abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215341384
Momenteel ben ik bezig met de laatste hoofdstukken van het boek Ons gaat het in ieder geval nog goed van Ingrid Hoogendijk. Het boek gaat over de Rotterdamse familie Hoogendijk die na de Eerste Wereldoorlog emigreert naar Oost-Pruisen. Vader Michiel was een stoffenhandelaar van eenvoudige komaf die door naoorlogse handel met Duitsland goed geld verdiend en in het bezit komt van een herenhuis in Oost-Pruisen. Samen met zijn vrouw en kinderen verhuist hij daar naar toe. Het gezin krijgt nog een paar kinderen. In 1922 koopt hij het landgoed (boerderij) Schakenhof van 500 hectare. Met het einde van het Derde Rijk en de komst van de Russen komt er ook een einde aan het verblijf op het landgoed. In het boek worden een paar andere Nederlanders genoemd die zich ook in Oost-Pruisen bevinden.

Een paar jaar terug heb ik het boek De Stamhouder gelezen. Dit boek gaat over de geschiedenis van de familie Münninghoff in Letland. Ook heb ik het boek De Rechtvaardigen van Jan Brokken gelezen. Hoofdpersoon is een Nederlander die leiding geeft aan fabriek van Philips in één van de Baltische staten.

Goed laatstgenoemde is misschien een ander geval omdat die namens Philips uitgezonden was (wat we nu een expat noemen), maar kwam dit soort emigratie naar Oost/West-Pruisen en Baltische staten tijdens het interbellum (of ruimere periode 1900-1945) vaker voor of waren dit echt uitzonderingen?

Overigens zijn alle drie de boeken aanraders, interessante geschiedenis.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:06:29 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_215341646
Is ook een serie van de Stamhouder

https://npo.nl/start/seri(...)u-der-bully/afspelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_215379711
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:06 schreef sp3c het volgende:
Is ook een serie van de Stamhouder

https://npo.nl/start/seri(...)u-der-bully/afspelen
Goede serie, al is het boek natuurlijk uitgebreider.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')