Daarom zeg ik ook eufemistisch. En bovendien stel ik ze niet echt gelijk aan elkaar.quote:Op maandag 2 december 2024 21:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
EU lidmaatschap is iets dat een land eerst moet aanvragen.
Vervolgens moet dat land aan allerlei voorwaarden voldoen en tot slot moeten de lidstaten instemmen met de toetreding.
Dat is totaal iets anders dan een land invallen.
Maar ondertussen doe je net alsof Rusland hetzelfde doet als de EU. Alsof NATO landen "verovert" om Rusland te bedreigen.quote:Op maandag 2 december 2024 23:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook eufemistisch. En bovendien stel ik ze niet echt gelijk aan elkaar.
Dus Rusland moet Georgië helpen om onderdeel te worden van de EU. Het volk heeft gesproken, 80% is voor toetreding tot de EU.quote:Op maandag 2 december 2024 18:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maak mij geen zorgen.
En anders zal Poetin en zijn kornuiten wat moeten doen. Het volk heeft gesproken, het Kremlin hecht groot belang dat naar die wens wordt geluisterd. Het Kremlin is wars van autocratien of systemen die die zodanig zijn ingericht dat er niet geluisterd wordt naar de stem en zorgen van de bevolking.
Waarom stemt men dan en masse op een politieke partij die toenadering tot Rusland zoekt?quote:Op dinsdag 3 december 2024 01:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus Rusland moet Georgië helpen om onderdeel te worden van de EU. Het volk heeft gesproken, 80% is voor toetreding tot de EU.
Hetzelfde in de zin van dat het geopolitieke powerplay moves zijn. Wij doen dat anders dan Rusland, maar in de essentie is het gewoon machtspolitiek.quote:Op dinsdag 3 december 2024 01:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar ondertussen doe je net alsof Rusland hetzelfde doet als de EU. Alsof NATO landen "verovert" om Rusland te bedreigen.
Democratie is ook gewoon machtspolitiek. Maar ik zie toch fundamentele verschillen tussen een land binnenvallen en demonstranten in elkaar slaan aan de ene kant, en samenwerken op een manier waardoor landen mee willen doen aan de andere kant.quote:Op dinsdag 3 december 2024 10:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hetzelfde in de zin van dat het geopolitieke powerplay moves zijn. Wij doen dat anders dan Rusland, maar in de essentie is het gewoon machtspolitiek.
Probeer die vraag eens zinnig te beantwoorden voor jezelf. Wat dat is wel de vraag van de eeuw.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Waarom stemt men dan en masse op een politieke partij die toenadering tot Rusland zoekt?
Nogmaals, ik stel ze niet gelijk aan elkaar, maar dat alles niet machtspolitiek is is onzin. Zo lang we die illusie maar niet onszelf voorhouden vind ik het allemaal prima, maar dat zie je ook vooral bij politici.quote:Op dinsdag 3 december 2024 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Democratie is ook gewoon machtspolitiek. Maar ik zie toch fundamentele verschillen tussen een land binnenvallen en demonstranten in elkaar slaan aan de ene kant, en samenwerken op een manier waardoor landen mee willen doen aan de andere kant.
Het volk is toch wat minder anti-Rusland dan gedacht door het westen wellicht?quote:Op dinsdag 3 december 2024 10:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Probeer die vraag eens zinnig te beantwoorden voor jezelf. Wat dat is wel de vraag van de eeuw.
Vrijwel iedereen is pro-NAVO. Pro-EU minder inderdaad.quote:Op dinsdag 3 december 2024 12:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Het volk is toch wat minder anti-Rusland dan gedacht door het westen wellicht?
Net als dat men telkens de winst van bepaalde politieke partijen niet ziet aankomen? Zoals Trump. Omdat de westerse journalisten in een bubbel leven en werkelijk geen idee hebben wat er speelt onder het gewone volk dat dus niet elke dag luxe uit eten kan in een vier-sterren restaurant.
En misschien toch ook wat minder pro-EU en minder pro-NAVO dan men wenst in te zien.
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van Georgië voor de EU..quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Nogmaals, ik stel ze niet gelijk aan elkaar, maar dat alles niet machtspolitiek is is onzin. Zo lang we die illusie maar niet onszelf voorhouden vind ik het allemaal prima, maar dat zie je ook vooral bij politici.
Ik zie die redenering ook niet.. alsof de EU Georgië nodig zou hebben om de russen dwars te zitten.quote:Op dinsdag 3 december 2024 15:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van Georgië voor de EU..
Amerikanenquote:Op dinsdag 3 december 2024 14:05 schreef Momo het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)ageorgia_defaultism/
Als je nog om iets kan lachen met dit conflict zijn het domme Amerikanen die niet snappen dat er ook een land bestaat dat Georgia heet.
hahahaahahahhaquote:Op dinsdag 3 december 2024 01:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus Rusland moet Georgië helpen om onderdeel te worden van de EU. Het volk heeft gesproken, 80% is voor toetreding tot de EU.
Dat.quote:Op dinsdag 3 december 2024 08:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Waarom stemt men dan en masse op een politieke partij die toenadering tot Rusland zoekt?
Even kijken...quote:Op dinsdag 3 december 2024 18:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat.
Ik wil best geloven dat Rusland her en der financiën ter beschikking stelt, informatie deelt, etc.
Maar de OVSE heeft geen onregelmatigheden geconstateerd die materieel zijn.
Yup, niets te zienquote:•
zondag 27 oktober, 10:45
•
Aangepast zondag 27 oktober, 13:27
Intimidatie bij verkiezingen Georgië, zeggen waarnemers
Bij de Georgische parlementsverkiezingen was sprake van intimidatie en het onder druk zetten van kiezers, zegt de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking (OVSE) in Europa.
De verkiezingen zijn gewonnen door de pro-Russische regeringspartij Georgische Droom, die volgens de centrale kiescommissie bijna 55 procent van de stemmen heeft gekregen. Nu nagenoeg alle stemmen geteld zijn, staat de uitslag vast.
Waarnemers van de OVSE zeggen dat met name overheidsmedewerkers onder druk werden gezet bij het stemmen. De OVSE twijfelt eraan of mensen hebben kunnen stemmen zonder angst voor vergelding. De organisatie stelt vast dat de verkiezingen efficiënt waren georganiseerd, maar dat er wel sprake was van een sterk gepolariseerde campagne en een ongelijk speelveld.
Georgische Droom maakte volgens waarnemers van het Europees Parlement gebruik van vijandige retoriek om Russische desinformatie en samenzweringstheorieën te verspreiden in aanloop naar de verkiezingen.
Intimidatie bij de stembus
Bij de stembusgang waren meerdere incidenten, concludeerden ook andere waarnemers. Zij zagen tal van vechtpartijen bij de stembussen verspreid over het land, waarbij volgens lokale media aanhangers van Georgische Droom het geweld zouden hebben uitgelokt.
Volgens de waarnemers zijn kiezers en stembureaumedewerkers op meerdere plaatsen geïntimideerd, is er geknoeid met stemformulieren en werd soms geweld gebruikt tegen journalisten.
Op sociale media gaan beelden rond van een man die gehaast meerdere stemformulieren in de stembus propt:
Boosheid bij oppositie na omstreden verkiezingsuitslag Georgië
Het ministerie van Binnenlandse Zaken is een onderzoek begonnen, en de kiescommissie stelt dat de uitslagen van het stembureau waar is geknoeid met stembiljetten allemaal ongeldig worden verklaard.
De oppositie betwist de uitslag en spreekt van een "constitutionele staatsgreep". De vier oppositiepartijen, die gezamenlijk optrekken, zeggen dat zij een meerderheid hebben behaald. Ze baseren zich op twee exitpolls uit media die de oppositie goedgezind zijn.
EU-toetreding in de ijskast
Bij de verkiezingen stond de koers van het land ten aanzien van Rusland en het Westen centraal. De oppositie wil versneld toetreden tot de EU. Georgische Droom, onder leiding van de miljardair Ivanisjvili, is de laatste maanden steeds meer de lijn van Rusland gaan volgen.
De partij belooft dat een goede band met Rusland tot stabiliteit en vrede leidt. De kant van het Westen kiezen zou leiden tot oorlog, zoals in Oekraïne. Georgië werd zelf in 2008 binnengevallen door Rusland.
Georgische Droom nam de laatste tijd behalve een pro-Russische ook een toenemend autoritaire houding aan. Het voerde onder meer de buitenlandse agenten-wet en de anti-lhbti-propagandawet in. Het Europees Parlement noemt deze koers anti-democratisch. Het kandidaat-lidmaatschap van het land is door Brussel in de ijskast gezet en de onderhandelingen over toetreding zijn gestaakt
Eu wil nieuwe verkiezingen omdat er niet is gestemd op partijen die zij willen?quote:Op dinsdag 3 december 2024 18:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even kijken...
[..]
Yup, niets te zien
Waarom verzin je er van alles bij?quote:Op dinsdag 3 december 2024 18:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eu wil nieuwe verkiezingen omdat er niet is gestemd op partijen die zij willen?
Hey nog iemand die niet gevoelig is voor EU propaganda/conspiracy theories dat de verkiezingen gestolen zijn.quote:Op dinsdag 3 december 2024 18:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eu wil nieuwe verkiezingen omdat er niet is gestemd op partijen die zij willen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |