Sport jij wel eens?quote:Sportschoolketen Basic Fit heeft een rechtszaak verloren die was aangespannen door een klant over de misleidende maandprijs. De sportschool zou klanten volgens de rechter hebben gelokt met een maandabonnement van 19,99 euro per maand, terwijl dat bedrag maar voor vier weken geldig was. Daarna veranderde het bedrag naar 24,99 euro.De rechtszaak begon in juli 2023 toen een klant, die nog niet zo lang daarvoor lid was geworden, ineens zag dat er niet 19,99 euro werd afgeschreven van zijn rekening, maar 24,99 euro. Alleen de eerste maand lidmaatschap had hij 19,99 euro betaald.
Toen hij hierover informeerde bij Basic Fit werd hij verwezen naar het contract. De klant kon daar ook niet duidelijk vinden dat het maandbedrag al na één maand wordt gewijzigd en spande daarop een rechtszaak aan. De reclameleus van Basic Fit om voor 19,99 euro per maand is volgens hem ‘bedrieglijk, misleidend, oneerlijk en onvolledig’, is te lezen in de aanklacht. Basic Fit vindt het niet onjuist of misleidend, omdat de eerste vier weken kan worden gesport voor dat bedrag. ‘Vandaar dat het woord ‘vanaf’ is gebruikt’, voert de sportketen aan als verweer.
De rechter is het volledig eens met de klant en noemt het een ‘oneerlijke handelspraktijk’ van Basic Fit. ‘Informatie over de prijs en het (niet) bestaan van een bepaald prijsvoordeel is essentiële informatie. Basic Fit heeft geadverteerd met onjuiste, althans onvolledige informatie over de prijs, waardoor de gemiddelde consument een besluit over de overeenkomst nam of kon nemen dat hij anders niet had genomen’, motiveert de rechtbank in zijn uitspraak.
Wil je elke dag de Dagelijkse nieuwsupdate nieuwsbrief van AD ontvangen via e-mail?
Misleiding
De gemiddelde consument kan makkelijk worden misleid door de reclame, ‘omdat genoemde prijs slechts ziet op een specifiek prijsvoordeel dat uitsluitend geldt voor de eerste vier weken bij een niet tussentijds opzegbaar jaarabonnement’, schrijft de rechter. Ook wordt er niet duidelijk verwezen naar eventuele kleine lettertjes waarin de juiste prijs staat. ‘De daadwerkelijke prijs (voor ná die vier weken) wordt verborgen gehouden. Het is bij Basic-Fit niet mogelijk om voor 19,99 euro per vier weken gedurende het gehele abonnement te sporten. In zoverre is de informatie onjuist.’
Omdat de klant in het gelijk is gesteld moet Basic Fit de proceskosten betalen van bijna 900 euro. Ook moet de misleidende advertentie worden aangepast. Daarmee is voor de rechter de zaak afgesloten.
Op de website van Basic Fit staat inmiddels een andere advertentie. Mensen kunnen een jaarabonnement afsluiten voor 24,99 euro per vier weken. De eerste vier weken zijn dan wel gratis.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-per-maand~abfdf6dd/
Ik ga naar een Ladies only Gymquote:
hij maakt hem gewoonquote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik vind Basic Fit wat onsportief in dezen.
En achteraf vast wat fruittaart.quote:
Stappen zijn stappen, je moet toch aan die 10.000 per dag komen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:42 schreef Hathor het volgende:
Van de ene kant is het inderdaad gewoon misleiding als ze niet aangeven dat 19,99 alleen maar geldt voor de eerste maand, van de andere kant heb ik zoiets van 'het is maar 5 euro meer per maand, is het nou echt nodig om daarvoor naar de rechter te stappen?'
Niet voor die 5 euro, want een gang naar de rechter is potentieel duurder dan 11 maanden 5 euro extra moeten betalen, maar voor het principe, denk ik.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:42 schreef Hathor het volgende:
Van de ene kant is het inderdaad gewoon misleiding als ze niet aangeven dat 19,99 alleen maar geldt voor de eerste maand, van de andere kant heb ik zoiets van 'het is maar 5 euro meer per maand, is het nou echt nodig om daarvoor naar de rechter te stappen?'
Je hebt principes of gedragingen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:42 schreef Hathor het volgende:
Het is 55 euro extra voor een heel jaar.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:42 schreef Hathor het volgende:
Ja, peanuts dus, maar goed, voor een deel van het publiek bij de Basic Fit komt is dat veel geld. Al ga ik nog steeds uit van een principekwestie.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:57 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Het is 55 euro extra voor een heel jaar.
Jep heb ik ook wel eens gedaan bij DB.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, peanuts dus, maar goed, voor een deel van het publiek bij de Basic Fit komt is dat veel geld. Al ga ik nog steeds uit van een principekwestie.
Wat denk je dat een gang naar de rechter hem gaat kosten?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:57 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Het is 55 euro extra voor een heel jaar.
Niets, want hij heeft gelijk gekregen.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 13:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat denk je dat een gang naar de rechter hem gaat kosten?
Ik ga nog wel eens terug voor 20 cent bij de supermarkt . Principes zijn heilig op dit vlak.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 12:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, peanuts dus, maar goed, voor een deel van het publiek bij de Basic Fit komt is dat veel geld. Al ga ik nog steeds uit van een principekwestie.
20ct die je teveel betaald hebt of 20ct die je nog had moeten betalen?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 14:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ga nog wel eens terug voor 20 cent bij de supermarkt . Principes zijn heilig op dit vlak.
Uit karma-overweging zeg ik het bij kleine zelfstandigen altijd wel als ze te weinig aan slaan. Bij supermarkten nietquote:Op woensdag 30 oktober 2024 14:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
20ct die je teveel betaald hebt of 20ct die je nog had moeten betalen?
En n lieve twinkquote:
quote:Op woensdag 30 oktober 2024 13:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat denk je dat een gang naar de rechter hem gaat kosten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |