https://www.ad.nl/utrecht(...)veel-beter~ab97b97f/quote:Verbijstering over afschieten alternatief voor verbreding A27 bij Amelisweerd: ‘Ons plan is veel beter’
De strijd tegen de verbreding van de A27 bij Utrecht gaat onverminderd door. Minister Madlener (PVV) wijst het voorstel Alternatief Ring Utrecht af, maar dat betekent niet dat de gemeente en de provincie zich gewonnen geven. De gemeente én provincie Utrecht zeggen te gaan ‘bestuderen’ waarom het kabinet het alternatieve regioplan voor de A27 afwijst. Volgens hen zorgt hun alternatieve plan juist voor een betere verkeersspreiding dan het vastgestelde tracébesluit en wel via gebruik van omliggende wegen.Het doel van het alternatieve plan is hetzelfde: de capaciteit op de A12 en delen van de A27 uitbreiden. De regio Utrecht wil daarbij niet de tunnelbak in de A27 bij Amelisweerd verbreden, vooral vanwege de daarvoor benodigde kap van honderden bomen. Daarom is voor dat specifieke deel van de A27 en delen van de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd een alternatief voorstel gedaan.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit alternatief beoordeeld en achter de schermen gesprekken gevoerd om het beter te begrijpen. De conclusie is dat het plan is afgewezen.Omdat het alternatief gericht op terugbrengen van autoverkeer niet gelijkwaardig zou zijn, zo luidt het argument van het ministerie. Volgens onderzoek verbetert het de capaciteit en doorstroming op de snelwegen minder. Het alternatief zou zelfs een verslechtering zijn ten opzichte van de huidige situatie en het ontwerp zou niet voldoen aan de richtlijnen voor een verkeersveilig ontwerp en Europese afspraken.
Investeringen in ov en fietsverbindingen
Maar volgens de gemeente Utrecht en de provincie beoordelen onafhankelijke experts hun beoogde capaciteitsuitbreiding van de A27 vergelijkbaar wat betreft de verkeersveiligheid. Gemeente en provincie hebben daarnaast forse investeringen in openbaar vervoer en fietsverbindingen voor ogen. Bovendien kost hun alternatief minder en kent het regioplan volgens betrokken partijen minder risico’s tijdens de uitvoering en kan het rekenen op veel draagvlak in de regioGemeente en provincie wijzen op de ‘groeiopgave’ die Utrecht heeft, met grootschalige woningbouw, meer banen en werklocaties. Een woordvoerder: „Als ‘draaischijf van Nederland’ is goede bereikbaarheid en doorstroming in en rondom Utrecht bovendien van groot belang voor heel Nederland. Door de brede mobiliteitsvisie sluit het regionale plan veel beter aan bij deze groeiopgave.” Ze stellen ‘voor, tijdens en na de procedure bij de Raad van State’ nauw betrokken en in gesprek met de minister en het parlement te willen blijven.
Niet zomaar slikken
Jos Kloppenburg van De Kerngroep Utrecht, een actiegroep die al jaren strijdt tegen de verbreding van de A27, is onaangenaam verrast door het zonder overleg droppen van dit besluit door minister en ministerie. „Gedrag vanuit een schuttersputje, met conclusies waar heel veel op af te dingen is. Zo zal hun plan meer verkeer aantrekken. Ons complete regiopakket heeft ook veel oog voor het ov en de fiets, daarnaar is nauwelijks gekeken.” „De Tweede Kamer moet dit niet zomaar slikken. NSC schreef in hun verkiezingsprogramma voor een goed alternatief te zijn en BBB wil meer oog voor de regio. En ook wat betreft kosten en stikstofuitstoot is ons plan beter. Dit biedt alleen maar meer motivatie en vertrouwen richting de Raad van State. Onze manifestatie op het Domplein half november komt op een goed moment.”
Uitspraak rechter in 2025
De Raad van State neemt de inbreng van de minister mee in de rechtszaak over het Tracébesluit Ring Utrecht. Deze staat gepland van 19 tot en met 21 november. Vervolgens volgt de uitspraak naar verwachting op z’n vroegst januari volgend jaar, maar waarschijnlijker is dat die pas in maart of later komt, mede gelet op de impact en complexiteit van het vraagstuk. In 2019 veegde de Raad van State de veelbesproken verbreding nog van tafel. Het definitieve besluit volgt na de rechtszaak.
Meer mensen > meer auto's, dus meer asfalt nodig.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
Meer asfalt = meer auto's
Eeuwig zonde om daar een stuk Amelisweerd voor op te offeren.
Tja, blijf zelf geloven in dat sprookjequote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:37 schreef Domnivoor het volgende:
Investeer dat geld liever in betrouwbaar openbaar vervoer.
Mensen willen wel met het OV maar je moet er wel op kunnen rekenen.
Wat ik zo wonderlijk vind, als treinen in de spits propvol zitten, uitvallen, te kort zijn etc. hoor je de landelijke politiek bijna nooit zeggen dat we daar moeten 'verbreden'. Als auto's omdat ze allemaal op het zelfde moment van de dag willen gaan rijden een half uurtje in de file staan moet alles maar verbreed worden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:28 schreef Piles het volgende:
Als de gemeente écht een alternatief wil bieden (ipv het zoveelste 'meer fiets meer OV' wat nooit werkt), sluiten we alle op- en afritten van de A12 en A27 af. Kunnen alle Utrechters lekker met OV en fiets door de stad, en kunnen andere mensen gewoon doorrijden op de snelweg.
