Basisschool is niet te vergelijken met het VO En daar heb je de entreetoetsen die behoorlijk wat zeggen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:08 schreef Lemijn het volgende:
De vraag is of je vinger aan de pols wil houden. Ik heb nu (basisschool) ook geen idee hoe mijn zoon het doet, hoe de resultaten zijn van de toetsen die hij maakt. 2x per jaar komt er een rapport en dat is het. Oke, de docenten zijn laagdrempelig beschikbaar en er is sowieso een paar keer per jaar een gesprek. Maar ik hoor dus niet van elke toets hoe het ging. Het lijkt me raar als dat opeens intensiever wordt als hij 12 is. Dus ik zou willen starten met hulp aanbieden en eens zien hoe het gaat als ik me er niet actief en ongevraagd mee bemoei.
Waarom zou dat beter zijn? Je denkt dat we ooit in de toekomst alle computers en AI vaarwel zeggen en terug gaan naar papier, vulpen en krijtjes?quote:Op maandag 4 november 2024 21:50 schreef KvanG het volgende:
Sowieso zouden kinderen beter naar een ouderwetse analoge school gaan.
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo waar die stress nou vandaan komt. Juist door inzicht in de cijfers van magister, hou je beter de vinger aan de pols. De rapporten zijn er ook een aantal keer per jaar, dus dan weet je ook hoe een kind het doet. Je kan dan geconfronteerd worden met een slecht rapport en dat zou dan geen stress bij een kind geven? Met inzicht valt er iig nog wat bij te sturen.
Zoon heeft er geen problemen mee dat ik in magister kijk. Sterker nog, we hebben een deal gesloten. Voor elke 3 tienen krijgt hij een PS kaart van een tientje. Ik kwam er door magister achter, dat meneer best vaak gewoon niet leerde en genoegen nam met een voldoende. Prima hoor, als er niet meer inzit. Maar dat zat er wél in alleen liet hij het niet zien. En nu ineens vliegen de tienen om mn oren
Maar! Het is beslist niet de bedoeling dat ouders gaan lopen pushen aan de hand van magister. Dan snap ik dat magister stress voor kinderen kan geven.
Overigens zijn ze op zoons school heel streng. Drie keer te laat komen, worden de ouders op de hoogte gesteld. Huiswerk niet gemaakt/materiaal vergeten? Nablijven en worden ook de ouders op de hoogte gesteld.
Wij hebben voor dat soort zaken magister dus niet eens nodig.
Bij dochter hoefde ik niet eens te kijken, die deed dr huiswerk en haalde altijd goede cijfers. Bij zoon is er toch wat meer controle nodig.
Precies. Ouders moeten kappen met helikopteren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:44 schreef Kyara het volgende:
Hier dus net een paar maanden middelbare school en ik schrok toen ik ineens een pushmelding kreeg met het cijfer van mijn zoon. Ik wist het dus eerder dan hij. Dat lijkt me echt niet wenselijk. Ik vertrouw er op dat mijn kind zelf vertelt welke cijfers hij haalt (en misschien zal ik er ook wel eens naar vragen). Maar om het eerder te weten dan hijzelf
Pushmeldingen staan inmiddels uit. Ik check nog wel de app voor zijn rooster (en wel een beetje voor zijn huiswerk maar dat is ook om te helpen plannen en prioriteiten stellen zo in de eerste maanden van de brugklas).
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:49 schreef ZarB het volgende:
[..]
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.
Overigens; pushen keur je af, maar omkopen/chanteren niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
Nou, dan kan de beloning er weer af toch of was dat het gedeelte waar hij het niet eens was met mijn post (dat het chantage is) .quote:Op dinsdag 5 november 2024 17:12 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.
Mee eens.quote:Op woensdag 6 november 2024 08:56 schreef Molo het volgende:
Topidee. Kind in groep vijf hier maar voornemens nooit zo'n app of systeem te gaan gebruiken
Laat haar maar leren door soms op haar bek te gaan en weer op te staan, inzichten daaruit zijn goud waard. En vrijheid en autonomie erg voorstander van, als ze maar weet dat ze altijd op ons terug kan vallen
Het omkopen/chanterenquote:Op vrijdag 8 november 2024 14:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Nou, dan kan de beloning er weer af toch of was dat het gedeelte waar hij het niet eens was met mijn post (dat het chantage is) .
Als een kind z'n cijfers niet deelt en je dus als ouder afhankelijk bent van iets als Magister dan zou ik liever investeren in de band/communicatie met kind dan in controle dmv een app.
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.quote:Op vrijdag 8 november 2024 19:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Denk wel als ouder dat je met je kind moet praten als het magister als stressvol ziet. Waarom? Daar zou ik achteraan gaan. Plus waarom een kind de cijfers niet zelf verteld.
Dat zal het idd zijn, bemoeizuchtige en/of pusherige ouders die niet of nauwelijks communiceren met hun kinderen.quote:Op vrijdag 8 november 2024 22:40 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.
Maar dit is voor mij weer een voorbeeld van "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Ik zou het zelf echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders alles hadden geweten wat er op school gebeurde.
Ik verborg geen cijfers voor mijn ouders. Maakte me ook echt niet druk of ik een onvoldoende had of niet. Maar of ik mijn huiswerk wel of niet maakte was iets wat ik zelf bepaalde en als dat voor problemen zorgde op school, dan was dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid. En daar hadden mijn ouders in mijn optiek weinig mee te maken. Dat hoorden ze dan wel tijdens de 10-minuten-gesprekken of als ik het echt te bont maakte.
