abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 november 2024 @ 08:32:16 #251
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215640333
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2024 06:10 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Er vindt dan ook geen genocide plaats in Gaza.
Sterker nog, de bevolking van Gaza is toegenomen met meer dan 2% sinds 7 oktober.

Niet om de tienduizenden burgerdoden te willen bagatelliseren, maar genocide is het niet.

https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/gaza-strip/

https://www.worldometers.(...)alestine-population/
  donderdag 21 november 2024 @ 09:01:45 #252
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_215640522
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:32 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Sterker nog, de bevolking van Gaza is toegenomen met meer dan 2% sinds 7 oktober.

Niet om de tienduizenden burgerdoden te willen bagatelliseren, maar genocide is het niet.

Ik raad iedereen aan om John Spencer te volgen, voormalig Amerikaans officier en expert / onderzoeker op het gebied van urban warfare. Hij is bij diverse missies na 7 Oktober meegeweest als observer van de IDF en hij stelt dat er absoluut geen sprake is van genocide en onderbouwt dit met data en onderzoek. Sterker nog, hij stelt dat de ethiek van de IDF die van het Amerikaanse leger vele malen overtreft. Nou kan men natuurlijk zeggen dat hij "gekocht" is of dat hij een Potemkin tour heeft gehad van de IDF maar ik zet liever mijn geld op een dergelijk iemand in dan armleuning experts op 3.000 km afstand.
pi_215641019
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 08:32 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wat is genocide? Ik ken het alleen van de tweede wereldoorlog, Cambodja of Rwanda.

Er wordt ook over genocide gesproken met de Oeigoeren in China (tweede kamer wil dat Nederland dit officieel als genocide erkent wat dan weer niet klopt met het massaal doden) of de Rohinya in Myanmar. Ook spreekt een groep over 7 oktober als een genocide terwijl volgens jouw bronnen Israël een net iets groter percentage groei laat zien.

Mij hoor je niet spreken over genocide in Gaza. Bepaalde groep mensen willen het per se genocide noemen, máár ook een paar historici nemen het mbt gaza in de mond. Waarbij die laatste groep de kanttekening maakt dat de intentie om iedereen te doden niet noodzakelijk een voorwaarden van genocide is.

Disclaimer: ik plak nu een stuk tekst van een hoogleraar holocaust-geschiedenis ik realiseer me dat dit een beetje cherrypicking is, het zet het een en ander wel in perspectief. Het geeft context waarom mensen met verstand van zaken het toch over genocide hebben terwijl veel mensen met mij bij genocide alleen denken aan een massale moordpartij waar iedereen dood moet.
Hij zegt over Gaza: Vrijwel de gehele bevolking is etnisch gezuiverd: zij zijn gedwongen hun huizen te verlaten zonder garantie dat zij kunnen terugkeren. De retoriek in Israël - in alle lagen van de samenleving - is genocidaal. Er zijn video's van soldaten die alles in hun omgeving opblazen in Gaza; inmiddels is 70 procent van de gebouwen daar vernietigd of beschadigd. Er is doelbewuste uithongering. Er is de vrijwel volledige vernietiging van het zorgsysteem, de infrastructuur en de elite, waaronder intellectuelen, journalisten, en dokters. Genocide is de vernietiging van een collectief, niet van alle individuen. En dit is precies wat we zien in Gaza. Gaza als plaats en gemeenschap bestaat niet meer."

Als we kijken naar de grondlegger van het woord genocide en zijn definitie dan lezen we
Raphael Lemkin, who first coined the term, defined genocide as "the destruction of a nation or of an ethnic group" by means such as "the disintegration of [its] political and social institutions, of [its] culture, language, national feelings, religion, and [its] economic existence"

Dan is genocide breder dan alleen het doden van iedereen. Ik probeer niet aan te geven dat er spraken is van genocide noch wil ik het impliceren. Het is denk ik wijs om een heel klein groepje mensen, met autoriteit, die het woord gebruiken iets serieuzer te nemen en te luisteren wat ze zeggen. De mensen die het tijdens een demonstratie schreeuwen moeten we vooral negeren, valt over het algemeen toch geen fatsoenlijke discussie mee te voeren (ik heb zo'n collega zucht)

[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 21-11-2024 10:02:09 ]
  donderdag 21 november 2024 @ 10:01:35 #254
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215641053
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 09:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Wat is genocide? Ik ken het alleen van de tweede wereldoorlog, Cambodja of Rwanda.

Er wordt ook over genocide gesproken met de Oeigoeren in China (tweede kamer wil dat Nederland dit officieel als genocide erkent wat dan weer niet klopt met het massaal doden) of de Rohinya in Myanmar. Ook spreekt een groep over 7 oktober als een genocide terwijl volgens jouw bronnen Israël een net iets groter percentage groei laat zien.

Mij hoor je niet spreken over genocide in Gaza. Bepaalde groep mensen willen het per se genocide noemen, máár ook een paar historici nemen het mbt gaza in de mond. Waarbij die laatste groep de kanttekening maakt dat de intentie om iedereen te doden niet noodzakelijk een voorwaarden van genocide is. Disclaimer: ik plak nu een stuk tekst van een hoogleraar holocaust-geschiedenis, ik realiseer me dat dit een beetje cherrypicking is, het zet het een en ander wel in perspectief. Het geeft context waarom mensen met verstand van zaken het toch over genocide hebben terwijl veel mensen met mij bij genocide alleen denken aan een massale moordpartij waar iedereen dood moet.
Vrijwel de gehele bevolking is etnisch gezuiverd: zij zijn gedwongen hun huizen te verlaten zonder garantie dat zij kunnen terugkeren. De retoriek in Israël - in alle lagen van de samenleving - is genocidaal. Er zijn video's van soldaten die alles in hun omgeving opblazen in Gaza; inmiddels is 70 procent van de gebouwen daar vernietigd of beschadigd. Er is doelbewuste uithongering. Er is de vrijwel volledige vernietiging van het zorgsysteem, de infrastructuur en de elite, waaronder intellectuelen, journalisten, en dokters. Genocide is de vernietiging van een collectief, niet van alle individuen. En dit is precies wat we zien in Gaza. Gaza als plaats en gemeenschap bestaat niet meer."

Als we kijken naar de grondlegger van het woord genocideen zijn definitie dan lezen we
Raphael Lemkin, who first coined the term, defined genocide as "the destruction of a nation or of an ethnic group" by means such as "the disintegration of [its] political and social institutions, of [its] culture, language, national feelings, religion, and [its] economic existence"
Dan is genocide breder dan alleen het doden van iedereen
Ik heb het inderdaad over één dimensie, het aantal mensen van een bepaalde groep. Jouw voorbeeld van Raphael Lemkin geeft er al veel meer. Alleen moet je je dan gaan afvragen hoeveel gruwelijke vinkjes je gezet moet hebben om het te kunnen kwalificeren als genocide.

Ik bedoel, Hamas is de regering, dus dat vinkje kun je zetten, maar dat kun je ook zetten in het conflict tussen VS en Irak, Afghanistan etc. De vernietiging van taal, religie en cultuur? Hallo Turkije, China, Iran, Saoedi-Arabië etc. maar niet Israël. Wat betreft economisch bestaan dan weer wel.
pi_215641391
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 09:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Mij hoor je niet spreken over genocide in Gaza. Bepaalde groep mensen willen het per se genocide noemen, máár ook een paar historici nemen het mbt gaza in de mond. Waarbij die laatste groep de kanttekening maakt dat de intentie om iedereen te doden niet noodzakelijk een voorwaarden van genocide is.

Disclaimer: ik plak nu een stuk tekst van een hoogleraar holocaust-geschiedenis ik realiseer me dat dit een beetje cherrypicking is, het zet het een en ander wel in perspectief. Het geeft context waarom mensen met verstand van zaken het toch over genocide hebben terwijl veel mensen met mij bij genocide alleen denken aan een massale moordpartij waar iedereen dood moet.
Hij zegt over Gaza: Vrijwel de gehele bevolking is etnisch gezuiverd: zij zijn gedwongen hun huizen te verlaten zonder garantie dat zij kunnen terugkeren. De retoriek in Israël - in alle lagen van de samenleving - is genocidaal. Er zijn video's van soldaten die alles in hun omgeving opblazen in Gaza; inmiddels is 70 procent van de gebouwen daar vernietigd of beschadigd. Er is doelbewuste uithongering. Er is de vrijwel volledige vernietiging van het zorgsysteem, de infrastructuur en de elite, waaronder intellectuelen, journalisten, en dokters. Genocide is de vernietiging van een collectief, niet van alle individuen. En dit is precies wat we zien in Gaza. Gaza als plaats en gemeenschap bestaat niet meer."