Daarmee durf ik te wedden dat een verbreding niet meer nodig is
Nee, alle projecten van DSSU, PHS en Tienminutentrein gemist?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:39 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Wat ik zo wonderlijk vindt, als treinen in de spits propvol zitten, uitvallen, te kort zijn etc. hoor je de landelijke politiek bijna nooit zeggen dat we daar moeten 'verbreden'.
Het is daar altijd (te) druk. Niet een half uurtje per dagquote:Als auto's omdat ze allemaal op het zelfde moment van de dag willen gaan rijden een half uurtje in de file staan moet alles maar verbreed worden.
Die plannen sneuvelen natuurlijk als eerste als er weer eens bezuinigd moet worden om de jeugdzorg, asielzoekersproblematiek of andere door de rijksoverheid afgeschoven problemen te bekostigen.quote:Gemeente en provincie hebben daarnaast forse investeringen in openbaar vervoer en fietsverbindingen voor ogen.
Hé, Utrecht heeft een stukje tram aangelegd laatst.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:43 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Die plannen sneuvelen natuurlijk als eerste als er weer eens bezuinigd moet worden om de jeugdzorg, asielzoekersproblematiek of andere door de rijksoverheid afgeschoven problemen te bekostigen.
Alleen daarom al geen volwaardig alternatief.
quote:Het dagblad rekent uit dat de Uithoflijn op dit moment in totaal 515 miljoen euro kost. Het gaat dan om 64 miljoen euro per kilometer
Het heeft al met al nog wel meer gekost.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Hé, Utrecht heeft een stukje tram aangelegd laatst.
[..]
Oh, en in het weekend rijden we er niet mee
Wordtquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:57 schreef Domnivoor het volgende:
Er werd zelfs gedacht aan een tunnel door de binnenstad.
Prachtige lijn, ik maak er graag gebruik van.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Hé, Utrecht heeft een stukje tram aangelegd laatst.
[..]
Oh, en in het weekend rijden we er niet mee
Het is maar belastinggeld, dus niemand voelt enige verantwoordelijkheid om de kosten enigszins binnen te perken te houden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
“Het dagblad rekent uit dat de Uithoflijn op dit moment in totaal 515 miljoen euro kost. Het gaat dan om 64 miljoen euro per kilometer.”
Wat????
Maar hoe kun je als bouwbedrijf met droge ogen dit vragen? Dat geloof je toch niet??quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:13 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Het is maar belastinggeld, dus niemand voelt enige verantwoordelijkheid om de kosten enigszins binnen te perken te houden.
Deze universele wetmatigheid zie ik niet zo.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:38 schreef Piles het volgende:
Meer mensen > meer auto's, dus meer asfalt nodig.
Dat geldt voor jouw statement ook net zoquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Deze universele wetmatigheid zie ik niet zo.
Fout.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:
Meer asfalt = meer auto's
Eeuwig zonde om daar een stuk Amelisweerd voor op te offeren.
Ja maar in precies dat stukje leeft de inheemse bijna uitgestorven zwart geblakerde paarse ringstaart adderquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:38 schreef Piles het volgende:
[..]
Meer mensen > meer auto's, dus meer asfalt nodig.
En zoveel Amelisweerd wordt er niet opgeofferd. Sterker nog, er komt een prachtige overkapping over de A27 zodat het landgoed meer aan de stad gekoppeld wordt.
[..]
Tja, blijf zelf geloven in dat sprookje
Met 18m+ mensen in Nederland heb je beide nodig.
Links stadsbestuur heeft nog nooit blijk van intelligentie gegeven op het gebied van infra. Of het nu Amsterdam is met de NZ lijn of Utrecht met dit. Pappen, nathouden, scope verbreden, inlaten met bullshit, onderzoek op onderzoek...quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
“Het dagblad rekent uit dat de Uithoflijn op dit moment in totaal 515 miljoen euro kost. Het gaat dan om 64 miljoen euro per kilometer.”
Wat????
En de korenwolf!!quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:30 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ja maar in precies dat stukje leeft de inheemse bijna uitgestorven zwart geblakerde paarse ringstaart adder
Links is überhaupt knots.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Links stadsbestuur heeft nog nooit blijk van intelligentie gegeven op het gebied van infra. Of het nu Amsterdam is met de NZ lijn of Utrecht met dit. Pappen, nathouden, scope verbreden, inlaten met bullshit, onderzoek op onderzoek...
Ik gebruik hem wekelijks, het zijn wel hele comfortabele kilometers.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:07 schreef Boca_Raton het volgende:
“Het dagblad rekent uit dat de Uithoflijn op dit moment in totaal 515 miljoen euro kost. Het gaat dan om 64 miljoen euro per kilometer.”
Wat????
Korenwolf geraakt niet uitgestorven, ik heb de hele koelkast vol liggen daarmeequote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En de korenwolf!!
Samen met de geel/amber gekleurde rugstreeppadkevermuis.
Voel/zie je het er aan af? 64 Miljoen euro per kilometer?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 11:31 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik gebruik hem wekelijks, het zijn wel hele comfortabele kilometers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |