abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 oktober 2024 @ 17:15:03 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215419714
quote:
Staatssecretaris Belastingdienst houdt belangen in bedrijven geheim

Folkert Idsinga, de staatssecretaris voor belastingen, wil geen openheid geven over zijn zakelijke belangen. Idsinga heeft onder meer aandelenbelangen in beursgenoteerde bedrijven, maar zegt niet in welke. Hij noemt dit een 'privéaangelegenheid'. Integriteitsexperts zijn kritisch en vinden dat het privébelang niet boven het landsbelang zou mogen gaan.

Op herhaalde verzoeken om openbaarheid laat Idsinga weten dat hij niet van plan is om opening van zaken te geven. Tijdens de formatie heeft hij zijn belangen besproken met de formateur en Landsadvocaat, en daarmee is, wat de staatssecretaris betreft, de kous af.

6 miljoen
Voormalig VVD-Kamerlid Folkert Idsinga stapte vorig jaar over naar Nieuw Sociaal Contract, en werd voor die partij staatssecretaris van Financiën, waar hij verantwoordelijk is voor de Belastingdienst en belastingwetgeving.

In de jaren voor zijn politieke loopbaan was Idsinga fiscalist en investeerder en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Uit de jaarverslagen van zijn persoonlijke financiële holding, blijkt dat Idsinga ruim 6 miljoen aan financiële vaste activa bezit. Dat is een verzamelterm waaronder bijvoorbeeld aandelen, obligaties en andere beleggingen vallen.

Als staatssecretaris van Financiën kan het beleid van Idsinga direct van invloed zijn op de winstgevendheid van individuele bedrijven. Daarom vroeg RTL Z de bewindspersoon om meer duidelijkheid te geven over in welke bedrijven hij belegt.

Onduidelijke belangen
In het eindverslag van formateur Van Zwol staat dat Idsinga onder andere 'participaties in Nederlandse vastgoedfondsen', leningen aan mkb-bedrijven, obligaties, certificaten en aandelen in beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde bedrijven bezit.

Maar in welke bedrijven Idsinga een belang heeft, blijft volstrekt onduidelijk. Alleen het bedrijf Algaerator, waarin de staatssecretaris een meerderheidsbelang heeft, wordt bij naam genoemd.

'Privéaangelegenheid'
Idsinga heeft deze belangen 'op afstand geplaatst', zoals dat wordt genoemd. "Dit betekent concreet dat ik er gedurende mijn ambtstermijn niet over kan beschikken, geen enkele zeggenschap over heb en dat – waar relevant – anderen er een volmacht en stemrecht over hebben", laat de staatssecretaris weten.

Maar de regels schrijven ook voor dat – waar mogelijk – de namen van betrokken vennootschappen genoemd worden. De beoordeling óf dat mogelijk is, wordt echter aan de bewindspersoon zelf overgelaten. Waarom het niet mogelijk is om de belangen openbaar te maken, wordt uit de antwoorden van Idsinga niet duidelijk. Hij blijft erbij dat het een 'privéaangelegenheid' is.

'Transparantie is nodig'
"Dat vinden wij niet", zegt Lousewies van der Laan, directeur van Transparency International Nederland. Wat de organisatie betreft is 'een hoge mate van transparantie' nodig, omdat mensen moeten kunnen zien of het landsbelang of het eigenbelang wordt gediend.

"Er is niets mis met aandelen hebben en ook niet met staatssecretaris zijn. Maar als je kiest voor de combinatie, moet er op zijn minst openheid over zijn."

Dat vindt ook emeritus hoogleraar Bestuurskunde Leo Huberts, die onderzoek doet naar de integriteit van het openbaar bestuur. Hij noemt aandelenbezit, van zowel kabinetsleden als Kamerleden, een 'blinde vlek' in de discussie over belangenverstrengeling in Nederland.

De eigen zakelijke belangen kunnen namelijk – 'bewust of onbewust, bedoeld of onbedoeld' – van invloed zijn op de besluitvorming. Belangen die van invloed kunnen zijn op besluitvorming van een bewindspersoon, moeten daarom openbaar gemaakt worden, zegt Huberts.

Problematisch
Aandelenbezit van bewindslieden kan om grofweg twee redenen problematisch zijn, legt Huberts uit. Aan de ene kant kun je vanuit je functie informatie krijgen die van belang is voor de aandelenkoers. Daar zou je in zo'n geval op kunnen handelen door bijvoorbeeld aandelen te verkopen. Dat wordt voorkomen door de belangen op afstand te zetten. "Dat is hier gedaan. Mooi dat dat is gebeurd."

Volgens Idsinga zijn daarmee zijn belangen 'zodanig buiten mijn invloedsfeer geplaatst dat ze mijn publieke functioneren niet beïnvloeden'. Maar dat is niet zonder meer het geval.

Want het aandelenbezit, ook al kun je er een paar jaar niet aankomen, kan bewust of onbewust ook invloed hebben op het beleid van de bewindspersoon. Denk bijvoorbeeld aan een gunstige fiscale regeling voor een bepaalde sector, waarin de bewindspersoon zelf ook belegt.

Om dat te voorkomen is het op afstand zetten van de belangen niet voldoende, zegt Huberts. "Je kunt niet verwachten dat bewindslieden al hun aandelen verkopen, maar om oneigenlijke invloed te voorkomen moet het wel openbaar." Door openbaarheid kan de buitenwereld namelijk ook controleren of een bewindspersoon zelf baat heeft bij bepaalde maatregelen.

Afweging niet zelf maken
De afweging wat er wel en wat er niet openbaar moet worden, zou niet bij de bewindspersoon zelf moeten liggen, vervolgt Huberts. "Bij integriteit geldt: je moet handelen in overeenstemming met de geldende morele normen en waarden."

Dat is wat hem betreft iets wat we met zijn allen, als samenleving, bepalen. En daarbij hoort dus transparantie.

Kamerleden willen opheldering
Ook Kamerleden zijn buitengewoon kritisch, en eisen meer openheid van Idsinga. "Dit is een man die heel lang in de fiscale regelgeving heeft gewerkt, die moet begrijpen dat je hier totaal zuiver en open over moet zijn", zegt SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk. "Als je niks te verbergen hebt, kun je daar open over zijn. Dan is het ook helder en kun je de discussie aangaan of iemand beslissingen neemt in zijn eigen belang of in het landsbelang."

D66-Kamerlid Joost Sneller begrijpt eveneens niet waarom Idsinga niet open is over zijn aandelenbelangen, terwijl dat juist op het ministerie van Financiën gevoelig ligt. "Hij kan verregaande beslissingen nemen die invloed hebben op de waarde van zijn aandelen en financiële belangen. Juist daarom is het hier belangrijk dat we meer horen over waarom hij die openbaarheid niet geeft."

Of de staatssecretaris daar toe te bewegen is, is erg onzeker. "Ik doe mijn best om binnen de regels die gesteld zijn zo transparant mogelijk te zijn en ik vind niet dat ik verder hoef te gaan dan dat", aldus Idsinga.

"Om nou één voor één al die belangen te benoemen, dat raakt ook mijn privacy."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)singa-houdt-belangen
twitter

-----------------------------------------

Omg dit is echt niet normaal. Hoe kan je een staatssecretaris zijn die gewoon z’n aandelen geheim wil houden terwijl hij over de belasting gaat?! Alsof hij zelf niet weet dat dit totaal shady overkomt. Als je niks te verbergen hebt, doe dan gewoon openheid, toch? Serieus, mensen moeten kunnen zien of hij dit voor Nederland doet of alleen voor z’n eigen portemonnee.

En ja, voor één keer ben ik het dus echt eens met Geert Wilders. Hij heeft gewoon gelijk. Idsinga moet z’n aandelenlijst gewoon openbaar maken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin woensdag 30 oktober 2024 @ 17:15:41 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215419720
:')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215419849
Ze hebben echt alleen maar halven aangesteld daar. Man man man
pi_215420180
En dat is de reden dat bepaalde belastingvoordeeltjes voor grote bedrijven in het regeerakkoord staan.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_215420208
quote:
Voormalig VVD-Kamerlid Folkert Idsinga stapte vorig jaar over naar Nieuw Sociaal Contract
Eens een vvd'ert, altijd een vvd'ert.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_215420228
Kabinet Rutte IV kwam met dit plan:

quote:
Beursgenoteerde bedrijven kunnen onder voorwaarden eigen aandelen inkopen zonder dat hierover dividendbelasting wordt geheven. Bij de behandeling van het Belastingplan 2024 heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarmee deze mogelijkheid (nagenoeg geheel) wordt afgeschaft (het betreft de afschaffing van de zogenaamde inkoopfaciliteit), echter met ingang van 1 januari 2025. De belastingopbrengst hiervan wordt ingezet om lage en middeninkomens te ondersteunen. Op 19 december 2023 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2024, waaronder deze wetswijziging.
Dit plan is door Schoof I naar de prullenbak verwezen. Het mag duidelijk zijn wie hier achter zit.
pi_215420332
Nieuwe bestuurscultuur
Sicker than your average.
pi_215420454
Lekker aan de knoppen van de Belastingdienst draaien en miljoenenbelangen hebben. Jwz toch.
pi_215421826
Moet hij weten.
  woensdag 30 oktober 2024 @ 20:09:35 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215422451
wat een crimineel
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 31 oktober 2024 @ 07:22:46 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215425246
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 18:04 schreef Nielsch het volgende:
En dat is de reden dat bepaalde belastingvoordeeltjes voor grote bedrijven in het regeerakkoord staan.
JA! :') :D Valt verder ook niet op ofzo _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215425263
Een echte VVD’er
  donderdag 31 oktober 2024 @ 07:43:04 #13
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215425329
Is dat van de Kamerleden wel al beschikbaar dan?

Ik kan alleen een geschenkenregister vinden.

quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 18:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit plan is door Schoof I naar de prullenbak verwezen. Het mag duidelijk zijn wie hier achter zit.
Je snapt dat het nadelig is voor aandeelhouders dat het plannetje van Rutte niet doorgaat?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 31 oktober 2024 @ 08:00:20 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215425503
Je kan Folkert wel uit de VVD halen, maar de VVD niet uit Folkert.
pi_215425696
Dus als ik aandelen bezit in een windpark, en vervolgens minister word en dan de energiebelasting op wind verlaag kan ik zeggen: Nee hoor die aandelen heb ik niet in beheer, daar is helemaal niets mis mee.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215425710
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 08:36 schreef raptorix het volgende:
Dus als ik aandelen bezit in een windpark, en vervolgens minister word en dan de energiebelasting op wind verlaag kan ik zeggen: Nee hoor die aandelen heb ik niet in beheer, daar is helemaal niets mis mee.
Gaaf land O+
  donderdag 31 oktober 2024 @ 09:09:37 #17
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_215425857
Niet netjes.
Maar het probleem en gevaar zit op links. Dus laten we daar op focussen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_215425913
quote:
7s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 09:09 schreef phpmystyle het volgende:
Niet netjes.
Oh. Vertel! Want ik heb even gemist dat die in het kabinet zitten.

Maar goed. Laten we vooral wegkijken bij de zoveelste corrupte VVD-drol, want imaginaire linkse duivels zijn het ekte gevaar.:')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 31 oktober 2024 @ 09:22:20 #19
201761 phpmystyle
pi_215425921
quote:
10s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 09:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Oh. Vertel! Want ik heb even gemist dat die in het kabinet zitten.
Die zitten nu in de instituties.
pi_215425928
quote:
Niet netjes.
Nog steeds is dit wel tuig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215426464
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 18:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat dit tuig is, is duidelijk vanwege het onderwerp.

Maar van deze bewering, heb je daar ook een bron van? Dat zou echt heel schadelijk zijn en zie je direct wat voor pet nsc op heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215429236
Meneertje Idsinga moet uiterlijk 4 november openheid van zaken geven, daarvoor stemde een Kamermeerderheid vandaag (PVV, GroenLinks-PvdA, D66, DENK, PvdD en Volt).

Twee drie opvallende zaken:

1) PVV blijft coalitiepartner NSC lekker aanvallen
2) Het fabeltje dat NSC de hoeder van goed bestuur is kan nu helemaal de prullenbak in
3) Oppositiepartij CDA vindt het ook allemaal wel best en steunt de motie niet, dan vraag ik me af wat zij te verbergen hebben

https://www.rtl.nl/nieuws(...)ag-1200-uur-openheid
pi_215429265
quote:
Niet netjes.
note to self: geef @phpmystyle wat asielkruimels en hij vindt het niet erg om door het grootkapitaal in z'n reet te worden genaaid...
pi_215429319
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 10:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat dit tuig is, is duidelijk vanwege het onderwerp.

Maar van deze bewering, heb je daar ook een bron van? Dat zou echt heel schadelijk zijn en zie je direct wat voor pet nsc op heeft.
Het is toch 1 + 1 = 2 ?

Toen Rutte IV de inkoopfaciliteit wilde afschaffen, is er door het bedrijfsleven direct een lobby gestart om deze maatregel te kraken. Zoals hier, door PWC. Waar het op neer komt is dat ondernemingen door het afschaffen van de inkoopfaciliteit meer dividendbelasting zouden gaan betalen. Rutte IV wilde dat geld inzetten om lage- en middeninkomens te compenseren. Meer belasting betalen betekent minder winst en dat is over het algemeen niet goed voor de stand van de aandelen (is een aanname, maar okee).

Dan komt er in Schoof 1 een staatssecretaris op Financiën die blijkbaar een aandelenportefeuille heeft van zo'n 6 miljoen euro en hee, ineens verdwijnt die verfoeide afschaffing van de inkoopfaciliteit.
  donderdag 31 oktober 2024 @ 16:09:44 #25
201761 phpmystyle
pi_215429327
quote:
6s.gif Op donderdag 31 oktober 2024 16:03 schreef Nielsch het volgende:

[..]
note to self: geef @:phpmystyle wat asielkruimels en hij vindt het niet erg om door het grootkapitaal in z'n reet te worden genaaid...
Ongelooflijk, dit raakt echt kan noch wal. Ik sta hier zover vanaf.
Ik beoordeel dit kabinet op z'n merites.

Ik ben onlangs nog heel kritisch geweest op de voorgenomen verlaging van het eigen risico niet. Dom dom dom dom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')