abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215450307
Ik ben dus al een tijdje aan het prutsen.

Ik heb een balkon met hoge randen (je kan er net niet overheen kijken). We hebben net katten en ik wil dit balkon katten proof maken.

Daarom heb ik 4 tuinhout balken gekocht voor in de 4 hoeken, en daar tussenin wil ik het net spannen en vastnieten aan de balken enz, dat stuk is wel duidelijk. Ik heb ook al speciaal katten gaas / net gekocht enz, en de balken.

Het grootste probleem is nu het volgende:

Het balkon heeft een rand die 10cm naar binnen loopt. Dus dat betekend dat de balken aan de achterkant 10cm vanaf de vloer rand komen te staan. Helemaal prima. Maar hoe maak ik die balken dan toch vast aan de rand zodat het stevig staat?

Ik heb met mijn vader al een plan bedacht, en balken gekocht, van 45x68mm (x2100 hoog).

Het klemmetje wat ik zoek is ongeveer zo:

https://i.imgur.com/8YecDZp.png

Maar dan wat breder gespreid zodat het wat steviger is als het wind vangt enz. Ik heb het een beetje uitgetekend (boven aanzicht):

https://i.imgur.com/BDAxP1Q.jpeg

Waarbij de klem dus aan het puntstuk niet veel breder dan 68mm moet zijn, anders is het lelijk om die metalen stukken uit te zien steken naast de balken.

Iemand enig idee? Of andere ideeën zonder deze klemmen? De katten kunnen niet wachten en mij lukt het niet om de oplossing te vinden.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_215450424
Foto misschien?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215450551
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2024 18:41 schreef halfway het volgende:
Foto misschien?
Van het balkon?

https://i.imgur.com/RZOdGds.jpeg

Die 2 achterste hoeken die je nu ziet (vanuit de deur gezien) daar moeten dus 2 hoge staande balken komen, en die moeten dus vast komen te zitten aan de witte muren (alle andere aspecten nadat de balken vast zitten heb ik al oplossingen voor).

De zwarte rand die je ziet is ongeveer 150 hoog, dus de balk komt er zon 60cm bovenuit. Daarom wilde ik hem dus met minimaal 2 klemmen per balk vastzetten in het balkon.
pi_215450703
Als je zo'n klemmetje met de juiste afmetingen niet kan vinden, zou je dat ook kunnen maken van hout. Dat hout maak je vast aan de muur en de balk weer vast aan dat hout. Als je je zorgen maakt om de wind kan je ook nog een balk horizontaal tussen de balken zelf plaatsen/verbinden, net onder de rand van je balkon, maar lijkt me overbodig.

Je kan het eventueel ook nog klemmen, door aan de buitenkant een tussenstuk te maken waar je de balk aan vast schroeft. Kan de balk geen kant op
pi_215451176
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2024 18:49 schreef DX11 het volgende:

[..]
Van het balkon?

https://i.imgur.com/RZOdGds.jpeg

Die 2 achterste hoeken die je nu ziet (vanuit de deur gezien) daar moeten dus 2 hoge staande balken komen, en die moeten dus vast komen te zitten aan de witte muren (alle andere aspecten nadat de balken vast zitten heb ik al oplossingen voor).

De zwarte rand die je ziet is ongeveer 150 hoog, dus de balk komt er zon 60cm bovenuit. Daarom wilde ik hem dus met minimaal 2 klemmen per balk vastzetten in het balkon.
Ik denk meer hieraan, plug in de muur 2 moeren en ringen zodat je kunt verstellen en alles rvs.
https://www.rvspaleis.nl/(...)-m10/9211-2-10x180_1
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215451670
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2024 19:22 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik denk meer hieraan, plug in de muur 2 moeren en ringen zodat je kunt verstellen en alles rvs.
https://www.rvspaleis.nl/(...)-m10/9211-2-10x180_1
Goed plan! En zie je ook minder van. Maar kan de balk dan niet vrijuit heen en weer bewegen over de schroef?

Nee uiteraard niet als er 2 moeren om het hout geen zitten, dan moet hij alleen nog wat langer zijn, ik ga even zoeken of dat bestaat. Want 10cm tussen hout en balkon, 4,5cm hout, plus het stuk in de muur dan is deze denk ik net aan de korte kant.
pi_215456249
Dus het plan is de wand iets hoger te maken met een houten frame en gaas? Zodat de katten niet op die rand kunnen springen? Hoeveel hoger moet het worden?

Wanneer ik dat balkon zo zie zou ik het anders doen... Met wandbeugel... De rand steekt 10cm over schrijf je...

Plaats dan een aantal wandbeugels op de wand onder de rand. Bv. deze: in de hoeken en 1 of 2 daartussen.

de 200mm op de wand, de horizontale steekt dan 40mm uit over de rand. daar zet je een raamwerk bovenop die je van onderen vastschroeft aan de beugel. Dus het raamwerk ligt dan op de beugel tegen de rand. Dan hoef je het raamwerk/frame niet eens zo zwaar te maken en zijn balkjes van 4cm x 4cm al voldoende.

Datzelfde doe je aan de zijwand.

pi_215472838
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2024 08:01 schreef Watuntrik het volgende:
Dus het plan is de wand iets hoger te maken met een houten frame en gaas? Zodat de katten niet op die rand kunnen springen? Hoeveel hoger moet het worden?

Wanneer ik dat balkon zo zie zou ik het anders doen... Met wandbeugel... De rand steekt 10cm over schrijf je...

Plaats dan een aantal wandbeugels op de wand onder de rand. Bv. deze: in de hoeken en 1 of 2 daartussen.
[ afbeelding ]

de 200mm op de wand, de horizontale steekt dan 40mm uit over de rand. daar zet je een raamwerk bovenop die je van onderen vastschroeft aan de beugel. Dus het raamwerk ligt dan op de beugel tegen de rand. Dan hoef je het raamwerk/frame niet eens zo zwaar te maken en zijn balkjes van 4cm x 4cm al voldoende.

Datzelfde doe je aan de zijwand.

[ afbeelding ]
De rand hoeft van mij totaal niet hoger, maar er is een deur van 2 meter, en die wil ik dus niet continu in het overdekkende net hebben hangen, vandaar de 4 balken van 210.

Je idee is niet slecht, maar de 4 balken zijn er nu toch al gekocht, die ga ik niet terugbrengen. Dus ik hou wel liever het plan aan wat ik had, waarbij ik de balken aan de muren maak. Daarentegen is jouw plan sowieso niet ideaal want de zij rand rechts loopt scheef omhoog, dus dan wordt het ook een groot zaag project. En laat ik nou net niet echt een fatsoenlijke zaag hebben helaas.
pi_215473311
Was uit TT niet duidelijk wat je nu eigenlijk maken wil. Dus een dak van kattengaas? Of overspannen met net.

Dan zou je eens op Wandbevestiging afstandhouder moeten zoeken...

https://edelstahl.shoppin(...)fhaengung-oben/unten

Of deze zijn zelfs verstelbaar.
https://www.techniekwebsh(...)f-afstand-keuze.html

Zou je een smid kennen o.i.d die zou ze op maat kunnen maken.

Of eens bij Müpro kijken, die hebben ook zulke bevestigingsmaterialen.

Daar kun je er 2 van aan elkaar monteren met stukje rail of stukje hout. Of de Müpro railverbinder.

https://www.muepro.nl/

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 04-11-2024 13:24:50 ]
pi_215473660
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 13:12 schreef Watuntrik het volgende:
Was uit TT niet duidelijk wat je nu eigenlijk maken wil. Dus een dak van kattengaas? Of overspannen met net.

Dan zou je eens op Wandbevestiging afstandhouder moeten zoeken...

[ afbeelding ]

https://edelstahl.shoppin(...)fhaengung-oben/unten

Of deze zijn zelfs verstelbaar.
https://www.techniekwebsh(...)f-afstand-keuze.html

Zou je een smid kennen o.i.d die zou ze op maat kunnen maken.

Of eens bij Müpro kijken, die hebben ook zulke bevestigingsmaterialen.
[ afbeelding ]
Daar kun je er 2 van aan elkaar monteren met stukje rail of stukje hout. Of de Müpro railverbinder.
[ afbeelding ]

https://www.muepro.nl/

Ik heb een net die groter is dan het balkon, dus ik kan aan alle randen minimaal 50cm extra over de palen heen trekken. Die ga ik over de palen heen trekken en straktrekken/vastnietten. Dat is allemaal prima.
Ik heb puur een manier nodig om de palen op 10cm afstand van de muur goed stevig vast te zetten.
Jouw opties zijn zeker ook de overweging waard, en dit lijkt me steviger dan 1 bout. Nadeel is weer dat er zo veel gaten in het (huur) balkon gaan komen. Ik ga die lange bout/stokschroef ook nog verder uitzoeken, ik denk dat dat de mooiste optie is met zo min mogelijk gaten.
pi_215474311
Wie het niet ter plekke de werkelijke situatie kan beoordelen, kan alleen maar raden en mooie luchtkastelen bouwen... :) Je hebt vier hoeken en vier palen en je laar maar 2 hoeken zien. En je bent erg onduidelijk wat de bedoeling is. Ik kan nog wel wat opties bedenken en dan wordt het weer raden in de wat als vorm. Die jij dan gaat uitpluizen met wat je niet wil in dat idee...

Je werkt beetje verkeerd om, ga eerst brainstormen over eventuele opties voordat je materiaal gaat kopen. Nu zit je door eigen toedoen aan 4 reeds gekochte palen die je niet wil terug brengen en je wil zo min mogelijk boren.

Afijn :) al doende leert men...

De laatste optie die ik voor je zal bedenken is maak van die vier palen een 3 poot (Tripod) die zet in het midden van het balkon. Daar kun je dan ook een klimpaal / Krabpaal van de katten voor maken.

Nu koop je voldoende meters Victorketting

En 4 draadspanners.

De 3 poot staat dus in het midden van het balkon. Op elke hoek van het balkon boor je 1 gaat met een haak erin gedraaid. Schroef ook zo'n haak aan de 3 poot en span de ketting tussen 3 poot en balkonhoek. Dat doe je 4 keer uiteraard niet te strak, beetje spanning maar. Heb je ale 4 de hoeken met de ketting gezekerd en gespannen. Dan kun je iets strakker gaan spannen. De victorketting is oersterk en redelijk goedkoop. En die 3 poot kan geen kant meer op staat als een huis.

Over de ketting leg je/span je het net die je vastmaakt met wat trekbandjes. Nu heb je een piramide dak van net en een klim/krabpaal voor de katten.

Laat me wederom raden!? Je zult waarschijnlijk denken... "Goed Idee" en maar 4 gaten" Maar dan heb ik te weinig zitruimte op het balkon met die 3 poot in het midden. :D

Hoe je het ook maakt, je zult het net voldoende moeten ondersteunen... Want er zal blad opvallen en blijven liggen en verzamelen en nat en zwaar worden. En gaat het in de winter "dik" sneeuwen dan zal dit op het net verzamelen en heel zwaar worden en doorhangen. Of de palen krom trekken indien niet goed genoeg bevestigt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 04-11-2024 15:11:22 ]
pi_215476531
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:00 schreef Watuntrik het volgende:
Hoe je het ook maakt, je zult het net voldoende moeten ondersteunen... Want er zal blad opvallen en blijven liggen en verzamelen en nat en zwaar worden. En gaat het in de winter "dik" sneeuwen dan zal dit op het net verzamelen en heel zwaar worden en doorhangen. Of de palen krom trekken indien niet goed genoeg bevestigt.

Daarom dus ook die 4 palen, die stevig in het balkon vast gezet moeten worden. Er komt op 4 hoog echt niet veel blad op (we ruimen een klein prullenbak zakje met blaadjes op 1x per jaar). De sneeuw zal ik dan wel in de gaten houden.

Anyway, mijn vraag is dus puur, hoe zet ik die 4 balken strak in het balkon, op 10cm afstand, met het liefst zo min mogelijk gaten in het balkon. En ik denk dat het antwoord is: meerdere dubbelzijdige bouten / stokschroeven (met moeren aan beide kanten van het hout).
pi_215477969
Is een balkje ertussen als afstandhouder niet makkelijker? Aan boren n de muur ontkom je toch niet eenvoudig of je moet al een behoorlijk uitgebreide constructie maken.

Alternatief is het frame van een oude partytent scoren en dat een beetje opp maat maken dat het min of meer strak in je balkon past, dan hoef je niet te boren.
pi_215478909
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 21:20 schreef 215 het volgende:
Is een balkje ertussen als afstandhouder niet makkelijker? Aan boren n de muur ontkom je toch niet eenvoudig of je moet al een behoorlijk uitgebreide constructie maken.

Alternatief is het frame van een oude partytent scoren en dat een beetje opp maat maken dat het min of meer strak in je balkon past, dan hoef je niet te boren.
Boren in de muur is geen probleem, alleen ik dacht zelf 2 a 3 gaten per staande balk boven elkaar, ipv 4x2 a 3 zoals die afstandhouders eerder genoemd.

Hoe maak ik dan een blokje hout vast aan de muur? Door de gehele 10cm een gat boren en een 15cm bout zoeken oid? Nooit echt over nagedacht...

[ Bericht 0% gewijzigd door DX11 op 04-11-2024 22:55:08 ]
pi_215479174
Nieuw plan! Combinatie van meerdere ideeën.

3 balkjes van 10cm lang, boven elkaar zowel links als rechts, mooi verspreid in de hoogte, horizontaal tegen het balkon aan. Ik boor er door de gehele lengte een gat in dus van 10cm.

250mm stokschroeven door de gehele horizontale balkjes heen, 8cm de muur in, 10cm door de balkjes, 5cm door de staande balken heen, nog 2cm over voor moeren met mooie ronde doppen er op zodat we ons niet bezeren aan de moeren.

Dan zijn we er toch heel mooi?

En dan uiteraard nog de netten er overheen enz, maar dat deel komt goed.

Edit: ik denk nu, waarom niet gewoon 20cm schroeven? Dat is nog mooier, jas ik hem gewoon een stukje het (achterste staande) hout in, helemaal geen dop nodig?

Enige probleem nu nog is dat alle 20cm schroeven houtschroeven zijn, maar ze moeten een zachte muur met hollewandpluggen in.

[ Bericht 7% gewijzigd door DX11 op 04-11-2024 23:41:02 ]
pi_215479770
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 19:13 schreef DX11 het volgende:
De sneeuw zal ik dan wel in de gaten houden.

Ik heb ooit zo'n net boven mijn tuintje gehad van 4 x 4 x 2.5 meter om de reiger uit de vijver te houden. Je zou denken het is een net en sneeuw valt er dan toch doorheen? Maar dat doet het dus niet, met de vrieskou plakt de sneeuw vast aan het net en aan elkaar en verzameld zich. Op een nacht tijd lag er en pak van 30 cm sneeuw op het net. En ging doorhangen met al dat gewicht, het midden van het net lag zo wat op de grond.

Zal niet zo heel erg vaak meer geburen in Nederland, maar 1 nacht flink sneeuwen is genoeg daar valt weinig aan in de gaten te houden als je ligt te slapen. Maar, neem daar in mee, "What if", dat de palen erg goed verankerd moeten zijn, zo'n pak sneeuw weegt nogal wat, het net zal x rek hebben en dan hangt het aan de palen met een hefboomkracht. Één plug heeft zijn max trekspanning en zal daarboven uit de wand ploppen.

Om dat doorhangen van het net te voorkomen, zul je een kruis tussen de palen moeten spannen, van staalkabel of die victorketting (Die laatste is goedkoper en sterker). Om de oppervlakte spanning van het net te verdelen wanneer er gewicht op ligt.

Dus met zo min mogelijk boren per paal, loop je de nodige risico dat je ochtend wakker wordt en alles omver ligt met de nodige schade aan de wand.

En nu kom je met de extra info ook nog eens "Holle wand?" :? Wordt alleen maar spannender... ;)

Afijn, je kunt korte stokbouten gebruiken en die met "koppelmoer" en bout verlengen.
pi_215480948
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 05:07 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ik heb ooit zo'n net boven mijn tuintje gehad van 4 x 4 x 2.5 meter om de reiger uit de vijver te houden. Je zou denken het is een net en sneeuw valt er dan toch doorheen? Maar dat doet het dus niet, met de vrieskou plakt de sneeuw vast aan het net en aan elkaar en verzameld zich. Op een nacht tijd lag er en pak van 30 cm sneeuw op het net. En ging doorhangen met al dat gewicht, het midden van het net lag zo wat op de grond.

Zal niet zo heel erg vaak meer geburen in Nederland, maar 1 nacht flink sneeuwen is genoeg daar valt weinig aan in de gaten te houden als je ligt te slapen. Maar, neem daar in mee, "What if", dat de palen erg goed verankerd moeten zijn, zo'n pak sneeuw weegt nogal wat, het net zal x rek hebben en dan hangt het aan de palen met een hefboomkracht. Één plug heeft zijn max trekspanning en zal daarboven uit de wand ploppen.

Om dat doorhangen van het net te voorkomen, zul je een kruis tussen de palen moeten spannen, van staalkabel of die victorketting (Die laatste is goedkoper en sterker). Om de oppervlakte spanning van het net te verdelen wanneer er gewicht op ligt.

Dus met zo min mogelijk boren per paal, loop je de nodige risico dat je ochtend wakker wordt en alles omver ligt met de nodige schade aan de wand.

En nu kom je met de extra info ook nog eens "Holle wand?" :? Wordt alleen maar spannender... ;)

Afijn, je kunt korte stokbouten gebruiken en die met "koppelmoer" en bout verlengen.
Het is geen holle wand maar wel een zachte wand. Dus ik dacht ik neem voor de zekerheid hollewandpluggen zodat het wel heel erg vast zit.
En ik ga dus voor een nieuw plan, 20cm schroeven door een balkje van 10cm heen (en door de staande balk heen), 3 boven elkaar per staande balk. Volgens mij moet dat echt wel genoeg zijn om heel stevig te zijn. Heb alleen nog geen niet-houtschroeven gevonden van 20cm.
pi_215482077
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 22:49 schreef DX11 het volgende:
Hoe maak ik dan een blokje hout vast aan de muur? Door de gehele 10cm een gat boren en een 15cm bout zoeken oid? Nooit echt over nagedacht...
Een gat boren van 7 cm diep met een diameter ruim die van je schroefkop. Dan alsnog voorboren door de rest. Dan kan je die afstandshouderbalkjes met normale schroeven en pluggen aan de muur vast zetten. De paal kan je dan op vergelijkbare wijze aan de afstandhouders vast zetten. Plaats die afstandhouder horizontaal en zorg dat ie minimaal drie keer de houtdikte is en met twee schroeven vastzetten. Dan krijg je een redelijk stevig geheel.

Wat heel erg gaat helpen in de stevigheid is als je bovenaan ook dwarsbalken (of planken/latten) maakt. Dan komt er stevigheid in het geheel.

Overweeg om voor de wintermaanden de bovenkant open te laten. Sneeuw e.d. is inderdaad zwaar, net als blad en takken die uit bomen vallen.

Wat was er mis met deze dingen? https://i.imgur.com/8YecDZp.png
pi_215484668
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 11:51 schreef 215 het volgende:
Wat was er mis met deze dingen? https://i.imgur.com/8YecDZp.png
Niet te vinden in de maat die ik wil, lelijker dan balkjes, en aangezien ze ook niet te vinden zijn in bredere (meer driehoek) vorm zie ik niet echt het voordeel er van in dat het sterker zou zijn oid.
pi_215502905
Echt mooi gaat het geheel toch niet worden.

Mocht je toxh bij je balkjes daar willen blijven dan kun je een tellerkopschroef 6x200 of 8x200 prima in een fisher duopower plug schroeven.

De beugels met wijder uitlopende voetjes kun je overigens vinden als "muurbeugel mast".

[ Bericht 40% gewijzigd door Wiedanwel op 06-11-2024 22:16:48 ]
pi_215503068
Alle onderdelen zijn besteld en de balkjes zijn al op maat gezaagd. Het hoeft ook niet mooi, het is een huurhuis waar we hoogstens nog 2 jaar willen blijven. Ik zal spoedig updaten als het klaar is, als het goed is is dat binnen een paar weken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')