Ik kwam er eerder dit jaar achter dat een collega, ook aangenomen met dezelfde functietitel, wel andere werkzaamheden 600 euro meer verdient dan mij. Ik ben destijds intern binnen gekomen op deze functie en deze hebben ze gecreëerd voor mij, omdat deze eigenlijk niet open stond, ik heb een bepaalde technische kennis in de telecom, maar gezien dit netwerktype achterhaald is is het steeds lastiger om mensen te vinden hiervoor.
In juni heb ik aangekaart dat ik niet vind kloppen dat deze collega zoveel meer verdient gezien zijn ervaring + diploma's (geen diploma's), maar hij was wel een oud collega van de manager. Toen werd aangegeven dat er een herwaardering kwam van alle functies op onze afdeling en afgelopen tijd werd mij ook voorgehouden dat de manager hier druk mee bezig was samen met HR. Puntje bij paaltje is er niks gebeurd en deze manager is zo goed als weg.
Ik heb destijds nooit een hele duidelijke functieomschrijving gehad, we hebben wel gezeten met z'n allen om hier vorm aan te geven en ik heb al deze werkzaamheden ook wel opgepakt, maar nu zit ik terug te lezen en ik heb eigenlijk 2 verschillende functies lopen uitvoeren en hiernaast nog een hele hoop andere werkzaamheden erbij opgepakt, vind ik niet erg, want ik had verwacht met die herwaardering dat ik wel salaris erbij zou krijgen. In het begin is er overigens ook gezegd dat ik moest kijken naar processen die beter moesten, ook gedaan en bij 1 afdeling hiervoor ook duidelijke richtlijnen op papier gezet en hierdoor een hoop geld bespaard voor het bedrijf. Heb 1 project om een bepaald probleem op te lossen wat al jaren speelde zelf gedaan en succesvol afgerond.
Ik heb vorige week nogmaals aangekaart met mijn manager hoe het zit met die herwaardering en die komt er dus niet, gisteren wel een gesprek gehad met zijn manager en dit had hij wel moeten doen.
Nu is het alleen zo dat ik dus gisteren hoorde dat ze echt van mij gaan verwachten dat ik op tactisch niveau zaken ga aanpakken dus echt processen verbeteren en dit proberen door te voeren. Dit is destijds niet zo gecommuniceerd toen ik werd aangenomen en doordat hij nu zo duidelijk was begrijp ik nu ook wat mijn manager bedoelde dat ik teveel in de processen zelf zit. Ondanks dat ik ontzettend veel zaken heb opgepakt beweert hij dus nu dat ik op junior niveau zit en die collega die zoveel meer verdient op senior niveau.
De gesprekken over de functies destijds geven nu weer wat anders aan dan wat deze manager zegt. Al met al heb ik dus keihard gewerkt, goede zaken aan het licht gebracht en opgelost, maar een andere functieschaal + salaris gaat er dus niet komen. Ik zit tevens wel behoorlijk ver in mijn schaal dus hoe erg ik ook mijn best heb gedaan, ik ga er maar 2% bij krijgen en het blijkt dat ik in dezelfde schaal zit en eronder als collega's van andere afdelingen die minder moeilijke werkzaamheden doen waarvoor weinig kennis nodig is.
Dit bedrijf heeft er overigens een handje van om je een bepaalde titel te geven die weinig zegt en je dan werkzaamheden te laten doen die niet kloppen. Ook worden sommige collega's behoorlijk teveel betaald voor wat ze doen, woorden van mijn eigen manager.
Maar nu blijkt dus dat ik heel veel heb gedaan op operationeel vlak, ook mensen aansturen etc., maar dat dit dus niet is wat ze van mij willen, ze willen mij als een soort procesmanager, maar er dus niet voor betalen. Tevens is dit niet wat er destijds gezegd is bij mijn aanname. Als ik echt mijn technische kennis wil gebruiken en meer operationeel bezig wil zijn zou ik beter naar een aannemer kunnen gaan. Ze hebben er wel vertrouwen in dat ik het kan op tactisch niveau, maar wil ik dit?
Tevens stoort het me behoorlijk dat ze nu dus zeggen dat ik goed functioneer op juniorniveau terwijl ik behoorlijk complexe problemen heb opgelost.
Ik heb nu een vast contract, veel vrijheid, auto van de zaak, arbeidsvoorwaarden zijn mager en salaris dus ook. En werkzaamheden blijken dus anders te zijn dan wat me destijds verteld is. Mijn manager die nu weg is geeft aan dat hij mij ook coaching on the job heeft gegeven, maar ik heb dat gevoel totaal niet.
Ik weet nu dus ook niet echt wat er nu van mij verwacht wordt, weet wel welke richting me ze op willen hebben. Ik ben alleen een aanpakker, heb liever directe invloed op wat ik doe en geen zin in politieke spelletjes en veel moeite moeten doen om zaken te veranderen. Ook al heb ik al veel zaken voor elkaar gekregen dit jaar dus ik kan het wel. Ik vind dat ik mezelf bewezen heb dit jaar, mijn manager die weg is niet. Een andere manager is er nog niet en Tevens gaat het financieel niet goed, bedrijf staat te koop en is in handen van investeerders.
Ik loop dus een beetje vast. Gisteren al wel een kennismakingsgesprek gehad bij een detacheringsbureau en vrijdag een sollicitatiegesprek bij een aannemer.