Het idee dat ze direct op de hoogte zouden zijn geweest van elke keer dat ik mijn huiswerk niet had ingeleverd of boeken was vergeten zou ik verschrikkelijk hebben gevonden.
eigenlijk een wagelijk iets, dat prestatiegerichte anno nuquote:Op dinsdag 5 november 2024 13:29 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Basisschool is niet te vergelijken met het VO En daar heb je de entreetoetsen die behoorlijk wat zeggen.
In het VO is het voor het eggie. Niet voldoende presteren voor je niveau en je wordt teruggezet. Je moet laten zien wat je kan. Een kind kan onderpresteren, omdat...? En dan vind ik het toch belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn zodat het waarom wordt achterhaalt.
Mijn kind is 2 dus ik heb nog lang niet met magister te maken maar welke puber heeft NIET iets te verbergen? Dat is toch juist de periode waarin je jezelf ontwikkelt en dat doe je door ook af en toe iets te doen wat misschien niet het beste is. Ik ken genoeg vrienden die in die tijd al hard voor zichzelf waren laat staan als hun ouders ook nog met hen mee konden kijken en thuis opmerkingen hierover zouden maken. Uiteindelijk haalden veel van hen een slecht cijfer weer op en was er niks aan de hand. Als het echt mis ging dan hoorden de ouders dat op een oudergesprek echt wel. Daarnaast is je kind vertrouwen geven ook enorm belangrijk voor het zelfvertrouwen van een puber en dat gaat soms wel eens even mis maar ook dat is een leerproces.quote:Op zaterdag 9 november 2024 06:33 schreef Chandler het volgende:
Toch grappig... want stress? ik herken dit verhaal niet in mijn school omgeving... maar goed, er zal vast daar een kind zijn geweest die is gaan stressen omdat die wist dat z'n ouders mee kunnen kijken met z'n resultaten en school heeft gevraagd om te zorgen dat zijn of haar ouders z'n gegevens niet meer in kon kijken.
Ik zou stressen als ik iets te verbergen heb...
Dus grappig bedacht maar dit gaat de meeste niet helpen, het is juist fijn om in te zien hoe het gaat met je kind zodat je die support kan geven op de fronten die nodig zijn!
Krijg een beetje een woke gevoel hierbij....
Eens. We leven nu helaas in een prestatiegerichte maatschappij waarbij kinderen al vroeg moeten laten zien wat ze kunnen. Toetsen vanaf groep 1quote:Op zaterdag 9 november 2024 06:30 schreef mschol het volgende:
[..]
eigenlijk een wagelijk iets, dat prestatiegerichte anno nu
het gaat niet (genoeg) meer over ontwikkeling maar over dat ze maar maximaal presteren en maar de uni kunnen
Uiteraard. Alleen heb ik een zoon die echt alles deelt, soms is het tooo much informationquote:Op zaterdag 9 november 2024 06:23 schreef Lemijn het volgende:
Alleen is er wel een verschil tussen eerlijkheid en alleen delen. Dat laatste hoeft een tiener niet over schoolse zaken, zeker niet als het goed (genoeg) gaat.
dat mag sinds een paar jaar gelukkig niet meer in de kleuterklas. Wel spelenderwijs observeren maar niet meer de kleutertoetsen met pen en papier.quote:Op zaterdag 9 november 2024 09:11 schreef Mushanga71 het volgende:
We leven nu helaas in een prestatiegerichte maatschappij waarbij kinderen al vroeg moeten laten zien wat ze kunnen. Toetsen vanaf groep 1
Dat hoorde ik idd van zoons vroegere kleuterjuf. Gelukkig maar dat het is afgeschaft! Zoon moest ze helaas nog wel maken en daar was ik het, op zn zachts gezegd, niet mee eens.quote:Op zaterdag 9 november 2024 20:12 schreef Elleska het volgende:
[..]
dat mag sinds een paar jaar gelukkig niet meer in de kleuterklas. Wel spelenderwijs observeren maar niet meer de kleutertoetsen met pen en papier.
Ik heb die tijd ook gehad. Ik vond het juist leerzaam en het heeft me juist geholpen in mijn verdere leven.quote:Op zondag 10 november 2024 22:23 schreef arvensis het volgende:
Ik was juist een leerling die in de eerste vastliep en daarna overal met de pet naar gooide en een 5,6 ook prima vond. Spijbelen, geen huiswerk maken, niet leren.
Ben ik gekomen waar ik wilde zijn? Zeker. Maar het had mij een hoop tijd en moeite gescheeld als er makkelijker ingegrepen kon worden. Achteraf gezien had ik graag gewild dat m’n moeder strenger voor mij was geweest.
Dat is ook precies de reden dat ik niet kijk.quote:Op zondag 10 november 2024 20:00 schreef lily het volgende:
Ik zou dat echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders dit vroeger tot hun beschikking zouden hebben gehad.
Ik zie meer in een embargo ipv een harde afsluiting. Bijvoorbeeld 48 uur alleen inzage voor leerling, daarna ook ouders. Of ouders 1x per maand een update.quote:Op zaterdag 9 november 2024 09:55 schreef Leandra het volgende:
Ik zit daar niet op te wachten eigenlijk, zo'n afsluiting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |