. De week erna is het op maandag, woensdag en vrijdag de beurt aan de regio’s Rotterdam/Den Haag/Roosendaal, Eindhoven/Maastricht en Zwolle/Groningen/Arnhem.
Spijt
Hoelang de acties precies duren en hoeveel treinen daardoor dan niet kunnen rijden, is nog niet duidelijk. ,,Helaas kunnen we deze werkonderbrekingen niet doen zonder dat de reizigers worden belemmerd. Dit spijt ons enorm, maar is het gevolg van de noodzaak om actie te voeren voor behoud van koopkracht voor iedereen in dienst bij ProRail”, stelt FNV in de verklaring op X.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-stakingen~aadc8b58/
https://www.prorail.nl/caoquote:Wat er vooraf ging
ProRail en de vakbonden zijn sinds april 2024 met elkaar in gesprek over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst De huidige liep op 1 juli van dit jaar af. Op 1 juli bereikten bonden en ProRail een onderhandelingsresultaat. Helaas leidde dit resultaat niet tot een akkoord. In september maakte FNV bekend dat de leden het resultaat weg stemden. Het onderhandelingsresultaat werd in die maand door de achterban van vakbonden CNV en VHS juist goedgekeurd. Deze bonden zijn er ook in latere fases achter blijven staan.
Kweenie hoor. Elke dag blootgesteld worden aan agressieve reizigers.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:05 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof die laaggeschoolden slecht verdienen. Een conducteur zit gewoon 3 uur in zn hokje te koekeloeren tijdens een rit. Voor wat ze doen verdienen ze zeer goed.
quote:Op woensdag 6 november 2024 20:05 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof die laaggeschoolden slecht verdienen. Een conducteur zit gewoon 3 uur in zn hokje te koekeloeren tijdens een rit. Voor wat ze doen verdienen ze zeer goed.
Het gaat hier om treindienstleiders die willen staken. Treindienstleiders van Prorail. Niet het rijdend personeel van NS.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Kweenie hoor. Elke dag blootgesteld worden aan agressieve reizigers.
Ik vind een risicobedrag voor elke werkdag geen gek idee. Al was het maar vanwege de weduwe/weduwnaar en de kinderen die verslagen achterblijven na de dood van pa of moe.
Als je weet hoe tekeer sommige figuren gaan tegen conducteurs. er komt nogal wat agressie op conducteurs af, terwijl dat niet echt bij hun functie hoort.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:05 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof die laaggeschoolden slecht verdienen. Een conducteur zit gewoon 3 uur in zn hokje te koekeloeren tijdens een rit. Voor wat ze doen verdienen ze zeer goed.
Je kunt iemand die niets hoeft te doen wel niets betalen, maar dat geeft problemen. Ten eerste komen ze niet opdagen en ten tweede kunnen ze daar niet van leven. Je gaat dan dus weinig werknemers hebben, ook al hebben ze en baantje waarbij ze niets hoeven te doen. Want ze willen waarschijnlijk liever blijven leven dan zo'n baantje.quote:Op woensdag 6 november 2024 20:05 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof die laaggeschoolden slecht verdienen. Een conducteur zit gewoon 3 uur in zn hokje te koekeloeren tijdens een rit. Voor wat ze doen verdienen ze zeer goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |