abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 november 2024 @ 20:34:20 #1
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215477458
Het Herman Jordan Lyceum in Zeist sluit Magister voor ouders als proef. In de bron de argumenten, maar het komt erop neer dat het stress oplevert voor de kinderen en dat je als kind ook wel eens het recht hebt om een onvoldoende te halen of je boeken een keer te vergeten zonder dat de ouders dat direct weten.

bron

Ik juich het in principe toe. Denk met veel plezier terug aan de vrijheid die ik had op school wat dat betreft. Bij mijn dochter heb ik nooit meegekeken in Magister. Zij wilde dat niet en dat heb ik gerespecteerd. Bij mijn zoon keek ik wel mee, maar dat was ook op zijn eigen verzoek. Hij vond dat wel fijn. Wat mij betreft is het dus kind-afhankelijk geweest.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het doen/deden en wat jullie er van zouden vinden als je geen toegang meer zou hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 4 november 2024 @ 20:45:59 #2
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215477588
Fantastisch plan!

En ja mijn kinderen zijn nog te jong voor de middelbare maar ik heb me nu al voorgenomen om magister en aanverwante systemen met rust te laten tzt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215478044
Slecht plan. Ik wil mijn kinderen kunnen monitoren met mijn mentalcoach zodat ik er zeker van ben dat ze zich conform de POP ontwikkelen en geneeskunde gaan studeren.
pi_215478279
Sowieso zouden kinderen beter naar een ouderwetse analoge school gaan.
  dinsdag 5 november 2024 @ 06:24:26 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_215479890
Iknzag het gisteren voorbij komen, en het lijkt me wel interessant om te kijken wat de uitkomst is van dit experiment.

Tijden veranderen, er wordt steeds meer mogelijk. Het lijkt me fijn om als ouder in Magister te kunnen, maar je moet wel thuis een sfeer hebben waarin je kinderen geen stress ervaren.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_215482679
Ik begrijp eigenlijk niet zo waar die stress nou vandaan komt. Juist door inzicht in de cijfers van magister, hou je beter de vinger aan de pols. De rapporten zijn er ook een aantal keer per jaar, dus dan weet je ook hoe een kind het doet. Je kan dan geconfronteerd worden met een slecht rapport en dat zou dan geen stress bij een kind geven? Met inzicht valt er iig nog wat bij te sturen.

Zoon heeft er geen problemen mee dat ik in magister kijk. Sterker nog, we hebben een deal gesloten. Voor elke 3 tienen krijgt hij een PS kaart van een tientje. Ik kwam er door magister achter, dat meneer best vaak gewoon niet leerde en genoegen nam met een voldoende. Prima hoor, als er niet meer inzit. Maar dat zat er wél in alleen liet hij het niet zien. En nu ineens vliegen de tienen om mn oren :D

Maar! Het is beslist niet de bedoeling dat ouders gaan lopen pushen aan de hand van magister. Dan snap ik dat magister stress voor kinderen kan geven.

Overigens zijn ze op zoons school heel streng. Drie keer te laat komen, worden de ouders op de hoogte gesteld. Huiswerk niet gemaakt/materiaal vergeten? Nablijven en worden ook de ouders op de hoogte gesteld.
Wij hebben voor dat soort zaken magister dus niet eens nodig.

Bij dochter hoefde ik niet eens te kijken, die deed dr huiswerk en haalde altijd goede cijfers. Bij zoon is er toch wat meer controle nodig.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 5 november 2024 @ 13:08:33 #7
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215482806
De vraag is of je vinger aan de pols wil houden. Ik heb nu (basisschool) ook geen idee hoe mijn zoon het doet, hoe de resultaten zijn van de toetsen die hij maakt. 2x per jaar komt er een rapport en dat is het. Oke, de docenten zijn laagdrempelig beschikbaar en er is sowieso een paar keer per jaar een gesprek. Maar ik hoor dus niet van elke toets hoe het ging. Het lijkt me raar als dat opeens intensiever wordt als hij 12 is. Dus ik zou willen starten met hulp aanbieden en eens zien hoe het gaat als ik me er niet actief en ongevraagd mee bemoei.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215482998
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 13:08 schreef Lemijn het volgende:
De vraag is of je vinger aan de pols wil houden. Ik heb nu (basisschool) ook geen idee hoe mijn zoon het doet, hoe de resultaten zijn van de toetsen die hij maakt. 2x per jaar komt er een rapport en dat is het. Oke, de docenten zijn laagdrempelig beschikbaar en er is sowieso een paar keer per jaar een gesprek. Maar ik hoor dus niet van elke toets hoe het ging. Het lijkt me raar als dat opeens intensiever wordt als hij 12 is. Dus ik zou willen starten met hulp aanbieden en eens zien hoe het gaat als ik me er niet actief en ongevraagd mee bemoei.
Basisschool is niet te vergelijken met het VO ;) En daar heb je de entreetoetsen die behoorlijk wat zeggen.
In het VO is het voor het eggie. Niet voldoende presteren voor je niveau en je wordt teruggezet. Je moet laten zien wat je kan. Een kind kan onderpresteren, omdat...? En dan vind ik het toch belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn zodat het waarom wordt achterhaalt.
Zit een kind niet op zn plek, dan merk je dat ook snel genoeg. Ook dan kan er ingegrepen worden dmv een lager niveau of juist een hoger niveau.
Dus ja, ik hou zeker graag de vinger aan de pols. Maar, ik zit er niet bovenop. Huiswerk, daar kijk ik niet naar. Ik vraag ernaar en ga ervanuit dat hij eerlijk is. Later kijk ik wel eens en dan vraag ik ernaar. Soms gebeurt het wel dat ie iets vergeten is. Maar meestal gaat het prima.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215483262
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 21:50 schreef KvanG het volgende:
Sowieso zouden kinderen beter naar een ouderwetse analoge school gaan.
Waarom zou dat beter zijn? Je denkt dat we ooit in de toekomst alle computers en AI vaarwel zeggen en terug gaan naar papier, vulpen en krijtjes?
pi_215484519
Hier dus net een paar maanden middelbare school en ik schrok toen ik ineens een pushmelding kreeg met het cijfer van mijn zoon. Ik wist het dus eerder dan hij. Dat lijkt me echt niet wenselijk. Ik vertrouw er op dat mijn kind zelf vertelt welke cijfers hij haalt (en misschien zal ik er ook wel eens naar vragen). Maar om het eerder te weten dan hijzelf :N

Pushmeldingen staan inmiddels uit. Ik check nog wel de app voor zijn rooster (en wel een beetje voor zijn huiswerk maar dat is ook om te helpen plannen en prioriteiten stellen zo in de eerste maanden van de brugklas).
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:49:58 #11
338319 ZarB
Piña colada
pi_215484566
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 12:58 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik begrijp eigenlijk niet zo waar die stress nou vandaan komt. Juist door inzicht in de cijfers van magister, hou je beter de vinger aan de pols. De rapporten zijn er ook een aantal keer per jaar, dus dan weet je ook hoe een kind het doet. Je kan dan geconfronteerd worden met een slecht rapport en dat zou dan geen stress bij een kind geven? Met inzicht valt er iig nog wat bij te sturen.

Zoon heeft er geen problemen mee dat ik in magister kijk. Sterker nog, we hebben een deal gesloten. Voor elke 3 tienen krijgt hij een PS kaart van een tientje. Ik kwam er door magister achter, dat meneer best vaak gewoon niet leerde en genoegen nam met een voldoende. Prima hoor, als er niet meer inzit. Maar dat zat er wél in alleen liet hij het niet zien. En nu ineens vliegen de tienen om mn oren :D

Maar! Het is beslist niet de bedoeling dat ouders gaan lopen pushen aan de hand van magister. Dan snap ik dat magister stress voor kinderen kan geven.

Overigens zijn ze op zoons school heel streng. Drie keer te laat komen, worden de ouders op de hoogte gesteld. Huiswerk niet gemaakt/materiaal vergeten? Nablijven en worden ook de ouders op de hoogte gesteld.
Wij hebben voor dat soort zaken magister dus niet eens nodig.

Bij dochter hoefde ik niet eens te kijken, die deed dr huiswerk en haalde altijd goede cijfers. Bij zoon is er toch wat meer controle nodig.
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.

Overigens; pushen keur je af, maar omkopen/chanteren niet?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:50:57 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_215484574
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:44 schreef Kyara het volgende:
Hier dus net een paar maanden middelbare school en ik schrok toen ik ineens een pushmelding kreeg met het cijfer van mijn zoon. Ik wist het dus eerder dan hij. Dat lijkt me echt niet wenselijk. Ik vertrouw er op dat mijn kind zelf vertelt welke cijfers hij haalt (en misschien zal ik er ook wel eens naar vragen). Maar om het eerder te weten dan hijzelf :N

Pushmeldingen staan inmiddels uit. Ik check nog wel de app voor zijn rooster (en wel een beetje voor zijn huiswerk maar dat is ook om te helpen plannen en prioriteiten stellen zo in de eerste maanden van de brugklas).
Precies. Ouders moeten kappen met helikopteren.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:52:29 #13
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_215484586
Dramatisch plan, ik en zoveel andere klasgenoten hadden dan ipv de HAVO kader nog niet afgerond.
Juist in die eerste jaren kun je totaal niet overweg (lees: een redelijk aantal, tuurlijk niet alle) met die vrijheid.
Lachen joh.
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:56:23 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_215484614
Het zou denk ik geen verkeerde beslissing zijn als elk kind zelf het vinkje aan of uit kan zetten. Hier geen magister, maar somtoday. Mijn zoon heeft echt begeleiding nodig bij het plannen, maar zit in dezelfde app natuurlijk. Wat mij betreft mag dat prima losgekoppeld worden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215484736
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:49 schreef ZarB het volgende:

[..]
Waarom is het zo vreselijk als hij gewoon voldoendes haalt? Waarom zijn tienen zo belangrijk? Als hij door zo'n dealtje z'n best gaat doen, wat haalt hij er inhoudelijk dan uit? Dit is gewoon een kunstje, die hij uiteindelijk wel weer verleerd. Gestuurd worden door extrinsieke motivatie is meestal niet heel zaligmakend.

Overigens; pushen keur je af, maar omkopen/chanteren niet?
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215484781
@Kyara dat vind ik wel een ander uiterste hoor, pushmeldingen voor cijfers. Zou ik ook echt niet waarderen :N
Hier kijk ik dagelijks het rooster in magister. Vanwege uitval :+ Das nog steeds best wel veel. Verder af en toe en meestal is het zoon die me vraagt of ik zn cijfers al gezien heb. Dan weet ik hoe laat het is :D

Hier wel een paar keer een pushmelding dat zoon niet op school was. En hij was er gewoon. Foutje :')
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  woensdag 6 november 2024 @ 00:59:12 #17
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_215489946
Hier bij beide dames Magister en Somtoday de laatste twee middelbare schooljaren niet meer geactiveerd na de zomervakantie. Eerste twee jaar was voor het helpen met een planning en hun weg vinden in coronaroosters.

Ze hadden er geen probleem dat wij het hadden maar ze mogen ook zelf leren hun neus te stoten en er werd heus wel eens iets vergeten/verkeerde geleerd maar wij hebben het ook zonder controle allemaal gered. De dames ook.

@mush Magister werkt met pushmeldingen. Ik vond SomToday van de jongste prettiger dan Magister.
If you can dream it, you can do it...
pi_215492900
Ah, dat staat bij ons dan blijkbaar uit, @Books1 want ik krijg niet eens een melding wanneer er berichten zijn. Kom ik alleen achter als ik op de drie streepjes linksboven klik. En dat doe ik zovaak, dat ik zelfs de inschrijving voor het kennismakingsgesprek met de nieuwe mentor bijna gemist had :D

Wel een sms en mail bij ongeoorloofd verzuim. Paar keer gebeurd dat een docent op verkeerde knopjes klikte of dat zoon al ziek gemeld stond maar er ergens in het systeem niet goed ging. En toen schrok ik me de tyfus. Moet school weer gebeld worden, moet het weer rechtgezet worden want anders blijft de terugkommaatregel staan. Heel handig :')

Had het gister met zoon over dit topic, ik liet het hem ook lezen, @ZarB en hij is het beslist niet eens met jouw post ;)

Maar, elk kind is anders en als een kind écht niet wil dat een ouder meekijkt, dan moet magister uitgezet kunnen worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  woensdag 6 november 2024 @ 08:56:43 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215492976
Topidee. Kind in groep vijf hier maar voornemens nooit zo'n app of systeem te gaan gebruiken

Laat haar maar leren door soms op haar bek te gaan en weer op te staan, inzichten daaruit zijn goud waard. En vrijheid en autonomie erg voorstander van, als ze maar weet dat ze altijd op ons terug kan vallen :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 8 november 2024 @ 14:56:10 #20
338319 ZarB
Piña colada
pi_215520353
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 17:12 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Voldoendes zijn prima als hij niet beter had gekund. Maar hij kwam erachter dat als hij wél leerde, hij een tien kan halen. Ik zie dit ook beslist niet als omkoping/chantage maar als stimulering. Hij haalt af en toe ook onvoldoendes. So what? Maar wat ik hiermee bereikt heb, is hem aan het leren te krijgen ipv hem te laten doorsudderen. En raad eens? Hij heeft nu veel meer lol in leren.
Nou, dan kan de beloning er weer af toch :D of was dat het gedeelte waar hij het niet eens was met mijn post (dat het chantage is) :+ .

Als een kind z'n cijfers niet deelt en je dus als ouder afhankelijk bent van iets als Magister dan zou ik liever investeren in de band/communicatie met kind dan in controle dmv een app.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  vrijdag 8 november 2024 @ 14:56:32 #21
338319 ZarB
Piña colada
pi_215520356
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2024 08:56 schreef Molo het volgende:
Topidee. Kind in groep vijf hier maar voornemens nooit zo'n app of systeem te gaan gebruiken

Laat haar maar leren door soms op haar bek te gaan en weer op te staan, inzichten daaruit zijn goud waard. En vrijheid en autonomie erg voorstander van, als ze maar weet dat ze altijd op ons terug kan vallen :)
Mee eens.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_215523398
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:56 schreef ZarB het volgende:

[..]
Nou, dan kan de beloning er weer af toch :D of was dat het gedeelte waar hij het niet eens was met mijn post (dat het chantage is) :+ .

Als een kind z'n cijfers niet deelt en je dus als ouder afhankelijk bent van iets als Magister dan zou ik liever investeren in de band/communicatie met kind dan in controle dmv een app.
Het omkopen/chanteren ;)
Dit werkt voor hem, hij heeft er lol in en die grote grijns van hem als ie weer een 10 heeft gescoord O+ En hij vertelt het me als hij een 10 heeft én als hij een onvoldoende heeft. Ik krijg al zn cijfers te horen.
Qua communicatie zit het hier dus prima :)

Denk wel als ouder dat je met je kind moet praten als het magister als stressvol ziet. Waarom? Daar zou ik achteraan gaan. Plus waarom een kind de cijfers niet zelf verteld.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  vrijdag 8 november 2024 @ 22:40:52 #23
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215526156
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 19:04 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Denk wel als ouder dat je met je kind moet praten als het magister als stressvol ziet. Waarom? Daar zou ik achteraan gaan. Plus waarom een kind de cijfers niet zelf verteld.
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.

Maar dit is voor mij weer een voorbeeld van "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Ik zou het zelf echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders alles hadden geweten wat er op school gebeurde.

Ik verborg geen cijfers voor mijn ouders. Maakte me ook echt niet druk of ik een onvoldoende had of niet. Maar of ik mijn huiswerk wel of niet maakte was iets wat ik zelf bepaalde en als dat voor problemen zorgde op school, dan was dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid. En daar hadden mijn ouders in mijn optiek weinig mee te maken. Dat hoorden ze dan wel tijdens de 10-minuten-gesprekken of als ik het echt te bont maakte.

Het idee dat ze direct op de hoogte zouden zijn geweest van elke keer dat ik mijn huiswerk niet had ingeleverd of boeken was vergeten zou ik verschrikkelijk hebben gevonden.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_215526750
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 22:40 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik denk dat de kinderen die stress ervaren omdat hun ouders hun cijfers zien in Magister net niet de ouders hebben die met hun kinderen een goed gesprek gaan hebben over het waarom.

Maar dit is voor mij weer een voorbeeld van "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Ik zou het zelf echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders alles hadden geweten wat er op school gebeurde.

Ik verborg geen cijfers voor mijn ouders. Maakte me ook echt niet druk of ik een onvoldoende had of niet. Maar of ik mijn huiswerk wel of niet maakte was iets wat ik zelf bepaalde en als dat voor problemen zorgde op school, dan was dat ook mijn eigen verantwoordelijkheid. En daar hadden mijn ouders in mijn optiek weinig mee te maken. Dat hoorden ze dan wel tijdens de 10-minuten-gesprekken of als ik het echt te bont maakte.

Het idee dat ze direct op de hoogte zouden zijn geweest van elke keer dat ik mijn huiswerk niet had ingeleverd of boeken was vergeten zou ik verschrikkelijk hebben gevonden.
Dat zal het idd zijn, bemoeizuchtige en/of pusherige ouders die niet of nauwelijks communiceren met hun kinderen.
Weet van zoon dat een jongen op de basisschool klappen kreeg als hij een slecht rapport had. Die ouders zijn er ook ;(

Ik kan me veel van de middelbare herinneren, behalve de 10 minutengesprekken. Op één na en dat was dat ik bijna van school werd getrapt :@ :')
Mijn moeder had er dan wel weer vertrouwen in dat ik eerlijk was én mn huiswerk maakte. Ik vertelde dus ook eerlijk als ik gespijbeld had :+ Ben er nooit voor gestraft.
Vroegah ging het anders op school. Ik had bijvoorbeeld een permaban voor de gymzaal maar geloof niet dat ze dat ooit geweten heeft.
School was vrijer. Nu word je er als ouder veel meer bij betrokken.
Wat ik enorm belangrijk vind is vertrouwen en eerlijkheid. En daarmee heb ik mijn kinderen ook opgevoed. Met school, met alles.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 9 november 2024 @ 06:23:06 #25
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215527490
Alleen is er wel een verschil tussen eerlijkheid en alleen delen. Dat laatste hoeft een tiener niet over schoolse zaken, zeker niet als het goed (genoeg) gaat.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215527505
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 13:29 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Basisschool is niet te vergelijken met het VO ;) En daar heb je de entreetoetsen die behoorlijk wat zeggen.
In het VO is het voor het eggie. Niet voldoende presteren voor je niveau en je wordt teruggezet. Je moet laten zien wat je kan. Een kind kan onderpresteren, omdat...? En dan vind ik het toch belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn zodat het waarom wordt achterhaalt.
eigenlijk een wagelijk iets, dat prestatiegerichte anno nu
het gaat niet (genoeg) meer over ontwikkeling maar over dat ze maar maximaal presteren en maar de uni kunnen :{
pi_215527508
Toch grappig... want stress? ik herken dit verhaal niet in mijn school omgeving... maar goed, er zal vast daar een kind zijn geweest die is gaan stressen omdat die wist dat z'n ouders mee kunnen kijken met z'n resultaten en school heeft gevraagd om te zorgen dat zijn of haar ouders z'n gegevens niet meer in kon kijken.

Ik zou stressen als ik iets te verbergen heb...

Dus grappig bedacht maar dit gaat de meeste niet helpen, het is juist fijn om in te zien hoe het gaat met je kind zodat je die support kan geven op de fronten die nodig zijn! :Y

Krijg een beetje een woke gevoel hierbij....
Just say hi!
pi_215527547
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 06:33 schreef Chandler het volgende:
Toch grappig... want stress? ik herken dit verhaal niet in mijn school omgeving... maar goed, er zal vast daar een kind zijn geweest die is gaan stressen omdat die wist dat z'n ouders mee kunnen kijken met z'n resultaten en school heeft gevraagd om te zorgen dat zijn of haar ouders z'n gegevens niet meer in kon kijken.

Ik zou stressen als ik iets te verbergen heb...

Dus grappig bedacht maar dit gaat de meeste niet helpen, het is juist fijn om in te zien hoe het gaat met je kind zodat je die support kan geven op de fronten die nodig zijn! :Y

Krijg een beetje een woke gevoel hierbij....
Mijn kind is 2 dus ik heb nog lang niet met magister te maken maar welke puber heeft NIET iets te verbergen? Dat is toch juist de periode waarin je jezelf ontwikkelt en dat doe je door ook af en toe iets te doen wat misschien niet het beste is. Ik ken genoeg vrienden die in die tijd al hard voor zichzelf waren laat staan als hun ouders ook nog met hen mee konden kijken en thuis opmerkingen hierover zouden maken. Uiteindelijk haalden veel van hen een slecht cijfer weer op en was er niks aan de hand. Als het echt mis ging dan hoorden de ouders dat op een oudergesprek echt wel. Daarnaast is je kind vertrouwen geven ook enorm belangrijk voor het zelfvertrouwen van een puber en dat gaat soms wel eens even mis maar ook dat is een leerproces.
Fuck the EBU
pi_215527849
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 06:30 schreef mschol het volgende:

[..]
eigenlijk een wagelijk iets, dat prestatiegerichte anno nu
het gaat niet (genoeg) meer over ontwikkeling maar over dat ze maar maximaal presteren en maar de uni kunnen :{
Eens. We leven nu helaas in een prestatiegerichte maatschappij waarbij kinderen al vroeg moeten laten zien wat ze kunnen. Toetsen vanaf groep 1 8)7
Maar juist daarom vind ik het zo belangrijk dat je als ouder je kind goed begeleid. Het is niet meer zoals het ooit was, het échte kind zijn :{

Zoon doet VWO en of hij nou naar de uni gaat, naar het HBO of wat dan ook, mag ie straks lekker zelf bepalen :Y
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215528030
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 06:23 schreef Lemijn het volgende:
Alleen is er wel een verschil tussen eerlijkheid en alleen delen. Dat laatste hoeft een tiener niet over schoolse zaken, zeker niet als het goed (genoeg) gaat.
Uiteraard. Alleen heb ik een zoon die echt alles deelt, soms is het tooo much information :D
Elk kind is anders en het beste is om te kijken wat voor jouw kind het beste is en werkt. Als zoon straks zou willen dat ik op magister zijn cijfers niet mag zien, zou ik wél willen weten waarom? Niet ter controle maar hij kan met iets zitten, met pubers weet je het maar nooit. En ook daar kan over gesproken worden. En ik zou het respecteren als hij idd die keus zou maken.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 9 november 2024 @ 09:55:47 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215528091
Ik zit daar niet op te wachten eigenlijk, zo'n afsluiting.
Nou krijgen ze op zijn school ook maar 1 keer per jaar een rapport, dus verder heb je geen beeld van de prestaties als je het niet in Magister kunt zien.

Hij zit dit jaar in de tweede van de middelbare, en vorig jaar werd duidelijk dat hij niet meer fluitend een 8 of 9 haalde, hij moest dus leren leren.
Waar we op de lagere school al wisten dat hij helemaal niet geleerd had als hij een 7½ haalde staan we nu te juichen voor een 6½.

En ja, hij kan het niveau prima aan, het verschil is alleen dat hij er nu wel voor moet werken, en dat geeft niet.
Net een omkoop motivatie systeem met hem afgesproken waarbij hij voor een 8 of hoger keiharde knaken kan verdienen, als het werkt dan werkt het.

En ja, ik kijk dus idd af en toe in Magister, want als het fout gaat met een vak dan moet het asap bijgestuurd worden, dan heb je geen tijd om een half jaar later eens te kijken wat hij destijds niet snapte en waarom hij inmiddels helemaal geen fluit meer van het vak snapt.

Ik kijk daarentegen weer nooit in zijn telefoon, daar weet ik ook gewoon de code van.
Dus het is geen wantrouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215528698
Ik sta hier heel dubbel in, kind zit pas in groep 7 dus nog niet aan de orde. Op de basisschool krijgen wij ook geen directe informatie over huiswerk en cijfers, de informatievoorziening ligt bij het kind zelf. Grootste verschil is dat 1 van ons elke dag op school is en dus aangesproken kan worden door de leerkracht. De afstand wordt vanaf VO letterlijk en figuurlijk groter.

Ik zou het als kind vreselijk hebben gevonden. Maar dat was wel de tijd dat uren nauwelijks tot niet uitvielen, er best vaak momenten waren dat ouders werden ingelicht etc. Ik weet niet hoe dat nu is.

Voor nu zeg ik: prima, maar goed, voordat ik kinderen had, dacht ik ook anders over dingen dan nu. Dus wie weet verandert het over 2 jaar wel.
pi_215530158
Maar 1 keer per jaar een rapport @Leandra? Das wel heel weinig. Als je er dan achterkomt dat er iets fout gaat... :X Handig dus, magister :)
Hier 3 keer per jaar en alleen een mentorgesprek indien nodig.

En dat is het. Op het VO moeten ze leren leren en als ze dat niet goed leren kan het zomaar fout gaan.

Ik kan ook in zoons foon. Moest met mn vingerafdruk en ik was tegen. Werd weggevetood dus ik kan er in. Gelukkig weet ik ook zn code want moest laatst van hem iets op zijn foon opzoeken en ik word kriegel van dat vingerafdrukkendingetje :') Maar er verder in kijken doe ik ook nooit.
Én hij installeerde een stalkapp op onze foons zodat ik altijd weet waar hij is. Vindt ie fijn :D
Hij wil écht niks voor me verbergen.
Ik ben er wel blij mee dat hij zo open is. Geen idee alleen hoelang nog :+
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  zaterdag 9 november 2024 @ 15:05:41 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215530324
Stalk-app hadden we al omdat hij in groep 6 al alleen met de trein naar school ging.
Plus toen wat hoogbejaarde vaders die nog graag aan de wandel gingen en dat soort zaken, dus van een heel select groepje mensen (5, voorheen 6) kan ik zien waar ze zijn, en zij kunnen zien waar ik ben.

Aan de andere kant ben ik daardoor ook makkelijk: pas vroeg hij of hij na school even naar Utrecht mocht, naar de Lego-store: geen probleem.
Sterker nog: ik zou het zelf niet eens een probleem vinden als hij in Amsterdam naar de Legostore zou willen, maar dat vindt hij zelf nog wat too much, in z'n eentje.
Hij reist daarentegen wel alleen naar mijn zusje in Den Haag, en toen hij daar deze zomer was is hij bijvoorbeeld ook alleen naar The Mall of the Netherlands (naar de Legostore :D) geweest.

Dus tsja, ik ben juist daardoor ook niet zo moeilijk met ergens alleen heen gaan.
13 is ook echt zo'n tussen tafellaken en servet leeftijd.
Maar ik ken mijn kind en weet dat hij in principe geen rare dingen doet, dat scheelt ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215530752
Knap dat hij dat alleen doet :) Die van mij vraagt er nooit om om ergens alleen heen te gaan. Hij lijkt op zn moeder qua reizen ;) Is laatst met een vriend de stad in geweest, voor het eerst. Was wel grappig, ze zijn over de wallen gelopen, was de kortste weg, volgens zoon. Dacht het niet he _O-
Qua leeftijd is het nog maar de vraag hoelang ze zo'n app nog waarderen.
Die van mij doet ook geen rare dingen maar we leven in een rare wereld.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215533406
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:11 schreef Mushanga71 het volgende:
We leven nu helaas in een prestatiegerichte maatschappij waarbij kinderen al vroeg moeten laten zien wat ze kunnen. Toetsen vanaf groep 1 8)7
dat mag sinds een paar jaar gelukkig niet meer in de kleuterklas. Wel spelenderwijs observeren maar niet meer de kleutertoetsen met pen en papier.
pi_215538579
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 20:12 schreef Elleska het volgende:

[..]
dat mag sinds een paar jaar gelukkig niet meer in de kleuterklas. Wel spelenderwijs observeren maar niet meer de kleutertoetsen met pen en papier.
Dat hoorde ik idd van zoons vroegere kleuterjuf. Gelukkig maar dat het is afgeschaft! Zoon moest ze helaas nog wel maken en daar was ik het, op zn zachts gezegd, niet mee eens.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_215538788
Wat is de toegevoegde waarde van nog rapporten krijgen als je een systeem als magister hebt? Bij mijn oude rapporten stond ook geen enkele toelichting, alleen het cijfer op dat moment.

Ik kreeg in de bovenbouw van de middelbare ook geen rapporten meer, alleen regelmatig een uitdraai van de resultaten (die meetelden voor je school-examen cijfer), vergelijkbaar met de cijfers die in magister staan denk ik. Eens in de zoveel tijd deelde ik die met m’n ouders (meestal als er ook recent een hoog cijfer op stond). Mijn ouder zijn ook nooit op oudergesprek geweest op de middelbare (en op de basisschool ook alleen in groep 7 of 8 een keer), dus die briefjes waren de enige info die ze hadden en dat was voldoende. Ik verwacht mijn zoon dus ook redelijk los te laten, mits hij laat zien dat hij (sommige) dingen van school ook thuis deelt en we niet opeens verrassingen krijgen.

Spijbelen/huiswerk vergeten hoort sowieso niet direct bij ouders terecht te komen imo. Pas als dat ernstige vormen aanneemt, en ik hoop dat er dan wel een belletje aan gewijd wordt (bij spijbelen dan, huiswerk bijhouden vind ik sowieso overbodig).
Doneer mij Jumbo servieszegels
  Moderator zondag 10 november 2024 @ 19:01:30 #39
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_215543424
Mijn oude middelbare school O+ Ik vind dat er inderdaad veel te veel druk op de kinderen ligt. Laat ze lekker zelf deze dingen met hun ouders delen. Als het daadwerkelijk slecht gaat hoor je dat echt wel vanuit school hoor :P
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_215544103
Ik heb niks met die apps.
Ik doe er niks mee. Ik deed er niks mee. Ik kijk er niet in.

Ik zou dat echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders dit vroeger tot hun beschikking zouden hebben gehad.

Dit zijn jaren waar je je ontwikkelt. Je je afzet van je ouders. Ik had ook geen 10 minuten gesprekken meer. Je laat ze los en praat met ze. Voortdurend. Begeleidt ze. Maar wel wat mij betreft ook met hun behoefte daarin. Dus de een doet dat meer dan de ander.

Ik heb drie kinderen waarvan de oudste twee respectievelijk 5 en 2 jaar al van het VO af zijn.

De oudste deelde alles (vwo) De middelste deelde niks (mavo). Prima.
Twee totaal verschillende kinderen (de covid jaren waren hier ook nog eens een hot issue).

Als ze eenmaal 15,16,17 zijn dan zoeken ze het wat mij betreft maar uit, schooltechnisch. Als ze hulp nodig hebben hoor ik het wel. Ze weten dat ze bij ons terecht kunnen. En de een doet dat en de ander niet. Uiteindelijk komen ze er wel, op hun manier.

Ze werken nu beiden. De een in de bouw met een bbl, de ander op een kantoor na een hbo. Beiden zijn blij.

[ Bericht 1% gewijzigd door lily op 10-11-2024 20:23:30 ]
  zondag 10 november 2024 @ 20:50:09 #41
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_215544644
Kijk dat is leuk Lily, iemand die vertelt hoe het was en erop terugkijkt. Voor mij is het nog zo ver weg. Het is vooral een voornemen om niet op die manier met hem om te gaan, in ieder geval niet als start. Maar jij vertelt dat het bij jullie ook echt prima werkte zonder. Fijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_215544943
Ik gun mijn kinderen gewoon hun privacy. Net zoals ik dat wilde vroeger.

Als je een goede band en communicatie met ze hebt, dan zijn die apps wat mij betreft niet nodig.

En ja, onze jongste zoon deelde niks. En ja, hij gooide er vaker met de pet naar. En bleef ook een keer zitten (en ging sowieso anderhalf jaar niet naar school want Covid).
Zo be it.
Hij haatte school. Ik bracht boeken nog in het cellofaan terug na een jaar.

Ik bemoeide me er niet mee. Hij liet me er ook niet mee bemoeien en ik vertrouwde hem genoeg om te doen wat hij dacht dat hij moest doen (als je al vroeg met je kinderen communiceert dan ken je ze, en je weet dan dat ze hun weg wel vinden en indien nodig jou ook wel vinden).

Dus nee, geen apps voor mij.
pi_215545121
En ook, toen onze jongste zoon bleef zitten, op 0,2 punt notabene, belde zijn mentor dat ze het echt kut vond. Dat hij een rustige jongen was en dat vele oproerkraaiers wel over waren en hij niet.
En hij baalde ook. Nog een jaar langer daar waar hij niet wilde zijn.
Tja, hij heeft ervan geleerd. Dat zegt hij vaker nu hij bijna 20 is.
Ze hebben recht op hun eigen fouten en ik vind het belangrijk dat ze die mogen en ook kunnen maken.
pi_215545514
Ik was juist een leerling die in de eerste vastliep en daarna overal met de pet naar gooide en een 5,6 ook prima vond. Spijbelen, geen huiswerk maken, niet leren.

Ben ik gekomen waar ik wilde zijn? Zeker. Maar het had mij een hoop tijd en moeite gescheeld als er makkelijker ingegrepen kon worden. Achteraf gezien had ik graag gewild dat m’n moeder strenger voor mij was geweest. ;)
Protège moi de mes désirs.
pi_215546232
Ik ben juist blij met magister. Op de basisschool kregen ze geen cijfers en moest je het rapport maar afwachten en dan gissen wat het eigentlijk betekende.

In mijn tijd kreeg je de toetsen achteraf mee naar huis, nu is heel veel digitaal. Als ouder heb je veel minder inzicht in wat op de middelbare school gebeurt, tenzij je kind vertelt het, maar niet alle kinderen zijn spraakzaam.

Wat ik niet zo leuk vind is, wanneer (slechte) cijfers 's avonds laat of in de vakantie binnen komen. Maar gelukkig was dat maar enkele keren, misschien dat ze daar nu afspraken over hebben gemaakt.

En zij krijgen in sommige vakken ook maar een paar cijfers. Dan is het belangrijk dat ze dat ook op tijd beseffen en er (nog) iets aan kunnen doen.

Verder is het handig om af en toe mee te kijken, wat roosterwijzigingen betreft en welk effect dit op de planning voor huiswerk en toetsen heeft. Nu in de tweede gaat het al veel beter wat zijn planning betreft, maar ze hebben nog steeds veel wijzigingen in het rooster. En ook leerkrachten die doodleuk na 21.00 uur huiswerk in magister zetten voor de volgende dag of zelfs in de ochtend voor 8.00 uur voor dezelfde dag. (Het zou kunnen dat een gedeelde al bij de leerlingen bekend was en alleen nog formeel erin werd gezet.)

Fouten maken is niet erg en het kan gewoon gebeuren dat er een onvoldoende het meest haalbare was op dat moment. Maar ik wil het wel graag weten, en ook als huiswerk regelmatig niet wordt gemaakt of iemand niet naar school gaat. Ik heb nog de illusie dat je als ouder nog wat positieve invloed kunt nemen op je kind, maar misschien is het later in de puberteit veel moeilijker.

Uiteindelijk moeten ze het zelfs doen, maar een beetje ondersteuning/ aanmoediging hebben ze wel nog af en toe nodig, vind ik.

[ Bericht 3% gewijzigd door Zana op 11-11-2024 00:57:37 ]
pi_215546647
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2024 22:23 schreef arvensis het volgende:
Ik was juist een leerling die in de eerste vastliep en daarna overal met de pet naar gooide en een 5,6 ook prima vond. Spijbelen, geen huiswerk maken, niet leren.

Ben ik gekomen waar ik wilde zijn? Zeker. Maar het had mij een hoop tijd en moeite gescheeld als er makkelijker ingegrepen kon worden. Achteraf gezien had ik graag gewild dat m’n moeder strenger voor mij was geweest. ;)
Ik heb die tijd ook gehad. Ik vond het juist leerzaam en het heeft me juist geholpen in mijn verdere leven.
Maar zo is iedereen anders. Maar ik laat het van het kind afhangen. En praat me ze. Daar heb ik geen app controle voor nodig.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 november 2024 @ 08:28:48 #47
426493 crew  PippenScottie
pi_215547095
Mijn oudste zit nu in groep 8.

Ik hoef echt niet alles te weten wat ze straks op de middelbare school doet. Het lijkt me juist heel gezond voor tieners als ze een beetje rafelruimte hebben. Zelf fouten maken, grenzen overschrijden, zonder dat hun ouders continu meekijken. Haar locatie kunnen volgen op haar telefoon ga ik ook absoluut niet doen en elke dag haar schoolprestaties volgen vind ik ook ongezond.

We spreken elkaar elke dag. Ik heb elf jaar lang geïnvesteerd in een relatie waarin ik hoop dat ze me vertrouwt en haar zorgen bij me kwijt kan. Mocht het op school toch lastig gaan, dan horen we dat wel. Of via haar, of via een rapport, of via een leraar. Dan zal ik tijd besteden om haar te helpen met haar schoolwerk. Dat hebben we de afgelopen jaren ook gedaan als ze haar rekenwerk lastig vindt.
My friends all drive horses
  maandag 11 november 2024 @ 08:31:02 #48
37248 BertV
Klei indiaan
pi_215547111
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2024 20:00 schreef lily het volgende:

Ik zou dat echt vreselijk hebben gevonden als mijn ouders dit vroeger tot hun beschikking zouden hebben gehad.

Dat is ook precies de reden dat ik niet kijk.
Handgemaakt
pi_215548791
Hier ook een 12-jarige die net is gestart op het VO. Ik heb altijd gezegd dat ik magister zo min mogelijk zou gebruiken, ik gun het mijn kind dat hij zijn cijfers als eerste te zien krijgt. Het is toch ook bij goede cijfers leuker om enthousiast thuis te komen om het zelf te vertellen? En bij mindere cijfers even de tijd hebben om je te herpakken.

Het lukt mij prima om er niet zo bovenop te zitten. Mijn vriend alleen niet :'). Die zit wel meerdere keren per dag te kijken. Ik plaag hem af en toe wel met zijn helikoptergedrag. Hij vindt het duidelijk lastiger om dingen los te laten. Aan de ene kant snap ik het, alles is nieuw en je bent gewoon benieuwd hoe het gaat. Maar hoop dat het nieuwe er snel afgaat en de app niet meer elke dag gemonitord wordt door hem... Al heb ik niet de indruk dat zoon er last van heeft, het is niet dat vriend onze zoon op zijn huid zit over binnengekomen cijfers.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215550257
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 09:55 schreef Leandra het volgende:
Ik zit daar niet op te wachten eigenlijk, zo'n afsluiting.
Ik zie meer in een embargo ipv een harde afsluiting. Bijvoorbeeld 48 uur alleen inzage voor leerling, daarna ook ouders. Of ouders 1x per maand een update.

Want ik zou wel op tijd willen kunnen sturen als het écht niet lekker gaat en dat niet pas horen als het eigenlijk al rijkelijk laat is (even ervan uitgaand dat een kind dat niet openlijk vertelt).
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')