Als we kijken naar de grondlegger van het woord genocide en zijn definitie dan lezen we

Dan is genocide breder dan alleen het doden van iedereen. Ik probeer niet aan te geven dat er spraken is van genocide noch wil ik het impliceren. Het is denk ik wijs om een heel klein groepje mensen, met autoriteit, die het woord gebruiken iets serieuzer te nemen en te luisteren wat ze zeggen. De mensen die het tijdens een demonstratie schreeuwen moeten we vooral negeren, valt over het algemeen toch geen fatsoenlijke discussie mee te voeren (ik heb zo'n collega zucht)
Er is ook geen sprake van het etnisch zuiveren van een gebied, want alle Palestijnen zijn nog allemaal in de Gazastrook. Dat er gebouwen zijn vernield is niet relevant, dat gebeurt namelijk in elke oorlog. Het valt dan ook op dat er voor dit soort stukjes altijd academici uit de kast worden getrokken die een bepaald narratief kunnen bevestigen.

En als je de definitie van Lemkin volgt is er nog altijd geen sprake van genocide aangezien er niet kan worden gesproken over de vernietiging van een land of ethnische groep. De vraag dan eigenlijk ook vooral: waarom willen mensen in bepaalde kringen zo graag dat we hier kunnen spreken van een genocide?

En het antwoord hier is niet zo moeilijk te raden ..
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215641457
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik heb het inderdaad over één dimensie, het aantal mensen van een bepaalde groep. Jouw voorbeeld van Raphael Lemkin geeft er al veel meer. Alleen moet je je dan gaan afvragen hoeveel gruwelijke vinkjes je gezet moet hebben om het te kunnen kwalificeren als genocide.

Ik bedoel, Hamas is de regering, dus dat vinkje kun je zetten, maar dat kun je ook zetten in het conflict tussen VS en Irak, Afghanistan etc. De vernietiging van taal, religie en cultuur? Hallo Turkije, China, Iran, Saoedi-Arabië etc. maar niet Israël. Wat betreft economisch bestaan dan weer wel.
Ook dat niet, want er wordt gesproken over de vernietiging van het economisch bestaan van een land of een ethnische groep. En ik zal hier maar even negeren dat eigenlijk geen van beide opgaat voor de groep Arabieren die zich de Palestijnen noemen.

Als we de "Palestijnse gebieden" er even bij nemen, dat wil zeggen de Gazstrook én de Westelijke Jordaanoever, dat zijn immers de twee gebieden die door de internationale gemeenschap in de schoot van de Palestijnen zijn geworpen. Dan vormt de Westelijke Jordaanoever het economische hart van deze twee (vooral Ramallah), en daar speelt de oorlog in principe niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_215641493
quote:
14s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er is ook geen sprake van het etnisch zuiveren van een gebied, want alle Palestijnen zijn nog allemaal in de Gazastrook. Dat er gebouwen zijn vernield is niet relevant, dat gebeurt namelijk in elke oorlog. Het valt dan ook op dat er voor dit soort stukjes altijd academici uit de kast worden getrokken die een bepaald narratief kunnen bevestigen.
De massale vernietigen zien we bij elke oorlog inderdaad alleen dan zijn er twee legers met zwaar materieel of explosieven elkaar aan het bestoken.

En die laatste zin klopt, daar ben ik ook schuldig aan
quote:
En als je de definitie van Lemkin volgt is er nog altijd geen sprake van genocide aangezien er niet kan worden gesproken over de vernietiging van een land of ethnische groep. De vraag dan eigenlijk ook vooral: waarom willen mensen in bepaalde kringen zo graag dat we hier kunnen spreken van een genocide?

En het antwoord hier is niet zo moeilijk te raden ..
Misschien heb je gelijk met betrekking tot de hoogleraar die ik citeer, en als de treinen naar het oosten weer gaan rijden dan regelt Hans Teeuwen voor deze man een heerlijke zitplaats
pi_215641599
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
De massale vernietigen zien we bij elke oorlog inderdaad alleen dan zijn er twee legers met zwaar materieel of explosieven elkaar aan het bestoken.
Tja, in deze situatie dat ligt dit natuurlijk wat anders. Er zijn hier (op de grond) in principe meerdere strijdende partijen, één betreft het nationale leger en een aantal terreurgroeperingen, waarvan één sterker dan het nationale leger van het land.
  donderdag 21 november 2024 @ 10:59:48 #259
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215641633
quote:
14s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ook dat niet, want er wordt gesproken over de vernietiging van het economisch bestaan van een land of een ethnische groep. En ik zal hier maar even negeren dat eigenlijk geen van beide opgaat voor de groep Arabieren die zich de Palestijnen noemen.

