Shit, hele lange reactie getypt, refreshte de pagina ineens en alles kwijt
quote:
Op vrijdag 1 november 2024 13:46 schreef Rozenbloem het volgende:Hoe ziet het er voor jullie praktisch uit? Woon je samen met je vriendin? Of wonen er meerdere partners in het huis? En hebben jullie kinderen of willen jullie graag een gezin?
Ben nu bijna 7 jaar samen met vriendin, waarvan laatste 6 jaar samenwonend. Geen kinderen (bewust kinderloos en dat blijft ook zo). Wel 4 katten en een hond
Maar dus geen gezin, en ook geen plannen/behoefte om nog andere partners in het huis te hebben (dat zou denk ik alleen een hele bijzondere uitzondering kunnen zijn als er een vrouw zou komen, en waarvan we elkaar alledrie heel erg leuk zouden vinden haha. Maar dat is wel een heel kleine kans hoor, dat soort throuples zijn vrij zeldzaam
)
We daten apart van elkaar, zij zowel met mannen als vrouwen (net hoe haar hoofd er naar staat). Het is ook overigens niet zo dat we constant aan het daten zijn. Soms ook gewoon periodes dat je er geen behoefte aan hebt/zin in hebt. Zij heeft al eerder 2 keer een relatie van ongeveer een jaar gehad (1 keer met een man, 1 keer met een vrouw). Momenteel datet ze af en toe met een vrouw als ze er dus zin in heeft.
Ikzelf wel de nodige dates gehad in die 2,5 jaar lange periode. Langste 2 die bij me plakten was een maandje of 3. Datingmarkt in het algemeen is vrij moeilijk, voor mannen in het bijzonder en als je dan ook nog eens poly bent mét al een relatie waarmee je samenwoont, maakt de vijver helemaal klein. Hoewel ook de korstondigere dates leuk kunnen zijn, en ik overal wel weer leuke herinneringen en nieuwe kennis/ervaring uit opdoe, leek/lijkt me het toch het fijnst om iets steadys op te bouwen over langere tijd. Momenteel ben ik 3 maanden verder met een vrouw, en soort van officieel bij elkaar kenbaar gemaakt dat we dit allebei meer als iets 'casuals' beschouwen (hoewel etiketjes niet per se hoeven van me, de manier waarop ik naar liefde en relaties ben gaan kijken als iets meer fluïde dan strak afgekaderd). We zien elkaar ook wel als 'partner'.
We zien elkaar ongeveer/gemiddeld tot nu 1 keer per week (met vakanties uitgezonderd dan natuurlijk; ze is vandaag vertrokken voor 3 weken vakantie, dus weer even terugschakelen
). Zij heeft een soortgelijke situatie waarin ze al meer dan 15 jaar samen is met haar man, samenwonend, geen kinderen. Dat maakt het vrij gelijkwaardig, ook in behoeftes en mogelijkheden elkaar te kunnen en willen zien en hoe je de relatie samen dan vormgeeft. (als je bijv een 'solo poly' vrouw zou treffen, zou het zo maar kunnen zijn dat diegene veel meer tijd verwacht/wil dan dat je kan geven. Je moet dus wel echt heel duidelijk zijn al wat je zelf hebt qua behoeftes, en wat je iemand wel of niet kan bieden. Daar is het dus nog wel eens op stukgelopen ook al was ik daar wel duidelij over altijd. Ik ga mn vriendin voor niemand verlaten en tijd moet verdeeld worden. Je hebt naast je eigen partner ook nog je werk, sociaal leven, familie, sporten, en je eigen me-time
Het is soms wel puzzelen ja.
quote:
Mijn mening/gevoel: het idee van meerdere partners maakt me onrustig. Dat komt door onzekerheid. Ik wil graag veiligheid in een relatie (wie niet
). Zodat ik me volledig kan en durf te geven, zonder afleiding of twijfels over de toewijding van de ander. De focus dus puur op elkaar hebben in een relatie zorgt voor mij voor een bepaalde stabiele basis. Mocht er een ander in het spel zijn, of zelfs meerdere, ga ik vergelijken en twijfelen en bang zijn dat mijn partner mij zal verlaten.
Vanuit een monogame bril helemaal begrijpelijk. Denk alleen dat je nooit garanties hebt, ook niet in een monogame relatie. Ja, het voelt waarschijnlijk wel veiliger bij allebei omdat je al voor elkaar 'gekozen' hebt en je je in die zin niet voelt alsof je je nog moet bewijzen oid. Maar ook genoeg stellen die een vals gevoel van veiligheid bleken te hebben gekregen. Jij of je partner kunnen alsnog op iemand anders vallen, het kan zomaar voorkomen dat je toch de echte liefde tussen elkaar kwijtraakt. Partners kunnen met elkaar meegroeien qua ontwikkeling, maar het kan net zo goed zijn dat je op een gegeven moment juist uit elkaar groeien. Dat zeg niet per se iets over het mislukken van de relatie, maar wel iets over henzelf als personen. Net zoals dat vriendschappen komen en gaan, geldt dat ook wel gewoon voor relaties. Niet voor niets zullen de meeste mensen serieel de nodige monogame relaties hebben gehad.
quote:
Hoewel ik niet per definitie geloof in monogamie, al klinkt dat wat ingewikkeld. Maar in een relatie zijn er altijd momenten waarop je vatbaar kunt zijn voor een ander, denk ik. En ik geloof ook niet zo dat je volledig op dezelfde manier geïnvesteerd kunt zijn in meerdere partners. Je zult toch altijd, zeker als je iemand net kent, meer spanning voelen? En daardoor die persoon automatisch wat interessanter?
Uiteraard is er in het begin bij iemand nieuw de nodige spanning en nieuwe energie. Je kent elkaar nog niet, je moet elkaar ontdekken, en dat is leuk, spannend. Het is ook leuk om weer opnieuw verliefd te mogen worden - voor veel mensen toch het lekkerste gevoel wat er is (ook wel geleerd: 'het leven is te kort om maar 1 keer verliefd te mogen zijn geweest'
) Er is daar zelfs een term voor bedacht: 'NRE' oftewel New relationship energy. En het is een valkuil waar velen mee in aanraking komen als ze met non-monogamie beginnen (en polyamorie in het bijzonder).
Het betekent zoals de term al doet vermoeden dat je tijd, energie en aandacht vooral naar de nieuwe persoon gaat en je daarbij je partner een beetje kan verwaarlozen. Of op zijn minst minder tijd, energie en aandacht geeft ten koste van... Als je merkt dat zoiets gebeurt, is het echter een kwestie van erover praten, en dan kom je daar ook weer uit. Het is een kwestie van rekening houden met. Ik streef er ook altijd naar om alles in transparantie te overleggen en af te stemmen. Ook regelmatig bij elkaar in te checken om te vragen hoe de ander zich voelt en hoe het nu zo gaat. M'n missie is ook om iedereen het gevoel te geven gewoon zich 'volwaardig' (op elk hun eigen manier) en geliefd te voelen. Als m'n vriendin er in principe niet veel van merkt dat er iets veranderd is ten op zichte van mijn aandacht, tijd, genegenheid voor haar, dan doe ik het goed
en dat hoeft helemaal niet geforceerd te zijn (sterker nog, dat zou niet oprecht voelen en ook merkbaar zijn).
Maar goed, qua tijdsinvestering is het dus fijn dat ik nu met iemand date met een gelijksoortige situatie. Dus veel via app-contact en dan proberen elkaar gemiddeld 1 keer per week in het echt te zien (is logistiek soms wel een uitdaging, dus ook nog wel zoekende). De ene keer kan het ook 2 keer in de week zijn, of er juist een extra week tussen zitten. Ik heb het wel nodig om iemand regelmatig in het echt ook te zien en spreken. Heb een keer iemand gedatet waar over een langere tijd gespreid er steeds een paar weken tussenzaten, en het appcontact was ook minimaal omdat ze daar niet zo van was. Voor mij resulteerde het erin dat ik voor mijn gevoel niet echt een band/connectie kon opbouwen. Het was wel leuk als we elkaar zagen maar het voelde elke keer toch weer soort van oppervlakkig en opnieuw beginnen ofzo.
Iedereen voelt ook wel dat als je iemand leuk vindt, dat je daar ook gewoon liefst veel tijd mee door wil brengen. Ik vind het een leuke aanvulling op mijn leven. Vooral ook de vrijheid die je krijgt om nieuwe verbindingen aan te mogen gaan, jezelf verder te ontplooien vind ik bijzonder. Elkaar op dat gebied alles willen en durven gunnen. Het is geen moetje, als deze nieuwe relatie weer zou overgaan zou ik dat ontzettend jammer vinden en ook echt wel even liefdesverdriet van krijgen, maar ben verder nog net zo gelukkig met mijn vriendin en leventje thuis.