Als we de "Palestijnse gebieden" er even bij nemen, dat wil zeggen de Gazstrook én de Westelijke Jordaanoever, dat zijn immers de twee gebieden die door de internationale gemeenschap in de schoot van de Palestijnen zijn geworpen. Dan vormt de Westelijke Jordaanoever het economische hart van deze twee (vooral Ramallah), en daar speelt de oorlog in principe niet.
De Westoever is een enorme poel van ellende waar de grootste reden voor dit conflict ligt. Daarnaast, als hier Zeeland naar de klote geholpen wordt, dan zeggen we ook niet van "ach, maar we hebben Drenthe nog en daar is het anders" of "Zeeuwen en Drenten noemen zichzelf dan wel Nederlanders, maar daar gaan wij niet in mee".
pi_215641700
quote:
14s.gif Op donderdag 21 november 2024 10:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

He oude holocaustontkenner ben je weer bezig?

Er was geen genocide op joden in de oorlog want ze woonden ook nog in Amerika! Zie je wel geen etnische groep vernietigd!!

Ter info voor mensen die nieuw binnenstappen. Ik geloof het bovenstaande natuurlijk niet, maar howard heeft een lange geschiedenis van hergebruikte argumenten van holocaustontkenners tegen Palestijnen inzetten. Van het aantal doden tellen verdacht maken tot de definitie van genocide zover uitkleden dat er nooit eentje is gebeurd zoals hij hier doet.
pi_215641917
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Er was geen genocide op joden in de oorlog want ze woonden ook nog in Amerika! Zie je wel geen etnische groep vernietigd!!

Ter info voor mensen die nieuw binnenstappen. Ik geloof het bovenstaande natuurlijk niet, maar howard heeft een lange geschiedenis van hergebruikte argumenten van holocaustontkenners tegen Palestijnen inzetten. Van het aantal doden tellen verdacht maken tot de definitie van genocide zover uitkleden dat er nooit eentje is gebeurd zoals hij hier doet.
Een echte genocide zie je veel dichter bij huis. Namelijk in Koerdistan. Maar of je daar iets over hoort op het NOS journaal? Hoe zou dat komen denk je?
pi_215641919
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:05 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De Holocaust misbruiken om de leugen over de zogenaamde genocide in de Gazastrook aan te kunnen dikken is walgelijk en verwerpelijk. Je bent blijkbaar zo geradicaliseerd door alle pro-Palestijnse en anti-Israël propaganda uit bepaalde fuikjes op de socials, dat je zelf niet meer door lijkt te hebben wat voor bizarre dingen je hier uitkraamt.

En over holocaustontkenners gesproken, ik zou eens beginnen met wat beter je ogen gaan openen als je daar weer je nieuws vandaan haalt, er zitten daar namelijk een schrikbarend aantal holocaustontkenners in die fuikjes.
pi_215642074
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:29 schreef Homey het volgende:

[..]
Een echte genocide zie je veel dichter bij huis. Namelijk in Koerdistan. Maar of je daar iets over hoort op het NOS journaal? Hoe zou dat komen denk je?
Koerden misbruiken om af te leiden van een ander onrecht. Je moet het maar durven.
pi_215642088
quote:
14s.gif Op donderdag 21 november 2024 11:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Holocaust misbruiken om de leugen over de zogenaamde genocide in de Gazastrook aan te kunnen dikken is walgelijk en verwerpelijk. Je bent blijkbaar zo geradicaliseerd door alle pro-Palestijnse en anti-Israël propaganda uit bepaalde fuikjes op de socials, dat je zelf niet meer door lijkt te hebben wat voor bizarre dingen je hier uitkraamt.

En over holocaustontkenners gesproken, ik zou eens beginnen met wat beter je ogen gaan openen als je daar weer je nieuws vandaan haalt, er zitten daar namelijk een schrikbarend aantal holocaustontkenners in die fuikjes.
Je maakt een hele hoop verwijten, maar je zegt niet dat ik ongelijk heb.
pi_215642643
quote:
Strafhof vaardigt arrestatiebevelen uit tegen Netanyahu, Gallant en Hamasleider

Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Netanyahu en de voormalige minister van Defensie Gallant.

Ook tegen Hamasleider al-Masri, die ook wel bekend staat als Deif, vaardigt het hof een bevel uit. Dat heeft het ICC zojuist bekendgemaakt in een statement.
https://nos.nl/artikel/25(...)llant-en-hamasleider
pi_215642743
quote:
zit Geert al in de vlekken op X? dat we het strafhof maar beter niet meer erkennen enzo?
en dat de moslims nu vrij spel hebben? en dat soort geloel?
pi_215642809
Israel erkent het Strafhof ook niet, net als China, de VS en Rusland.. dus tja... mooi voor de bühne maar of er ooit iets van terecht komt
pi_215642838
quote:
Dat wordt net zo'n groot succes als het arrestatiebevel van Poetin :')
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_215642871
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:21 schreef Frutsel het volgende:
Israel erkent het Strafhof ook niet, net als China, de VS en Rusland.. dus tja... mooi voor de bühne maar of er ooit iets van terecht komt
Zelfs al gaan ze nooit de gevangenis in, dan nog zal het hun bewegingsvrijheid beperken. En het zet westerse regeringen onder druk die de bek vol hebben van de rule of law en tegelijkertijd bij alles klappen wat Israël doet. Een Duitsland bijvoorbeeld.
pi_215642906
quote:
Strafhof vaardigt arrestatiebevelen uit tegen Netanyahu, Gallant en Hamas-leider

Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Israëlische premier Netanyahu en de voormalige minister van Defensie Gallant.

Ook tegen Hamas-leider al-Masri, ook wel bekend als Deif, vaardigt het hof een bevel uit. Dat heeft het ICC bekendgemaakt in een verklaring.

De aanklager wil de Israëlische leiders vervolgen voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid voor hun rol in de Gaza-oorlog. Onder hun verantwoordelijkheid zou de burgerbevolking in Gaza zijn uitgehongerd en vervolgd zonder militaire noodzaak.

"Opzettelijk en bewust onthielden ze de burgerbevolking van Gaza middelen die noodzakelijk zijn voor hun voortbestaan, zoals voedsel, water en medicijnen, evenals brandstof en elektriciteit", schrijft de aanklager. Hij wijst erop dat "zo de omstandigheden werden gecreëerd die bedoeld waren om deels de burgerbevolking van Gaza te vernietigen".

Volgens de aanklager zijn er door het handelen van de beide mannen bijvoorbeeld kinderen gestorven door honger en dorst. Ook kon er niet voldoende medische zorg worden geleverd.
7 oktober

Ook Deif wordt door de aanklager vervolgd voor misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden, in zijn geval voor zijn rol in de aanval op Israël van 7 oktober vorig jaar. Als belangrijkste militair leider van Hamas wordt hij verantwoordelijk gehouden voor de moorden, martelingen, verkrachtingen en ontvoeringen die toen plaatsvonden.

Aanvankelijk had hoofdaanklager Khan voor die aanklachten ook de Hamas-kopstukken Ismail Haniyeh en Yahya Sinwar willen vervolgen, maar zij zijn inmiddels door Israël gedood. Haniyeh werd tijdens een bezoek aan Teheran opgeblazen, Sinwar werd min of meer toevallig gedood in een confrontatie met Israëlische soldaten.

Israël claimde eerder dit jaar ook al Deif uitgeschakeld te hebben, bij een aanval op het tentenkamp waar hij zich schuil zou hebben gehouden. Het Strafhof zegt die informatie niet onafhankelijk te kunnen bevestigen en daarom vervolging door te zetten.
Het bovenstaande NOS artikel is aangevuld.
pi_215642919
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Zelfs al gaan ze nooit de gevangenis in, dan nog zal het hun bewegingsvrijheid beperken. En het zet westerse regeringen onder druk die de bek vol hebben van de rule of law en tegelijkertijd bij alles klappen wat Israël doet. Een Duitsland bijvoorbeeld.
Mjah...of ze daar nu echt wakker van liggen betwijfel ik. Ik geloof niet dat Poetin ineens op de luchthaven van weet ik welk land gearresteerd gaat worden. Als hij of Bibi straks Trump bezoekt in Washington is het toch volstrekt nutteloos?
pi_215642927
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het bovenstaande NOS artikel is aangevuld.
Jammer dat degene die Hamas financiert ook niet wordt aangeklaagd.
pi_215642957
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Mjah...of ze daar nu echt wakker van liggen betwijfel ik. Ik geloof niet dat Poetin ineens op de luchthaven van weet ik welk land gearresteerd gaat worden. Als hij of Bibi straks Trump bezoekt in Washington is het toch volstrekt nutteloos?
Mijn rijbewijs is ook nutteloos als ik zo chocoladeletters ga halen op de fiets. Maar wellicht dat ik in de toekomst nog een keer wat verder weg wil gaan dan de super om de hoek en dan heeft hij wel nut.

Poetin kon vorig jaar niet naar de BRICS bijeenkomst in Zuid Afrika.
pi_215642963
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:35 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Jammer dat degene die Hamas financiert ook niet wordt aangeklaagd.
Gelukkig degene die de financiering bewust door liet gaan omdat Hamas hem politiek goed uitkwam wel.
pi_215642988
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2024 13:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gelukkig degene die de financiering bewust door liet gaan omdat Hamas hem politiek goed uitkwam wel.
Dat gaat me wat ver.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')